Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig middag!


Stine
 Share

Recommended Posts

Jeg hopper i det og lager en tråd jeg :P

Tips og triks om billige middag (eller annen mat) tilbud etc.

Chilli Con Carne til 2 pers X 2.

2 boks hakka tomat

2 bokser kidneybønner

1boks mais

1 løk

1-3 chilli (spørs hvor hot du liker det)

1 pk 700 grams karbonadedeig fra Rema 1000 (eller annen billig kjøttdeig, spørs hva du liker)

chilli og hvitløkkrydder.

1 pk spinat hvis du vil eller litt revet gullerot for fylde.

Holder til C og meg i 2 dager, blir det litt snaut kan man koke ris, ha salat eller nanbrød til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, kanskje vi kan lage chilli con carne en dag? Så godt ut! :)

Snadderloff er godt og billig.

Halvstekte baguetter (stooor pakke på rema til ca 20kr)
Strimlet svinekjøtt krydres godt

Løk, paprika og annet fyll etter ønske
Ei stripe dressing i hver baguett, fyllet oppå der igjen, og ost på toppen. Steikes til osten er smeltet.

De baguettene kan jo brukes til mye annet også. F.eks pizzabaguetter, tacobaguetter, tilbehør til supper og gryteretter osv.

Edit: Jeg har lastet ned appen "Mattilbud" på telefon. Veldig grei for å få oversikt over tilbud rundtom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor

Blomkålsuppe koser heller ikke veldig mye å lage :)

Spar har ofte 10 kroners marked, som man kan få ganske gode kupp fra :)

Ellers så er det rimelig å lage en gryterett med 2 pk. hakkedetomater, 2 pk. bønner, gulrot, løk, mais (egentlig hva man vil av grønnsaker) og kjøttdeig(eller annet kjøtt, evt. droppe kjøttet). Dette blir veldig mye, så da har man middag flere dager.

Svarer her, jeg.

Blomkålsuppe liker vel dessverre ingen av oss.

Jeg er dessverre ganske kresen når det kommer til grønnsaker. Altså rå gulrøtter, salat osv er greit. Men så fort de blir kokt eller stekt så takler jeg det ikke. Ender med at jeg brekker meg etter noen biter :/ Men om man bruker stavmikser blir det kanskje bedre, så slipper man tygge store biter med gulrot f.eks? :P Har ikke stavmikser da, men det kan vel skaffes.

Men takk for tips. Må absolutt bli flinkere å lage gryteretter og supper og sauser fra bunn av. TORO blir dyrt i lengden, også synes jeg alle gryterettene deres smaker tomatsuppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne ha med ca. pris på middagen :)

Billigmiddag for meg er gjerne rema sin pakke med strimlet svinekjøtt- med grønnsaker, jeg bruker brokkoli og blomkål kokt. Ca. 60 kroner på rema tenker jeg :) Om man kjøper en pakke svinekjøtt, brokkoli og blomkål holder det til 2 personer. Og det er sunt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å hamstre picnick eller bogskinke om jeg kommer over på tilbud. Holder seg lenge og kan brukes både som den er med ris og bernaise (eller potet og annen saus), som pålegg, som skinke på pizza eller i bakt potet eller som del av en salat. Og sikkert enda flere løsniger. Fant bokser til under 12 kr stk på coop ekstra i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd, jeg elsker å lage mat. En av mine nye favoritter er bulgursalat. Super enkelt å lage, og raskt. Ingrediensene varer til to ganger.

1 pk Bulgur(den holder en stund, da man trenger ca.2 dl til en middag for 2 personer)
3 paprikaer av ulike farger
Pølse etter eget ønske, jeg synes det er godt med en som er litt spicey(chorizo). Kjøp hel/halv, det er så mye bedre smak i de!
Babyspinat, som man har over helt på slutten så de "smelter"

Her trenger man bare koke bulguren, kutte opp pølse og paprika før man freser det i pannen. Hiver over ferdig kokt bulgur, og babyspinat. Så er den klar til å spises. Kok gjerne bulguren i kyllingfond for ekstra smak.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine sin kjapp suppe;

Nok til 2 voksne til middag er min erfaring

1 liter grønnsaks eller kyllingbuljong (en buljongterning 2/3 kr?)

