Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull to løpetider på rad


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ser at flere setter kull på tisper to løpetider på rad. Det er ikke nødvendigvis tisper som er gamle og "må" (hvilke hunder MÅ vel ha kull uansett?) rekke ett kull til.

Hva er gode grunner for å avle to løpetider på rad? Jeg syns det virker som et voldsomt hastverk med å få det siste kullet? Man vet jo feks ingenting om de forrige valpene som ble født.

I hvilke tilfeller er det til fordel for tispa at man avler to på rappen?

Mange spørsmål her! Noen er av oppriktig interesse og andre mer fordi jeg ikke forstår. Har ingen avlsplaner selv forresten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hadde du sagt at du hadde sett et par tilfeller hadde jeg ikke stusset på det. Om forrige kull var lite, tispa frisk og forholdene ligger til rette, så går det jo greit.

Men trodde ikke det var anbefalt ift NKKs etiske regler for avl?


Hvorvidt en tispe kan pares på to påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har to kull i løpet av ett år, skal det gå minst ett år før neste valpekull fødes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK sier det er greit en gang hvis forholdene ligger til rette for det, og deretter skal det gå minst et år til et evt nytt kull.

Hvis kullet er lite, tispa er frisk og i god kondisjon og alt ellers ser bra ut så er det greit nok, selv om det nok skal noe til for at jeg gjør det selv. Ved normalstort kull synes jeg at man bør vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ønsker om å se (helse)resultater på tidligere fødte valper? Mental påkjenning for tispa? Godt for kroppen med mer enn noen få mnd fri?

På linjer man kjenner godt, kommer det neppe noen store overraskelser på resultater. Uansett, bør en hund avskrives etter ett kull?

Mental påkjenning på tispa, der ser man jo an tispa. Kan ikke si at det virket som noen mental påkjenning å ha kull for hverken Leah eller Dina. Og om bikkja er i form, så tåler de fint å ha to kull på rappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ønsker om å se (helse)resultater på tidligere fødte valper? Mental påkjenning for tispa? Godt for kroppen med mer enn noen få mnd fri?

Om det er et lite kull (1-3 valper) så er det jo begrenset hvor mye og god informasjon man får uansett tenker jeg. Påkjenningen for tispa må man jo vurdere i hvert enkelt tilfelle, men selv Smula (som var ganske medtatt i forbindelse med det første kullet sitt) hadde fint taklet et kull til nå i vinter både mentalt og fysisk. Mitt problem med det er at det kan se ut som at oppdretter har det veldig travelt, sånn sett utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk og psykisk er det ikke all verden påkjenning for en normal tispe. Hun vil være i tilnærmet normal kondisjon kort tid etter at valpene er levert. Og går neppe rundt og husker på dette 6 mnd etter kullet :P

På den andre siden, vil det normalt ikke være "behov" for to kull på rappen. Med mindre tispa har lang intervall mellom løpetidene.

Vi har akkurat hatt to på rappen på Korthåren, faktisk. Hun hadde sitt første kull i fjor, 5 år gammel. Med 4 valper (lite kull) Og fikk nå 4 valper på neste løpetid. Det er 9 mnd mellom valpene, da, Og alle i første kullet jager bra for alderen :innocent: Ellers hadde vi ikke gjort det. Men neste løpetid igjen, vil trolig ødelegge jaktsesongen for henne.... Og jeg synes ikke 8 valper i løpet av 6 år er rovdrift, akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva med ønsker om å se (helse)resultater på tidligere fødte valper?

På tisper så skal man "vente på resutlatene", men hannhunder skal gjerne ha 2-3 kull med forsjellige tisper før man kan ha en god evaluering av kullet.

Jeg har enda ikke sett logikken i den egentlig.

(jeg sier ikke at du tenker slik, men i de fleste miljø er det slik at en hannhund ikke evalueres før 2-3 kull - 20 avkom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri gjort det da jeg vil vite helseresultater på de første valpene først. Og ja, jeg har tatt ut tispe av avl pga dårlig helse på valpene, selv om hun kun fikk 2 og det tydeligvis ikke er nok for å evaluere henne som avlshund.... Men jeg gidder ikke gamble med dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg kunne aldri gjort det da jeg vil vite helseresultater på de første valpene først. Og ja, jeg har tatt ut tispe av avl pga dårlig helse på valpene, selv om hun kun fikk 2 og det tydeligvis ikke er nok for å evaluere henne som avlshund.... Men jeg gidder ikke gamble med dårlig helse.

