Gå til innhold
Hundesonen.no

Minimumskrav til aktivitet


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Inspirert av en rasevalgstråd synes jeg det hadde vært interessant å diskutere hvor grensa går for hundehold. Hva mener du er absolutt minstekrav til aktivitet i et hundehold? Med aktivitet mener jeg både tur av ulike slag, hjernetrim og trening. Når bør man innse at man tilbyr hunden så lite at man heller bør skaffe seg katt? Hvilke raser "tåler" minimumskravet?

Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo starte...

Selv mener jeg at hvis man ikke greier minst en "langtur" på minst 30 min i løpet av dagen, så kanskje man skal revurdere om hund er noe for seg. I tillegg mener jeg at man må klare å lære hunden et minimum av hverdagslydighet, slik at den i det minste får brukt hodet sitt litt... Dessuten synes jeg ikke at det er rett å la hunden være alene først en hel arbeidsdag, og så mer alene på kveldstid. En gang i mellom er selvsagt ok, men ikke så ofte. En hund er et flokkdyr og trenger å være sammen med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en time tur til dagen er minimum. Hvis man tenker at hunden da er inne de resterende 23 timene i døgnet, så er ikke en time særlig mye. Det er jo da ikke inkludert tisseturer, men for min del så er lufting for tissing og sånn ikke regnet som tur, da de tar sånn 5 min. Rett ut og rett inn.

Selv synes jeg 1,5 time løs er minimum hos oss, da løs. Jeg har jo dog en aktiv rase i tillegg. Stort sett går vi tur med andre hundefolk og hunden får da nyttegjort seg av denne tiden mye mer enn jeg selv gjør. Hun løper da store deler av turen, er sosial og får mental trening i form av bruke sine sosiale ferdigheter, lese avisen osv. Selv om jeg har en veldig lettlært hund, kan ikke ren mental trening som f.eks, lydighet, erstatte turene våre i særlig grad. Hun foretrekker heller 2 timers tur kontra lydighet i en halvtime. Hun må få brukt seg fysisk. Det å være ute i skog og mark er jo også en form for mental trening.

Ift. hverdagslydighet, så bryr jeg meg ikke så hardt om hva hundene til naboen kan, så lenge de har en grei innkalling. Hverdagslydighet er en smaksak mener nå jeg, så lenge det ikke blir til ulempe for andre. Selv så synes jeg at god hverdagslydighet er et must. Det at jeg ikke MÅ ta hundene i bånd når vi treffer hunder/folk på tur er ganske greit, fordi jeg kan legge henne under kommando. Folk er også mer positivt innstilt på min hund når de ser at hun er lydig.

Ift. å være alene, så er en arbeidsdag det jeg ser på som max. Har hunden vært alene på dagen, skal den slippe å være alene på kvelden. Jeg prøver å begrense hundens alenetid til et minimum. Tar henne med der jeg kan. Det er tross alt sosiale dyr. Kan tenke deg selv å være inne hele dagen og ikke se verken folk eller fe store deler av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å si noe om tidsbruk ift tur, for man har jo veldig forskjellig turtempo. Jeg trener meg selv når jeg trener hundene, og går veldig fort (sammenlignet med venner som har hund/som jeg går tur med. Eventuelt jogger jeg med de. Men en halvtimes joggetur kombinert med litt lek i hagen/hobbylydighet, gjør hundene mine mer slitne enn en times rusling i bånd. Oftest er hovedturene våre på rundt 40 min-90 min, vanligvis løse i skogen eller jogging i bånd, og da er de veldig fornøyde. Så - mitt minimumskrav til fysisk aktivitet er at hundene så godt som hver dag skal få nok aktivitet til å falle sammen i en pelshaug på gulvet og sukke fornøyd på ettermiddagen.

Ellers er jeg veldig enig i at hundene stort sett ikke skal være alene en arbeidsdag og så på kvelden i tillegg. Og, de skal ha plass til å bevege seg når de er alene hjemme/på natten (dvs ikke bur). Aller helst vil jeg ha hundegård, sånn at de kan følge litt med på verden når de er alene - det kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett godt aktivt hundeliv tenker jeg på som en hund som får en god blanding av turer, opplevelser og hjeretrim.

