Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

En nabo her har 4 AH.. At de går fint i bånd er vel litt relativt. Men de går foran, i litt press i Lina, uten å trekke noe mer..

Og litt OT: Men hva som er årsaken bak, vet jeg ikke.. Men de lufter aldri alle 4 samtidig, og skal de gå helgeturer med alle 4 - går mannen og kona hver sin vei med to hunder hver :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

har du prøvd å gå tur med fire polarhunder? er det noe som helst futt i dem, så er det ikke så moro. selv om de er godt dressert- skulle det komme en sau, eller en fugl eller noe så kan det bli artig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

i dag har vi kost oss på tur  med bål og pølsegrilling (grisehaler til de firbente)

Så moro er det med hundekjøring Hun har et blått og et splittøye, og er er like gæren som hun ser ut. En av valpene fra i sommer (Veldig snill da. Og lydhør. Men passe gæren. På den positive måten)

Må bare dele noen bilder jeg tok på Hardangervidda i slutten av mars. Dette er bilder fra NAMK arrangerte malamutetest på 2x70 km. Både storspann med sleder, og 1-2 spann med pulk var representert.

Posted Images

har du prøvd å gå tur med fire polarhunder?  er det noe som helst futt i dem, så er det ikke så moro. selv om de er godt dressert- skulle det komme en sau, eller en fugl eller noe så kan det bli artig. 

:) 

Nei, men jeg undres når jeg ser det :P og jeg kan jo skjønne at de ikke vil leie 4 selv, men hvorfor går ikke mannen og kona sammen på tur? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om konkurranseinstinktet et par av de har, mine var klin umulige å få til å gå pent om noen var foran oss - og det var uavhengig av hvor langt eller kort foran oss de var, de ville først! Hvis noen kom bak oss, så skulle de selvsagt passe på at de fortsatte å være først, så da gikk de fortere da og..

Mine var ikke noe særlig på jakt når vi var på tur da, de var mer opptatt av at vi skulle "dit", samme hvor "dit" var hen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme dager nå, men heldigvis kaldt om natta og om morran! Prøvde ene unghunden fra kullet vi hadde i fjor i led på storspann i dag (første gang hun gikk i led på så stort spann). Det fiksa hun så bra! En sånn tur man skulle hatt med ordenlig kamera på, men mobilkamera får duge

post-2361-0-80627900-1439632745_thumb.jp

post-2361-0-83812000-1439632939_thumb.jp

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toddyen liker seg åpenbart særdeles godt som innehund og har ingen interesse av å være ute uten oss. Da står han på døra tvert, selv om Nico er ute sammen med han.

Til vinteren skal han jo brukes på overnattingsturer etc og planen var å la han sove ute. Det blir vel maks 10-15 minus vil jeg tro, men er det forsvarlig hvis han er innehund ellers?

Svoger hadde forstått det som om det ikke var et problem, polarpelsen er der liksom, jeg kjenner jeg er skeptisk til om han bygger nok vinterpels *hønemor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toddyen liker seg åpenbart særdeles godt som innehund og har ingen interesse av å være ute uten oss. Da står han på døra tvert, selv om Nico er ute sammen med han.

Til vinteren skal han jo brukes på overnattingsturer etc og planen var å la han sove ute. Det blir vel maks 10-15 minus vil jeg tro, men er det forsvarlig hvis han er innehund ellers?

Svoger hadde forstått det som om det ikke var et problem, polarpelsen er der liksom, jeg kjenner jeg er skeptisk til om han bygger nok vinterpels *hønemor*

Bor han inne, så får han "innehundpels". Da bør han få noe å ligge på samt dekken på vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toddyen liker seg åpenbart særdeles godt som innehund og har ingen interesse av å være ute uten oss. Da står han på døra tvert, selv om Nico er ute sammen med han.

Til vinteren skal han jo brukes på overnattingsturer etc og planen var å la han sove ute. Det blir vel maks 10-15 minus vil jeg tro, men er det forsvarlig hvis han er innehund ellers?

