Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppsitt i avstandskommandering


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Bikkja skal starte lydighet om et par mnd, og det er selvfølgelig en ting vi sliter med. Oppsitten i avstand.

Nå er han fryktelig treg og kan det rett og slett ikke godt nok. Jeg syns det er kjedelig å trene på, og han ikke helt er fan av terping. Så gode tips og triks tas i mot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Åå her vil jeg også følge med, sliter med samme moment...

Fint det ikke bare er meg :P Neddekken er null stress, men å sette seg opp igjen er vrient, hilsen Vegas.

Edit: og oppsitt fra dekk i utg.stilling går kjapt og flott, men jeg får det bare aldri til når jeg står foran. Har trent litt, men både jeg og bikkja syns det er litt kjedelig, så her må det kreative metoder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som ikke har bakpart i følge henne sjøl. Skal det være noe som helst fart over oppsittene hennes må jeg enten:

1) Ta en rykende fersk vaffel rett ut fra jernet og vifte over nesa på henne.

2) Håndtarget rett over hodet. Hun har alltid vært helt gal etter target.

:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

For å gi tips er det greit å vite hvilke metoder du har brukt? :)

Jeg har stått i forkant av hunden og lokket han opp. Etterhvert som han har mestret det har jeg økt lengden bittelitt. Når jeg står klin i front har han akseptabel fart, men tvert jeg går et bittelite steg tilbake så er han mye tregere. Har terpet litt på å stå i fronten, men vi kommer oss liksom aldri av stedet.

Låst forbein eller bakbein?

Bakbein, ja takk :P

Jeg har en hund som ikke har bakpart i følge henne sjøl. Skal det være noe som helst fart over oppsittene hennes må jeg enten:

1) Ta en rykende fersk vaffel rett ut fra jernet og vifte over nesa på henne.

2) Håndtarget rett over hodet. Hun har alltid vært helt gal etter target.

:teehe:

Han har grei bakpartskontroll vil jeg si, og oppsitten i utg.stilling er ingenting å sette fingeren på. Har prøvd å lokke han opp når jeg står i front, men han har sirup i rumpa.

Nå har vi ikke skyhøye ambisjoner annet enn å få startet et par ganger kun for gøy. Tenkte egentlig å la avstand være avstand med en donut, men også litt kjipt å få en null fordi jeg ikke syns det er noe gøy å trene på :P Oppsitten trenger ikke være superrask(sånn mtp at vi starter kun for gøy), men vil gjerne ha en oppsitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varga er litt samme, nå er den helt håpløs da, men den var da ok for et par år siden når vi startet. Jeg fant en leke hun likte skikkelig godt, kjørte bare korte treninger typ bare en oppsitt også belønning, ikke hele øvelsen, og kunne gi meg etter en eller to ganger også heller gjøre det flere ganger ila en trening enn så mange ganger på rad. Bare ta en sitt her og der innimellom.

Edit: Og gjøre det hele litt mindre strukturert og ikke så mye "øvelse". jeg forsøker og bare legge ned hunden litt her og der, gjerne mens den er i farten og ivrig og uten å ta den inn på plass først og gå fra osv, bare ta det sånn plutselig der vi står midt i lek etc. Synlig leke kan jo også hjelpe. Bare for å få kjapt (kjappere) moment og belønne det. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan du belønner, men god belønning er jo viktig. Kanskje enda bedre på denne øvelsen hvis den er vanskelig. Du sier du har lokket han opp, regner med du bruker godbit da? Jeg tenker litt: når han skjønner at han skal opp, istedet for å øke avstanden da, så øker du kravene på fart mens du står nærme. Da kutter du ut belønning av de trege, og kun belønner farten. Når farten er der, da kan du begynne med avstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Varga er litt samme, nå er den helt håpløs da, men den var da ok for et par år siden når vi startet. Jeg fant en leke hun likte skikkelig godt, kjørte bare korte treninger typ bare en oppsitt også belønning, ikke hele øvelsen, og kunne gi meg etter en eller to ganger også heller gjøre det flere ganger ila en trening enn så mange ganger på rad. Bare ta en sitt her og der innimellom.

