Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2- lydighet, agility


Tessan
 Share

Recommended Posts

Hei! Da jeg slutter med hest er jeg ute etter en hund til som kan hjelpe meg med å fylle tomrommet ponnien forlot. Jeg driver pr dags dato med lydighet, og skal begynne med agility. Den hunden jeg har nå er en forvokst Kleinspitz som vi er utrolig fornøyde med, men det hadde kankje vært gøy å kikke på noen andre hunderaser.

Jeg ønsker meg en hund som:

- er lærevillig (kan gå lydighet)

-kan være med på fjellturer (kan gå løs)

-kan trives som sofahund en helg når det feks er -20 C

- ikke lider av varmen like mye som f.eks kleinspitzene gjør

-er fra 25-45 cm i mankehøyde

-kan sitte i et bur i 6-8 timer etter en god tur

Om det er noen som har forslag til hund, skrik ut! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir border collie eller aussie for stor? Sheltie?

Du sier ingenting om preferanser på lyd og pelsstell, men ettersom du har kleinspitz og trives med det så antar jeg det ikke er viktig. ;)

Det er vel ingen raser som ikke kan sitte i bur, hvorvidt de burde det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil drive med agility ville jeg rådet deg til å sett på opp til 43 cm, da de over går i stor klasse. For en hund på 44 cm er det ganske høyt å hoppe 65 cm... Så klart skal det ikke være det som er det viktigste i valg av rase da, tenkte bare å nevne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg er på skole fra 0815-1515 hverdager, foreldrene mine jobber fra 0800-1600 hver dag, så blir noen timer i bur ;) Nå har vi jo store bur også da. Vil starte og trene så mye som hunden er gøy. Jo langt vi kommer henger på hvor mye man trener og hvor gjøy hunden synes det er. pr dags dato trener vi 3-5 dager i uka :) BC og Bokser blir desverre litt for store. Pels er ikke det som er viktig, er vandt med mye pelsstell, så det kan vi fortsette med. Kleinspitz er jo en rase som varsler mye ute, så det er vi også vandt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale sheltie. Men en voksen hund som får nok aktivisering og er vant til å være alene hverken trenger eller bør være i bur. De har det veldig mye bedre om de har mulighet til å rusle litt rundt og legge seg på forskjellige steder for å regulere temperatur, blant annet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres ut som en sheltie kan passe deg. Jeg er eier av en 5 mnd gammel sheltievalp som går løs på et avgrenset område (rommet mitt) mens jeg er på skolen. Sålenge man sikrer rommet, rydder det for ledninger o.l. så er det ingen grunn til å ha hunden i bur. Sålenge den får nok aktivisering vil det høyst sannsynlig gå fint en hel skoledag uten masse ødeleggelser :) særlig om hunden har noe den får lov til å leke med og tygge på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du allerede nå (før du en gang har bestemt deg for rase) bestemt at den må ligge i bur 1/3 av døgnet? Uten mulighet for grunnleggende behov som bevegelse og temperaturregulering. 8 timer er lenge, mye mer enn det som er lovlig i Sverige faktisk.

Mattilsynet i Norge sier dette om det er lov å bruke bur til hund:

Ja, men det må være stort nok. Bruk av lukkede bur begrenser hundens mulighet for å bevege seg og slike bur egner seg derfor ikke til oppholdssted.

Mattilsynet definerer at hunden med god klaring skal ha plass til å stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere kroppstemperaturen ved å legge seg på ulike underlag (f. eks teppe og bart gulv). Det skal også være plass til vannskål i buret.

I praksis betyr dette at kjøpebur blir for små for mange hunderaser. Mange bruker derfor gjerder, kompostbingevegger eller annet for å stenge av et område i huset hvor hunden kan oppholde seg dersom man ikke ønsker å la den gå fritt rundt mens den er alene hjemme eller om natta. Dersom hunden trives godt i bur må den gjerne ha et bur den kan ligge i, men da må døren være åpen eller fjernet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene på avgrenset område tror jeg de fleste klarer helt fint, så lenge man legger et godt grunnlag i alenetreningen. Bur i tradisjonell forstand synes jeg ikke noen hunder hører hjemme i (annet enn i bil da), men om "buret" er 9 kvm blir det jo litt annerledes :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene på avgrenset område tror jeg de fleste klarer helt fint, så lenge man legger et godt grunnlag i alenetreningen. Bur i tradisjonell forstand synes jeg ikke noen hunder hører hjemme i (annet enn i bil da), men om "buret" er 9 kvm blir det jo litt annerledes :P

Kjenner en del individer (nevner ikke rasen) som rett og slett er for energiske og nervøse til å være i bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Buret til kleinen jeg har nå er 3*3 m så de har nok av plass :) Men det er jo ikke plass til fks en GD. Var mer med tanke på hunden sin evne til å være alene på avgrenset område/bur i 6-8 t ;)

Et bur på den størrelsen enn arealet på en standard utebod som bygges i nye hus eller leiligheter. Og større enn doene som ble bygd på 70 tallet. Så ville si det er et begrenset område. De fleste har mye mindre bur enn det du oppgir fordi dem har ikke plass til store ting og da blir det jo galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...