Gå til innhold
Hundesonen.no

Besøks -og terapihunder


Poter
 Share

Recommended Posts

Er det krav til triks, faktisk :P

Jeg har tenkt litt på at hygenen burde bli besøkshund. Hun passer veldig bra til formålet. Størreslsesmessig og sosialt, samtidig som hun har en svært behagelig væremåte (glad og sosial, uten noe mas og styr) Og ikke minst fordi hun er av en hundtype som vekker masse minner hos mange eldre! Men triks og dill, næææ, da får det være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det krav til triks, faktisk :P

Jeg har tenkt litt på at hygenen burde bli besøkshund. Hun passer veldig bra til formålet. Størreslsesmessig og sosialt, samtidig som hun har en svært behagelig væremåte (glad og sosial, uten noe mas og styr) Og ikke minst fordi hun er av en hundtype som vekker masse minner hos mange eldre! Men triks og dill, næææ, da får det være :P

Vi hadde ikke krav om triks i vår utdannelse, men det er jo en ekstra bonus om hunden har noe den kan vise frem. Den trenger ikke det, men er morsomt for brukerne å se på. Kommer vel litt an på hva man prioriterer. Er også fint at de kan legge hodet i fanget og holde det der og at de kan ligge i sengen sammen med bruker, med hodet opp mot bruker og gjerne blikkontakt. Men som sagt på vår utdannelse var det ikke krav om noen spesielle øvelser.

Hadde nok vært mange eldre som hadde satt pris på å få besøk av en hygenhund! Kanskje spesielt menn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir rart å stille så mye krav (annet enn at hunden oppfører seg og trives). Dette er vel en helt ubetalt tjeneste, der hovedpoenget er at brukeren skal ha utbytte av kontakt med hund, ikke et sirkus. Det er selvfølgelig flott at hunden kan vise fram triks, men det er vel ikke det som avgjør nytten av besøket.

Har man en terapihund bør kravene være større, men når det gjelder besøkshunder tenker jeg kvantitet framfor kvalitet. Heller 100 snille og rolige hunder som liker menneskelige kontakt enn 10 snille og rolige hunder som i tillegg kan triks og fem minutters sitt/dekk osv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuvane - jeg er enig med deg og har lyst til å legge til noen "alvorsord" :D:

Det er viktig at eieren til bikkja trives med mennesker og kan omgås naturlig mennesker med div. fysiske og psykiske diagnoser, gamle og demente dersom man velger å ta med bikkja til f.eks. et sykehjem, det være seg både som pårørende og "besøks-ettellerannet." :)

Man må ikke føle det kleint å være på et sykehjem og være mest opptatt av å vise hvilke kunster bikkja kan (eller hvor flink man er som tar med bikkja til et sykehjem). Det er viktig å være der, at man trives med å snakke med folk, la bikkja omgås folk naturlig. :ahappy:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Tuvaene og Madam mim! Atferder og triks utover det å være der, blir bare en bonus, synes jeg. Det blir som instruktøren sa til oss, kjenn etter på hva du ville syntes hadde vært godt og til hjelp. I mange tilfeller (de fleste?) vil jo det å få klappe på hunden og ha nærhet til den være det som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går på besøkhundkurs nå, og der er det også krav til triks :P

Vi går på kurs i regi av "firbent terapi" og norsk terapihundskole, og det hunden må kunne før den får gå ut i praksis er:

Sitt og bli, dekk og bli i fem minutter, tre triks, gå fint i bånd både med eier og andre, legge hake i hånd eller fang på kommando, passering av andre hunder, ligge stille mens man blir klappet i fem minutter, stå-sitt-dekk på ustabilt underlag, kjøre heis,rygge ca halvannen meter, gå på ulikt underlag.(spesielt glatte gulv) hilse pent og ta imot godbit pent.

I tillegg skal loggføre 15 timer passivitetstrening og 15 timer miljøtrening og 15 timer praksis i institusjon før man får gå opp til eksamen.

Det er nok forskjell på røde kors sitt besøkshundkurs og det du går på. Her var det ingen triksekrav, men generelt god oppførsel og en mini mentaltest før man får starte kursstart er obligatorisk. Her er det kun to helger med kurs, men man skal også helst ta røde kors sine andre kurs. Også er man bundet til 1-2 ganger i mnd i så og så lang tid. Besøker alt fra eldre til barn, spørs hvem som vil ha besøk av røde kors :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med terapihundskolen og det var den gangen nada krav til triks :| Generell lydighet er jo en ting, men triks var jo bare et artig bonus for de som ville. Thorvald kan enda ikke noe annet enn å sitte bamse, han får ros for å være en bra hund lell :P

