Gå til innhold
Hundesonen.no

Minimumskrav til aktivitet


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Jeg har erfart hvor lett hunder tilpasser seg, så for min del gjør det mer vondt de dagene vi ikke får turet/løpt løs nå når hundene er stengt bort fra oss/alene endel i løpet av dagen, enn da jeg lå på sofaen i 8,5 mnd og hundene fikk gjennomsnittlig 3*5 min tur til dagen (løse stort sett da). Fordi nå får de ikke vært med på ALT lenger, som de fikk da.

For å slite dem ut, så er å sette dem ut i hundegård/kjetting helt genialt. De er ikke vant med det og ligger på "vakt" og følger med på alt hele tiden - helt kokt i hjernen når de kommer inn. :lol: Mye mer sliten i hodet da enn om de løper en time på et jorde. Gå tur i "bymiljø" er også mye mer effektivt enn å løpe fritt. Men med mynder i hus så er løsløpig ( ol. ) flere ganger i uka et minimum. Akkurat timer og minutter bryr vi oss ikke så mye om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset så er 1,5-2 timer aktivitet om dagen minimum med unntak av sykedager og en og annen roligdag. Aktivitet varierer fra gå rolig i bånd til trekke og løpe foran ski eller sykkel, stort sett noe litt mer krevende enn båndtur i byen samt noe godbitsøk eller søk etter leke for å aktivisere hjernecellene litt underveis.. På vanlige dager blir det ca 2 timer hovedtur pluss lufting, samt skikkelige treningsøkter 3-4 dager i uka. Og hundene er med på det de kan være med på og er minst mulig alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så ser jeg at det å få være sammen med meg (altså ha selskap) er viktigere enn antall km vi går på tur. Har jeg en dårlig dag kan det godt bli veldig få km, uten at det betyr at vi ikke er ute i to timer, eller at hunden ikke får oppmerksomhet, selskap og aktivitet. Så for meg handler det mer om "tid brukt med bikkja" enn "tid brukt på aktivitet". Jeg ville heller vært en hund som fikk 5 km tur og selskap og oppmerksomhet resten av døgnet enn en som fikk to mil på tur og deretter måtte ligge alene i et bur resten av dagen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Lange turer, lystbetont trening og en selvfølgelig del av familien - for meg er alt dette en naturlig del av et hundehold. Det er en sjeldenhet at mine hunder ligger alene i 8 timer, som regel er de med uansett hva som skjer eller hvor man skal. Men, de må likevel få løpe fra seg minimum en gang per dag. Blir det av ymse årsaker rolige dager kompenseres det med langtur etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om en fersk hundekjøper spør så vil jeg si at man minimum må kunne prioritere å gi hunden tur/aktivitet 1 time om dagen, uansett rase.

Like viktig er det at de inkluderes i hverdagen og får være med på det de kan, og at de slipper å være alene så mye mer enn en vanlig arbeidsdag.

Jeg tenker litt på helsa også jeg da. En hund som får god mosjon vil ha et bedre utgangspunkt for å holde seg frisk og rask lengre enn en som aldri får satt i gang blodpumpa ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det omtrent som en selvfølge at hunden får være med på det som skjer som en del av familien. Det er vel også normen for de fleste? Jeg anser å være i bur de 23 øvrige timene som ekstremtilfeller, og det er vel ikke det som er representativt. Men en selskapshund som er sammen med folka sine mesteparten av dagen og fortsatt bare aktiviseres 30 min som hovedlufting - det er absolutt minimum for en liten, daff sak, og langt fra ideelt.

På en rolig dag får min morgentur på 20-30 min, tisseturer og hovedtur på 45 min. Som regel ligger vi på minst 1 time-1,5 og helst mye løs. Litt avhengig av hvor god tid vi har blir det også trening og turer med andre hunder også. Men jeg synes det er viktig å ha rolige dager også - det er mye inntrykk som skal fordøyes i en liten valpehjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at det er individuelt - for å trekke fram selvfølgeligheter vil jo en hund som går fritt rundt på en stor gård få flere opplevelser "utenom aktiviseringen" enn en hund som bor i leilighet. Personlig mener jeg vel at hunder som bor i leilighet/villa bør ha minimum 1 times tur/aktivisering utenfor hjemmet hver dag, uavhengig av størrelse eller hvor intensiv mosjonen er. Rett og slett fordi jeg synes at under 1 time med opplevelser utenfor hjemmemiljø blir for lite.

