Gå til innhold
Hundesonen.no

Polarhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Vi er jo endel som har og er interessert i polarhunder her, så tenkte å lage en egen samletråd. En tråd der man kan skravle om alt som gjelder polarhundene. Spørsmål, diskusjoner, deling av resultater, nyheter, spennende lesestoff osv.

Akkurat nå går Finnmarksløpet. Der er det flere renrasede spann med, og også et eget VM for renrasede polarhunder 500 Km. Ser ut som Eveline Kock kommer først til mål med sine siberians :)

I 1000 km kjører Hendrik Stachnau med malamute og grønlandshund. Han er en artig skrue som stadig er ute på lengre løp med bikkjene sine. Målet er å fullføre 1000 km :) Heia!

9e6dd903-a70a-48b8-b021-8bf01fe8013e_zps

Et bilde av Hendrik sitt spann fra Finnmarksløpet 2011. Foto: http://www.finnmarkslopet.no/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 220
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

i dag har vi kost oss på tur  med bål og pølsegrilling (grisehaler til de firbente)

Så moro er det med hundekjøring Hun har et blått og et splittøye, og er er like gæren som hun ser ut. En av valpene fra i sommer (Veldig snill da. Og lydhør. Men passe gæren. På den positive måten)

Må bare dele noen bilder jeg tok på Hardangervidda i slutten av mars. Dette er bilder fra NAMK arrangerte malamutetest på 2x70 km. Både storspann med sleder, og 1-2 spann med pulk var representert.

Posted Images

Har heiet på Hendrik hvert år han har startet. Kjempemoro at noen også kjører de andre polare rasene i lengre løp :)

PD er akkurat ferdig og i PD160 kjørte flere danske spann som har SH av utstillingslinjer, eller en blanding av linjer. Begge de spanna jeg kjenner best til hadde også noen av brukslinjer med og en hadde, tradisjonen tro, med AM (men kun en i år). Hun var raskest av de danske spannene.

Jeg synes det er artig at i alle fall noen med utstillingslinjer også kjører hundene sine i løp.
Så var det bare å følge opp selv da. Neste år har jeg ENDELIG et fullt spann å kjøre med, så da skal vi prøve oss på vaklende bein å kjøre noen små, lavprofil, MD løp her i Norge. Drømmen er PD 160 om noen år :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i helga ble Norway trail avslutta, også der deltok siberian husky-spann :) Bra kjørt av dem også! De har dessverre slutta å markere kjørere med SH med "sh" bak navnet.

Jeg kjører MD selv og trives godt med det, men har mål om polardistans og noen lengre MD/korte langdistanseløp. Nå hørte jeg at noen av dem som kjørte polardistans har færre antall km i beina på bikkjene enn det våre har, så kaanskje ...vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i helga ble Norway trail avslutta, også der deltok siberian husky-spann :) Bra kjørt av dem også! De har dessverre slutta å markere kjørere med SH med "sh" bak navnet.

Det er synd, for nå syns jeg det er vanskelig å vite hvem som kjører sh. Må inn å sjekke på kjørerne om jeg er i tvil.

Det er så flott det fremdeles er folk som ønsker å kjøre med renrasa. Det er jo en drøss av gode spann der også! Dessverre blir det jo ikke sett på som like imponerende av alle, men sånn vil det nok alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd, for nå syns jeg det er vanskelig å vite hvem som kjører sh. Må inn å sjekke på kjørerne om jeg er i tvil.

Det er så flott det fremdeles er folk som ønsker å kjøre med renrasa. Det er jo en drøss av gode spann der også! Dessverre blir det jo ikke sett på som like imponerende av alle, men sånn vil det nok alltid være.

jeg tror noen av de som kjører A-spann synes det er dårlig gjort at de renrasede spannene skal få forskjellsbehandling- det er sånn de ser det. "hund er hund", og kun plassering skal telle. Konkurranse på like vilkår, og start i samme klase, mener de. Mens andre vil hevde at det blir som å stille med kaldblodstraver mot varmblodstraver i travløp, og absolutt ikke konkurranse på samme vilkår- om de renrasede og A-klasse (blandingshunder, AH) hundene skal delta i samme klasse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror noen av de som kjører A-spann synes det er dårlig gjort at de renrasede spannene skal få forskjellsbehandling- det er sånn de ser det. "hund er hund", og kun plassering skal telle. Konkurranse på like vilkår, og start i samme klase, mener de. Mens andre vil hevde at det blir som å stille med kaldblodstraver mot varmblodstraver i travløp, og absolutt ikke konkurranse på samme vilkår- om de renrasede og A-klasse (blandingshunder, AH) hundene skal delta i samme klasse.

