Gå til innhold
Hundesonen.no

Avvenning av uønsket adferd.


nettemoren
 Share

Recommended Posts

Hva gjør man med en hund som har fått det for seg at det er ålreit å ødelegge det meste av løse gjenstander som finnes?

Nå har vi overtatt en aldeles bedårende liten DSG dame, og jeg trodde at siden jeg hadde en terrier fra før, så skulle dette bli "piece of cake". Så feil kan man ta...

Sofaputer, er det aller beste, sammen med klær som er tilgjengelig. Hun suser rundt å "dreper" over en lav sko, så fjær og ull fyker.

Har selvsagt prøvd å komme med ett strengt NEI, og tatt fra henne byttet, men et halvt år, og å måtte gjenta dette 20 ggr daglig funker ikke. Hun har også fått egne saker hun kan "drepe", men foretrekker interiør framfor hundeleker.

Noen som har noe som helst tips her??

Dette er jo skikkelig kjipt når vi er hos andre. Jeg har stort sett alltid hundene med, men nå må jo den ene i bur nå vi ikke kan holde øye med henne. En helg på hyttetur hos andre er nemlig en real utfordring.

Hjemme bor hundene på kjøkkenet når vi ikke er der, og ellers må alle andre rom en der vi oppholder oss være lukket for at hun ikke skal få tak i noe å ødelegge. Dvs, at om jeg skal på badet, må hunden med, eller lukkes inne på kjøkkenet. Ganske slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun lært hva "nei" betyr? (slik du beskriver det vil jeg si at hun ikke har forstått det)

Hvor mye aktivitet får hun til daglig?

Regner med at hun har vært sjekket av dyrlege. Var hun slik før dere fikk henne?

Om dere har holdt på med dette i et halvt år så er det nok nå uansett en godt innlært uvane som det kan ta tid å få bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå mer tur og/eller gi mer hjernetrim/aktivitet. Ha henne i bånd når hun skal være rolig, evt sett opp kompostbinger (de må jo lære seg å være rolig, leke kan hun gjøre ute), lær inn (gå å) legg deg og bli flink til å rydde vekk/skjerme ting som hun liker å ødelegge.. Ofte så er jo slik destruktiv adferd veldig typsik på hunder som kjeder seg, så da må man gjøre noe med det at de kjeder seg for å få bukt med symptomene. Aktivitet ute, ro inne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia med at veterinær dras fram i dette tilfellet. :rolleyes: Her bør bikkja få mer og drive med sånn at ikke herping og bøll blir utfallet, i tillegg til at hun bør avledes i stedet for å få kjeft, for det skjønner hun åpenbart ikke noe av. Jeg tenker at dersom du må si "nei" 20 ganger daglig, så er det MYE rom for å fylle den tida hun er "gøyal" innendørs med stimulerende aktiviteter i stedet. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia med at veterinær dras fram i dette tilfellet. :rolleyes: Her bør bikkja få mer og drive med sånn at ikke herping og bøll blir utfallet, i tillegg til at hun bør avledes i stedet for å få kjeft, for det skjønner hun åpenbart ikke noe av. Jeg tenker at dersom du må si "nei" 20 ganger daglig, så er det MYE rom for å fylle den tida hun er "gøyal" innendørs med stimulerende aktiviteter i stedet. :)

Tja, veterinær er ikke det første jeg ville tenkt på, men det avhenger litt av svarene på de andre spørsmålene jeg stilte. Hvis hunden får nok aktivitet og det ikke er en uvane hun har hatt "alltid" så kan det være medisinske årsaker til det.