Svoger hadde forstått det som om det ikke var et problem, polarpelsen er der liksom, jeg kjenner jeg er skeptisk til om han bygger nok vinterpels *hønemor*

Muttene mine hadde aldri behov for noe ute, selv om de bodde inne. De har ligget ute midtvinters på femunden på treff, de har ligget ute i små perioder (på vinteren) hjemme pga div omstendigheter, ikke frøys de, og ikke viste de noe som helst andre tegn på å misstrives heller. Ikke fikk de noe mindre, dårligere eller annerledes pels heller. Var vi på tur så lå de rett på bakken ute, prøvde jeg å legge ut noe å ligge på så ble det dyttet vekk eller spist opp. Hjemme hadde de underlag, men valgte å ligge utenfor. Har aldri sett de fryse, selv ikke når de hadde mindre pels pga røyting. Har hunden god pels så hadde det ikke bekymret meg, har hunden lite eller dårlig pels så hadde det bekymret meg, samme om hunden hadde bodd inne eller ute. Er du i tvil så bør et isolerende underlag gjøre susen uansett, det er som regel der problemet kommer, ikke luften rundt hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Da hadde magefølelsen rett :)

Han ender vel opp med å få sovepose som Nico.

jeg har en SH som bor inne, og 12 som bor ute. Hun som bor inne fryser om det er kaldt.

De som bor ute legger seg gjerne i snøen :) (men skal de være ute over lengre tid har jeg med halm til dem så de kan ligge på om de vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en SH som bor inne, og 12 som bor ute. Hun som bor inne fryser om det er kaldt. 

De som bor ute legger seg gjerne i snøen :)  (men skal de være ute over lengre tid har jeg med halm til dem så de kan ligge på  om de vil 

Han har sånn typ pels som siberians etter trekklinjer tenker jeg. Kort med tett underull. Han har jo sommerpels nå, så jeg vet ikke noe om kvaliteten på vinterpelsen. Det kan jo godt hende han setter mer pris på hagen når kulda kommer , det er jo varmere ute enn inne for øyeblikket.

Muttene mine hadde aldri behov for noe ute, selv om de bodde inne. De har ligget ute midtvinters på femunden på treff, de har ligget ute i små perioder (på vinteren) hjemme pga div omstendigheter, ikke frøys de, og ikke viste de noe som helst andre tegn på å misstrives heller. Ikke fikk de noe mindre, dårligere eller annerledes pels heller. Var vi på tur så lå de rett på bakken ute, prøvde jeg å legge ut noe å ligge på så ble det dyttet vekk eller spist opp. Hjemme hadde de underlag, men valgte å ligge utenfor. Har aldri sett de fryse, selv ikke når de hadde mindre pels pga røyting. Har hunden god pels så hadde det ikke bekymret meg, har hunden lite eller dårlig pels så hadde det bekymret meg, samme om hunden hadde bodd inne eller ute. Er du i tvil så bør et isolerende underlag gjøre susen uansett, det er som regel der problemet kommer, ikke luften rundt hunden.

Muttene har vel noe kraftigere pels generelt? Han har ikke veldig kraftig pels, bare tett tett underull.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sånn typ pels som siberians etter trekklinjer tenker jeg. Kort med tett underull. Han har jo sommerpels nå, så jeg vet ikke noe om kvaliteten på vinterpelsen. Det kan jo godt hende han setter mer pris på hagen når kulda kommer , det er jo varmere ute enn inne for øyeblikket.

Muttene har vel noe kraftigere pels generelt? Han har ikke veldig kraftig pels, bare tett tett underull.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Det kan godt hende, ah varierer jo mye. Men det er ikke sikkert mengden har så mye å si, så lenge den er tett og fin :) Mulig den må ha noe å ligge på da, iom at det antagelig blir for dårlig isolasjon der han ligger flat pelsen, spesielt om han ikke har så mye i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, ah varierer jo mye. Men det er ikke sikkert mengden har så mye å si, så lenge den er tett og fin :) Mulig den må ha noe å ligge på da, iom at det antagelig blir for dårlig isolasjon der han ligger flat pelsen, spesielt om han ikke har så mye i utgangspunktet.

Han minner veldig om SH sånn generelt. For meg minner pelsen om enn SH ( fra trekklinjer vel og merke ) , men jeg er overhodet ingen ekspert.

20150818_185951.jpg

Det er litt klønete at forrige eier bor lang til skogs med dårlig dekning, jeg får liksom ikke spurt om alt mulig tull :lol:

Men h*n sa at hele bikkja oset SH i fysikk og gemytt, og av det lille jeg kjenner til av SH er jeg tilbøyelig til å være enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på jeg har fått wannabe polarhunder i Aussiene :P Sånn med tanke på ute/inne forhold.
De "bor" omtrent ute hele tiden, liker seg ikke inne. Så per nå så sover de inne, og er ute hele dagene. Så fort vi tar de inn så blir det for varmt og de trekker ut igjen. Merkelige dyrene :P

Er det noen av dere som har tips til hva jeg kan bruke som underlag til dem ute? Nå på sommeren legger de seg på gresset, eller ved inngangen til døren på betong trappen, men det blir jo kaldt om vinteren.
Frøken F tygger i stykker alt av tepper, evnt drar de ut på plenen å tisser på de :P hehe
Jeg har to hunde-senger under trappen/inngangen (ca 3 meter rom) som er bygget opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han minner veldig om SH sånn generelt. For meg minner pelsen om enn SH ( fra trekklinjer vel og merke ) , men jeg er overhodet ingen ekspert.