(Men jeg mener ikke at det må være 1 times hard tur hver dag, selv om jeg er opptatt av at hunder får nok mosjon. Å få bli med på utecafe, fisketur på brygga, grilling i parken etc er jo også flotte opplevelser for en hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her sier at tid og antall km på tur ikke er viktig, ikke har noe å si osv. Og for "oss" her på sonen stemmer det nok. De fleste som gidder å bruke så mye tid på et hundeforum på nettet er over gjennomsnittet opptatt av hund og (forhåpentligvis) hundevelferd. De aller fleste aktiviserer hundene sine på flere måter enn bare tur, og ser an hunden om den trives med det eller ikke.

Men når førstegangseiere spør, så synes jeg at minimum en times tur hver dag er en hovedregel. I snitt. For de hundene som faktisk får kun den oppmerksomheten i løpet av dagen, utenom måltider og korte tisseturer For de hundene som ligger hjemme alene hele arbeidsdagen, og så ligger på plassen sin mens familien lager og spiser middag, gjør lekser og legger unger. Og så kanskje får en halvtimes tur med mor før hun stuper i seng...

Noen hunder er så heldige at de får være med på jobb, får lange skogsturer et par ganger i uka, eller er med på fotballtrening, besøk hos tante Berit, utekafé med venner osv., de får jo tur/aktivisering på sin måte. Men jeg kjenner folk som har hund som en bi-tanke, som ligger hjemme og venter på turen sin og ikke er med på noe ellers. Den skal ikke være til noe ekstra bry. Og da bør en times tur om dagen være et absolutt minimum.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye krever feks en engelsk bulldog for å bli tilfreds?

Venninna mi har en engelsk bulldog som er med på joggeturer daglig og gjerne går mila hver dag. Hun elsker trimmen hun får og krever faktisk trim for at hun skal kunne være sliten. Det må nevnes da at hun har vært nøye med vekt og trening fra hun var valp. ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi noe entydig svar på spørmål om aktivitet. Der er mange faktorer som spiller inn: rase, alder, helse, hund og eiers personligheter og vaner. Godt sammenskrudde hunder av mosjonsraser tåler perioder med mindre fysisk mosjon, og godt sammenskrudde raser som til vanlig krever en del mentaltrening bør kunne tåler noen dager med ro.
Familien hunden bor i spiller også en rolle - det ser jeg ikke minst på de voksne hundene vi har overtatt gjennom årene. Mange av de er ikke vant til en så stor familie som min der noe skjer "hele tiden", og noen av dem har ikke vært vant til fysisk fostring av nevneverdig grad. Det slår litt ulikt ut - men det jeg ser er at de vi har overtatt som godt voksne - og som ikke er vant til å være fysisk aktive, de har hatt en tendens til å forbil mer sedate enn de vi har hatt fra valpetiden av. Selv om vi "trener dem opp" kondisjonsmessig.
Hverdagen i seg selv kan også være utfordrende for hunder, så en del blir slitne av å henge med på alt som skjer rundt. Andre er utømmelige ift energi og må dreneres aktivt.
Så lenge hundene luftes regelmessig og gir uttrykk av å være fornøyde med tilværelsen ser ikke jeg noen grunn til å sette pekefingeren i andre og ha sterke meninger om hva som er "nok" og hva som er "rett" type aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, skulle jeg ha dratt med Trym på minimum 1 times tur hver dag hadde vi tatt livet av hverandre, han hadde blitt sur og jeg hadde blitt sur :P Vi har 3 hunder som leker sammen, de har en stoor inngjerdet hage hvor de kan kose seg ute så mye de vil og de er mer eller mindre aldri hjemme aleine. Så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for at de ikke får minimum 1 times tur hver dag, idag f.eks har vi en hviledag. Men så fikk alle 3, 2 timers tur på Fredag, jentene 3 timers skitur på Lørdag og alle 3 litt over 1 times tur på Søndag med endel løping løs. Så her varierer aktiviteten fryktelig, alt etter som været, giddalysta mi og dems. Ikke får de noe særlig med hjernetrim, men de virker glade og fornøyde ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, skulle jeg ha dratt med Trym på minimum 1 times tur hver dag hadde vi tatt livet av hverandre, han hadde blitt sur og jeg hadde blitt sur :P Vi har 3 hunder som leker sammen, de har en stoor inngjerdet hage hvor de kan kose seg ute så mye de vil og de er mer eller mindre aldri hjemme aleine. Så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for at de ikke får minimum 1 times tur hver dag, idag f.eks har vi en hviledag. Men så fikk alle 3, 2 timers tur på Fredag, jentene 3 timers skitur på Lørdag og alle 3 litt over 1 times tur på Søndag med endel løping løs. Så her varierer aktiviteten fryktelig, alt etter som været, giddalysta mi og dems. Ikke får de noe særlig med hjernetrim, men de virker glade og fornøyde ihvertfall.