Det er nok fort sånn det blir ja. Hadde vært så fint om flere A-klasse kjørere var mer åpne for renrasede spann, og omvendt.

Jeg tror samtlige av de a-spann kjørerne jeg kjenner og prater med har vært negativ til mitt hundevalg hele veien. Flere av de har gitt meg tilbudet om å få en ah av de i stedet for ubruklige rasehunder :/ Jeg står ihvertfall ved mitt valg og kommer til å fortsette med renrasede polarhunder, selv om jeg også er veldig glad i alaskan husky (ikke sprinterne, men ld-bikkjene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN- det som er så fint er at folk kan velge hva de liker best. JEG er glad i SH. Jeg har erfaring med AH også, men SH er rasen for meg :)

i helga har vi kost oss på dagsturer. Og sjekket mobilen for resultater på Finnmarksløpet innimellom :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har planer om å stille på polarhundutstillingen i Fagernes 2. mai? :)

veldig usikker på dommeren jeg. Vet ikke noe om han! vi har deltatt på NPHK de siste tre åra, men i år skal jeg tenke litt til.

Hurra for siberian husky-spannene i finnmarksløpet! Kjempebra kjørt, og tidsmessig ligger de bra an ( hun som vant hadde vel ligget på 15. plass om det ikke var egen klasse for renrasede polarhunder). KUULT! Dette viser at det går an å avle gode, rasetypiske trekkhunder med stamtavle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt spent på dommerne som er satt opp jeg og.

Har lyst til å dra uansett da :-) Men jeg melder nok ikke på før det nærmer seg.

får se hva jeg gjør. Mangler utstillingresultat på noen voksne hunder for å få NTCH tittel på dem. Så vi får se. Men nok om det :)

og til Stine:

SÅ moro! :D Det er flere som har SH på Hadeland, du kan sikkert ta kontakt om du ønsker å hilse på hundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får se hva jeg gjør. Mangler utstillingresultat på noen voksne hunder for å få NTCH tittel på dem. Så vi får se. Men nok om det :)

og til Stine:

SÅ moro! :D Det er flere som har SH på Hadeland, du kan sikkert ta kontakt om du ønsker å hilse på hundene.

Det kommer jeg nok til å gjøre når den tid nærmer seg :D

Jeg har jo drevet å tenkt litt, før så ville jeg ha en hund som kunne gå løs. Meeen nå kan jeg faktisk nesten telle på en hånd når bikkjene mine går løse :P Det er jo bare en liten periode på våren og høsten liksom, så da kan jeg like gjerne fjerne det kriteriet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-2361-0-90511700-1426021203_thumb.jp

Så moro er det med hundekjøring :) Hun har et blått og et splittøye, og er er like gæren som hun ser ut. En av valpene fra i sommer :) (Veldig snill da. Og lydhør. Men passe gæren. På den positive måten)

Sånn så det ut i skogen i dag.

post-2361-0-12029000-1426021496_thumb.jp

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har anbefalinger til en god tursele til samojed? :) Kommer til å bli brukt daglig.

Har prøvd noen seler disse to årene men egentlig aldri funnet en jeg er helt fornøyd med. Enten sitter de dårlig, sliter på pelsen eller er av dårlig kvalitet. Har prøvd Y-sele fra Hurtta - utrolig dårlig passform. H-sele fra ManMat - syntes den slet en del på pelsen, og når selen ble våt gjorde den ekstra poslringen rundt halsen at pelsen tovet seg litt ved lengre turer. Spesialbestilt tursele fra Minipina - sitter godt, men det er fleecefor mot pelsen, og jeg får samme problem med toving. Dette gjelder særlig rundt halsen og ned mellom frambena.. Har vært i dyrebutikker og prøvd andre seler av varierende merke og kvalitet, men har ikke funnet noen som sitter godt.

