Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

56 minutter siden, Wildlife skrev:

Hva gjør dere med polarhund når gradende stiger over 20 grader ish?

Tenker på aktivitet, avkjøling og evt andre ting vi må tenke på?

Vi har prøvd å oppmuntre han til å bade men han vil ikke svømme. Men går frivillig ut til det punktet hvor han kan stå selv.

Han liker ikke vannslangen. (Funker fint å dusje i dysjen).

Vi har helst ikke gjort så mye annet i denne varmen.

Her blir det definitivt mindre aktivitet på de varmeste dagene. Bare rolige turer. Ellers gjør jeg ikke så mye ut av det, annet enn å  sørge for at han alltid har tilgang til skygge og vann.  Toddy har satt inn ekstraordinært tiltak,  han slipper absolutt ALL pels, og jeg finner ikke børster pga oppussning :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

i dag har vi kost oss på tur  med bål og pølsegrilling (grisehaler til de firbente)

Så moro er det med hundekjøring Hun har et blått og et splittøye, og er er like gæren som hun ser ut. En av valpene fra i sommer (Veldig snill da. Og lydhør. Men passe gæren. På den positive måten)

Må bare dele noen bilder jeg tok på Hardangervidda i slutten av mars. Dette er bilder fra NAMK arrangerte malamutetest på 2x70 km. Både storspann med sleder, og 1-2 spann med pulk var representert.

Posted Images

2 timer siden, Wildlife skrev:

Hva gjør dere med polarhund når gradende stiger over 20 grader ish?

Tenker på aktivitet, avkjøling og evt andre ting vi må tenke på?

Vi har prøvd å oppmuntre han til å bade men han vil ikke svømme. Men går frivillig ut til det punktet hvor han kan stå selv.

Han liker ikke vannslangen. (Funker fint å dusje i dysjen).

Vi har helst ikke gjort så mye annet i denne varmen.

Jeg har gjort en innsats for å lære de til å tålerere/like svømming. TIspa jeg hadde fikk jeg ikke til å svømme så fikk ikke trimmet henne med svømming, men hun la seg selv ned i vann å fikk kjølt seg godt ned på tur. Hannhunden jeg hadde fikk svømme mye når det var varmt. Ellers gikk vi turer som vanlig, bare passet på å gå plasser hvor det var vann tilgjengelig et par ganger under veis så de fikk kjøle seg ned og benyttet tidlig morgen eller sen kveld til sykling eller sånt(og dager med dårlig vær selvsagt) og da også på plasser med tilgang til vann å kjøle seg ned i underveis. Det kan jo være varmt på kveldingen også, men mine berget bra så lenge de fikk kjøle seg ned under veis, evt så kunne jeg spyle de i hageslangen før vi startet hjemmefra i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Hva gjør dere med polarhund når gradende stiger over 20 grader ish?

Tenker på aktivitet, avkjøling og evt andre ting vi må tenke på?

Vi har prøvd å oppmuntre han til å bade men han vil ikke svømme. Men går frivillig ut til det punktet hvor han kan stå selv.

Han liker ikke vannslangen. (Funker fint å dusje i dysjen).

Vi har helst ikke gjort så mye annet i denne varmen.

Vi dropper fysisk aktivitet i form av kløv, tyngre trekk og sykling. Ellers går vi turer i skogen og steder der det er vann og skyggemuligheter.
Jeg har ei tispe som ikke er noe glad i vann over hodet. Henne får jeg absolutt ikke til å svømme. Jeg har brukt MYE tid på å ga sammen med henne ut i vannet, og lokke og lure, men hun bli panisk om hun mister kontakt med bakken. Den andre tispa har jeg lært å svømme og bade rett og slett. Gå ut sammen med han til han ikke har beina i bakken lengre. Tror ikke du kan forvente at han gjør det av seg selv. Du må nok gå ut selv i starten :)

