Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt blandingshundavl: greit eller ikke? Splittet fra akkurat nå


MorBilly
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Meg bekjent finnes det per dags dato ingen slik info offentlig. Men om ønskelig kan jeg godt kontakte administrasjonen og spørre om det er mulig å få en oversikt over A (og evt også B-godkjente) hunder.

Kjempefint om du kan gjøre det og sende meg på Pm for flytter sønn nærmere meg igjenn så står redning på programmet og da hører han faktisk på meg angående valg av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lykke til med å finne en god blanding med veltesta foreldre og seriøse oppdrettere... som du selv sier: du har bare sett ett godt planlagt kull... De fleste raser som oppstod for mange år siden, var i

Man leser ofte annonser på Finn der hannhundeier/tispeeier søker etter "kjæreste" til hunden sin og paringen skal helst finne sted i ettermiddag, senest om en uke. Jeg vil vel ikke si at det oser seri

Problemet er at det er en blandingshund de ønsker å parre nå i denne løpetida som hun er inne i akkurat nuh og bare spør etter en kjæreste til tispa i all hast. Det virker ikke så nøye liksom. Og je

Man leser ofte annonser på Finn der hannhundeier/tispeeier søker etter "kjæreste" til hunden sin og paringen skal helst finne sted i ettermiddag, senest om en uke. Jeg vil vel ikke si at det oser seriøsitet av slike annonser. Det lukter heller ikke at dette er del av et planlagt avlsprogram med det formål å avle friske hunder der fysisk og psykisk helse er i fokus.... Er nå min mening.

Typen syntes de anonsene er kjempe vittig :-D er vist noe om at det er morsomt at det er lov å anonsere prostitusjon hos hunder :P:lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den regelen er vel strengt tatt 50%.

Men da drukner vi vel virkelig i hunder? Hva er gjennomsnittelige kullstørrelser for ulike typer hunder?

Akkurat nå gledes det til å få valp. Har savnet å hoppe i onepiece'n og løpe ut midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da drukner vi vel virkelig i hunder? Hva er gjennomsnittelige kullstørrelser for ulike typer hunder?

Akkurat nå gledes det til å få valp. Har savnet å hoppe i onepiece'n og løpe ut midt på natta.

Slik det er i dag får jo gjerne hver hund flere kull. Man kan bruke flere hunder, men ha færre kull på hver hund. Innen arter/raser med liten genpool så anbefaler man f.eks. at like mange hanner og hunner går i avl.

Har du en link? :)

@Čeahppi

Det er mulig at Čeahppi har en bedre link, men jeg finner bare linker til noen lokallag som har oversikter over sine godkjente ekvipasjer, f.eks.:

Hordaland

Sør-Rogaland og Vest-Agder

Trøndelag

Romerike

Oslo, Asker og Bærum

Det er selvsagt mange flere distriktorganisasjoner enn dette.

Edit: Jeg ser at Čeahppi refererer til en oversikt jeg la ut i en annen tråd. Vil bare minne om det den oversikten er fra 2010, og det er jo blitt noen år siden, så det hadde vært kjekt med en fullstendig oppdatert liste.

Endret av Artemis
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da drukner vi vel virkelig i hunder? Hva er gjennomsnittelige kullstørrelser for ulike typer hunder?

Akkurat nå gledes det til å få valp. Har savnet å hoppe i onepiece'n og løpe ut midt på natta.

Det er vel ikke sånn at man skal bruke 50% av alle hunder i en rase i avl, men at man skal avle på individer som er bedre enn gjennomsnittet (dvs individer fra 50% persentilen og oppover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere viste oversikten over raser. Interessant å lese, den har jeg aldri sett tidligere. :)

9 redningshunder av 197 er blandinger. :)

Det er vel gjerne sånn at de som har dedikert livet sitt til å drive med redningshund har planlagt litt i forveien, og kjøpt en hund fra helsetestede foreldre som har dokumentasjon på at de også har en mentalitet som duger. Litt tidligere i diskusjonen kom det visst opp noe om hvor mange planlagte blandingskull fra seriøse oppdrettere som er mulige å få tak i...

M.a.o: det er ikke et problem at en hund er en blanding. Problemet er at det er vanskelig å finne blandingsvalper fra gode oppdrettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det er greit. All planløs av er ugreit. Og slik samfunnet er, så er avl blandingshunder totalt planløs da det ikke finnes register, organisasjoner eller kennel klubber for avl av disse.

Men avl av renraset fralle, bassethound, old english sheepdog og dvergpinscher er meningsfylt?

Vi har et NOX-register. Det kreves ikke all verden av IT-kyndighet å utvide det registeret til å omfatte opphav (som etterhvert blir stamtavler), helseattester, mentaltester og bruksresultater. Hunder kan i et sånt register grupperes etter type: jakt, trekk, bruks, sport, selskap, ... Mange som driver med jakt parrer gode hunder på tvers av snevre rasedefinisjoner, med stor suksess. Disse hundene er langt mer brukbare enn den jevne yorkshire terrier, samme hvor renraset sistnevnte er.

Jeg blir nesten provosert til å begynne å planlegge et godt blandingskull selv. Håper mange kommer meg i forkjøpet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at NOX-registrerte hunder ikke har opphav, er fordi de ikke har stamtavle, og de er registrert i NOX siden dette er et register for hunder uten stamtavle... Så nei, der vil aldri komme opphav/stamtavle i NOX.

