Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund bet dame utenfor butikk


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Enda et hundeangrep. Er nok mer enn uansvarlige hundeiere som er problemet.

Damen på 73 år gikk til politiet og anmeldte saken. Fikk svar, siden hun ikke visste hvem som eide hunden, var det ingenting de kunne gjøre.

Nå skal damen på 73 år ut å etterforske selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Etter å ha blitt oppfordret til det tok jeg kontakt med politiet, men da jeg ikke hadde navnet på hundeeieren var det ikke noe de kunne gjøre.

....iflg avisen.

Antakelig ringte hun og fikk da det "lettvinte svaret."

Dersom damen møter personlig på en politistasjon og inngir anmeldelse (som hun også er nødt til dersom det skal opprettes en formell sak) så vil det bli gjort mer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et hundeangrep. Er nok mer enn uansvarlige hundeiere som er problemet.

Damen på 73 år gikk til politiet og anmeldte saken. Fikk svar, siden hun ikke visste hvem som eide hunden, var det ingenting de kunne gjøre.

Nå skal damen på 73 år ut å etterforske selv.

I dette tilfellet er det jo helt klart mest eier problem.

Når man blir bedt om å roe hunden sin fordi den utagerer mot kunder som går forbi, også skjer dette rett etterpå... Dette er jo da en hund plassert i en situasjon den ikke takler, selvom den selvfølgelig aldri skulle bitt.

Men her er det ihvertfall trolig en blanding (i følge informasjonen i artikkelen) og ikke en eller annen spesifikk rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dusteeier er dette da?
Hva hjelper det at hunden er snill dersom den er løs?

Vet du at hunden din kan være litt dust, så binder du den i alle fall ikke på utsiden av en butikk!
noe jeg forsåvidt synes er en uting uansett. Greit hvis de kan stå uforstyrrende uten at de er i nærheten av døren, men ikke rett foran døra så alle må gå forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva slags dusteeier er dette da?

Hva hjelper det at hunden er snill dersom den er løs?

Vet du at hunden din kan være litt dust, så binder du den i alle fall ikke på utsiden av en butikk!

noe jeg forsåvidt synes er en uting uansett. Greit hvis de kan stå uforstyrrende uten at de er i nærheten av døren, men ikke rett foran døra så alle må gå forbi.

Rett foran døren er ikke lov heller. Husker ikke hvor det står men det er noe sant som at hund skal ikke hindre bruk av offentlig plass. Og en butikk regnes som offentlig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det jo helt klart mest eier problem.

Når man blir bedt om å roe hunden sin fordi den utagerer mot kunder som går forbi, også skjer dette rett etterpå...

Nei, det er et politiproblem.

Hundelovens §3 og §5 er overtrådt med personskade som følge. Eier fikk to sjanser å ordne opp. Men unnlot å ta ansvar. Det er slike personer loven er ment for, og Politiet er opprettet som institusjonen i samfunnet, for å tre inn ved lovovertredelser og forseelser. Men det er forsatt tid å beklage.

@madam mim , politiet er pliktig å si det pr telefon, hvis skadelidte må møte opp. Og hvor går grensen i såfall. Når man er et lik? Dette er en forseelse, og under enhver kritikk å avise folk med å si at hvis en ikke vet hvem den skyldige er, så kan de ikke gjøre noe. I hvertfall er det feil her. Politiet finner enkelt ut hvem eier er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et politiproblem.

Hundelovens §3 og §5 er overtrådt med personskade som følge. Eier fikk to sjanser å ordne opp. Men unnlot å ta ansvar. Det er slike personer loven er ment for, og Politiet er opprettet som institusjonen i samfunnet, for å tre inn ved lovovertredelser og forseelser. Men det er forsatt tid å beklage.

@Bølla politiet er pliktig å si det pr telefon, hvis skadelidte må møte opp. Og hvor går grensen i såfall. Når man er et lik? Dette er en forseelse, og under enhver kritikk å avise folk med å si at hvis en ikke vet hvem den skyldige er, så kan de ikke gjøre noe. I hvertfall er det feil her. Politiet finner enkelt ut hvem eier er.

Bølla? Har h*n skrevet svar i denne tråden?

Edit: okei, det var til meg, så at du nå har endret:

politiet er pliktig å si det pr telefon, hvis skadelidte må møte opp. Og hvor går grensen i såfall. Når man er et lik? Dette er en forseelse, og under enhver kritikk å avise folk med å si at hvis en ikke vet hvem den skyldige er, så kan de ikke gjøre noe. I hvertfall er det feil her. Politiet finner enkelt ut hvem eier er.

Slapp av, jeg bare forsøkte å forklare, ikke forsvare. :) Det var et lettvint svar på telefonen og unødvendig også. Men når fornærmede i saken møter opp personlig for å inngi en formell anmeldelse for forholdet vil saken mest sannsynlig bli etterforsket. Da vil politiet klare å innhente hundeeiers personalia, h*n vil bli innkalt til avhør og fornærmede vil få vite hvem h*n er.

