Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresjon mot hunder


JulieTherese22
 Share

Recommended Posts

Hei, for en stund siden ble hunden min på liyt over ett 1 år angrepet av en annen hund. En stund etter fikk Mira løpetid og begynte å vise aggresjon mot andre hunder, blant annet mot en yngre border collie blanding som hun har vokst opp med, denne border collien er ganske vilter av seg og det så ut til at dette var det som utløste reaksjonene hos Mira, hun knurret ganske tydelig og glefset, men etter stund lekte de fint sammen. Var litt fortvilet, men tenkte ikke så mye mer på det før vi fikk uventet besøk av en hannhund som ble hold i bånd grunnet at min hadde løpetid, likevel kom hannen seg bort ett par ganger og hun knurret veldig, hannen skalv av energi og tok ikke hintet. Mira bet aldri, og virket som om hun var i godt humør, men hver gang hunden nærmet seg knurret hun. Da løpetiden var over prøvde vi disse to sammen igjen, og det gikk fint, annet enn at Mira kunne gi beskjed om at det var nok lek. De lekte kjempefint sammen utenom. Så var det igår da jeg tok henne med bort til denne border collie tispa, (ønsket å se hvordan de fungerte sammen) Mira kjente igjen huset og løpte bort til porten, jeg lot henne vente utenfor og gikk inn for å ende collie da jeg slapp henne løp hun også bort til porten, mira begynte men en gang å knurre voldsomt, selv om porten skilte dem, jeg tok collie vekk og fikk på henne sele og så begynte vi å gå,(var en annen person med meg), hver gang collien kom bort i Mira knurret hun, (collie hopper da ofte og hekter beina sine rundt halsen på min) De lekte fint etterpå. Mira har alltid lekeknurret mye med denne tispa før i lek med de sete gangene har det Vært noe annet. Ser at Mira ikke lenger takler det at hunder er ivrige, det er da jeg ser at denne aggresjonen kommer fram, så fort som de får roet seg leker hun fint med dem, hun har også fått en tendens til å vokte mer rundt andre hunder, alle disse tingene skjedde etter at hun ble angrepet. Er dt noen måte jeg kan jobbe med henne for å få henne til å håndtere situasjoner uten aggresjon? Hun var alltid så vennlig mot hunder før, hun har gått helt fint med andre hunder er kun disse hundene nevnt over det har vært problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig tolket det som aggresjon grunnet det at hund glefser sånn etter dem og virker direkte truende til tider, ser jo noen ganger at det er like før hun bite. Hun har mange andre situasjoner der hun knurrer også, hun har en god knurring som hun ofte gjør når vi kommer hjem og det er jo bare av glede, og så snakker hun mye i lek, altså knurrer og bråket mye, men det har på en annen måte vært en annen type knurring disse gangene og hun har glefset etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte, men hundene hun har visst slik atferd mot er hunder hun har møtt jevnlig og ofte siden hun var ganske liten, altså fra 2 måneder, de har alltid fungert kjempebra sammen, var veldig rart å se en så plutselig endring. Det var ikke ett planlagt kull, hun er blanding av shæfer og kongepuddel, er ikke en av de mest kjente doodle variantene akkurat.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte, men hundene hun har visst slik atferd mot er hunder hun har møtt jevnlig og ofte siden hun var ganske liten, altså fra 2 måneder, de har alltid fungert kjempebra sammen, var veldig rart å se en så plutselig endring. Det var ikke ett planlagt kull, hun er blanding av shæfer og kongepuddel, er ikke en av de mest kjente doodle variantene akkurat. :)

Hun begynner å bli voksen og viser sine meninger :) Hun sier klart ifra at hun ikke gidder herje oppførselen til de andre hundene, og venter til de har blitt rolige før hun synes det er ok å leke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som du har ei tispe med godt språk og meningers mot.

Det er en fin ting det :)

Hun sier tydelig i fra om oppførsel hun ikke liker, og leker pent og vakkert når de andre oppfører seg akseptabelt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det ikke er aggresjon, for hun virker jo ikke sint på noen måte utenom, jeg lager en kontaktlyd og da stopper hun opp å ser på meg, hele hunden smiler, syns også det er fint at hun endelig begynner si ifra litt, før godtok hun all slags oppførsel, er kanskje derfor jeg først ble så overrasket når hun begynte å gi beskjed. Er første hunden min så jeg er nok litt "masete".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det ikke er aggresjon, for hun virker jo ikke sint på noen måte utenom, jeg lager en kontaktlyd og da stopper hun opp å ser på meg, hele hunden smiler, syns også det er fint at hun endelig begynner si ifra litt, før godtok hun all slags oppførsel, er kanskje derfor jeg først ble så overrasket når hun begynte å gi beskjed. Er første hunden min så jeg er nok litt "masete".

Du har tydeligvis gjort en bra jobb hitill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...