1 liten løk 2 kr

2 fedd hvitløk 2 kr

1/2 squash 10 kr

2 tomater 6 kr

200 gram kikerter 13 kr

2 vårløk 5 kr (bytt ut med litt purre istedet hvis du ønsker enda billigere)

ca. 200 gram pølse 5-10 kr hvis man velger billigpølser, bedre og dyrere hvis man velger chorizo

salt og petter

Totalt ca. 50 kr

Fiskeboller i hvit saus

Poteter 5 kr

Fiskeboller 15 kr

Melk (halvliter) 5 kr

Fiskebuljong til sausen 2 kr

Smør og mel til sausen 1 kr?

Raspa gulrot 5 kr

Masse mat til 30-40 kr

Pannekaker

Vanskelig å gi pris, kommer veldig ann på tilbehøret, men går man for superenkel, helt, vanlige pannekaker med sukker, er det jo bare egg, mel, melk og sukker. (Men hvor sunt og mettende det er kan jo diskuteres...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Svarer her, jeg.

Blomkålsuppe liker vel dessverre ingen av oss.

Jeg er dessverre ganske kresen når det kommer til grønnsaker. Altså rå gulrøtter, salat osv er greit. Men så fort de blir kokt eller stekt så takler jeg det ikke. Ender med at jeg brekker meg etter noen biter :/ Men om man bruker stavmikser blir det kanskje bedre, så slipper man tygge store biter med gulrot f.eks? :P Har ikke stavmikser da, men det kan vel skaffes.

Men takk for tips. Må absolutt bli flinkere å lage gryteretter og supper og sauser fra bunn av. TORO blir dyrt i lengden, også synes jeg alle gryterettene deres smaker tomatsuppe..

Jeg bruker alltid stavmikser på blomkålsuppe. Da blir den heeelt glatt og ingen grønnsaksbiter. Jeg har faktisk akkurat spist det :P I dag hadde jeg i noen større biter blomkål på slutten som ikke gikk i stavmikseren også, men oftest lar jeg bare hele greia gå i stavmikseren. Har ikke regna på pris jeg, men det er jo et par buljongterninger (kylling), to blomkålhoder (denne gangen til 10 kr stykke på rema), en løk, litt hvitløk, litt fløyte og litt over en liter vann. Og litt salt og pepper da. Det blir fort middag til et par dager for to personer. Ihvertfall om du tar en brødskive eller baguett med smør ved siden av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheperd's pie:

-En pakke kjøttdeig

-Potetmos (enten fra pose eller man lager selv)

-Revet ost.

-Krydder etter eget ønske

Stek kjøttdeig og lag potetmos. Fordel potetmos i en ildfast form, kjøttdeigen over der igjen og til slutt revet ost på toppen. Inn i ovnen på 200 grader i ca 10 min.

Pastaform Al Forno:

-Pasta (gjerne fullkorn)

-1 glass pastasaus al Forno fra Dolmio.

Kok pasta og ha den over i en ildfast form. Bland inn et glass pastasaus og ha over revet ost. Inn i ovnen på ca 200 grader i ca 10 min.

Fiskegryte:

-Torsk/sei i blokk

-1 boks hermetisk tomat

-En boks mais

-Purre

-Krydder etter eget ønske.

Kok fisken. Hell over hermetisk tomat, mais og pure og varm opp.

Kanskje ikke de mest avanserte middagene, men de er billige og lage og jeg synes de er gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg drive litt selvskryt jeg. Men bare fordi jeg faktisk tror det kan være litt nyttig. :P

Bloggen min, som jeg skriver på innimellom, har en del billige oppskrifter. Blant annet pasta med linser og spinat og nudelsuppe, som begge deler er ganske rimelig, med oppskrift, fremgangsmåte og total pris.

Gudameg, nå blir jeg sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjålet fra et annet forum. Ikke så godt skrevet, men veldig god!

"hjemmelaget lassagne (til 4-6 voksne) maks 65 kr!

400-500 gr. kjøttdeig (25-45 kr)

1 løk 2 kr

1 hvitløk 2 kr

1 gulrot 2 kr

1 boks tomatpure 4 kr

1 boks hakkede tomater 5 kr

1-2 ss stekesmør (2-3 kr)

1 l melk 13 kr

1 ss mel 2-3 kr

10-20 skiver ost (kjøper du 1 kg hvitost på rema til 40 kr har du til mange andre ting også.

oregano, timian, rosmarin (og ellers annet krydder du liker. Vil du ikke kjøpe masse krydder så gå for pizzakrydder 10 kr, det inneholder det meste av det som man bruker mye)

Jeg er usikker på prisen på pastaflak, men man kan bruke all form for pasta i lassagnen. billig pasta 5 kr for en stor pose

Sett stekeovnen på 200 gr.

