Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på hunder!


Lazita

Recommended Posts

Hva synes dere om å sette valper på tisper som er under 2 år, alltså en tispe (i hvertfall små hunder) får jo normalt sin første løpetid ca ved 6mnders alder, og da vil jo den få sin tredje løpetid når den er under to år.

Jeg har hatt en del oppdrettere som begynnte å mase på meg om vi ikke skulle sette valper på Småen når hun fikk sin tredje løpetid og da var hun jo ikke fyllt to år enda.

Selv synes vi at hun kunne få vente til hun var fyllt to år, og det er hun jo nå. Vi synes liksom at hun kunne få leke litt av seg og bli litt mere voksen i hodet før vi satte valper på henne.

Kommentarer noen ga meg når jeg svarte dem slik var at hunden blir jo automatisk voksen i hodet når den venter valper, men selv har jeg en venninde som fikk valper på sin tispe på tredje løpetid (alltså før hun ble to år) og hun beholdt en valp i fra det kullet.

Det vi la merke til med moren og den valpen som ble igjen hos moren var at de konstant sloss som voksne hunder, de tålte jo ikke trynet på hverandre, dette er noe jeg aldri har opplevd med Tinka og Småen (som er mor og datter, akkurat som de to hunden var).

Hva mener dere, kan dette ha noe med at Tinka var fyllt to år ved sitt første kull og mere voksen i hodet til å ta seg godt av valpene.

Bare lurer på hva dere andre her inne mener om slikt?

Er i hvertfall glad for ikke å ha gitt etter presset fra andre oppdretter med å sette valper på Småen før hun fyllte to år, no bare venter vi på at hun skal få sin fjerde løpetid slik at hun kan få sitt første kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si så mye om småhunder, da disse modnes tidligere enn de store. Men jeg hadde hvertfall venta til tispen var klar. Dette vet du best selv, både som eier og oppdretter. Hunder må ha tid til å modnes,også i hodet. Jo lenger avstand det er i alder mellom to som bor i samme hus, jo bedre er det. Da er den eldre hunden moden nok til å håndtere babyer skikkelig,og minstemann krangler ikke så mye.

Så jeg hadde ventet hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hunden blir nok automatisk voksen nok når den får valpene. Hvis du ikke er sikker på om det er lurt med valper nå kan du alltids vente et par år til uten at det skulle være noe problem. Det går nok bra uansett skal du se :) Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke at jeg har tenkt å vente noe lengre nå, men folk selv vet jo best hvordan sine egne hunder er, så jeg synes liksom at det er litt teit når andre oppdretter synes at jeg (som eier hunden) skal sitte valper på en hund som jeg selv da når hun fikk sin tredje løpetid synes hun var litt for valpete i oppførsel til å bli mor.

har jo nå ventet i snart et halvt år etter disse episodene og ser jo nå at hun har roet seg mye ned nå og hun har jo nå fyllt to år (22/2) så nå synes jeg og far i huset at hun virker mere klar for et kull enn hva hun gjorde for 6 mndr siden. hun har liksom ikke alle valpefakten lenger som hun hadde tidligere.

vi har jo ikke kallt henne for propellen vår uten grunn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi skal det, går bare å venter på at hun skal få løpetid. no har moren løpetid så da blir det sikkert ikke lenge til at de to andre også begynner, har jo ikke mindre enn tre tisper i hus da. men bare to som kan avles på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Lazita!!!

Tror bare det er sundt for valpene å ha en mor som har noen år på baken! Hvis tispa har erfaringer fra livet så tror jeg at hun kan lære opp barna sine på en helt annen måte enn en som er ung og ikke har så mange erfaringer..

Syns det er flott at du har sakt nei!!! :) Hvis du kommer opp i en sånn situasjon igjen, med sånne oppdrettere så kan du bare gjøre sånn: :D:D:D:D:x:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P

:):):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ikke sant :):):):):):D:D:D:D:x:P:P

til alle sammen.

greit nokk jeg har sel fått bruke andre sine hannhunder på min tispe (Tinka) som har vært yngre enn henne, men der har jeg fått beskjed fra eieren om at de var gammle nokk så det var ikke noe problem. tenkte ikke noe mere over det, men valpene ble jo fine de, men det er jo litt rart å tenke på at faren er bare 1.5 år sånn ca eldre enn valpene sine da.

men no har jo de som eier disse hannhundene selv brukt dem både før og etter meg til sine egne tisper. men synes liksom at eier vet best selv når tispen er klar til å få valper eller ikke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis jeg skal ha valper på Tini så venter jeg til jeg er klar og ikke minst tini er klar! IKKE under 2 år!

Synes at de skal få ha litt barndom også!

Mener det kanskje er litt anderledes for han hunder da!

De får jo ikke sånn kjempe ansvar med å parre seg!

Nei jeg vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en hund som fikk valper i en alder av halvannet år... Hun ble en stresset hund av hele opplevelsen!! Ikke noe positivt satt de tilbake med etterpå! :) Sier ikke at dette skjer uansett, men...

Jeg ville nok også ventet, og er helt enig i avgjørelsen din!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser at det er mangen som er enig med meg i å vente til hunden er klar for det og ikke la hunden få valper når den selv er valp, for som de sier så er jo ikke en hund voksen før den er 2 år. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg syns det er forferdelig galt å sette kull på en hund som er under to år.

Hunden må få tid på seg til å bli voksen den også!

Hvorfor har folk det så travelt???

La nå den stakkars hunden få leve sine ungdoms år uten valper. :)

Jeg syns bare det er galt jeg! Ville aldri satt valper på min hund så tidlig,ett sted går grensen mener nå jeg! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...