Må legge til: Hundene blir slappe av varmen og bruker mer energi når gradene går over 20 til å kjøle seg ned. Jeg stresser ikke mine med aktivitet om jeg ser de ikke har behov for det. På kaldere dager og kalde kvelder pleier mine å kvikne til. Da tar vi sykkelturer eller trimmer på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht svømming kan det være smart å kjøpe en svømmevest. Jeg foretrekker å bruke det hele tiden rett og slett pga sikkerhet, spesielt ifht at jeg bruker svømming som trim å de kan bli slitne, men ihvertfall i starten for hunder som ikke naturlig liker å svømme så hjelper det gjerne godt på tryggheten de føler i vannet. Også prøve å leke opp hunden litt med en pipeball eller noe, det er gjerne fin motivasjon for å legge på svøm. @Wildlife

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Bruker både ball og har gått uti selv. Skal kjøpe vest til han og ja☺ får ta med ei pølse neste gang. Da kommer han kanskje uti?

Det er greit å ha i bakhodet at polarhunder ofte ikke liker vann. Det er en mulighet for at du ikke får han til å bli en badehund. Du får bare fortsette å prøve og lokke :) Badevest kan for mange være en ekstra trygghet. Mine er ikke superhappy med vest, men driver å trener baderen min med vest og med motstandsmansjetter på beina. Veldig god trening!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen av våre svømmer, men vi går tur til vann så de får vasse og legge seg ned. Ellers er det ingen trekk-trening når det er over 12-15 grader. Begynte i fjor å gå litt spor igjen etter noen års opphold (fortsatt nybegynner!), det er fin sommersyssel for trekkhundene

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at ikke alle polarhunder liker vann. Er vel ganske logisk egentlig☺ men. Vi har helt fra han var liten fokusert på kun positive opplevelser med vann og han elsker å vasse og blir helt gal og løper tulling. Men noe annet heg kan prøve for å oppmuntre til svømming? :) tenker en elv kanskje som ikke har så sterk strøm om jeg kommer meg over vil han kanskje komme etter? Vet ikke helt hva mer vi kan gjøre ifht å oppmntre til bading. Vil ikke tvinge han men som dere sier er det en god måte å trene på om de får lært seg dette☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2016 at 8:07 AM, Wildlife skrev:

Hva gjør dere med polarhund når gradende stiger over 20 grader ish?

Tenker på aktivitet, avkjøling og evt andre ting vi må tenke på?

Vi har prøvd å oppmuntre han til å bade men han vil ikke svømme. Men går frivillig ut til det punktet hvor han kan stå selv.

Han liker ikke vannslangen. (Funker fint å dusje i dysjen).

Vi har helst ikke gjort så mye annet i denne varmen.

Jeg lufter/trimmer mye om kveldene. Da er det litt kjøligere, og det har fungert veldig greit så langt i hvert fall. Den mest hårete syns fremdeles det er litt for varmt om kveldene også, men han kan i det minste bade i timevis da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2016 at 7:07 PM, Wildlife skrev:

Har fått med meg at ikke alle polarhunder liker vann. Er vel ganske logisk egentlig☺ men. Vi har helt fra han var liten fokusert på kun positive opplevelser med vann og han elsker å vasse og blir helt gal og løper tulling. Men noe annet heg kan prøve for å oppmuntre til svømming? :) tenker en elv kanskje som ikke har så sterk strøm om jeg kommer meg over vil han kanskje komme etter? Vet ikke helt hva mer vi kan gjøre ifht å oppmntre til bading. Vil ikke tvinge han men som dere sier er det en god måte å trene på om de får lært seg dette☺

Fra mine har vært små har de måtte lære seg å krysse elver. Man må jo til tider vade når man går tur, så det må de bare lære seg. Med min eldste kryssa jeg elva og bare gikk. Hun stod og hylte på andre siden, men kom etter hvert. Nå krysser hun som bare det selv om elvene er strie, men hun hater fremdeles å bade. Hun har skjønt at elvekryssing må bare gjøres på tur heldigvis. Sist sommer var det jo enorme elver i fjellet pga mye snø og sen snøsmelting. Da var jeg sjeleglad for at hundene var blitt trygge på å krysse med meg. Noen steder var det direkte farlig om de ikke hørte etter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv saltvann. :)

