Gå til innhold
Hundesonen.no

Haster det med keisersnitt?


Ulldotten
 Share

Recommended Posts

Dvergpuddeltispa vår skal ha sitt første kull.

Hun har tre valper (sett på røngten), og er på dag 59 i dag.

Har hatt tre kortvarige temperaturfall ned mot 36,3 i løpet av helga, og har gravd litt i valpekassa noen ganger. Nå er temperaturen tilbake på rundt 37,5, som har vært hennes normatemperatur den siste uken.

Ligger mest og slapper av, graver litt nå og da, men ikke veldig mye. Har hatt veer et par, tre ganger som vi har sett.

Dro til vet i dag, som undersøkte henne og tok røntgen.

Vet sa at hun kom inn i livmoren, men at første valpen ikke var kommet helt ned i fødselskanalen.

Hun kjente heller ingen veer mens vi var der.

Valpene virker å ha det fint, mor har det fint og er i fin form.

Vet sendte oss hjem for å prøve en luftetur og se om det skjer noe i løpet av et par timer, hvis ikke ville hun at vi skulle ta keisersnitt.

Høres det forhastet ut?

Kan vi vente noe lenger, så sant hun fortsatt er i fin form?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ble litt skeptisk. Er jo et stort inngrep..

Er vårt første kull, og vet ikke helt om det hadde noe å si. Jeg spurte om vi kunne se det an til mandag.

Koster vel en hel del mer å ta keisersnitt en søndag kveld? Selvfølgelig gjør vi det om det er krise, hunden er jo forsikret.

Men vil jo helst at valpene skal fødes naturlig, om de kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke kontakt med oppdretter.

Føler selv at keisersnitt må være en siste løsning, dersom feks en valp ligger feil eller mor presser og ingenting skjer.

Det er livlige fosterbevegelser over hele magen, så jeg har ikke inntrykk av at valpene er stresset heller.

Vet sa at det eneste problemet var at hun ikke hadde rier enda.

Noen som har tips til hva man kan gjøre for å få i gang fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et problem hvis hun ikke er igang med fødselen? Har slimproppen gått? Vannet? Temperaturfall alene er ikke nok til å si at fødselen er igang, for mange tisper dropper tempen flere ganger i forkant av fødsel. Jeg har f.eks. en som dropper tempen, men ikke går opp igjen til normaltemp før hun starter. Det fins ingen sikker fasit. Var jeg deg ville jeg absolutt sørget for å ha en erfaren oppdretter i ryggen som kan hjelpe til med nettopp slike ting som å se etter sikre tegn, assistere underveis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det som får magefølelsen min til å tvile, ikke noe vann som har gått e.l.

Er sykdom som er grunn til at oppdretter ikke er inne i bildet.

Derfor jeg spør her, tenker det er flere med erfaring her :-)

Og takk for svar, Caroline, du bekrefter mye av det jeg selv tenker. Har jo lest og lest om valpefødsel fram til nå, og får meg ikke til å se at dette er kritisk på noen måte. Har jo født et par "kull" selv, så man kjenner jo "lusa litt på gangen" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Alzenas...

Det er derfor jeg spør her, ble veldig i tvil.. Vi dro for å sjekke pga temperaturfallene hun hadde, og at hun enda ikke var i fødsel.

Det jeg var redd for var at feks en valp lå på tvers eller noe sånt, men alle lå helt fint.

Skjønte ikke helt hva som haster sånn da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Alzenas...

Det er derfor jeg spør her, ble veldig i tvil.. Vi dro for å sjekke pga temperaturfallene hun hadde, og at hun enda ikke var i fødsel.

Det jeg var redd for var at feks en valp lå på tvers eller noe sånt, men alle lå helt fint.

Skjønte ikke helt hva som haster sånn da..

Temperaturfall er helt normalt, og de kan hoppe frem og tilbake flere ganger uten at det betyr fødsel er i gang av den grunn. :) Høres ut som oppblokkinga er i gang, og den kan ta tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturfall er helt normalt, og de kan hoppe frem og tilbake flere ganger uten at det betyr fødsel er i gang av den grunn. :) Høres ut som oppblokkinga er i gang, og den kan ta tid.

Takk,

da drar vi ikke for noe keisersnitt i dag i alle fall, følger magefølelsen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg tok i mot et kull hadde tispa temperaturfall flere dager før valpene faktisk ble født. Sånn til sammenlikning.

Har fått høre dette fra flere oppdrettere nå.

Rart da at veterinæren er påståelig på at temperaturfall betyr at det må komme en valp i løpet av 36 timer?

Velger egentlig å stole på oppdrettere her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal drektighetstid er vel 63 dager, tispa er på dag 59 - det er vel over hodet ingen grunn til å forhaste seg da?

