Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Men det bør da være fint mulig å teste bikkjene alene? Jeg mener jo at en god trekkhund bør ha trekkhode nok til å jobbe alene. Det er en grunn til at man må få godkjent en enspanntest hos en malamute for å få trekkhundchampionat. Har dere ikke det på sh?

Det er leit å ikke gi folk med 1-3 hunder muligheten til å ta trekkhundtester som kan kvalifisere til NUCH. Hvis man vil ha en trekkhundrase der flest mulig hunder skal testes i selen, er det viktig å tenke på at de fleste har 1-2 hunder (ihvertfall på min rase).

Nope, minste er 4-spann. Og siden de må gå i løp så er det kun et par MD løp og noe sprint som er for noe "så lite som" 4-spann. I tillegg til at det er sjelden 3 stiller i klassen og da må man plutselig kjøre mot AH istedet for andre SH (riktignok med andre % tidskrav).

Ønsker man å teste hundene i LD (som i mitt hode er den beste testen siden det er en LD hund de SKAL være) så snakker man om minst 8 hunder for å kjøre de aller, aller fleste løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

i dag har vi kost oss på tur  med bål og pølsegrilling (grisehaler til de firbente)

Så moro er det med hundekjøring Hun har et blått og et splittøye, og er er like gæren som hun ser ut. En av valpene fra i sommer (Veldig snill da. Og lydhør. Men passe gæren. På den positive måten)

Må bare dele noen bilder jeg tok på Hardangervidda i slutten av mars. Dette er bilder fra NAMK arrangerte malamutetest på 2x70 km. Både storspann med sleder, og 1-2 spann med pulk var representert.

Posted Images

 

Nope, minste er 4-spann. Og siden de må gå i løp så er det kun et par MD løp og noe sprint som er for noe "så lite som" 4-spann. I tillegg til at det er sjelden 3 stiller i klassen og da må man plutselig kjøre mot AH istedet for andre SH (riktignok med andre % tidskrav).

Ønsker man å teste hundene i LD (som i mitt hode er den beste testen siden det er en LD hund de SKAL være) så snakker man om minst 8 hunder for å kjøre de aller, aller fleste løp.

Hva er grunnen til at man må kjøre spann for sh? Er det ingen tradisjon for pulk eller færre-hunder aktiviteter?

Helt annerledes opplegg på min rase. Nå er de ulike type trekkhunder da, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke det er noen verdi i å teste trekkegenskapene i mindre spann evt. alene. Merkelig

Hos malamuten kan man ta trekkhundchampionat med pulk og 1-4 hunder (eller slede), men det krever MYE av kjører da distansene tilsvarer MD og LD. For godkjenning av brukskravet må hunden minimum kunne trekke pulk alene 10 km uten at fører hjelper noe mer enn å gå på ski bak. Ikke lov å gå frem å lokke hunden eller hjelpe til å dra. Men igjen, vi har en fraktrase som skal kunne gå uansett antall hunder, vær, føre og men ganske mye vekt bak, i godt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,Har en AH snart 4 mnd gammel, noen som vet hvor lenge den kan være på tur uten at den tar skade av det evt om det bør være kupert eller skoksveier?

Ganske lenge :) Du trenger jo ikke å være ut hele dagen, hver dag, men ikke noe problem å være ute å tusle et par timer tur så lenge det går på valpens premisser og valpen selv har lyst til å være med. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke hatt noen problemer med å ta med valpen på lange dager ute om du har med sekk den kan slappe av i :) Mine valper var på fleredagers turer med telt fra ung alder, og min siste valp gikk 5 dager med oss i Dovrefjell da hun var litt over 5 mnd. Da var hun allerede en rutinert telter og vandrer :P Om du tar hensyn til valpen og sørger for at turene er kos for dere alle, ser jeg ingen problemer med gode, lange turer heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi var ute på løpetur i 5 km i dag. Det er for varmt enda til at sykkelen er blitt tatt fram (og den må på service for bremsene først). 19 grader, og hundene syns trav i 5 km holdt! :P

Ikke barebare å ha sånn pels gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ute på løpetur i 5 km i dag. Det er for varmt enda til at sykkelen er blitt tatt fram (og den må på service for bremsene først). 19 grader, og hundene syns trav i 5 km holdt! :P

Ikke barebare å ha sånn pels gitt!