(Jeg har verdens særeste hund tror jeg. Elsker å svømme og bade - men bare i saltvann. I ferskvann tar hun til nøds et svømmetak eller to. Overbevisst om at det er pga. omdriften pga saltet. Ser hun flyter lett, når hun begynner å bli sliten men vil svømme mer. Noen andre som har vært borti noe sånt? :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gei dere. Må bare oppdatere litt☺ i går var det 27 grader her. Stakkar hund! Vi reiste til en strand for å bade hele familien. Hadde med ny flytevst til hunden og ny ball som flyter. En kombi av dette og at han ville uti til pss gjorde at han frivillig la på svøm mange ganger? *stolt mamma* ? 

Virka som han likte det faktisk for han svømte lengre og lengre og det skulle ikke så mye lokking til i slutten ☺

Tror han synes det var deilig å få kjølt seg ned:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg fikk en liten overraskelse  når jeg pratet med  gamleeierne til Toddy for noen uker siden.  

Jeg kommenterte at Toddy så ut til å ha så mye tykkere pels og grovere benstamme enn resten av hundene dems  ( De har polare AH) og fikk til svar at det var fordi Toddy har mye grønlandshund i seg. Jeg trodde den brede skallen var pga en eller annen fuglehundrase,  men det var det altså ikke. Pappaen er visst husky/ grønnlender blandings så vidt jeg forsto.  Moren er AH med mye SH.  

Er dette vanlig å blande som langdistansehunder? Det skjedde så mye  ( barn og sånt)  , så jeg rakk ikke spørre mer.  Jeg regner med det er av en grunn , de er erfarne kjørere og kjøpte han pga linjene. 

Jeg har vokst opp med kortdistanse hunder i familien,  og der var det fuglehund/husky som gjaldt. Men det blir jo noe helt annet. 

Det falt meg liksom ikke inn at det kunne være grønlandshund i bikkja for å være ærlig. Jeg trodde de var for tunge til at de blandet det inn i AH .  I tillegg er Toddy relativt førerorientert ( relativt...) , noe jeg trodde kom fra det - tydeligvis - så godt som ikke- eksisterende fuglehundblodet hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mud skrev:

Jeg fikk en liten overraskelse  når jeg pratet med  gamleeierne til Toddy for noen uker siden.  

Jeg kommenterte at Toddy så ut til å ha så mye tykkere pels og grovere benstamme enn resten av hundene dems  ( De har polare AH) og fikk til svar at det var fordi Toddy har mye grønlandshund i seg. Jeg trodde den brede skallen var pga en eller annen fuglehundrase,  men det var det altså ikke. Pappaen er visst husky/ grønnlender blandings så vidt jeg forsto.  Moren er AH med mye SH.  

Er dette vanlig å blande som langdistansehunder? Det skjedde så mye  ( barn og sånt)  , så jeg rakk ikke spørre mer.  Jeg regner med det er av en grunn , de er erfarne kjørere og kjøpte han pga linjene. 

Jeg har vokst opp med kortdistanse hunder i familien,  og der var det fuglehund/husky som gjaldt. Men det blir jo noe helt annet. 

Det falt meg liksom ikke inn at det kunne være grønlandshund i bikkja for å være ærlig. Jeg trodde de var for tunge til at de blandet det inn i AH .  I tillegg er Toddy relativt førerorientert ( relativt...) , noe jeg trodde kom fra det - tydeligvis - så godt som ikke- eksisterende fuglehundblodet hans. 