Nei, jeg har det ikke travelt. Gjennomsnitt for rasen er å føde på dag 61, så sånn sett kan ting skje nå. Var bare temperaturfallet som lurte oss til å ta kontakt med vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre dette fra flere oppdrettere nå.

Rart da at veterinæren er påståelig på at temperaturfall betyr at det må komme en valp i løpet av 36 timer?

Velger egentlig å stole på oppdrettere her..

Ikke for å være frekk, men det er jo mye å tjene på keisersnitt. Her hvor jeg bor har vi en slik veterinær. De kan mulig finnes unntaks vis i Norge også uten å påsta at det er tilfellet her.

Jeg har ikke greie på valpefødsel. Men katter.

Veterinærer begynner jeg få erfaring med. Noen kan ha mindre kunnskap på noen områder, enn hva jeg har selv. Så vil nok tippe at oppdrettere her i tråden, med mange kull, er likså god å vurdere temperaturfall osv.

Og hvis det er en veterinær som ikke har veldig lang erfaring, så kan det være "på den sikre siden" tenkning også. At ikke noe galt skal skje med valpene.

Så må du huske å oppdatere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men det er jo mye å tjene på keisersnitt. Her hvor jeg bor har vi en slik veterinær. De kan mulig finnes unntaks vis i Norge også uten å påsta at det er tilfellet her.

Jeg har ikke greie på valpefødsel. Men katter.

Veterinærer begynner jeg få erfaring med. Noen kan ha mindre kunnskap på noen områder, enn hva jeg har selv. Så vil nok tippe at oppdrettere her i tråden, med mange kull, er likså god å vurdere temperaturfall osv.

Og hvis det er en veterinær som ikke har veldig lang erfaring, så kan det være "på den sikre siden" tenkning også. At ikke noe galt skal skje med valpene.

Så må du huske å oppdatere!

Hei

Synes ikke du er frekk. Jeg tenkte litt i samme baner selv. Siden ingenting tilsa at det hastet spurte jeg om ikke et evt keisersnitt kunne vente til i morgen. Nei, hun mente det måtte skje i løpet av et par-tre timer.

Nå har tispa vår gått en liten tur, sovet og spist, og nå er hun litt urolig. Har gravd litt og hatt litt veer. Valpene er i god aktivitet i magen, så jeg føler meg vel med den avgjørelsen jeg tok om å avvente keisersnitt.

Kanskje kommer det valper i natt, kanskje i morgen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT:

Men noen Dyrleger gjør absolutt det de kan for å tjene penger.. Vet om et par som var til Dyrlegen med sin 4 Mnd gammel valp som helt tydelig ikke var i form, og drog inn til Dyrlegen på en lørdag.

Anbefalingen til Dyrlegen etter undersøkelsen, var kastering av tispa for å være på den sikre siden. Men de hadde ikke tid nå, så paret måtte komme tilbake på kvelden etter stengetid.

Oppdretteren av valpen ble kontaktet, og han anbefalte en sekundær vurdering, og en annen Dyrlege ble kontaktet. Etter en liten prøve, viste det seg at valpen hadde UVI. Noe den første Dyrlegen ikke hadde sjekket for engang vistnok..

Slike historier, pluss en hel del andre, gjør at keg er fryktelig skeptisk på mange selv om de påstår de er Dyrleger..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja jeg tror jo alt er mye verre i Spania :D Men begynner skjønne via hundesonen at det ikke alltid er tilfelle.

Og utfra erfaring høres som tispen driver og gjør seg klar. Første gangen kan jo ta tid. Godt man aner uråd.

Kanskje fødselen begynner mandag ettermiddag-senkveld og valpene på morgenkvisten 10.mars. Tror det er to tisper og en hann inni der.

Ville holdt tett kontakt med veterinærer på nattevakt på sonen, for å spare forsikringsselskapet og ikke minst, hunden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Ja jeg tror jo alt er mye verre i Spania :D Men begynner skjønne via hundesonen at det ikke alltid er tilfelle.

Og utfra erfaring høres som tispen driver og gjør seg klar. Første gangen kan jo ta tid. Godt man aner uråd.

Kanskje fødselen begynner mandag ettermiddag-senkveld og valpene på morgenkvisten 10.mars. Tror det er to tisper og en hann inni der.

Ville holdt tett kontakt med veterinærer på nattevakt på sonen, for å spare forsikringsselskapet og ikke minst, hunden!

Håper du har rett, to tisper og en hann ville vært perfekt :-D

Hun har hatt litt veer innimellom, og slikker seg mer bak enn tidligere. Tror nok hun nærmer seg å nærme seg fødsel ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...