Lag hvit saus ved å smelte smørret i en kjele, rør inn mel til det er en liten deigklump, fordel melken gradvis til sauskonsistens og la koke opp

Stek kjøttdeigen i kjele, når det er stekt heller du i tomatpure og ønsket mengde krydder. deretter skal du putte oppi revet gulrot, oppkuttet løk og hvitløk og etter dette er rørt inn kommer sausen. Nå tar du et par tre skiver av hvitosten oppi og lar det koke opp. dersom du trenger mer væske tilsetter du enten melk eller vann (alt etter ønske).

Tøm noe av kjelens innhold i en ildfast form (ca. 1/3 opp), legg i valgt pasta. Gjenta prosessen til du har nådd toppen, men ikke legg pasta på toppen - her skal det komme de resterende skivende med ost.

Stekes midt i ovnen i ca. 20-30 minutter. La stå å hvile i 5 minutter etter den er tatt ut."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer her, jeg.

Blomkålsuppe liker vel dessverre ingen av oss.

Jeg er dessverre ganske kresen når det kommer til grønnsaker. Altså rå gulrøtter, salat osv er greit. Men så fort de blir kokt eller stekt så takler jeg det ikke. Ender med at jeg brekker meg etter noen biter :/ Men om man bruker stavmikser blir det kanskje bedre, så slipper man tygge store biter med gulrot f.eks? :P Har ikke stavmikser da, men det kan vel skaffes.

Men takk for tips. Må absolutt bli flinkere å lage gryteretter og supper og sauser fra bunn av. TORO blir dyrt i lengden, også synes jeg alle gryterettene deres smaker tomatsuppe..

Med gryterett så har man lov å gjøre litt hva man vil ;) Bruk det dere liker og ha i, og prøv dere frem :)

Stekt ris er også veldig godt (sikkert noen andre måter å gjøre det på, men sånn gjør jeg det). Da bruker jeg det som er i huset av mat, gjerne kylling, bogskinke, fisk/reker eller pølse. Grønsaker av ymse slag (bruk det dere liker).

Sånn gjør jeg det. Kok risen. Hell av vannet og klapp den litt tørr med pappirhåndkle. Ha olje i en stekepanne/wokpanne. Ha i kjøtt/fisken og grønsakene og stek det lett. Ha i risen og bland godt. Fortsett å stek til man ikke gidder mer :P Bruk krydder og sauser for å gi smak til retten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinkegrateng

Ingredienser:

Makaroni - ønsket mengde

Skinke i strimler

To egg

4-5 spiseskjeer hvetemel

9 dl melk

3 ss smør

Muskat (0,5 teskje)

Salt

Pepper

Kok makaroni etter anvisning på pakken. Et godt tips er å fylle ukokt makaroni i formen og tenke på at de blir litt større etter koking. Smelt 3ss smør i en gryte ikke maksimal varme. Rør i hvetemel til det blir deig. Ha så i litt og litt melk som du rører mye i for hver gang for å unngå kluimper. Det pleier å gå rett under 1liter. Når sausen har grei konsistens tar du i 2 eggeplummer og litt muskatt og salt. La det koke 2min for å fjerne hvetesmaken. Hell makaronien i en smørt form. Ta skinke oppå før du topper med sausen. Du kan eventuelt røre skinken inn i sausen. Pisk de 2 eggehvitene stive og rør forsiktig inn i det øverste av sausen. Dryss over strøkavring. Stekes ca 20min på 200 grader. Til den er brun på toppen. Den blir best hvis du setter den ildfaste formen i en langpanne med vann i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Brokkoli salat.

1 brokkoli (1/2 per servering)

1 løk (1/2 pr servering)

1 pose pinjekjerner (2-4 salater, bruker ca 15 gram)

1 pakke ferdig oppskjært bacon (2-3 måltider, bruker 2-3 lengder pr måltid)

1 boks cream fresh (bruker 100 gram pr måltid, så da har du resten til annen mat)

1 pakke rosiner 250 gram (bruker ca 25 gram pr måltid)

1 flaske epleeddik cider er vel egentlig det dyreste, men du bruker ikke mer enn ca 1 ss pr servering.