Det er jo ikke alle som har hund som er like opptatt av å holde på med en eller annen sport, men heller får bruke hodet sitt på andre måter.

Jeg har ikke noen regel på hvor lenge vi må være ute hver dag. Det kommer helt an på hva vi holder på med. Er hunden stressa trenger den mer og er den helt utslitt hver dag må man kanskje gi den litt mindre. En balanse mellom alle disse tingene liker jeg godt også prøver jeg å ha med meg hunden min på mest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men hvorda skal det bli rett vi har jo hunder fra 1,5 kg og oppover. Alle vil trenge noe men hva som er nok san generelt.

Vi bør ha nok tid til å gi en hver hund vi skaffer oss nok tur og nok psykisk stimuli til at den er tilfreds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en time ute av huset/hagen om dagen sånn til vanlig er minimum, samme hvilken rase og hvilken hund. Hva man gjør på den timen kan jo variere, men døgnet har like mange timer for alle hunder og alle hunder fungerer på samme vis mtp at de behøver stimuli og sanseinntrykk for å ha det bra(ikke for å bli sliten, men for å ha det bra med seg selv mentalt og fysisk), selv de som ikke trenger å løpe, trekke eller jobbe. Noe mer nøyaktig enn det er vanskelig og pressisere fordi det kommer veldig an på hunden, noen liker tur, andre liker trening, noen liker fart andre liker å ta det rolig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Klarer ikke sette noen regel for dette jeg.

Ser på meg selv som langt over gjennomsnittet aktiv, men fortsatt fins det dag/dager i en uke der hundene bare ser hagen. Eller den regelen med "minst en time tur", da er det ikke godt nok å sykle 30 min med hundene? Eller om man driver kjetting intervaller på 30 min?

Eller hva med de dagene jeg ikke er fysisk aktiv med hunden? Gå spor på jordet annser jeg faktisk ikke som en fysisk aktivitet for hunden selv om det gjerne tar ett par timer når man er ute å trener dette.

Jeg tror det er langt viktigere at en hund får være MED, delta i hverdagen og få inntrykk enn at man sitter antall timer hunden skal være ute å spassere. I teorien kan du jo lage en fysisk hinderbane for de minste miniatrhundene igjennom en vanlig stue. Det kan jo blir rene intervalltreningen for en liten hund liksom å løpe mellom kjøkkenet og sofaen :P

Og dette skriver jeg selv om jeg er veldig nøye på den fysiske kondisjonen på hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi eksakte tall, samt så synes jeg at det er forskjell på en hund som er alene en hel arbeidsdag, og en hund som kan være med eier hele tiden. Sistnevnte har kanskje ikke samme behovet for en lengre tur om ettermiddagen, for den er jo med på det som skjer i løpet av dagen.

Ellers så synes jeg jo at man skal tenke seg om før man skaffer seg hund. At hunden klarer seg med veldig lite aktivitet, betyr vel ikke at den ikke fortjener mer?

Men hvor mye krever feks en engelsk bulldog for å bli tilfreds?

Vel, jeg vet om folk med engelsk bulldog som knapt kommer seg 50 meter en varm sommerdag, og det er ikke fordi det er det hunden er tilfreds med. Fanget i egen kropp. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Selv får jeg dårlig samvittighet om bikkjene får kortere løpetur enn 5 km. Og så korte turer har jo ikke så nyttige kondisjonsmessig heller, så da har bikkjene strengt tatt like mye nytte og glede av å bare vimse rundt ute noen timer.

Mens nabobikkja hadde vel fått hjerteinfarkt om hun skulle bli med på de korteste småturene våre. Har den noe dårligere liv for det? Helt klart ikke. Den koser seg sammen med eieren, leker litt med pinner ute, og er en avbalansert hund. Akkurat som passer perfekt for familier eller litt eldre folk.

Da er det langt værre med bikkjer som tilbringer dag ut og dag inn alene i bur. Jeg er veldig usikker på om så og så lang tur veier opp for å sove seg gjennom resten av døgnet? Da er jeg dønn overbevist om at den lille polvotten hos en ufør pensjonist har det bedre. Som får dilte rundt med eieren sin hele dagen.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye krever feks en engelsk bulldog for å bli tilfreds?