Men da er de jo fort over en times tur per dag i snitt. Spesielt om man regner lek ute i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, skulle jeg ha dratt med Trym på minimum 1 times tur hver dag hadde vi tatt livet av hverandre, han hadde blitt sur og jeg hadde blitt sur :P Vi har 3 hunder som leker sammen, de har en stoor inngjerdet hage hvor de kan kose seg ute så mye de vil og de er mer eller mindre aldri hjemme aleine. Så nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for at de ikke får minimum 1 times tur hver dag, idag f.eks har vi en hviledag. Men så fikk alle 3, 2 timers tur på Fredag, jentene 3 timers skitur på Lørdag og alle 3 litt over 1 times tur på Søndag med endel løping løs. Så her varierer aktiviteten fryktelig, alt etter som været, giddalysta mi og dems. Ikke får de noe særlig med hjernetrim, men de virker glade og fornøyde ihvertfall.

Inngjerdet tomt er gull :) Mine er roligere om kvelden hvis de "bare" har vært ute og fjaset hele dagen, enn hvis de er mest inne og så får løpe en mil eller to. Slitene blir de jo ikke uansett, men løpeturer blir de egentlig bare "høye"av. Eneste som kan gjøre at de nærmer seg slitene er jaktdager med lengre drev, og det er jo ikke noe man kan drive med hele året :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er de jo fort over en times tur per dag i snitt. Spesielt om man regner lek ute i hagen.

Er det snittet vi regner? Noen uker får de jo ikke 7 timers tur iløpet av en uke, Trym kan jeg med hånden på hjertet si at aldri får 7 timer med tur i uka, og han løper kanskje 10 min i hagen i uka :P Jeg mener at det er veldig individuelt, det er ingen fasit over hvor mye en hund må gjøre i uka :)

Inngjerdet tomt er gull :) Mine er roligere om kvelden hvis de "bare" har vært ute og fjaset hele dagen, enn hvis de er mest inne og så får løpe en mil eller to. Slitene blir de jo ikke uansett, men løpeturer blir de egentlig bare "høye"av. Eneste som kan gjøre at de nærmer seg slitene er jaktdager med lengre drev, og det er jo ikke noe man kan drive med hele året :P

Mine er mest slitne om våren da de plutselig kan sulle ute i hagen i timesvis igjen :) Bare det å ligge i en solflekk en hel dag gjør dem slitne da, digg! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snittet vi regner? Noen uker får de jo ikke 7 timers tur iløpet av en uke, Trym kan jeg med hånden på hjertet si at aldri får 7 timer med tur i uka, og han løper kanskje 10 min i hagen i uka :P Jeg mener at det er veldig individuelt, det er ingen fasit over hvor mye en hund må gjøre i uka :)

Mine er mest slitne om våren da de plutselig kan sulle ute i hagen i timesvis igjen :) Bare det å ligge i en solflekk en hel dag gjør dem slitne da, digg! :D

Men vil du si til noen som vurderer staff at de kan regne med å ikke trenge så mye som en times tur til daglig, sånn som gjennomsnittlig aktivitet? Klart det finnes enkeltindivider og situasjoner, perioder osv. Jeg vet ikke om Kovu får 7 timer i uken heller, alltid. Men som hovedregel, når folk skal skaffe seg hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil du si til noen som vurderer staff at de kan regne med å ikke trenge så mye som en times tur til daglig, sånn som gjennomsnittlig aktivitet? Klart det finnes enkeltindivider og situasjoner, perioder osv. Jeg vet ikke om Kovu får 7 timer i uken heller, alltid. Men som hovedregel, når folk skal skaffe seg hund?

