Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er din hannhund med løpetid i nabolaget?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan er ders hannhund når det er løpetid i nabolaget?

Sitter å lurer litt på om jeg skal fire litt på den "jeg skal IKKE ha hannhund" reglen, men er ganske skeptisk til det man hører at hannen er helt ute av seg ved løpetid i nabolaget.

På treninger osv så er det helt naturlig og god forstyrrelse ved trening av kontakt, det er det at hunden ikke får ro hjemme som bekymrer meg.

Det er her hjemme jeg er litt bekymret for om hunden hadde klikket, jeg bor i et ganske stort område med masse villaer og det er veldig mange hunder rundt her.

Jeg har hørt om et par hanner i området som har problemer, men det er jo ikke sikkert min hanne hadde blitt sånn (hvis jeg skaffer meg en hanne), men med min flaks så får jeg sikkert en skikkelig gris som løper på vegger, klaprer i tenner og gjør både meg og seg selv til nervevrak (er ikke jeg positiv?).

Så tenkte at dere kanskje kunne dele deres erfaringer med å eie hann hund, på godt og vondt.

Hvordan er deres hanne når det er løpetid i nabolaget?

Blir kjempe glad for dønn ærlige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje han ble påvirket en gang for noen år siden, for da ville han ikke spise og peip litt. Men en dag i løpet av de 6 åra jeg har hatt han er innafor synes jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne er Kovu ganske normalt, litt ekstra sutrete men ikke noe problematisk. Ute på tur er han døv, snusete, trekker i båndet, låser seg på tisseflekker, og skal tisse hver 10. meter (hvis han får lov). Jeg har akkurat kommet inn fra tur, og nå har gubben Kovu-tjeneste den neste uka! Jeg blir sprø!

Jeg husker aldri at Odin var sånn før han ble kastrert 5 år gammel, men han er generelt litt mer stresset, så det er kanskje vanskeligere å se. Siden han var såppas gammel da han ble kastrert merker han forsåvidt godt om det er løpetisper på trening (litt mer distré og snusete) men er ikke veldig merkbar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem hannhunder, og merker aldri om noen av hundene rundt har løpetid. Jeg bor ikke mest sentralt, men flere av naboene som bor rett inntil har tisper, uten at mine bryr seg om det er løpetid på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Helt upåvirket begge to, de markerer bare mer hyppig om de får lov.. og det er jo sjeldent.

Forhør deg hvordan hundene i familiene er, i noen raser bryr de seg jo ikke om ting som unormalt høy kjønnsdrift, men mange tar det også seriøst. En hannhund skal uansett ha litt drifter om han er intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun merket klapring på flekker ute av og til, ellers ingenting. Inne hjemme er det helt greit, også ute i hagen hvor han stortrives.

Dog tror jeg det finnes hanner med større drifter og problemer enn andre, hvis ikke tror jeg ikke man hadde hørt om slike problemer. Men om man er litt obs på raser/linjer som typisk kan ha slike problemer, og hører litt om den mannlige slekta så tror jeg man gjør problemet mindre sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også som om det skulle være hvilken som helst annen dag i året, kan hende han stopper litt lengre ved en tisseflekk (om han er løs, er han i bånd dras han bare videre :P ) og er litt mer opptatt av å markere.

Forrige hannhunden min var ikke så prega av løpetid i nabolaget, men ble satt ut ei tid etter å ha vært sammen med tispe med løpetid på tur eller trening (tok litt tid før han avreagerte). Han var dog veldig hormonell ellers, og ble til slutt kastrert pga det. Løpetid gjorde egentlig ikke så stor forskjell. Var en helt annen verden med Decoy der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min kastrert men han var intakt fram til han var tre år gammel. Han brydde seg ikke om løpetid i nabolaget så lenge vi var inne, og det bor mange hunder her i området. Ute kunne han være interessert, men som sagt ikke inne.

Dvs, en gang da han var 6-7 mnd gammel passet naboen rett over gangen en løpetispe. De luftet henne kl halv seks om morgenen og en morgen ville Pax ut etter henne. Jeg trodde han måtte på do og ble temmelig misfornøyd da jeg skjønte greia. Men det var kun den ene gangen og naboen passer fortsatt denne tispa i løpetiden innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke når nabolagets tisper har løpetid, for jeg merker ikke noe på hundene. De får ikke stå med nesen ned i tisseflekker ute, så der har jeg ikke merket noe heller. Merket det derimot veldig godt da jeg hadde tispe og hannhund i samme hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke når nabolagets tisper har løpetid, for jeg merker ikke noe på hundene. De får ikke stå med nesen ned i tisseflekker ute, så der har jeg ikke merket noe heller. Merket det derimot veldig godt da jeg hadde tispe og hannhund i samme hus.

Bare sånn for å utdype så det ikke mitt innlegg kan misforståes, min hund får ikke stå med nesen nedi tisseflekker. Han har båndets lengde (ca 180cm) forover og bakover, og da rekker han jo å sniffe i farta :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de tre årene jeg har bodd her har jeg ikke merket noe til at det har vært løpetid i nabolaget. Og løpetid må det ha vært, da det bor mange hunder her. De gangene jeg har merket løpetid i omgivelsene i løpet av hans 7 år kan jeg telle på en hånd. Da er han litt ute av seg noen dager, litt urolig inne, småpipete, og veldig ivrig på tur. Men spiser og er normal eller. Dette har vært hjemme hos foreldrene mine, har som sagt ikke merket noe her vi bor, eller andre steder vi har bodd.