OT- leste akkurat en forskningsrapport om varmetoleranse og trekkhunder. Malamute var spesielt nevnt, pga et gen som er involvert. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22105876

Vi trener ikke når det er mer enn 15 grader. Det blir trening tidlig morgen eller sent om kvelden for tida.

men vi har prøvd andre ting i sommer da.

post-2361-0-27686000-1439205749_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei polarhund folk :) Jeg sitter å tenker litt på fremtiden. Min samboer har allergi og vil mest sannsynlig ikke ha hund etter de vi har nå (han tør ikke) Han nevnte tanken om at det måtte bli en utehund i så fall. Jeg er av typen som liker å tenke langsiktig, og for meg er ett liv uten hund ganske trist rett og slett. Så jeg har fundert mer på tanken om utehund. Jeg har aldri tenkt tanken før på den type hundehold, men vet jo at det er vanlig i miljøet.

Så har jeg tenkt på rase, hvilken som kan passe. Er jo ikke så kjent med polarhundene annet enn AH. Vi går mye tur i marka, så det vil bli en ren turhund som vil bli aktivisert på samme måte som nå, 2 turer daglig, men som bor ute. Har forstått at de fleste polar rasene kan bo ute.

Av raser har jeg tenkt på sibirian husky, kanskje AH også. De større rasene frister ikke så mye, mye pga gemytt og de kan være ganske store.

Vil ha en hund som vil trives med turgåing, kan bo ute året rundt, er sosial og vennlig mot folk og andre hunder (sånn i bunn og grunn), og ikke bjeffete (som for eksempel de gjeter typene kan bli)

Jeg har lest på mattilsynet om krav om hundegård og hus, men det usikker på hvor stor uteplass de bør ha når de bor ute. Og ikke minst, går det bra med 1 hund alene. Syns det høres litt trist ut for hunden å være alene mesteparten av dagen, men polarhundene er kanskje mer selvstendig type hund?

Vil det i så fall være best å få en voksen hund som er vant til å bo ute fra før, eller best med en valp?

Noen innspill/Tanker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei polarhund folk :) Jeg sitter å tenker litt på fremtiden. Min samboer har allergi og vil mest sannsynlig ikke ha hund etter de vi har nå (han tør ikke) Han nevnte tanken om at det måtte bli en utehund i så fall. Jeg er av typen som liker å tenke langsiktig, og for meg er ett liv uten hund ganske trist rett og slett. Så jeg har fundert mer på tanken om utehund. Jeg har aldri tenkt tanken før på den type hundehold, men vet jo at det er vanlig i miljøet.

Så har jeg tenkt på rase, hvilken som kan passe. Er jo ikke så kjent med polarhundene annet enn AH. Vi går mye tur i marka, så det vil bli en ren turhund som vil bli aktivisert på samme måte som nå, 2 turer daglig, men som bor ute. Har forstått at de fleste polar rasene kan bo ute.

Av raser har jeg tenkt på sibirian husky, kanskje AH også. De større rasene frister ikke så mye, mye pga gemytt og de kan være ganske store.

Vil ha en hund som vil trives med turgåing, kan bo ute året rundt, er sosial og vennlig mot folk og andre hunder (sånn i bunn og grunn), og ikke bjeffete (som for eksempel de gjeter typene kan bli)

Jeg har lest på mattilsynet om krav om hundegård og hus, men det usikker på hvor stor uteplass de bør ha når de bor ute. Og ikke minst, går det bra med 1 hund alene. Syns det høres litt trist ut for hunden å være alene mesteparten av dagen, men polarhundene er kanskje mer selvstendig type hund?

Vil det i så fall være best å få en voksen hund som er vant til å bo ute fra før, eller best med en valp?

Noen innspill/Tanker? :)

Mine tanker:

jeg synes ikke det er ok å ha en hund stående ute store deler av døgnet, helt alene. Polarhundrasene er utpregede flokkdyr, og trives best sammen med flokken, det være seg familien eller andre hunder. Har du TO (eller flere ;) ) derimot, er det ikke noe problem å ha dem boende ute året rundt. men ikke en alene.