Hvor store helseproblemer en rase har varierer jo også fra rase til rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store helseproblemer en rase har varierer jo også fra rase til rase :)

Det er helt sant, men hvordan kan man vite om 6 mnd gamle valper ikke får/har de problemene rasen sliter med? Både mentalt og fysisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er helt sant, men hvordan kan man vite om 6 mnd gamle valper ikke får/har de problemene rasen sliter med? Både mentalt og fysisk.

På min rase kommer det sjeldent før ved 4 år. Så det hadde faktisk betydd bare ett kull pr hund.

Mentalt vil jeg faktisk våge påstå jeg ser ganske mye på hunder mellom 6-12 mnd på min rase iallfall.

Men hadde dere hatt samme betenkeligheter ved å la en hannhund ha to kull med 6-12 mnd mellomrom på to forskjellige tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags problemer har rasene deres som kun vises etter 4 års alderen? Og de har ingen andre problemer som kan vises tidligere?

Hadde jeg hatt en hannhund som ble brukt i avl ville jeg ventet til de første avkommene var over 1 år for å se,før jeg hadde lånt han ut igjen, en hannhund kan jo brukes mer eller mindre til han har 1 fot i grava, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange har sånt hastverk med å bruke opp en hannhund før han er 5 år.

Jeg skal ikke påstå at det er sånn det skal være i alle raser, da jeg ikke har satt meg inn i deres helse/mentale problemer. Men jeg har aldri skjønt det hastverket med å sette valper på en 18-24 mnd gammel tispe og fortsette med det 1 gang i året (satt på spissen) for meg så holder det i massevis med 2 kull for en tispe (nå prater jeg generelt om raser som har nok individer, hva man gjør i sjeldne raser skal ikke jeg uttale meg om) og da har man god tid i mellom de 2 kullene for å sjekke ståa på valpene. Men det her er jo utopi, jeg skjønner det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vi har svært lite alvorlige sykdommer. Men de få tilfellene som er dukker gjerne ikke opp før de er eldre: problemer med rygg, stoffskifte o.l.

Altså jeg skjønner ikke hastverk selv. Men iblandt er det faktisk grunnlag for å gjøre det syns jeg. Det kan være private ting (feks alder på unger, flytting, jobb osv), alder på hannhund, avtaler som må tilpasses med medeier, veldig lite kull osv osv

Hos de fleste oppdrettere er dette noe som skjer en gang iblandt og spør man så får man somoftest vite hvorfor. Hos de fleste er det gjennomtenkt valg som blir tatt.

Å parre unge hunder og år etter år etter år er jo ett helt annet tema igjen enn det som var spørsmålet her egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det en gang. Tispa fikk et lite kull, ene valpen - den beste - skulle tilbake til tispas forrige eier. Dette var også den eneste av 3 valper som overlevde. En hadde en medfødt feil, den andre fikk akutt nyresvikt.

Tispa var i super kondisjon og det var ingenting som skulle tilsi at det var noe fordelaktig ved å vente 6mnd ekstra. Hun fikk 6 friske valper, og jeg beholdt to av dem selv.

Nå er hun mest sannsynligvis pensjonist som avlshund, selv om jeg har lært at jeg ikke skal si aldri. Men i så tilfellet er neste vår siste sjanse (hun blir 7 i sommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags problemer har rasene deres som kun vises etter 4 års alderen? Og de har ingen andre problemer som kan vises tidligere?

DS har stort sett øyeproblemer om det er noe, og det dukker som regel ikke opp før i 3-4-årsalderen. Det er en av grunnene til at jeg personlig foretrekker å bruke godt voksne hannhunder, og at jeg heller ikke satte kull på Smula før hun selv var over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først når tispa produserer like problemer med MER enn en hanne at man kan tenke at tispa ikke burde avles på mer. Det er jo ikke bare tispa som har videreført gener, tross alt. Om man tenker på det slik: Om en tispe får ett kull som er helt friskt, og som deretter produserer et kull med mye problemer, så blir ikke tispa tatt ut av avl uten videre. Det burde jo da ikke være selvsagt at tispa tas ut av avlen dersom det eksisterer problemer i det første kullet.