Endret av madam mim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et politiproblem.

Hundelovens §3 og §5 er overtrådt med personskade som følge. Eier fikk to sjanser å ordne opp. Men unnlot å ta ansvar. Det er slike personer loven er ment for, og Politiet er opprettet som institusjonen i samfunnet, for å tre inn ved lovovertredelser og forseelser. Men det er forsatt tid å beklage.

@madam mim , politiet er pliktig å si det pr telefon, hvis skadelidte må møte opp. Og hvor går grensen i såfall. Når man er et lik? Dette er en forseelse, og under enhver kritikk å avise folk med å si at hvis en ikke vet hvem den skyldige er, så kan de ikke gjøre noe. I hvertfall er det feil her. Politiet finner enkelt ut hvem eier er.

Politiproblem??

Nei jeg er virkelig ikke enig. Er det Politiets problem om noen kjører over fartsgrensen og skader et menneske? Nei det er mennesket som gjorde feilen.

At Politiet må behandle saken og straffe deretter er jeg helt enig i. Og vi vet strengt tatt ikke hva Politiet har sagt i denne saken, så det går ikke an å dømme hvorvidt de har gjort rett eller galt. Kanskje har de bare bedt damen skaffe mer bevis for å kunne ha en sjanse til å faktisk gjøre noe, ikke bare måtte henlegge saken pga manglende bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiproblem??

Nei jeg er virkelig ikke enig. Er det Politiets problem om noen kjører over fartsgrensen og skader et menneske? Nei det er mennesket som gjorde feilen.

At Politiet må behandle saken og straffe deretter er jeg helt enig i. Og vi vet strengt tatt ikke hva Politiet har sagt i denne saken, så det går ikke an å dømme hvorvidt de har gjort rett eller galt. Kanskje har de bare bedt damen skaffe mer bevis for å kunne ha en sjanse til å faktisk gjøre noe, ikke bare måtte henlegge saken pga manglende bevis.

Ja, hvis noen kjører over fartsgrensen er det en forseelse litt etter fart og fartsgrense. Jeg løper ikke etter for å finne ut hvem som gjorde det, hvis det ikke var farlig kjøring og jeg fikk nummeret.

Hvis noen skader et menneske ved påkjørsel og mennesket kontakter politiet pr telefon og politiet svarer hvis du ikke vet hvem som gjorde det så kan vi ikke gjøre noe, så har man et politiproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @PrimaDonna, det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det er jo ikke slik at politiet er ansvarlig for hva som har skjedd, det er jo helt og holdent hundeeieren som @SiriEveline sier. At politiet ikke har opptrådt etter boka er jo en annen sak, hvis det faktisk har seg sånn at de har avfeid fornærmede med at det ikke er noe vits i å anmelde, med mindre fornærmede vet hvem hundeeieren er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan? Med tanke på hvor lite de har å forholde seg til. De vet ikke hvem eier er, ei heller hva slags hund, blanding det er.

Damen som ble bitt, og vitnet, kan gi et rimelig signalement på både hund og eier da. Så noe har de jo å gå etter, selv om jeg ikke er enig med PrimaDonna når hun sier at det er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om dette er den husky-blandinga som snappet etter flere barn rundt samme område?

Skummel eller ei, hvem finner på å binde en hund i trappa på et folksomt område? Og spesielt en hund man vet ikke tåler det?

Jeg skal ærlig innrømme at Keo er med på butikken til stadighet, men da er det svippturer og han står bundet bak bygningen i buskasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen som ble bitt, og vitnet, kan gi et rimelig signalement på både hund og eier da. Så noe har de jo å gå etter, selv om jeg ikke er enig med PrimaDonna når hun sier at det er enkelt.

Var det jeg også tenkte. Med ca 120.000 innbyggere i Bærum og tusenvis av hunder, blir nok dette dessverre henlagt raskt.

Eneste er hvis de har kamera som filmer inngangspartiet, og at butikken lagrer opptakene en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @PrimaDonna, det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Det er jo ikke slik at politiet er ansvarlig for hva som har skjedd, det er jo helt og holdent hundeeieren som @SiriEveline sier. At politiet ikke har opptrådt etter boka er jo en annen sak, hvis det faktisk har seg sånn at de har avfeid fornærmede med at det ikke er noe vits i å anmelde, med mindre fornærmede vet hvem hundeeieren er.

Jeg har ikke sagt at politiet er skyldig i at hundeiere bryter Hundelovens §3 og §5. Like lite som de er skyldige i at folk kjører over fartsgrensen.

Og politiet kjenner ikke hendelsesforløpet inntil de ser det beskrevet i artikkelen, som flere har påpekt i tråden allerede.

Og da, har de selvsagt ansvar, som institusjon i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...