Edit: Og gjøre det hele litt mindre strukturert og ikke så mye "øvelse". jeg forsøker og bare legge ned hunden litt her og der, gjerne mens den er i farten og ivrig og uten å ta den inn på plass først og gå fra osv, bare ta det sånn plutselig der vi står midt i lek etc. Synlig leke kan jo også hjelpe. Bare for å få kjapt (kjappere) moment og belønne det. :)

Smart! Nå er han jo ikke overbegeistret for leker, og heller ikke sånn supergira som terven f.eks er under trening. Men tenker kanskje jeg kan ta en dekk og en kjapp oppsitt innimellom når vi er på agilitytrening? Det er nemlig da han er på sitt mest ivrigste og forventningsfulle, så mulig jeg får gjort noe kult ut av det da.

Nå vet jeg ikke hvordan du belønner, men god belønning er jo viktig. Kanskje enda bedre på denne øvelsen hvis den er vanskelig. Du sier du har lokket han opp, regner med du bruker godbit da? Jeg tenker litt: når han skjønner at han skal opp, istedet for å øke avstanden da, så øker du kravene på fart mens du står nærme. Da kutter du ut belønning av de trege, og kun belønner farten. Når farten er der, da kan du begynne med avstand :)

Brukt godbit ja, da han ikke er superglad i å leke alltid. Tenker å kjøre et opplegg som jeg skrev som svar tip Malamuten, og selvfølgelig bare belønne for ok fart. Sånn som det har vært nå så har farten vært akseptabel, men egentlig ikke så rask :P

Har du jobbet noe med klikkertrening/shaping? Det har vi brukt. Rotet litt med forskjellige instruktører og metoder, så det har tatt litt tid, men nå er den ganske pen.

Brukt klikker i trening ja, men shaping er ikke noe for oss, dessverre :P

Takk for svar! :) Da har jeg en liten plan i hodet mitt og bittelitt motivasjon liggende på lur. Om noen har andre tips så mottar jeg gjerne de også, så er det mulig at det løsner litt med tips her og der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Du kan jo også lure han litt innimellom. Legg han ned i en annen setting, be han sitte opp, og bli superhappy hvis han gjør det på første forsøk! :) (og så er dere ferdige)

Ja, litt sånn jeg tenker i planen min. Tror jeg også har gjort det litt for kjedelig tidligere med å terpet litt, men gjør jeg det sånn så er vi ferdige tvert han har satt seg opp, og det blir forhåpentligvis mer positivt og gøy for han også :)

Fikk tips om å lære terven det midt oppi alt, sånn at jeg kanskje fikk nye innfallsvinkler og nytt syn på det. "Problemet" var jo bare at hun tok så fort at jeg ble mer utmotivert med setteren :lol:

Ah, som det hjelper å få litt tips og brainstorming på slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Legg ut en film med hvordan du lokker han (eller bli med på en trening, så kan vi se på det). Mye mulig du lokker han til å være treig :) Lokking er ikke alltid lokking :) Etter ganske kort tid bør du bort fra at han følger godbiten nærme og stå igjen med håndbevegelsen og kaste godbiten (leken innimellom) over hundens hode.

Ellers er det lurt å ta småøkter når han er skikkelig gira i innlæringa, men du må også huske å trene på det når han er litt sliten etterhvert. Husk at denne øvelsen kommer helt sist i programmet (hehe og den gjør det for en grunn :P ). Jeg kan ikke trene oppsitter innendørs fordi hundene mine er så hjernevaska på å være rolig inne hos meg at de blir for rolige. Ikke ta mange repetisjoner og belønn hver eneste oppsitt i starten. Etterhvert tar du en sjelden gang flere momenter, men oftest belønning etter oppsitt.

Ellers kommer du nok ikke bort fra terping på denne øvelsen :) Ta to småøkter ute hver eneste dag i noen uker, så skal du se at du har fremgang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Legg ut en film med hvordan du lokker han (eller bli med på en trening, så kan vi se på det). Mye mulig du lokker han til å være treig :) Lokking er ikke alltid lokking :) Etter ganske kort tid bør du bort fra at han følger godbiten nærme og stå igjen med håndbevegelsen og kaste godbiten (leken innimellom) over hundens hode.