Tja, selv om de sikkert raskt blir tilfreds fysisk så tror jeg de mer enn gjerne hadde satt pris på å være med rundt, ligge ute i parken på en godværsdag mens eier griller eller leser, tusle rolig rundt i flexi etc etc kontra å bli dratt med opp i sofaen igjen etter 15 min rundt i nærområdet.

Klarer ikke sette noen regel for dette jeg.

Ser på meg selv som langt over gjennomsnittet aktiv, men fortsatt fins det dag/dager i en uke der hundene bare ser hagen. Eller den regelen med "minst en time tur", da er det ikke godt nok å sykle 30 min med hundene? Eller om man driver kjetting intervaller på 30 min?

Eller hva med de dagene jeg ikke er fysisk aktiv med hunden? Gå spor på jordet annser jeg faktisk ikke som en fysisk aktivitet for hunden selv om det gjerne tar ett par timer når man er ute å trener dette.

Jeg tror det er langt viktigere at en hund får være MED, delta i hverdagen og få inntrykk enn at man sitter antall timer hunden skal være ute å spassere. I teorien kan du jo lage en fysisk hinderbane for de minste miniatrhundene igjennom en vanlig stue. Det kan jo blir rene intervalltreningen for en liten hund liksom å løpe mellom kjøkkenet og sofaen :P

Og dette skriver jeg selv om jeg er veldig nøye på den fysiske kondisjonen på hundene mine.

For min del er det ikke godt nok å sykle 30 min med hundene eller kjettingtrekk e.l. nei. Ikke til vanlig. 30 min løping/trekking kan fint dekke det fysiske behovet, men det som nesten er viktigere enn det fysiske, som jeg ser det, er den mentale biten. Det har ingenting med å slite dem ut å gjøre, men å få de ut av huset, se dagslys, lukte på lukter osv. og til en viss grad bare fordrive tid. Er dagens aktivitet 30 minutter så er det jo faktisk 23timer og 30 min ila den dagen hunden er inne i stua eller går å glaner i den samme hagen som den ser hver eneste dag ellers, med de samme luktene osv.

Edit: Det er for min del litt forskjell på hunder som er mye ute til vanlig og får både trening og trim, at de får en dag i blant med mindre og en hund som til vanlig får 30 minutter også plutselig et par dager uten noen ting(til vanlig ikke når det er sykdom el.)

Edit2: og fysisk sett så er det ikke bra for en hund å ligge 23 timer i døgnet, selv om hunden har fått treningen sin så blir de stive, støle og ekle i kroppen av å ha så lang tid innaktiv innimellom.\, sånn om det blir normalen/skjer ofte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

For min del er det ikke godt nok å sykle 30 min med hundene eller kjettingtrekk e.l. nei. Ikke til vanlig. 30 min løping/trekking kan fint dekke det fysiske behovet, men det som nesten er viktigere enn det fysiske, som jeg ser det, er den mentale biten. Det har ingenting med å slite dem ut å gjøre, men å få de ut av huset, se dagslys, lukte på lukter osv. og til en viss grad bare fordrive tid. Er dagens aktivitet 30 minutter så er det jo faktisk 23timer og 30 min ila den dagen hunden er inne i stua eller går å glaner i den samme hagen som den ser hver eneste dag ellers, med de samme luktene osv.