Men stress og for lite aktivitet er definitivt min første tanke også. Min dsg kan også tygge på tepper og puter når han er giret/stresset, men går heldigvis ikke løs på møbler og slikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at hunden må slites ut med andre aktiviteter. Feks nesearbeid som spor, søk el. Meld dere på kurs, eller lær v å lese bøker og sett i gang. Hunder bli slitne av nesearbeid, gjerne 4-5 gg per uke. Kjøp ukens "Vi med hund". Der står en bra artikkel om en labrador som var i ferd m å bli avlivet pga høyt energinivå og kreativitet på hjemmebane men der de fikk snudd alt ved hjelp av rett trening. Det andre er å la hunden TYGGE men kun lovlige og hensiktsmessige ting: kong fyllt m vom eller kjøtt el, frosset. Denslags roer hunden fordi det er tygging med et formål-mat. Og det senker stress. Få hjelp, enten via kurs eller kyndige hundefolk, for dere har brukt 6 mnd uten å komme noen veg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at hunden må slites ut med andre aktiviteter. Feks nesearbeid som spor, søk el. Meld dere på kurs, eller lær v å lese bøker og sett i gang. Hunder bli slitne av nesearbeid, gjerne 4-5 gg per uke. Kjøp ukens "Vi med hund". Der står en bra artikkel om en labrador som var i ferd m å bli avlivet pga høyt energinivå og kreativitet på hjemmebane men der de fikk snudd alt ved hjelp av rett trening. Det andre er å la hunden TYGGE men kun lovlige og hensiktsmessige ting: kong fyllt m vom eller kjøtt el, frosset. Denslags roer hunden fordi det er tygging med et formål-mat. Og det senker stress. Få hjelp, enten via kurs eller kyndige hundefolk, for dere har brukt 6 mnd uten å komme noen veg allerede.

Enig i den!

Vi bruker mye av de hvite tyggetingene av presset hud, spesielt ringene synes Odin er veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne på kurs, men er visst ikke sporkurs i Bergen. Meldte meg inn i retrieverklubben kun for kursmulighetene de hadde, men der er ingen aktivitet nå. Har ikke lyst å drive på på egenhånd, når jeg føler jeg ikke klarer å håndtere hunden skikkelig.

Jeg liker å gå tur i skauen/fjellet, og hundene er jo alltid med. Det finnes heldigvis ennå enkelte turstier der lite folk ferdes, og hundene kan løpe villmann en time eller 2.

Edit: Tyggebein er hun ikke videre inntressert i, litt mer på gummileker som lager lyd, og har slike. Men som sagt foretrekker puter, pledd og klær. I går var vi 2 timer på tur med løse hunder, og vel i buret i bilen etterpå greide hun å få tak i en genser som lå baki gjennom sprinklene. Gravd den til seg, og demontert som hun best kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er sikkert bare slik og vil aldri slutte med denne typen aktivitet.
Men det virker som at du har en duracellhund som ikke vil bli sliten nok av å løpe løs i skogen i flere timer. Da ville jeg satset på mental trening som du har fått tips om.

Lydighet, hodebry, søk osv.

Du trenger ikke å ha gått kurs for å trene spor på egenhånd. Om man ikke skal bruke sporing i konkurranser eller organisert trening så er det bare å hive seg rundt. Pølsespor kan du ikke mislykkes med tenker jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne på kurs, men er visst ikke sporkurs i Bergen. Meldte meg inn i retrieverklubben kun for kursmulighetene de hadde, men der er ingen aktivitet nå. Har ikke lyst å drive på på egenhånd, når jeg føler jeg ikke klarer å håndtere hunden skikkelig.

Jeg liker å gå tur i skauen/fjellet, og hundene er jo alltid med. Det finnes heldigvis ennå enkelte turstier der lite folk ferdes, og hundene kan løpe villmann en time eller 2.

Edit: Tyggebein er hun ikke videre inntressert i, litt mer på gummileker som lager lyd, og har slike. Men som sagt foretrekker puter, pledd og klær. I går var vi 2 timer på tur med løse hunder, og vel i buret i bilen etterpå greide hun å få tak i en genser som lå baki gjennom sprinklene. Gravd den til seg, og demontert som hun best kan.

Ting som har vart lenge forsvinner ikke av at man er ute på tur i et par timer èn dag, da måtte du nok isåfall ha gått hele dagen slik at hunden er dødsliten. Men nok aktivitet er en start, deretter må du sørge for at hunden får lære seg ro, og du må sørge for at det ikke finnes ting den kan ødelegge. Om du ikke får brutt vanen så er det vanskelig å få hunden til å slutte bare ved å si nei hver gang du fersker den. Om du ikke greier å følge med hele tiden så kan du jo bruke bånd, kompostgrinder eller lignende til å begrense hundens område i perioder og så lenge du da rydder unna det som evt kan være av interesse innenfor det området hunden må oppholde seg på så blir det jo ikke noe ødelegging. Ikke la den holde på å leke seg eller styre med andre ting inne heller, inne skal den ligge i ro. Kjør på med klare og tydelige grenser i starten så det ikke er noen tvil for hunden hva som gjelder inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne på kurs, men er visst ikke sporkurs i Bergen. Meldte meg inn i retrieverklubben kun for kursmulighetene de hadde, men der er ingen aktivitet nå. Har ikke lyst å drive på på egenhånd, når jeg føler jeg ikke klarer å håndtere hunden skikkelig.