20150818_185951.jpg

Det er litt klønete at forrige eier bor lang til skogs med dårlig dekning, jeg får liksom ikke spurt om alt mulig tull :lol:

Men h*n sa at hele bikkja oset SH i fysikk og gemytt, og av det lille jeg kjenner til av SH er jeg tilbøyelig til å være enig :)

Bruksavlede SH ser gjerne kortpelsa ut men har ofte veldig tykk og god pels. godt eksempel her https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206392074653122&set=gm.647996261967002&type=1&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksavlede SH ser gjerne kortpelsa ut men har ofte veldig tykk og god pels. godt eksempel her https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206392074653122&set=gm.647996261967002&type=1&theater

Jeg vet. Jeg har bare kjent to individer rene SH ( bruksavlet ) og Toddy ser umiddelbart ut til å ha ganske lik pels som de om sommeren. Han er helt nedrøyta nå, men har fortsatt tett i tett med pels.

AH'ene til onkelen min hadde mer "vanlig " korthåret pels enn han har.

Jeg aner jo ikke hvordan vinterpelsen hans ser ut, men regner med den er ganske tykk siden han er såpass tykkpelset nå på sensommeren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på sibirsk husky variantene (utstillig og bruks) når det kommer til det å bo ute? Har inntrykk av at utstillingslinjer er mer type inne hund enn brukstypen, er det rett? Hvis jeg skal skaffe meg SH til å bo ute, bør jeg tenke på linjer, eller vil de utvikle nok pels uansett?

showlinjehunder har ofte LENGER pels enn brukslinjene (noen ganger ikke riktig struktur da, så de kladder i snøen, men det er en annen sak) og kan fint bo ute. Noen Bruksavla hunder har pels som grenser mot for glissen, men de fleste har god og tett pels- dog kortere enn showhundene

Det er andre forskjeller , men det er også en annen sak :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksavlede SH ser gjerne kortpelsa ut men har ofte veldig tykk og god pels. godt eksempel her https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206392074653122&set=gm.647996261967002&type=1&theater

Dette er som å se Imouto røyte! :lol: Hun har litt for kort shibapels, nemlig, men tjukkelsen og mengden er det ikke noe i veien med! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos pels... Ico bor ute fra april - oktober vanligvis. Vintermånedene foretrekker han å være inne. Er dette med på å "tulle til" røykingen hans? Det er alltid styrete den røykingen. Mye jobb for at han ikke skal floke seg til. Resten av året er pelsen nesten vedlikeholdsfri.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos pels... Ico bor ute fra april - oktober vanligvis. Vintermånedene foretrekker han å være inne. Er dette med på å "tulle til" røykingen hans? Det er alltid styrete den røykingen. Mye jobb for at han ikke skal floke seg til. Resten av året er pelsen nesten vedlikeholdsfri.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Jeg syns du bør nekte han å røyke altså :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos pels... Ico bor ute fra april - oktober vanligvis. Vintermånedene foretrekker han å være inne. Er dette med på å "tulle til" røykingen hans? Det er alltid styrete den røykingen. Mye jobb for at han ikke skal floke seg til. Resten av året er pelsen nesten vedlikeholdsfri.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Hvordan da tulle til? Jeg har enda ikke opplevd noen hund som røyter/setter pels pga ytre påvirkning/temperatur. Hester er jo veldig påvirket av slikt, men hos de hundene jeg har vært borti har røyting vært det samme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da tulle til? Jeg har enda ikke opplevd noen hund som røyter/setter pels pga ytre påvirkning/temperatur. Hester er jo veldig påvirket av slikt, men hos de hundene jeg har vært borti har røyting vært det samme uansett.

Halvhjertet røyting. Slipper ikke all pelsen på en gang, som resulterer i at den "blir igjen" i resten av pelsen. Om jeg ikke børster den ut fortløpende, blir det er filtteppe av floker.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...