Håper noen har tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har anbefalinger til en god tursele til samojed? :) Kommer til å bli brukt daglig.

Har prøvd noen seler disse to årene men egentlig aldri funnet en jeg er helt fornøyd med. Enten sitter de dårlig, sliter på pelsen eller er av dårlig kvalitet. Har prøvd Y-sele fra Hurtta - utrolig dårlig passform. H-sele fra ManMat - syntes den slet en del på pelsen, og når selen ble våt gjorde den ekstra poslringen rundt halsen at pelsen tovet seg litt ved lengre turer. Spesialbestilt tursele fra Minipina - sitter godt, men det er fleecefor mot pelsen, og jeg får samme problem med toving. Dette gjelder særlig rundt halsen og ned mellom frambena.. Har vært i dyrebutikker og prøvd andre seler av varierende merke og kvalitet, men har ikke funnet noen som sitter godt.

Håper noen har tips! :)

Har lapphund, men pelstypen er jo relativt lik. Vi bruker troll sin multisele, veldig fornøyd. Ingen slitasje eller flokedannelse, og vi bruker sela så godt som daglig, både lange og korte turer :) Alt som er fleece er døden for pels :)

http://www.troll-hundefor.no/mobile.aspx?pageid=32939&plid=22796&catId=2946&Product=1842&a=content1 Fronten er litt annerledes på vår, nomeselefront på den vi har, men det er den sela :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har planer om å stille på polarhundutstillingen i Fagernes 2. mai? :)

Vi drar. Jeg vet heller ikke det spøtt om franskmannen som skal dømme SH, men vi blir noen dager i området og går litt turer der. Ser fint ut, så hvorfor ikke kombinere tur og utstilling?

Skal ikke bo på Fagernes camping da, men på en annen som ligger nærmere turområder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden sin dette ja tenker jeg :D hehe!

*tvinne tomler uten å ha noe spesifikt å dele*

Oh! Det hadde vært litt morro om vi med polarhunder hadde klart å samles en gang, enten gå lang tur /helgetur med telt, eller noe annet morsomt :) Det er jo en del av oss i Osloområdet? :)

Altså, alle er velkomne da! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden sin dette ja tenker jeg :D hehe!

*tvinne tomler uten å ha noe spesifikt å dele*

Oh! Det hadde vært litt morro om vi med polarhunder hadde klart å samles en gang, enten gå lang tur /helgetur med telt, eller noe annet morsomt :) Det er jo en del av oss i Osloområdet? :)

Altså, alle er velkomne da! :P

og om noen mangler hund så har jeg noen til overs om vi skal gå fottur :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lapphund, men pelstypen er jo relativt lik. Vi bruker troll sin multisele, veldig fornøyd. Ingen slitasje eller flokedannelse, og vi bruker sela så godt som daglig, både lange og korte turer :) Alt som er fleece er døden for pels :)

http://www.troll-hundefor.no/mobile.aspx?pageid=32939&plid=22796&catId=2946&Product=1842&a=content1 Fronten er litt annerledes på vår, nomeselefront på den vi har, men det er den sela :)

Tusen takk for tips, skal sjekke ut denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har anbefalinger til en god tursele til samojed? :) Kommer til å bli brukt daglig.

Har prøvd noen seler disse to årene men egentlig aldri funnet en jeg er helt fornøyd med. Enten sitter de dårlig, sliter på pelsen eller er av dårlig kvalitet. Har prøvd Y-sele fra Hurtta - utrolig dårlig passform. H-sele fra ManMat - syntes den slet en del på pelsen, og når selen ble våt gjorde den ekstra poslringen rundt halsen at pelsen tovet seg litt ved lengre turer. Spesialbestilt tursele fra Minipina - sitter godt, men det er fleecefor mot pelsen, og jeg får samme problem med toving. Dette gjelder særlig rundt halsen og ned mellom frambena.. Har vært i dyrebutikker og prøvd andre seler av varierende merke og kvalitet, men har ikke funnet noen som sitter godt.

Håper noen har tips! :)

Jeg hadde nettopp en samojed på valpekurs (familiens nr 4). De brukte seleverkstedet sin regulerbare nomesele på valpen. Husker ikke hva de brukte til de voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...