Jeg liker å gå tur i skauen/fjellet, og hundene er jo alltid med. Det finnes heldigvis ennå enkelte turstier der lite folk ferdes, og hundene kan løpe villmann en time eller 2.

Edit: Tyggebein er hun ikke videre inntressert i, litt mer på gummileker som lager lyd, og har slike. Men som sagt foretrekker puter, pledd og klær. I går var vi 2 timer på tur med løse hunder, og vel i buret i bilen etterpå greide hun å få tak i en genser som lå baki gjennom sprinklene. Gravd den til seg, og demontert som hun best kan.

Mange som arrangerer kurs i Bergen. Tenker at både lydighet og spor kan hjelpe deg på vei. Kanskje noen Bergensere her inne kan foreslå noen kurs? @mokken eller @Enits f.eks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne på kurs, men er visst ikke sporkurs i Bergen. Meldte meg inn i retrieverklubben kun for kursmulighetene de hadde, men der er ingen aktivitet nå. Har ikke lyst å drive på på egenhånd, når jeg føler jeg ikke klarer å håndtere hunden skikkelig.

Jeg liker å gå tur i skauen/fjellet, og hundene er jo alltid med. Det finnes heldigvis ennå enkelte turstier der lite folk ferdes, og hundene kan løpe villmann en time eller 2.

Edit: Tyggebein er hun ikke videre inntressert i, litt mer på gummileker som lager lyd, og har slike. Men som sagt foretrekker puter, pledd og klær. I går var vi 2 timer på tur med løse hunder, og vel i buret i bilen etterpå greide hun å få tak i en genser som lå baki gjennom sprinklene. Gravd den til seg, og demontert som hun best kan.

Har du prøvd oksemuskler, røkte lammebein, storfestruper eller tørrfisk? Gevir og slikt er også kjekt.

Sånne pressede oksehud bein er det mange hunder som syns er ekle, mens de vil ha noe "skikkelig".

Ville trent triks, gått kurs og lekt mer med hunden.

Her i huset kunne jeg si nei til jeg ble grønn, uten at det hadde noe særlig for seg, eneste som funket var å fjerne all tilgang på ting hunden destruerte i flere uker, og bruke tiden på å lære inn "bedre" ting å ta seg til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne på kurs, men er visst ikke sporkurs i Bergen. Meldte meg inn i retrieverklubben kun for kursmulighetene de hadde, men der er ingen aktivitet nå. Har ikke lyst å drive på på egenhånd, når jeg føler jeg ikke klarer å håndtere hunden skikkelig.

Jeg liker å gå tur i skauen/fjellet, og hundene er jo alltid med. Det finnes heldigvis ennå enkelte turstier der lite folk ferdes, og hundene kan løpe villmann en time eller 2.

Edit: Tyggebein er hun ikke videre inntressert i, litt mer på gummileker som lager lyd, og har slike. Men som sagt foretrekker puter, pledd og klær. I går var vi 2 timer på tur med løse hunder, og vel i buret i bilen etterpå greide hun å få tak i en genser som lå baki gjennom sprinklene. Gravd den til seg, og demontert som hun best kan.

Om du melder deg inn i sotra hundeklubb, så har de fellestreninger flere dager i uken. Lydighet, rally, agility etc. Men man er avhengig av bil for å komme seg dit. Ellers har Bergen hundehall hverdagslydighetskurs snart!

Oslo hundeskole avd Bergen har flyball kurs nå, kanskje det kunne vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sotra er greit, bor egentlig i gangavstand til Bergen hundehall, (og banen til retrieverklubben) men har ikke videre lyst til innendørs hundesjau.

Hun driver å "sporer" masse på egenhånd når hun er fri i skogen. Regner med hun går omtrent 5 ganger så lang tur som oss andre.

Hadde håpet på at hun kunne være brytekompis med cairnen innimellom, og at de kunne hatt glede av felleslek, men hun gidder ikke leke noe videre med andre hunder. (trist for den andre som elsker å leke)

Edit: Det med å fjerne alle fristelser, eller å sette hund i bur/bånd inne er helt uaktuelt. Det holder at de er i bur i bilen, og når vi er på besøk hos andre tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sotra er greit, bor egentlig i gangavstand til Bergen hundehall, (og banen til retrieverklubben) men har ikke videre lyst til innendørs hundesjau.