Siden du qoter meg så ser det ut som det er en missfortsåelse. Det er vel egnetlig akkurat det siste jeg sier. At det er langt viktigere at en hund faktisk er deltagende hele tiden, enn at den får "nå skal vi gå en time så er vi ferdig med deg for i dag". Variasjon i hverdagen, både i aktivitet og annen stimuli, tror jeg er mye viktigere enn "når skal vi gå den runden som er minumumskravet som vi får hver eneste dag om ettermiddage etter jobb. Så er vi ferdig, klappet og klar med deg i dag". Tror det er mye viktigere at de får være med på den fotballtreningen med guttungen, med til naboen for å drikke kaffe, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du qoter meg så ser det ut som det er en missfortsåelse. Det er vel egnetlig akkurat det siste jeg sier. At det er langt viktigere at en hund faktisk er deltagende hele tiden, enn at den får "nå skal vi gå en time så er vi ferdig med deg for i dag". Variasjon i hverdagen, både i aktivitet og annen stimuli, tror jeg er mye viktigere enn "når skal vi gå den runden som er minumumskravet som vi får hver eneste dag om ettermiddage etter jobb. Så er vi ferdig, klappet og klar med deg i dag". Tror det er mye viktigere at de får være med på den fotballtreningen med guttungen, med til naboen for å drikke kaffe, osv

Mer enig i det ja, men jeg tenker at en mellomting er fint jeg da, både "hundetid" på hundens premisser og få være med på litt forskjellig ellers også. Jeg synes ikke det ser voldsomt trivelig ut for hunder som "bare" er med hele tiden heller og sjeldent får en god tur eller gjøre noe de synes er spennende, så det for meg er for lite aktivitet/dårlig hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mer enig i det ja, men jeg tenker at en mellomting er fint jeg da, både "hundetid" på hundens premisser og få være med på litt forskjellig ellers også. Jeg synes ikke det ser voldsomt trivelig ut for hunder som "bare" er med hele tiden heller og sjeldent får en god tur eller gjøre noe de synes er spennende, så det for meg er for lite aktivitet/dårlig hundehold.

For å quote meg selv:

Variasjon i hverdagen, både i aktivitet og annen stimuli,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å sette noen fasit for det egentlig, fordi det avhenger av så mye rundt. Jeg tror at mine som får ca en times tur pr dag har det bedre enn hunden som får to timer trening og ligger på hunderommet resten av dagen for eksempel. I dag har vi ruslet rolig en time i bånd, men det krever mer av dem mentalt den turen i dag med masse folk og hunder og alt enn om de hadde fått løpe løse for seg selv den timen.

Men som en tommelfingerregel så synes jeg en time er et krav for min rase - som er den jeg egentlig kan uttale meg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg mener noe burde skje for en hund normalt sett hver dag, og ikke bare rutiner og de faste, få turrutene. Behøver ikke å være aktivitet beregnet for hunden, men at hunden blir med når man skal kjøre lengre tur, blir med når man skal på café og sitter ute da, blir med på besøk, slapper av sammen på stranden på sommeren, osv, da enten i tillegg eller den dagen istedenfor f.eks tur.

Min egen hund trives ikke med veldig mye aktivitet, misforstå meg rett: Hunden får jo mosjon, og noen dager mer enn etpar timer og, men han vil ikke og trives ikke med et veldig aktivt liv. Jeg personlig skulle gjerne ha gått flere timer omtrent hver dag, jeg, men må jo se an hunden man har og. Jo mer er absolutt ikke alltid jo bedre heller, men som sagt viktig at et eller annet skjer omtrent hver dag og, om man så bare koser seg ute i hagen en dag, studerer fuglene og får lete litt etter godbiter, så neste dag noe annet.

Det å tilbringe dagen i hagen på den måten en varm dag tror jeg er noe av det beste min hund vet om, samme med å bare kjøre bil, blir mye mer glad for det enn å gå lang tur en dag det ikke er fint vær. :P

Aldri lenge alene, absolutt maks er 6t. Har heldigvis familie som gjerne passer når det er noe spesielt, slik at han slipper å være lenge alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstekravet mitt - med mindre jeg er syk eller noe lignende - er to timers aktivitet ca. F.eks. halvannen times tur på formiddagen og en halvtimes trening på kvelden. Da er de stort sett løse og totalt bajaser på tur, sover når vi kommer hjem, og er klare for nye nytt innen kvelden. Men det er jo det minste, altså blir det en del lengre tur/trening/etc flere dager i uka. I tillegg er de sammen med oss ''hele tiden'' (jeg er hjemmeværende), men opp til 4-5 timer er de alene en sjelden gang.