Ellers er to huskyer faktisk veldig behagelig. Jeg kommer aldri til å ha mindre enn to hunder (nå har vi 13 da...). Det er ikke dobbelt så mye arbeid med to huskyer vs en.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT- leste akkurat en forskningsrapport om varmetoleranse og trekkhunder. Malamute var spesielt nevnt, pga et gen som er involvert. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22105876 Vi trener ikke når det er mer enn 15 grader. Det blir trening tidlig morgen eller sent om kvelden for tida. men vi har prøvd andre ting i sommer da. http://hundesonen.no/forum/public/style_images/master_new/attachicon.gif 10521908_954794284562035_8487316551318024942_n.jpg
Takk for veldig spennende lesing! :) Djervekvinnen: Enig med Meg. Det er ikke noe særlig å ha en hund alene ute. Hadde da gått for to stykker :) Om du ikke liker de store polarhundrasene ville jeg gått for siberian evt alaskan husky fra greit pelsa linjer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei polarhund folk :) Jeg sitter å tenker litt på fremtiden. Min samboer har allergi og vil mest sannsynlig ikke ha hund etter de vi har nå (han tør ikke) Han nevnte tanken om at det måtte bli en utehund i så fall. Jeg er av typen som liker å tenke langsiktig, og for meg er ett liv uten hund ganske trist rett og slett. Så jeg har fundert mer på tanken om utehund. Jeg har aldri tenkt tanken før på den type hundehold, men vet jo at det er vanlig i miljøet.

Så har jeg tenkt på rase, hvilken som kan passe. Er jo ikke så kjent med polarhundene annet enn AH. Vi går mye tur i marka, så det vil bli en ren turhund som vil bli aktivisert på samme måte som nå, 2 turer daglig, men som bor ute. Har forstått at de fleste polar rasene kan bo ute.

Av raser har jeg tenkt på sibirian husky, kanskje AH også. De større rasene frister ikke så mye, mye pga gemytt og de kan være ganske store.

Vil ha en hund som vil trives med turgåing, kan bo ute året rundt, er sosial og vennlig mot folk og andre hunder (sånn i bunn og grunn), og ikke bjeffete (som for eksempel de gjeter typene kan bli)

Jeg har lest på mattilsynet om krav om hundegård og hus, men det usikker på hvor stor uteplass de bør ha når de bor ute. Og ikke minst, går det bra med 1 hund alene. Syns det høres litt trist ut for hunden å være alene mesteparten av dagen, men polarhundene er kanskje mer selvstendig type hund?

Vil det i så fall være best å få en voksen hund som er vant til å bo ute fra før, eller best med en valp?

Noen innspill/Tanker? :)

Sier det samme som de over meg, en hund alene er ikke ok. Noen har det også, men det er neppe hyggelig for hunden, det er flokkdyr tross alt :)

Ellers tror jeg nok en husky (både ah og sh) kan passe fint mtp kravene deres, de vil antagelig sette pris på å få jobbe litt innimellom (løpe/trekke/kløv), ikke bare gå tur, om det var det du mente, men ellers så burde de være ganske spot on. Selvstendige nok til å trives ute uten menneskene sine, sosiale med både folk og hunder, bjeffer lite(dog litt andre lyder da, mye prating og litt uling på noen) og trives generelt så lenge de får fysisk trim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja vil tro det beste er å ha to. Ingen tvil om det. Men det frister ikke så mye med to, litt fordi jeg er redd for at det skal bli tungvindt å gå med to hunder hvis de trekker og ikke er så flink i bånd. Alle jeg kjenner med AH, har ikke fått de til å gå pent i bånd. Og jeg vet hvor slitsomt det er med trekking i bånd, med bare 1 hund. Det er i hvert fall sånn jeg tenker.

Hvordan er det i forhold til lederskap å ha en utehund, er det mer krevende å opprettholde lederskapet når man ikke er med hunden like mye som en innehund? En utehund er jo mer fri og slipper å ha så mye regler og grenser, samt den nære kontakten blir litt borte siden man ikke har hunden ved sin side hele tiden. Har ingen erfaring med utehunde-hold så mye å sette seg inn i/ lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja vil tro det beste er å ha to. Ingen tvil om det. Men det frister ikke så mye med to, litt fordi jeg er redd for at det skal bli tungvindt å gå med to hunder hvis de trekker og ikke er så flink i bånd. Alle jeg kjenner med AH, har ikke fått de til å gå pent i bånd. Og jeg vet hvor slitsomt det er med trekking i bånd, med bare 1 hund. Det er i hvert fall sånn jeg tenker.