Grudde meg litt til naboens tispe skulle få løpetid, fordi hun går langs gjerdet og det er veldig nære der Casper luftes, så regnet med at han ville bli litt på styr. Men har ikke merket noe som helst, så aner ikke når hun har løpetid.

Hannhunder er gull, det er ikke slik at de har "løpetid hele året" slik noen påstår. Slike hannhunder vil jeg si er overhormonelle isåfall.

Edit: han kan klapre litt med tenna enkelte ganger, og vil gjerne slikke på tisseflekker, da regner jeg med at det har gått en løpetidstispe der for ikke så lenge siden. Men det er absolutt ikke noe problem, går bare videre.

Jeg ville valgt hannhund over tispe igjen og igjen og igjen! :) Men er litt som deg, at jeg har vært "låst" til ett kjønn ganske lenge. Jeg vil nok alltid foretrekke hannhunder, med deres vesen og hengivenhet, men jeg er åpen for å prøve en tispe en gang og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har hatt fire han hunder og en av dem har vært slitsom i forhold til løpetid. Men den slitsomheten var å stikke på spor til løpetidstisper. Det var min første hund og jeg hadde en sønn på 5 og oppover med kompisser som belønnet hunden mye for å stikke. HAn prøvde seg i starten med å skulle ut og markere om natten men den plukket jeg fort av han.

Resterende har vært san at ja jeg har ikke hatt problemer med å lese at i dette rommet eller i denne forsamlingen er det ei tispe som luker godt. Dem ahr gjerne ikke brudd seg nevneverdig før tispa har stått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund jeg bodde med før ble totalt dust, spiste ikke på 2-3 dager, sto ved verandadøra/utgangsdøra/vinduet og pep for å komme ut. "Døv" utendørs.

Han roet seg etter han ble 4-5 år gammel, men får fortsatt oppheng utendørs hvor han blir helt fokusert på å spore opp løpetisper, og helst drar med seg luftere frem til huset hvor tispa bor, selv over ganske store avstander. Det gjør turgåing ganske kjedelig innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg aner ikke når tispene i nabolaget har løpetid, men vil egentlig tippe det er ganske konstant gjennom hele året. Jeg bor i ett område med veldig mye hunder, så vil tro at det omtrent til en hver tid er noen som har løpetid. Jeg merker ihvertfall ingen forskjell på dem. De liker selvfølgelig å snuse, og noen flekker kunne de godt tenkt seg å stått og slafsa og klapra litt tenner over, men sånt gidder jeg ikke vente på og drar dem med videre.

Tur sammen med løpetisper (i bånd selvfølgelig) er ikke noe problem, men man ser jo selvfølgelig hva de har lyst til og de må få litt streng beskjed om å gå frem i starten. Bo inne med løpetisper er ikke noe problem utenom stådagene, men det er jo litt styr å måtte passe sånn på hele tida. Lydighetstrening med løpetisper er ekstrem utfordring for han ene og litt utfordring for han andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryr av hunder i nabolaget, men når yndlingstispa av alle yndlinger er på rett tid i løpetida, da vil han gjerne til henne. Dette merkes ved at hannhunden her legger inn ønske om at han gjerne vil ut. Ikke noe fæle greier, og avledes greit med mer aktivitet - og da gjerne i andre områder enn akkurat der hun der frøkna går og legger igjen påminnelser til stakkaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd klin kokos hannhund som ikke spiser, ikke sover(omtrent) natterstid og som konstant går urolig omkring. Som stikker av ved den minste mulighet ved løpetid, da snakker vi åpne utgangsdøra hvis den sto ulåst. Det var slitsomt!

Hannhunden jeg nå er den rake motsetning. Merker aldri noe til løpetid, men har et tilfelle hvor jeg merket nedsatt matlyst og piping under løpetid. Det var kun en gang, og jeg er litt usikker på hvorfor det var slik. Antar at det kan ha en sammenheng med at tispa hver dag gikk rundt huset vårt for å markere seg. Hun sto gjerne foran hundegården hans også, og viste frem godsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldri noen garanti. Hannhunder er veldig forskjellige, noen mer hormonell enn andre. Men jeg vil si at så lenge du ikke har tispe i hus, så går det fint å takle nabohunder med løpetid. Du kan merke det på at hunden maser å vil mer ut, og låse seg på lukter, men med god kustus på hunden og ikke la han lukte omkring nabolaget kan hjelpe på.

Det er sjeldent at hannhunder blir helt tullete hvis en hund nedi gata har løpetid, da er det gjerne andre problemer itillegg (overhormonell) og da kan man prøve kjemisk kastrering.

De fleste hanner vil takle det fint, særlig med en eier som er obs på dette fra dag 1. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke så mange hunder rundt her, så hvis det er noen med løpetid så merker jeg det ganske raskt fordi det plutselig er noen tisseflekker som lukter veldig mye bedre enn vanlig. Ellers merker jeg ikke noe, han stikker ikke av eller stresser eller noe sånt.

Med løpetispe i hus gikk det helt fint, med unntak av stådagene, da var matlysten elendig, og det var endel stress og dårlig søvn, og han ville ha kontroll på hvor tispa var. Men så lenge han var ute av huset så var det helt greit. Tispa lukta forøvrig helt ekstremt løpetid, det var så sterk lukt at selv jeg reagerte under stådagene, så skjønner godt at det ikke var så lett å være hannhund.

På tur gikk de sammen før og etter stådagene. Han var selvfølgelig interessert i å snuse henne bak, men det fikk han ikke lov til, og det var greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...