Jeg tror ikke mine hadde vært særlig happy med mindre enn dèt, men det finnes jo hunder som takler det. Likevel synes jeg ikke noe særlig om at man kjøper seg selskapsraser fordi man bare gidder å gå en halvtimes tur om dagen liksom - greit nok, de går kanskje ikke på veggene av det, slik mine ville gjort etterhvert, men de fleste som ikke er gamle eller noe lignende vil jo ha det bedre med mer. 23 timer i døgnet uten noe å gjøre virker litt trist... Så dersom jeg noen gang hadde endt opp med en pomme eller bichon eller noe sånt, så hadde jeg nok hatt samme minstekrav til aktivitet da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får bikkja til sammen 2 timer per dag , men hun hadde sikkert foretrukket mindre tur og mer hjernetrim.

Jeg kjenner ikke helt igjen det med at bikkja er passiv resten av døgnet da ?:|

Er det bare vi som leker med bikkja og har den med på ca alt vi gjør?

Nico blir mer stimulert av familielivet enn av turene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her er bikka med på omtrent alt. Og turer blir det og lek og litt dressur. HAn er med hele tiden så nå som bilen har vært til rep en ukes tid så har jeg for en gang skyld måtte gå fra han hjemme uvandt for meg men helt greit for han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil naturligvis variere med både rase og individ, men la oss si at en selskapshund får dette valget:

Familie 1: Hjemmeværende (pensjonister f.eks.). Har selskap av eierne store deler av dagen hjemme, blir med til butikken, på besøk osv. Flere små rusleturer i nabolaget, men hovedturen er på maks 30 min.

Familie 2: Arbeidende (borte 9 timer, inkl. reisevei). Hovedtur 2 timer + mentaltrening. Lite/ingenting som skjer utenom hovedturen.

Hvem ville hunden valgt? Jeg vet iallefall hva jeg hadde foretrukket om jeg var hund..
Selvfølgelig er det ikke så sort/hvitt, men er ment til å få frem et eksempel.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste, siden hunden min ikke vil gå tur for tiden, så det blir lite av det.

Jeg føler selv at man burde gå en times tur daglig, da kjennes det veldig håpløst ut når hunden faktisk ikke vil være med.

Slik hun oppfører seg nå hadde det vært perfekt for henne å henge ut med en ufør/hjemmeværende person som ikke er spesielt aktiv... men, dette er ikke slik denne hunden har brukt å vært i forhold til aktivitetsbehov, så jeg tror ikke jeg hadde vært komfortabel med å omplassere henne til noen som ikke kunne tilby henne mer, i tilfelle hun kommer tilbake til sitt tidligere jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke sette noen regel for dette jeg.

Ser på meg selv som langt over gjennomsnittet aktiv, men fortsatt fins det dag/dager i en uke der hundene bare ser hagen. Eller den regelen med "minst en time tur", da er det ikke godt nok å sykle 30 min med hundene? Eller om man driver kjetting intervaller på 30 min?

Eller hva med de dagene jeg ikke er fysisk aktiv med hunden? Gå spor på jordet annser jeg faktisk ikke som en fysisk aktivitet for hunden selv om det gjerne tar ett par timer når man er ute å trener dette. 

 

Jeg tror det er langt viktigere at en hund får være MED, delta i hverdagen og få inntrykk enn at man sitter antall timer hunden skal være ute å spassere. I teorien kan du jo lage en fysisk hinderbane for de minste miniatrhundene igjennom en vanlig stue. Det kan jo blir rene intervalltreningen for en liten hund liksom å løpe mellom kjøkkenet og sofaen :P

Og dette skriver jeg selv om jeg er veldig nøye på den fysiske kondisjonen på hundene mine. 

Jeg er fullstendig enig i dette!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg tenker at jeg ikke skal uttale meg på vegne av andre, fordi det vil variere ut fra flere ting hva som er riktig for hver enkelt hund.

Blandt annet helse, og alder. Og rase. Og hva hunden selv trives med.

Stort sett får mine hunder et par timer tur hver dag.

Hundene er alltid med meg der det er mulig, det er ytterst sjelden jeg drar noe sted uten dem.

Hjernetrim driver vi med både på tur, og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...