Hun driver å "sporer" masse på egenhånd når hun er fri i skogen. Regner med hun går omtrent 5 ganger så lang tur som oss andre.

Hadde håpet på at hun kunne være brytekompis med cairnen innimellom, og at de kunne hatt glede av felleslek, men hun gidder ikke leke noe videre med andre hunder. (trist for den andre som elsker å leke)

Poenget folk prøver å gjøre er at hunden trenger å bruke hodet sitt, ikke bare kroppen, om du ønsker endring i adferd.

Å leke/gå tur er fint det, men tydeligvis ikke nok for denne hunden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nettemoren , hvor gammel er egentlig hunden? Jeg klarer ikke å se at du har skrevet noe om det, kun at du har hatt henne et halvt år uten at hun har blitt bedre.

Uansett hva du svarer om alder så synes jeg @Tekopp sitt svar er fornuftig og passer, men jeg håper jo for din skyld at hunden er maks like over året så det er en stor sjanse for at hun roer seg litt. Den andre løpetiden pleier å være litt magisk i så måte :) Men 1 år eller 5 år - hunden har veldig godt av aktivisering og lek, samt å ikke få mulighet til å gjøre "ugagn" for å bli kvitt uvanene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du melder deg inn i sotra hundeklubb, så har de fellestreninger flere dager i uken. Lydighet, rally, agility etc. Men man er avhengig av bil for å komme seg dit. Ellers har Bergen hundehall hverdagslydighetskurs snart!

Oslo hundeskole avd Bergen har flyball kurs nå, kanskje det kunne vært noe?

Jeg er litt skeptisk til å anbefale flyball til en potensielt lettstresset hund.

Sotra er greit, bor egentlig i gangavstand til Bergen hundehall, (og banen til retrieverklubben) men har ikke videre lyst til innendørs hundesjau.

Hun driver å "sporer" masse på egenhånd når hun er fri i skogen. Regner med hun går omtrent 5 ganger så lang tur som oss andre.

Hadde håpet på at hun kunne være brytekompis med cairnen innimellom, og at de kunne hatt glede av felleslek, men hun gidder ikke leke noe videre med andre hunder. (trist for den andre som elsker å leke)

Edit: Det med å fjerne alle fristelser, eller å sette hund i bur/bånd inne er helt uaktuelt. Det holder at de er i bur i bilen, og når vi er på besøk hos andre tenker jeg.

Jeg tror at trening som gir litt hodearbeide vil hjelpe mye mer enn å gå løs i skogen eller leke med cairnen. Min dsg er mye roligere etter et par timer på kurs (effektiv treningstid er da ca. 30-40 minutter tipper jeg) enn etter et par timer i skogen. Når jeg er i god form skal jeg se om jeg greier å gå ham sliten en gang...

Hvorfor vil du ikke trene inne? Jeg tror hun kunne hatt veldig godt av å jobbe litt og ikke minst det å kreve konsentrasjon av henne i omgivelser hvor det skjer mye rundt.

Det med bur er også noe som kan være et alternativ i en periode, for å forhindre muligheten til at uvanen setter seg enda mer. Det trenger ikke å være noe hunden gjør resten av livet. Enten det, eller grind så hun er avgrenset fra steder hun kan ødelegge noe (hvis hun ikke hopper over). Med en så liten hund er det også fullt mulig å ha et bur med god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor det er uaktuelt å fjerne alle fristelser/stenge av? Jeg rydder/fjerner ting som valpen min får og har fått tak i hver morgen (alle sko inn i skapet feks), og det er en fin mulighet til å holde det ryddig hjemme. Ok, så må putene i sofaen inn i skapet/på et eget, lukket rom, men er det ikke bedre å bruke 2 min før du drar og når du kommer hjem på det enn at det blir ødelagt? Eller sette opp kompostgrind og avgrens stua?

Ellers stemmer jeg i koret som sier mer aktivisering i form av nesearbeid, lydighet og lovlig tygging. Frossen kong er genialt. Det finnes også fylte tyggebein, ulike typer, margbein osv. Og hvis hunden foretrekker myke ting, hva med å kjøpe myke leker hun kan drepe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @rosinbolle, selv om jeg ser at det ikke er mulig å rydde vekk alt i hele huset. Altså, møbler må man jo ha :)

Min var glad i å spise på mye rart når han var liten, men å gå rundt og si nei for alt fungerer jo ikke (som du har opplevd selv). Derfor må man jo nesten rydde vekk det man kan i hvert fall, tenker jeg.