Ellers er det lurt å ta småøkter når han er skikkelig gira i innlæringa, men du må også huske å trene på det når han er litt sliten etterhvert. Husk at denne øvelsen kommer helt sist i programmet (hehe og den gjør det for en grunn :P ). Jeg kan ikke trene oppsitter innendørs fordi hundene mine er så hjernevaska på å være rolig inne hos meg at de blir for rolige. Ikke ta mange repetisjoner og belønn hver eneste oppsitt i starten. Etterhvert tar du en sjelden gang flere momenter, men oftest belønning etter oppsitt.

Ellers kommer du nok ikke bort fra terping på denne øvelsen :) Ta to småøkter ute hver eneste dag i noen uker, så skal du se at du har fremgang :P

Jeg tror ikke jeg blir å legge ut film, men kan vise på trening en gang. Usikker på når jeg har bil, men tenker meg på belgertreffet i april ihvertfall. Du skal vel dit? :) Skal tenke over måten jeg lokker på, for det er stor mulighet for at jeg gjør det feil, hehe.

Jeg har hovedsakelig trent det innendørs, for det krever så mye av oss begge å få en god økt utendørs. Har tenkt litt at innendørs er best på nyinnlærringer siden vi ikke har noen forstyrrelser, men så er han jo ganske rolig innendørs også når jeg tenker meg om. Tror at å starte med det på ag-trening kan være smart, sånn i og med at det er da bikkja jobber og er ivrig. Finner ingen utendørsplass jeg kan trene ordentlig på nå, dessverre. Alt for masse fugl og spennende lukter ute nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk hjelp til dette på et kurs i helgen. Fikk tips om å stå rett foran hunden og lene med rakst forover og skyte den ene hånden raskt over hodet på hunden for å få ham raskt opp i en bevegelse. I begynnelsen ble det litt tregt og da fikk han ikke godbit, kun på 100% øvelsene fikk han belønning. Jeg gav ikke komando for å få ham ned i dekk igjen, jobbet kun med selve oppsitten. Min skjønte det veldig fort på denne måten, kanskje det hjelper deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han å sitte bamse?

Jeg fikk ganske raske oppsitt på Tinka ved å lokke henne opp i bamse i stedet for i sitt. For da måtte hun legge mer kraft i det for å komme seg helt opp i stedet for å "krabbe" seg oppover. Så jeg lokket henne opp i bamse (lokker annerledes da enn om jeg skulle lokket henne opp i sitt) og passet på å gi belønning når hun hadde frambeina nede i bakken igjen. Slik fikk hun en ganske rask bevegelse, hun skjønte liksom at hun måtte rykke seg opp. Selve bamse-momentet forsvant av seg selv når jeg ikke lenger lokket, bare kommanderte. Men da beholdt hun det samme bevegelsesmønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har god erfaring med å kaste godbiter. Da blander mine fort inn litt jakt og får opp tempoet og intensiteten. Godbiter som må fanges er ekstra gode.

Jeg fikk forsåvidt en kjapp økt i går, og hver gang han var rask så løp vi litt rundt og tullet før han fikk godbit. Når jeg kaster godbiter blir han bare gående å lete etter flere, hehe :P

jeg fikk hjelp til dette på et kurs i helgen. Fikk tips om å stå rett foran hunden og lene med rakst forover og skyte den ene hånden raskt over hodet på hunden for å få ham raskt opp i en bevegelse. I begynnelsen ble det litt tregt og da fikk han ikke godbit, kun på 100% øvelsene fikk han belønning. Jeg gav ikke komando for å få ham ned i dekk igjen, jobbet kun med selve oppsitten. Min skjønte det veldig fort på denne måten, kanskje det hjelper deg? :)

Det er litt sånn jeg har gjort det og skal bygge videre på :)

Kan han å sitte bamse?

Jeg fikk ganske raske oppsitt på Tinka ved å lokke henne opp i bamse i stedet for i sitt. For da måtte hun legge mer kraft i det for å komme seg helt opp i stedet for å "krabbe" seg oppover. Så jeg lokket henne opp i bamse (lokker annerledes da enn om jeg skulle lokket henne opp i sitt) og passet på å gi belønning når hun hadde frambeina nede i bakken igjen. Slik fikk hun en ganske rask bevegelse, hun skjønte liksom at hun måtte rykke seg opp. Selve bamse-momentet forsvant av seg selv når jeg ikke lenger lokket, bare kommanderte. Men da beholdt hun det samme bevegelsesmønsteret.

Nei, bamse er en av de tingene jeg sliter med å lære han :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...