Hvordan er det i forhold til lederskap å ha en utehund, er det mer krevende å opprettholde lederskapet når man ikke er med hunden like mye som en innehund? En utehund er jo mer fri og slipper å ha så mye regler og grenser, samt den nære kontakten blir litt borte siden man ikke har hunden ved sin side hele tiden. Har ingen erfaring med utehunde-hold så mye å sette seg inn i/ lære :)

Mine kan fint gå greit de. Jeg går med magebelte, så litt rykking og draing blir det, men de får ikke dra galskap. Det går bare ikke. Men jeg forventer ikke og gidder ikke å jobbe med at de skal gå fot liksom. Har ikke behov for det :) Men kjenner både AH, SH og AM som har lært å gå fint i bånd.

Hva tenker du på i forhold til lederskap? Man får fremdeles et godt forhold til hundene selv om de bor ute, og det er ingen problem å få jobbe med hundene og lære de å oppføre seg som med alle andre hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja overta to litt mer voksne hunder går an. Da er de vant til å være ute også og man slipper tilvenning.

Kan hende jeg ville ha jobbet mer med en utehund, kontra innehund, fordi jeg hadde sikkert fått dårlig samvittighet å ha dem ute "alene" og dermed brukt mer tid på dem ute og hatt mer kvalitetstid. Ikke vet jeg, har jo ingen erfaring. :P

Noen her på forumet som har utehunder? Huset dems, er det lys og varme inne i det om vinteren?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja overta to litt mer voksne hunder går an. Da er de vant til å være ute også og man slipper tilvenning. 

Kan hende jeg ville ha jobbet mer med en utehund, kontra innehund, fordi jeg hadde sikkert fått dårlig samvittighet å ha dem ute "alene" og dermed brukt mer tid på dem ute og hatt mer kvalitetstid. Ikke vet jeg, har jo ingen erfaring. :P

Noen her på forumet som har utehunder? Huset dems, er det lys og varme inne i det om vinteren?

Mine bor ute :)

Har hundehus uten lys og varme hele året. De trenger ikke det så lenge de har god nok pels og får halm inne i husene.

Jeg bruker mye tid hver dag ute sammen med de, men om det er noen dager jeg har litt dårligere tid har de ikke problemer med å kose seg i husene sine (og gjerne oppå takene sine) og bare slappe av. Kos får de hver dag, og mye tur og variert trening. De gangene jeg tar de inn på besøk syns de det er trivelig og deilig, men de vil ofte ut igjen etter en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som de over meg, en hund alene er ikke ok. Noen har det også, men det er neppe hyggelig for hunden, det er flokkdyr tross alt :)

Ellers tror jeg nok en husky (både ah og sh) kan passe fint mtp kravene deres, de vil antagelig sette pris på å få jobbe litt innimellom (løpe/trekke/kløv), ikke bare gå tur, om det var det du mente, men ellers så burde de være ganske spot on. Selvstendige nok til å trives ute uten menneskene sine, sosiale med både folk og hunder, bjeffer lite(dog litt andre lyder da, mye prating og litt uling på noen) og trives generelt så lenge de får fysisk trim :)

jeg e et dårlig eksempel for jeg lærer ikke hundene mine å gå pent i bånd annet enn i utstillingssammenheng. Men det er for meg tegn godt nok for at det GÅR an å lære dem det. EVT lære kommandoen "gå bak".

(glemte gamla på 11 år, hun trekker ikke i bånd, men hun trekker ikke i sele heller.. :P det har hun så og si aldri gjort. sofahuskyen vår)

å overta to voksne hunder- det er ikke dumt! Jeg overtok mine første som voksne :) Da vet du akkurat hva du får.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Djervekvinnen Nå vet jeg ikke hvordan hundehold de du kjenner med husky har, men de jeg kjenner går ihvertfall pent i bånd uten problem. De som har gjort en innsats for det vell og merke. Jeg kjenner jo flere som driver med kjøring, som har mange hunder og sjeldent går rusleturer i byen osv hvor de vil at hundene skal gå pent, disse går ikke pent, men de har heller aldri lært det. Malamutene mine gikk kjempefint i bånd til tross for at jeg ikke lærte de det før de var voksne og godt innlært i å få lov til å trekke i båndet.. Men sammenlignet med en del mynder, feks, så må man nok regne med å legge ned en liten innsats i båndtreningen.