Vi liker å sammenlikne hunder med mennesker og antar at det vil være en psykisk og fysisk belastning å avle back-to-back. Nå må jeg kanskje dykke litt i arkivene, men det er ikke lenge siden jeg leste om forskere som mente det var bedre for en tispe å få tre-fire kull på rappen og så steriliseres/pensjoneres (artikkelen var fra USA) enn å ha pauser imellom. Det var benyttet to grupper hunder av forskjellige raser (likt fordelt) - der den ene gruppa var parret hver løpetid og den andre hoppet over annenhvert løp. Deretter ble tispene sterilisert og livmorene (livmødrene?! :P) dissekert. De som hadde fått valper på hvert løp var i vesentlig bedre skikk enn den andre gruppa. Jeg vet ikke om andre parametre var målt eller vurdert.

Jeg kan ikke si at jeg har gjort meg opp noen personlig mening, men jeg tenker man må bruke litt skjønn i forhold til tispas kondisjon og psyke, samt tidligere svangerskap/fødsler/oppfostringer. Om noen har to kull på rappen, så vil jeg velge å ha et åpent sinn i forhold til det. Kan ikke utelukke at jeg gjør det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer veldig på det at det alltid er tispen eller hannen som gir noe - folk glemmer at det faktisk er en kombinasjon av gener som kan slå ut i alle mulige rettninger.

Betty sitt første kull var et såkalt "katastrofe" kull
Kull 1 - 2011
5 valper
Valp 1 - hann - HD:C - Operert for PL
Valp 2 - hann - HD:C - PL:0/1 - Symptomfri
Valp 3 - Tispe - HD:C - PL:0/0
Valp 4 - Tispe - HD:C - PL:0/0
Valp 5 - Tispe - HD:A - PL:0/0

Vi valgte av hensyn til disse resultatene og IKKE avle videre på tispa som var fri, jeg valgte dog å sette et kull til på Betty

Kull 2 - 2012
4 valper
Valp 1 - Tispe - HD:A - PL:0/0 - Øyne UA
Valp 2 - Hann - HD: B PL:0/0 - Øyne UA
Valp 3 - Hann - HD:B - PL:0/0
Valp 4 - Hann - HD:A - PL.0/0

Kul 3 2014 (knappe året gamle)
5 valper
Valp 1 - Tispe - Avlivet grunnet skade
Valp 2 - Tispe - HD:A - PL:0/0
Valp 3 - Tispe - HD:B - PL:0/0
Valp 4 - Tispe - Eksportert til tyskland, avventer røntgen grunnet brukken fot
Valp 5 - Skal røntges denne mnd.

Jeg fikk ikke resultatene på det første kullet før jeg parret henne på ny - OM jeg hadde avventet evaluering, så hadde jeg nok likevel valgt å parre henne om igjen. Jeg kjenner linjene mine, jeg vet at dette ikke er normen for hva som dukker opp. I tillegg har jeg MYE mer sjekket etter henne, og dermed også "oppdaget" feilene, i stedet for å stikke hodet i sanden å drite i å få dem røntget. I løpet av året vil jeg har en 100% HD og PL statestikk etter henne, og det syns jeg gir et mer helhetlig bilde enn å bare vurdere henne ut ifra det første kullet. Jeg har kullet i bakhodet mtp videre avl på hennes avkom - men jeg kjenner meg overhodet ikke bekymret.

Jeg kan nesten tørre å påstå at jeg feks har flere PL sjekkede hunder etter KUN henne, enn jevnt over i rasen. MEN, jeg har også satt det som et krav for å få kjøpe valp fra meg. Hvis mine valpekjøpere ikke hadde røntget, så hadde jeg ikke vist om dette - og den med PL:0/1 som er symptomfri, hadde antageligvis aldri blitt oppdaget. - Jeg VIL vite, selv om jeg skal være ærlig å si at jeg var på gråten når resultatene til det første kullet tikket inn...

Poenget er vel, at man ikke trenger å være useriøs om man har to kull på rappen, vi avler jo alle med gode intensjoner, og håper på det beste, og vi lærer underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg synes det kommer ann på jeg.

Jeg tenker jo at det er greit med tok kull, om tispens første kull var lite, hun er frisk, sprek, og at dette ikke er noe som skjer mer enn denne ene gangen med to kull på 'rappen'. Det er jo forskjell på å ha to kull på to løpetider, og det å ha kull på hver løpetid i 4 år.

Men personlig, ville jeg ikke gjort det selv, fordi jeg ikke synes det er forsvarlig eller rettferdig mot tispen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...