Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder på Match Show


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Hva synes dere om blandingshunder i match show?

ifølge NKK

"3. Match Show – Slike arrangement kan avholdes av alle klubber. Kun raserene hunder kan delta. Det er en forutsetning at alle hunder som deltar er vaksinert etter gjeldende bestemmelser. Det stilles ingen formelle krav til dommer, men denne bør ha bredest mulig raseerfaring."

(http://www.hbhk.no/wp-content/uploads/2014/02/Regler-for-Valpeshow-Unghundskuer-Open-Show-og-Match-Show-%C2%AB-Norsk-Kennel-Klub.pdf)

Men vet mange praktisere blandinger i match show.

Vet også at der er en del utstillingsfolk som fyrer litt når de ser at blandinger er tillatt på et match show. Men hvorfor skal ikke blandinger få delta?

Tenker at dette er et helt uoffisielt arrangement der alle kan komme med hundene sine, vise de fram og kose seg uansett rase, blanding og alder. Rasehund-eierne har jo ingenting og frykte- de får ingen offisielle titler på match show- og de kommer aldri til å møte noen av blandingene som evt. deltar på match show på en offesiell utstilling?

Hva tenker dere om rase/blanding på noe så uoffesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på arrangøren tenker jeg. Siden det står i regelverket til NKK så kan de jo ikke ha med blandinger om det er en av deres regioner som arrangerer, men om en hvilken som helst hundeklubb arrangerer så kan de late som de ikke kjenner til regelen og komme unna med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja en norsk dommer spurte meg da jeg kom inn på et uoffisielt match show om hva hunden min var blanding av. "schäfer og schäfer" svarte jeg.. Så jeg tviler på at en dommer i match showet kan alle rasestandarder ;-) Samme tispa ble beordret inn i raseringen for hollandske gjeterhunder på Nkk Bjerke og fikk kjeft fordi vi var for sene til bedømming av hannene... :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hundeklubb ønsker å arrangere et matchshow for moro skyld, som en hvilken som helst annen morsom og sosial aktivitet, og la blandinger være med, så kan da vel ingen nekte dem det? Det høres jo helt ulogisk ut. Grunnen kunne jo for eksempel være at dette skulle være en morsom aktivitet for barn/unge, og at man ønsker å inkludere alle, uansett hva slags hund man har. Bedømmingen kan jo handle om "velbygd", "i godt hold", "velproposjonert" etc. Trenger vel ikke nødvendigvis en rasestandard for å se at en hund har et ok utseende?

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at ts sikter til vårt arrangement i mai og vårt ønske om å inkludere slik at alle barn kan delta uavh av hva slags hund familien har. Dessverre, fordi vi får hjelp av nkk, siden vi ikke er så drevne på alt det logistiske, er det stor sannsynlighet for at kun raserene kan delta etter stormen av protester fra rase-entusiaster som har rent inn i dag, der de viser til NKKs statutter ang matchshow. Og der regionen da må følge vedtektene, med mindre jeg får dispens.

Mitt fokus er barn og et tilbud til barn. Men man spytter i motvind med et slikt fokus. Så jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge jeg orker å ta all dritten som følger med. Ikke rart der mangler tilbud til barn og unge med alle de kranglete voksne som finnes over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at ts sikter til vårt arrangement i mai og vårt ønske om å inkludere slik at alle barn kan delta uavh av hva slags hund familien har. Dessverre, fordi vi får hjelp av nkk, siden vi ikke er så drevne på alt det logistiske, er det stor sannsynlighet for at kun raserene kan delta etter stormen av protester fra rase-entusiaster som har rent inn i dag, der de viser til NKKs statutter ang matchshow. Og der regionen da må følge vedtektene, med mindre jeg får dispens.

Mitt fokus er barn og et tilbud til barn. Men man spytter i motvind med et slikt fokus. Så jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge jeg orker å ta all dritten som følger med. Ikke rart der mangler tilbud til barn og unge med alle de kranglete voksne som finnes over alt.

Da tenker jeg kall det for noe annet :)

Kåring av mest sjarmerende hund, også bruker man matchshow metoden.

Men disse entusiastene vil vel ikke finne seg i det. Utrolig synd, har selv storkost meg som ungjente med uregistrert rasehund (med andre ord blanding) på flere matchshow.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg kall det for noe annet :)

Kåring av mest sjarmerende hund, også bruker man matchshow metoden.

Men disse entusiastene vil vel ikke finne seg i det. Utrolig synd, har selv storkost meg som ungjente med uregistrert rasehund (med andre ord blanding) på flere matchshow.

God ide. Skal prøve meg på den varianten når jeg søker dispens. Men protestene kommer nok... Sukk....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig av NKK i det hele tatt ha regler for noe som er uoffisielt jeg da..

