Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder på Match Show


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Mange (de fleste?) med blandingshunder har kjøpt akkurat det fordi de synes det er så unødvendig/bortkastet med utstillinger, utstillinger har feil fokus og bare fokus på utseende og de vil ikke sponse noe slikt og dessuten er blandingshunder er så mye sunnere. Da skjønner jeg ikke hvorfor de samme(?) så gjerne vil stille ut og få en bedømming av hunden. :lol:

Jepp, jeg vet at jeg er treg og har tungt for det. Det er alderen. OT slutt :aww:

Tror det er like mange som har valgt blanding fordi de har falt for en spesiell hund. Ikke nødvendigvis aktivt unngått rasehund. Eller rett og slett syns det er mer sjarm i en blanding enn en rasehund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke barn og hund konkurranse hvor alle får vist frem hunden og alle vinner bedre enn der hvor en blir slått ut?

Har aldri sett match show men flere barn og hund. Og de er alltid hyggelig.

Enig. Skal man være litt tro mot konseptet utstilling er det jo faktisk ikke for menneskene det skal være gøy og tilpasset. Derimot er barn og hund laget for barna, og hundene er "accessories". Det må jo være et veldig positivt konsept som jeg ville ha fortsatt med.

Hvis poenget er å stille ut hunden er jeg enig med Mamam Mim her altså. Hva er vitsen med å stille en blanding? Å vurdere om hunden er sunt konstruert? Søt? Hvilke kriterier bedømmer man etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å stille ut hunden er jeg enig med Mamam Mim her altså. Hva er vitsen med å stille en blanding? Å vurdere om hunden er sunt konstruert? Søt? Hvilke kriterier bedømmer man etter?

For moro skyld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Skal man være litt tro mot konseptet utstilling er det jo faktisk ikke for menneskene det skal være gøy og tilpasset. Derimot er barn og hund laget for barna, og hundene er "accessories". Det må jo være et veldig positivt konsept som jeg ville ha fortsatt med.

Hvis poenget er å stille ut hunden er jeg enig med Mamam Mim her altså. Hva er vitsen med å stille en blanding? Å vurdere om hunden er sunt konstruert? Søt? Hvilke kriterier bedømmer man etter?

Jeg har deltatt m mine hunder på matcshow flere gg. Der går bedømming etter hvordan hunden er bygger og bevegelse, totalinntrykk. Og alt er for morro skyld.

Hvis alt med hund skal være dønn seriøst, så faller poenget bort for andre enn de som har personlige ambisjoner iform av penger eller poeng. Og den vanlige hunde-eier skvises ut.

Det JEG ønsker er aktiviteter med lav terskel, som inngangsport til et miljø der AKTIVITET med hund er fokus. Matchshow er bare et flueplaster. Og gir ikke utelling eller formelle poeng i boka.

At rase-entusiaster føler seg truet av familieaktiviteter finner jeg snodig. (Get a life! Tenker jeg da.) Men jeg blir provosert over de som har som agenda å stoppe alt de ikke er enig i selv. Selv når retningslinjene tilsier at det vi gjør ikke er "ulovlig".

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Skal man være litt tro mot konseptet utstilling er det jo faktisk ikke for menneskene det skal være gøy og tilpasset. Derimot er barn og hund laget for barna, og hundene er "accessories". Det må jo være et veldig positivt konsept som jeg ville ha fortsatt med.

Hvis poenget er å stille ut hunden er jeg enig med Mamam Mim her altså. Hva er vitsen med å stille en blanding? Å vurdere om hunden er sunt konstruert? Søt? Hvilke kriterier bedømmer man etter?

Når jeg har stilt har det gått på sjarm/utstråling.

Jeg syntes det var veldig gøy å delta på matchshow når utstilling var utelukket. Jeg visste jo ikke at jeg skulle få den interessen når jeg kjøpte første hunden.

Har forøvrig en hund nå som har diskvalifiserende feil på utstilling, men hadde fullt mulig deltatt på et matchshow for morro skyld om jeg var på et arrangement der de avholdt noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt m mine hunder på matcshow flere gg. Der går bedømming etter hvordan hunden er bygger og bevegelse, totalinntrykk. Og alt er for morro skyld.

Hvis alt med hund skal være dønn seriøst, så faller poenget bort for andre enn de som har personlige ambisjoner iform av penger eller poeng. Og den vanlige hunde-eier skvises ut.

Det JEG ønsker er aktiviteter med lav terskel, som inngangsport til et miljø der AKTIVITET med hund er fokus. Matchshow er bare et flueplaster. Og gir ikke utelling eller formelle poeng i boka.

At rase-entusiaster føler seg truet av familieaktiviteter finner jeg snodig. (Get a life! Tenker jeg da.) Men jeg blir provosert over de som har som agenda å stoppe alt de ikke er enig i selv. Selv når retningslinjene tilsier at det vi gjør ikke er "ulovlig".

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er helt enig med deg, jeg. Men jeg veit ikke om jeg hadde giddet å bruke energi på å "kjempe" for deltakelsesrett for blandinger i noe som allerede er "etablert", hvis det likevel er hensikten å ha det gøy. Spiller liksom ingen rolle hva man kaller det. Gøy kan det jo være uansett. :) Jeg diskuterer ikke arrangementet i din klubb, da jeg ikke har satt meg inn i hva den saken gjelder.

Jeg har ikke noe mot at folk vil stille ut blandinger. Men hvis hensikten primært er at det skal være gøy for barn (f.eks.), hvorfor kan man ikke da heller kjøre en barn og hund-greie som ikke er som en ordinær utstilling, der hundene faktisk bedømmes etter en standard. Man kan jo lage egne kriterier som "best groomig", "søteste uttrykk", "beste bevegelser" etc. Men utstilling, i ordinær forstand med vurdering i hht. en standard, for blandinger ser jeg fortsatt ikke poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

or absolutt ikke at mange kjøper blanding for at de ikke har noe interesse for hundesport nei. Mang uvitende kjøper vell mix som førstegangshund- og finner senere ut at hundesport/uts. er morro. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så absolutt seriøst heletiden, når poenge er og ha det moro.

Hvorfor være så kjip og henge seg opp i bedømminga? Alle skjønner jo at det ikke er noe rasestandard på blandinger.. Om man tenker seg om så er vell det mest naturlige å dømme etter;lyne, gode bevegelser, hvordan den ser ut i kroppen, hvor vellstelt og glad hunden er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...