Nei, Trym er et snålt unntak i rasen :P Spør noen så vil jeg nok annbefale minimum 1 times tur om dagen, men det er jo litt dobbeltmoralsk siden mine ikke alltid får det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Trym er et snålt unntak i rasen :P Spør noen så vil jeg nok annbefale minimum 1 times tur om dagen, men det er jo litt dobbeltmoralsk siden mine ikke alltid får det :lol:

Det synes jeg faktisk ikke. Begrepene som brukes er som oftest "som hovedregel", "bør ha", "krever vanligvis". Når jeg gir råd om raser til folk som ikke har erfaring med dem så bruker jeg gjerne et litt annet sett med "kriterier"/bakgrunnsinfo enn ett enkelt individ som kanskje tilogmed ikke er helt normal for rasen. Og skal man skaffe seg en hund så bør man også anta at man heller får en som er nærmere normalen for rasen, enn en som ikke er det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her ser ut til å mene at det ikke er så svart og hvitt, og at mange raser (og individer) kan ha et sunt og lykkelig liv med hovedturer på mindre enn 1 time om dagen, og at livet til hunden utenom denne turen har veldig mye å si for hvor mye den trenger. Hvorfor er det da sånn at det alltid blir så krasse svar i tråder som denne diskusjonen startet med?

Det er nok flere arbeidende selskapshunder enn jakthunder i dag, altså hunder som blir anskaffet for å gi et sykt eller skrøpelig menneske et slags holdepunkt i livet, en grunn til å stå opp og komme seg ut av huset hver dag. Disse hundene redder liv hver eneste dag, men blir ofte sett ned på fordi de ikke kan "brukes til noe som helst." Hadde de hatt behov for minimum 1 times sammenhengende tur hver dag, så hadde de ikke fungert til denne jobben.

Grunnen til at jeg nevner dette er at det ofte virker som at det er folk som har behov for hunder til denne jobben som blir bedt om å skaffe katt eller IKEA hund, men det er da virkelig flere småraser som kan egne seg godt? Spesielt om man gjør som ellers når man leter etter hund til en jobb, og selekterer egnede linjer og individer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her ser ut til å mene at det ikke er så svart og hvitt, og at mange raser (og individer) kan ha et sunt og lykkelig liv med hovedturer på mindre enn 1 time om dagen, og at livet til hunden utenom denne turen har veldig mye å si for hvor mye den trenger. Hvorfor er det da sånn at det alltid blir så krasse svar i tråder som denne diskusjonen startet med?

Fordi de fleste selskapshunder anskaffes ikke for å være selskap for en ufør/pensjonist som er hjemmeværende. Flertallet av hunder i norske hjem er hunder som er alene hele arbeidsdager og som får sine tilmålte minutter på tur, og ellers bare "er der" innenfor husets fire vegger. Hunden er blitt en statusgjenstand eller en leke, som tas fram litt når det finnes tid til det.

Satt på spissen selvfølgelig. Det finnes variabler, også innenfor raser, og de krasse svarene kommer gjerne for å minne folk på at dette dyret krever tid fra deg. Det er slett ikke alle som tar det som en selvfølge at hunden krever av tiden din både før og etter frokost, middag og kvelds. Og jeg tror ikke det finnes noen raser der du ikke bør være forberedt på å få en hund som bør ha en times aktivisering i en eller annen form i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig syns jeg.
Betty trives best på sofaen, hun må motiveres for å ville være med på tur, og enkelte dager så velger hun å heller være hjemme fremfor å være med på tur, så hun får styre det litt selv.
Gjennomsnittlig får mine 30-60 min om morgenen, de er med oss hele dagen, og er kanskje hjemme alene 5 timer i mnd.
Så får de kvelstur på mellom 1-2 timer. Når kvelden kommer så er hundene kjappere i seng enn meg, så jeg tar det som ett tegn på at de er tilfreds med det de får.

Jeg syns det er vanskelig å sette ett minimumskrav, for det kommer helt ann på individet. Betty hadde fint klart seg med å gå på do i hagen, hun krever INGENTING, mens Tasle hadde gått på veggen etter 3 dager uten aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...