Lett, deilig og billig om man også bruker de andre tingene. I dag tok jeg selv bort bacon og hadde en indrefile av reinsdyr til (ikke billig, men slikt jeg har i frysen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjålet fra et annet forum. Ikke så godt skrevet, men veldig god!

"hjemmelaget lassagne (til 4-6 voksne) maks 65 kr!

400-500 gr. kjøttdeig (25-45 kr)

1 løk 2 kr

1 hvitløk 2 kr

1 gulrot 2 kr

1 boks tomatpure 4 kr

1 boks hakkede tomater 5 kr

1-2 ss stekesmør (2-3 kr)

1 l melk 13 kr

1 ss mel 2-3 kr

Håper virkelig ikke det er meningen å ha en hel hvitløk i denne! :lol:

Blander man bechamelsausen inn i tomatsausen i denne?

For å ikke gå helt OT så anbefaler jeg virkelig å gå til innkjøp av en stavmixer. Billig, enkelt og raskt å lage supper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner, potet og gulrot. Superenkelt å lage. For én person varer en sånn fiskepinnepakke til 3-4 middager, potet koster ingen ting, heller ikke gulrot.

---

Koster 1 boks tomatpure 4 kr?
Og hakkede tomater 5 kr?
Selv ikke i sverige koster det så lite :P Må være mikroskopiske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttsaus med pasta:

1 pk kjøttdeig

1 boks hermetiserte tomater

matfløte etter ønske

salt

pepper

hvitløk

oregano/basilikum/pizzakrydder

1 pakke pasta/spaghetti

Stek kjøttdeigen med salt og pepper, tilsett hermetiserte tomater og kok opp. Tilsett krydder, hvitløk og matfløte. Grønnsaker kan puttes i etter ønske. Smak til med f. eks soyasaus og mer krydder ved behov. Serveres over al dente pasta/spaghetti.

Potetgrateng med kjøttdeig og ost:

Poteter

Fløte og melk

Hermetiserte tomater

Salt

Pepper

Annet krydder etter smak og behag

1 pakke kjøttdeig

ost

Skrell potetene og kutt dem i tynne skiver. Ha det i en ildfast form, bland melk og fløte med hermetiserte tomater og krydder - hell over potetene. Sett inn i ovnen på 220 grader. Stek kjøttdeigen. Etter 20 min i ovnen tar man ut den ildfaste formen, heller over den stekte kjøttdeigen og ost etter ønske. Stek i 10-15 min til. Serveres med salat.

Wok:

Kjøtt av ymse slag (kylling, svinekjøtt, storfekjøtt - er som regel noe som er på salg):

Grønnsaker etter ønske (brokkoli, gulrøtter, løk, sukkererter, paprika, babymais, vannkastanjer osv)

Marinade til kjøtt: olje, soyasaus, salt, pepper, urter etter ønske

Ris

Mariner kjøttet før du steker det. IKKE overstek, da blir det fort seigt. Legg kjøttet til side, og wok grønnsakene, og ha så i kjøttet for en rask oppvarming. Serveres med ris. Godt som restemat, bare pass på å ikke varme kjøttet for lenge, da blir det seigt. Også godt med "stekt ris".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig vi har litt forskjellig definisjon på hva som er billig middag. :P For meg er billig middag en rett med få råvarer. Gjerne vegetarisk, med enkle grønnsaker som også er billige. Evt billig og "dårlig" kjøtt/fisk. Og pasta og ris. En middag med ost er ikke billig i mine øyne. Billig middag kan være f.eks.:

- Fiskepinner med kokt potet og gulrot

- Stekt gulrot, løk og paprika med ris og sursøt saus

- Pasta med stekt champignon og tomat

- Potetstappe med pølse (forutsatt at man uansett har melk og smør i hus)

- First Price (e.l.) tomatposesuppe som bare skal tilsettes vann, og som evt kan tilsettes litt ekstra pasta

Delikatesser og perfekt sammensatt næring? Nei. Men man blir mett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizza trenger ikke være dyrt. Man kan jo bare bruke det man har i kjøleskapet som topping. Ikke trenger man tomatsaus på bunnen heller, det er super godt med litt olje.

Tre tomater og et hvitløksfedd er jo ikke akkurat svindyrt, da ;) (kjør med stavmikser og kok inn med litt krydder = god pizzasaus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...