Kjenner til langdistansehunder som har både grlh og am i seg :) De rasene har polare egenskaper som er mangelvare hos flere huskymikser, så at det er blitt blandet inn for å få bedre pels og mer hardføre hunder forundrer meg ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heidihj skrev:

Kjenner til langdistansehunder som har både grlh og am i seg :) De rasene har polare egenskaper som er mangelvare hos flere huskymikser, så at det er blitt blandet inn for å få bedre pels og mer hardføre hunder forundrer meg ikke :)

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om det før og siden mesteparten av infoen jeg har om Toddy kommer via svogeren min som ikke vet forskjell på mops og rottweiler har jeg en del hull i infoen desverre. De har jo nevnt tidligere at han muligens er for "polar " for dem  og at han er så godt som "ren polarhund" , men jeg har oversatt det til SH i hodet mitt. 

Jeg ser jo selv at han har tykkere  ( ikke lengre)  pels enn de fleste huskyer fra trekklinjer jeg møter og akkurat den biten har jeg faktisk stusset litt på. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ganske vanlig med grønnlandshund i alaska husky ja. En del turkjørere blander inn malamute også. Men det er nok ikke så veldig mye grønnlandshund i de fleste som kjører løp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Det er ganske vanlig med grønnlandshund i alaska husky ja. En del turkjørere blander inn malamute også. Men det er nok ikke så veldig mye grønnlandshund i de fleste som kjører løp :) 

Jeg var ikke klar over dette i det hele tatt. Disse kjører jo løp, mannen har kjørt langdistanse i over 20 år.   Han ble kjøpt inn spesifikt for Finnmarksløpet og for å få inn nytt blod.  De vil jo også gjerne ha han tilbake hvis han ikke roer seg igjen i tilfelle han bare var sent moden  ( eller treig tenning som de kalte det) , fordi han vissnok har en veldig god fysikk og har et godt lynne. 

Nå som jeg vet det ser jeg jo tydelig selv at det er en del grønlandshund i han. Alt fra hodet til det litt vel høye halefestet.

Men det var noe av det siste jeg hadde gjettet på egenhånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg følger Finnmarksløpet på Snap og for noen timer siden la de ut noen bilder av et malamutespann i og  på vei ut av sjekkpunkt.  Det er muligens ikke det raskeste spannet i løpet , men det må definitiv være et av de vakreste.  Fine bamsene . 

Det er så fantastisk at folk fortsatt bruker de på de måten. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Jeg følger Finnmarksløpet på Snap og for noen timer siden la de ut noen bilder av et malamutespann i og  på vei ut av sjekkpunkt.  Det er muligens ikke det raskeste spannet i løpet , men det må definitiv være et av de vakreste.  Fine bamsene . 

Det er så fantastisk at folk fortsatt bruker de på de måten. 

Helt klart ?

Finnmark og Femund osv er jo ikke de løpene der man ser mange malamutekjørere osv, men om man ser på andre løp, så ser man at det fremdeles er endel gode malamutespann. Det er jo arbeidshunder, men man kan jo ikke hevde seg i løp som er lagt opp til å holde høyt tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heidihj skrev:

Helt klart ?

Finnmark og Femund osv er jo ikke de løpene der man ser mange malamutekjørere osv, men om man ser på andre løp, så ser man at det fremdeles er endel gode malamutespann. Det er jo arbeidshunder, men man kan jo ikke hevde seg i løp som er lagt opp til å holde høyt tempo. 

Tydeligvis syntes de som jobber på sjekkpunktet at spannet var stilig også , det er definitiv det spannet de har snapet mest :lol:

Utrolig sjarmerende spann og hundene så sterke og friske ut :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mud skrev:

Tydeligvis syntes de som jobber på sjekkpunktet at spannet var stilig også , det er definitiv det spannet de har snapet mest :lol:

Utrolig sjarmerende spann og hundene så sterke og friske ut :)

 

Ser de har slitt med å komme seg til dette sjekkpunktet som de er på nå. Karasjok. Eller dvs. Muttene er ikke komt frem enda. Forstod det er litt kritikk ute å går da de ikke kjører opp løypene etter nytt snøfall og at de rydda ned nesten hele sjekkpunkte. Har fulgt med vanvittig i kveld. Håpa så de skulle klare det. Goe er de uansett! Fineste spannet i løpet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
×
×
  • Opprett ny...