Så en kombinasjon av mer mental trening, fjerne mest mulig av det han synes er gøy å spise på for at atferden ikke skal få befeste seg ytterligere, trene ro og sette han i en "innhengning" av kompostgrinder/i bånd (eller kjetting blir det vel kanskje på din) når han blir for ille og gi lovlige ting å tygge på, hadde jeg prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å løse det med andre aktivitetstibud. Det har hendt at jeg har latt henne være i bur i korte stunder, men jeg vil helst unngå det. Om jeg må binde fast hunden innendørs for skadebegrensing, så er det i mitt hode ikke noe bra dyrehold. Og hun skjønner jo uansett ikke hvorfor?

Prøvde oss på agility i går, (var ingen på retriverklubbbanen) hun klarer ikke å konsentrere seg i det hele tatt, og hadde det vært andre hunder der helt fånyttes. Men ble da en time med avveksling fra de vanlige skogturene, selv om hun helst vil løpe rundt med trynet nedi bakken, også på en kjedelig grusplass.

Cairnen på 7 år var villig med på notene, noen gjør hva som helst for en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å løse det med andre aktivitetstibud. Det har hendt at jeg har latt henne være i bur i korte stunder, men jeg vil helst unngå det. Om jeg må binde fast hunden innendørs for skadebegrensing, så er det i mitt hode ikke noe bra dyrehold. Og hun skjønner jo uansett ikke hvorfor?

Prøvde oss på agility i går, (var ingen på retriverklubbbanen) hun klarer ikke å konsentrere seg i det hele tatt, og hadde det vært andre hunder der helt fånyttes. Men ble da en time med avveksling fra de vanlige skogturene, selv om hun helst vil løpe rundt med trynet nedi bakken, også på en kjedelig grusplass.

Cairnen på 7 år var villig med på notene, noen gjør hva som helst for en godbit.

Poenget med å binde henne eller ha henne i bur (dvs, forhindre henne fra å gjøre skade) er for å ikke gi henne flere erfaringer med det mens du jobber med aktivisering og andre løsninger. Det trenger som sagt ikke å være for resten av livet. Mine hunder har også perioder der de har vært i bur alene, f.eks. når vi pusser opp (pga rot og potensielt farlige ting liggende rundt), og de dagene vi har vaskehjelp som kommer når vi ikke er hjemme. De tar ingen skade av det, så lenge de får nok aktivisering ellers, og ikke ligger i bur 20 timer i døgnet.

Om du ikke har trent agility regelmessig før nå så er det klart at det vil ta tid å trene hunden til å konsentrere seg og jobbe på banen. Dette må hun læres opp til gradvis, på samme måte som alt annet. Få en instruktør eller noen på treningen til å hjelpe deg med å jobbe med kontakten og konsentrasjonen. Jeg er sikker på at hun hadde veldig godt av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility var sikkert kjempefint for henne! Som Simira sier, det tar tid å øve seg på å konsentrere seg. Jeg har vært på kurs med masse forskjellige hunder, men alle hundene viste fremgang fra gang til gang. Til og med de ned fluer mellom ørene. Hunden som stakk av så fort den fikk sjansen første kurskveld holdt seg i nærheten og løp bra siste kurskveld. De trenger bare noen runder først for å venne seg til situasjonen, skjønne hva som er forventet, få prøve ulike hinder og oppleve mestring... Men alle reagerer forskjellig de første gangene.

Og jeg vet at du ikke har valp, men man får "valpesikre" huset hvis hunden oppfører seg som en mens den er alene :) De er fryktelig kreative når de kjeder seg!

Min har feks greid å få ned jakker fra kroker jeg trodde var langt nok oppe på veggen, og ermene på den ene jakka mi er ikke like pene som før. Min feil som ikke tok dem vekk, nå har jeg lært og jakkene er herved i klesskapet og ikke i gangen på dagtid. Han har også dratt ut såler av sko vi har glemt igjen i gangen, så det har vi også lært av. Osv.

Men bra at du tar tak i det, og fortsett gjerne med agilityen! Det er gøy, og det er ekstra gøy å gå på kurs for en fin innføring, og så bli med på treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...