Ja. Men jeg akter å forfølge dette, om nødvendig til toppledelsen i nkk. De må nesten ta virkeligheten inn over seg om de skal evne å jobbe forcendring på sikt. Og virkeligheten er at mange har blandingshunde-men de trenger også kunnskap! Og mulighet for aktivisering av hundene sine.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at det å tillate blandinger på et sånt show ville være en kjempelur måte for NKK å promotere renrasede hunder. Hvis ungdommen får prøve seg på noe sånt og blir bitt av utstillingsbasillen, så er det større sjans for at de vil få seg renraset hund den dagen de skal få egen hund.

Jeg håper at du får dette igjennom. Det høres ut som et kjempebra tiltak for de unge!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men jeg akter å forfølge dette, om nødvendig til toppledelsen i nkk. De må nesten ta virkeligheten inn over seg om de skal evne å jobbe forcendring på sikt. Og virkeligheten er at mange har blandingshunde-men de trenger også kunnskap! Og mulighet for aktivisering av hundene sine.
Dere kan jo også gjøre slik som et klubbmesterskap, de delte inn etter alder.. Der var det få hunder, men det var over eller under 2 år. Så gikk bedømmelsen vanlig, og så ble de plassert i rekkefølge.. Den som vant klassa, konkurrerte me den andre for å bli "BIS" ;) Og så hadde de vel to grupper, renraset og blanding hvis jeg husker riktig.. Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete om det ikke skal være lov med blandinger dersom det er uoffisielt. Hva har de med det å gjøre da liksom?

Flere gode poeng her, det kan lokke flere til nye aktiviteter med hunden sin, og å involvere seg i hundemiljøet generelt utover hva den vanlige familiehunden vanligvis blir.

Jeg var på match show med Dixie da jeg var yngre, og herregud så stolt jeg var da hun vant! Det var egen ring for blandingshunder og Dixie var den desidert peneste :P Var gøy å stille henne og late som hun var utstillingshund. Dette var på den tiden jeg var begynt å interessere meg for utstilling (var veldig interessert den gang, ikke så mye nå da). Men syntes det var en kjempefin aktivet og var fint å kunne vise frem den fine lille hunden min, jeg må jo si jeg synes hun er en av de penere blandinger jeg vet om :wub: Vi vandt en pokal og et gavekort på hundemassasje (som jeg dessverre rotet vekk :( )

Jeg hadde stilt henne igjen dersom det dukket opp en til mulighet!

Som nevnt ovenfor, det går an å bedømme andre ting enn etter rasestandard. Hold, velstelt, pels, temperament, ganglag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange (de fleste?) med blandingshunder har kjøpt akkurat det fordi de synes det er så unødvendig/bortkastet med utstillinger, utstillinger har feil fokus og bare fokus på utseende og de vil ikke sponse noe slikt og dessuten er blandingshunder er så mye sunnere. Da skjønner jeg ikke hvorfor de samme(?) så gjerne vil stille ut og få en bedømming av hunden. :lol:

Jepp, jeg vet at jeg er treg og har tungt for det. Det er alderen. OT slutt :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @madam mim,er ikke poenget her at det er barna som skal få delta? Det er vel ikke de som har valgt at familiehunden skulle være en blanding?

Madam mim har ikke minste peiling på om poenget er barn eller voksne. Leste bare det som sto konkret i innleggene i tråden + gjort meg noen betraktninger utfra hva jeg tidligere har hørt/lest og så slenger jeg med leppa som vanlig. :whistle::lol:

Edit: Rettet noe som kunne misforståes :)

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madam mim har ikke minste peiling på om poenget er barn eller voksne. Leste bare det som sto i innleggene her + gjort meg noen betraktninger utfra hva jeg tidligere har hørt/lest og slenger med leppa som vanlig. :whistle::lol:

Det kan godt hende jeg misforstod, men det virket som det egentlig var eventet til Frk. Nesevis som diskuteres, og der var det snakk om å la barna delta på MS med sine blandingshunder.

Det som kom etter +'en i innlegget ditt er jeg forsåvidt helt enig i :aww:

Edit; lese innlegget ordentlig kanskje.. Jeg trodde det stod "og hvem som slenger med leppa som vanlig". Altså trodde jeg du mente at det stort sett er de samme som gjør det. Men ja, du gjør det jo vanligvis du og :aww::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At voksne folk skal få delta med doodlen sin, og kan skryte av at "den har vunnet på utstilling" byr meg i mot.

At unger løper rundt i en ring med en blandingshund og har en fin dag og får med seg en premie hjem synes jeg derimot er helt greit. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...