Ellers ja, jeg tror det er mange som undervurderer hva som faktisk kreves av hund og eier for å bli en bra ekvipasje. Glad det var et stort fokus på utdannelsen vår. Det er ikke det at det er umulig, men en bør gå i seg selv for å finne ut hva som er den egentlige motivasjonen. Det er jo ikke alle besøk som er like lettbeinte og trivelige, mye tunge, vonde og triste besøk også. For å ikke snakke om det å se hunden oppe i det hele, for det krever mer enn man kanskje tror... Derfor er jeg skikkelig skeptisk til de kursene som var "en helg, ut å gå på besøk", som det var endel flere av før, men de fleste ser ut til å tilby grundigere kurs nå. Takk og lov, det har alle godt av!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ikke misforstå meg, jeg er ikke motstander av at folk har med seg sin hund på besøk til sin familie eller som pårørende. Men skal man bruke hund i dyreassistert aktivitet eller terapi., skal man ha med seg hunden sin i lys av sin profesjon så skal man følge helsedirektoratet sine anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 9 år siden ble vi plutselig et besøkshjem vi. Leiligheten under oss var boende for familier med barn med kreft som skulle inn på behandling. En dag ringte det på døren min og der sto en pappa med to barn, en av dem med kreft. De hadde sett at jeg hadde hunder, og valper, og lurte på om de kunne få hilse på. Ja så klart fikk de det, inn med dem og overfalt av 9 glade valper og 3 glade voksne. Barnet med kreft var skikkelig dårlig og bare det å se det lyset som ble tent i øynene hans der han fikk leke og kose med hundene...fantastisk :wub: Han pleide grue seg så veldig for Oslo-turen, men etter dette besøket begynte han glede seg litt for han visste at han fikk møte hundene og da fokuserte han på det, ikke på den "dumme" behandlingen (tilbakemelding fra pappaen). Hundene mine tok det på strak labb, de oppførte seg så rolig og lot seg villig kose med. Til og med valpene roet seg når han kom, akkurat som de skjønte at de måtte være forsiktige. Jeg ble så stolt av dem, og så glad for å kunne gjøre noe for at barnet skulle "glemme" alt det vanskelige han gikk igjennom.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine pynta seg for dagens besøk ;)

BD19C0D3-DDF0-4D6D-A6EE-5406191CFDD4_zps

Var artig å se at han ble så glad med en gang vi kom inn på bosenteret. Med en gang vi kom innenfor dørene logret han ekstra mye og han satte strake veien til brukeren vår. Han husket bedre enn meg hvor hen bor :lol:

Han var i tulle -og tøysemodus i dag, så det ble mye latter. Herlig!

Han syntes forøvrig det var skikkelig teit å sitte og bli der i trappa å bli tatt bilde av. Derfor det noe skeptiske uttrykket!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det har vært veldig stas å ha besøk av henne. Pelsen hennes fascinerer de veldig. Flere av de eldre hadde tidligere hatt kontakt med elghunder eller polarhunder, så de syns det var ekstra stas. Resultatene har ikke kommet enda, men jeg skal få oppdateringer om det så snart noe er klart :) Edit: kan jo fortelle at de vi jobba med var ganske rammet av demens. Flere av de kjente ikke igjen sine egne barn eller ektefeller. Det som er litt morsomt er at de etterhvert kjente igjen Mayah (men ikke meg), og lærte navnet hennes veldig fort. De gikk og gledet seg til å se henne, og fortalte pårørende, sykepleiere og andre beboere om den flotte og snille hunden. Pleierne fortalte meg at de eldre viste utrolig mye mer glede når de pratet om og med Mayah, enn de vanligvis viste. Det er fantastiske tilbakemeldinger å få! :)

Så interessant å lese. Jeg har en kompis som har en lillesøster som ikke er helt frisk. Jeg vet ikke helt hva nøyaktig som er galt, men hun døde nesten da hun ble født og jeg tror hjernen var en stund uten oksygen. Hun husker alltid navnet på hunden min, men i begynnelsen husket hun ikke mitt navn eller hvem jeg var. Bare at jeg hadde en hund.

Vi går på besøkhundkurs nå, og der er det også krav til triks :P

Vi går på kurs i regi av "firbent terapi" og norsk terapihundskole, og det hunden må kunne før den får gå ut i praksis er:

Sitt og bli, dekk og bli i fem minutter, tre triks, gå fint i bånd både med eier og andre, legge hake i hånd eller fang på kommando, passering av andre hunder, ligge stille mens man blir klappet i fem minutter, stå-sitt-dekk på ustabilt underlag, kjøre heis,rygge ca halvannen meter, gå på ulikt underlag.(spesielt glatte gulv) hilse pent og ta imot godbit pent.

I tillegg skal loggføre 15 timer passivitetstrening og 15 timer miljøtrening og 15 timer praksis i institusjon før man får gå opp til eksamen.

Og der tenker jeg at Tidi har allerede strøket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...