Ang lederskap så spørs det hva du tenker? Malamutene mine bodde jo inne stort sett, men de hadde to perioder hvor de sto litt ute, merket godt forskjell på dem da, at de ble mer selvstendige og mindre opptatt av meg, men jeg mistet ikke "lederskapet" fordi om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja vil tro det beste er å ha to. Ingen tvil om det. Men det frister ikke så mye med to, litt fordi jeg er redd for at det skal bli tungvindt å gå med to hunder hvis de trekker og ikke er så flink i bånd. Alle jeg kjenner med AH, har ikke fått de til å gå pent i bånd. Og jeg vet hvor slitsomt det er med trekking i bånd, med bare 1 hund. Det er i hvert fall sånn jeg tenker.

Hvordan er det i forhold til lederskap å ha en utehund, er det mer krevende å opprettholde lederskapet når man ikke er med hunden like mye som en innehund? En utehund er jo mer fri og slipper å ha så mye regler og grenser, samt den nære kontakten blir litt borte siden man ikke har hunden ved sin side hele tiden. Har ingen erfaring med utehunde-hold så mye å sette seg inn i/ lære :)

Garm bodde alene ute i ett år. Det var helt, helt ******, og jeg gikk med konstant dårlig samvittighet. (Han kan ikke bo inne pga skjør psyke, og jeg hadde ikke mulighet for to hunder helt enda.) Vi var mye på tur, og mye på overnattinger hos folk med flere utehunder, og det var en MERKBAR forskjell i trivselen hans. Det finnes polarhunder som bor ute alene, og sikkert noen som trives med det, men jeg anbefaler det ikke.

Når det gjelder hus og sånt: Jeg har hus bygd av 15 mm finerplater, isolert med isopor med plater innafor der igjen. Mine hus er avlange, med åpninga på enden av en langside og jeg kan ta av taket for å lettere få ut gammel halm. I tillegg har jeg en avtagbar vegg jeg kan sette inn, (9 mm plate, ikke isolert) slik at det om vinteren er to rom, og om sommeren ett stort.

Det er viktig å tenke størrelse - ikke så stort at de ikke klarer å holde varmen, men ikke for smått heller. I tillegg er det greit at vinden ikke blåser rett inn. (derav åpninga på en side) Om vintern henger jeg opp "Gardiner" forann åpninga for å holde varmen inne. Om sommern bikker jeg taket litt opp og setter en pinne under så det er trekk gjennom.

Med god halm i tillegg så funker det fint, til og med i -40C :)

Mine har 3,5 m radius på kjettingen de står på. Jeg skulle gjerne hatt hundegård, men som leietaker så kan man ikke få alt i verden. :)

Kontaktmessig er det hva du gjør det til. Jeg har like god kontakt med mine utehuskyer som min inne-bordercollie. Så lenge jeg bruker tida på dem så er det ikke noe problem!

Jeg har nettopp henta en til husky inn nå, og det tok tre turer å lære henne å gå bak meg. Hun siger litt fram om det skjer noe, men stort sett går det veldig fint. Bildet i linken er fra tur nr to. Mailin vandrer rundt i skauen med fire huskier som går bak, så alt er mulig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kommentar til dette med båndtrening, så brukte jeg 6 år og flere tusen kroner på kurs for å lære min AH å gå på tur i bånd uten å stramme båndet før jeg kapitulerte og kjøpte belte i stedet. Metodene strakk seg fra supersnille til ubekvemt slemme, så selv om det helt sikkert er mulig å lære polarhunder å gå pent i bånd, så kan du også få polarhunder som ikke lærer det.

Jeg hadde to AH'er boende ute i løpegård, men så måtte jeg omplassere den ene av de, og da prøvde jeg å gjøre innehund av den AH'en som ble igjen. Han foretrakk å stå ute alene fremfor å bo inne sammen med oss, men det ble allikevel en evig kilde til dårlig samvittighet og stress, for det er jo ikke optimalt. Han ble ikke innehund før han ble forkalket etter en ulykke og ikke tålte kulde så godt lenger, da var han 11 år gammel. Jeg ville ikke hatt en hund som utehund igjen. Eller, jeg ville ikke hatt hunder som bodde ute igjen, for meg er det en viktig del av hundeholdet, at de er rundt meg "hele" tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo her har 4 AH.. At de går fint i bånd er vel litt relativt. Men de går foran, i litt press i Lina, uten å trekke noe mer..

Og litt OT: Men hva som er årsaken bak, vet jeg ikke.. Men de lufter aldri alle 4 samtidig, og skal de gå helgeturer med alle 4 - går mannen og kona hver sin vei med to hunder hver :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...