Jeg hadde selv en slik hund, ikke får man oppført hva den er blanding av, ikke får man oppført at det er en renraset uten stamtavle. Man får ført på fødselsdato, da!

Helsetester disse hundene kan få ført er HD/AD og øyelysning, fordi det er de standardiserte testene. De fleste raser har da i tillegg andre tester, som border collien har CEA, cattledogen har dish, for å drive 'seriøs' avl på disse hundene burde man jo da teste for begge deler, iallefall.

Når man i tillegg vet at bare en snever brøkdel av alle blandingshunder er registrert i NOX, så blir det lite nyttig å skulle bruke et andre register ifht avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med blandingsavl er ikke - synes jeg - de få som har gjennomtenkte kombinasjoner hvor begge foreldrene er helsetestet, og hvor de gjør en god jobb med å finne ansvarlige eiere. Problemet er at det er så innmari få av dem! Hovedtyngden av blandingshunder er ikke resultat av planmessig avl, men av tilfeldigheter eller plutselige innfall og ønsker hos hundeeieren. De fleste selges (for) billig, mange gis bort - noe som innebærer et potensielt problem i seg selv. Derfor støtter jeg generelt sett ikke opp under planlagt blandingsavl, ikke fordi jeg mener blandinger er noe dårligere enn andre (det hadde jo vært ironisk, verdens beste hund er blanding og bor hos meg).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle hatt et godt planlagt blandingskull, så ville valpene sannsynligvis gått for kostpris til folk med oppriktig interesse for akkurat de hundene, og om det hadde kommet flere valper enn bestilt, så hadde jeg heller valgt å gi bort en valp til helt riktig hjem (evt solgt valpen til prisen av noen års medlemskap i hundeklubb og gavekort på ymse kurs) enn å bare selge en til et halvgodt hjem, men utover det er jeg helt enig med deg, Aya.

Det er (i mine øyne) en enorm forskjell på blanding og blanding. Hold en godt planlagt jaktretrievermix, jämt/elghundmix, eller BC/kelpiemix fra friske og velfungerende foreldre opp mot "friske", "snille" og "kjempesøte" blandinger av husky/BC eller rottweiler/Russell terror. Det er til å grine av hvor mange krasj-blandinger ala de to sistnevnte som blir født og solgt. Det en type genetisk diversitet ingen er tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste selges (for) billig, mange gis bort - noe som innebærer et potensielt problem i seg selv.

Det problemet er lett å løse, det er bare å gi det en fancyschmancy navn det, og si at det snart er en godkjent rase. Om det er blanding av puddel, er de så å si like dyre som reinrasa puddel.

Og det problemet jeg har med blandinghundavl er

1. Lite målretta avl

2. Lite bakgrunnshistorikk på helse

3. Foreldredyrene er sjeldent helsetesta

4. Foreldredyrene er ofte for dårlige til å gå i rasehundavl (både mentalt og eksteriørt)

5. De selges som sunnere og bedre enn rasehunder, til tross for at det ikke finnes noe dokumentasjon på påstanden

Det som er "interessant" med kjøteravl, er at det skal være en motsetning til denne usunne rasehundavlen, hvor rasehundavl fremstilles som sossete, med oppdrettere som bare er ute etter å tjene penger. Det irriterer fletta av meg, for å være helt ærlig. Da mitt puddelkull ble født i fjor høst, var det et kull med puddel/korthårshollender-valper på omtrent samme alder. De ble annonsert til 18 føkkings tusen kroner. Det er 3 lapper mer enn jeg tok for mine valper, er det. Men siden jeg har papirer på mitt kull, og foreldrene er av - måtte gudene forby - samme rase, så er det jeg som er useriøs og bare ute etter å tjene penger. Yeah right.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det AH også? :)

AH er primært ment å være en funksjonsrettet avl/rase. Der man har en motivasjon om å avle på fysiske egenskaper mer enn eksteriør. Dvs si - fart og/eller utholdenhet.

Dessverre så er nok AH blitt like innsnevra i genbasen som de fleste andre "raser". Jeg hadde flere AH fra ulike landsdeler og ulike kjørere, og fra både mellom/sprint og langdistanselinjer. Likevel kunne jeg føre samtlige av mine hunder tilbake til ca 5 felles stammødre. Ikke mange generasjoner tilbake.

Så setter man seg ned og studerer stamtavla.no ser man tydelig den matadoravlen enkelte hannhunder har vært gjenstand for. Og man ser en knippe tisper som har vært mye brukt.

Og jeg vet at en del valper(med tydelige misdannelser osv) og voksne hunder som ikke "virker", avlives i det stille uten at man gjør noe mer utav det. Så innefor AH-avlen er det mye som er mørklagt. Legg til at de stort sett ikke helsetestes, ikke tar HD-eller rygg-røntgen osv, så kan man gjøre seg noen tanker om seriøsiteten og helseaspektet ved det. Da jeg for noen år tilbake gikk ut med kritiske tanker rundt denne avlen, ble jeg hudflettet. Å være kritisk er som å hoppe inn i et vepsebol. Mange tror nemlig at når de avler på fysiske prestasjoner alene så er de garantert friske hunder i alle ledd. Og ingen skal fortelle dem noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror nemlig at når de avler på fysiske prestasjoner alene så er de garantert friske hunder i alle ledd. Og ingen skal fortelle dem noe annet.

Det syns jeg egentlig er for arbeidsraser som BC og working kelpie også, så lenge det jobber er det helt sikkert friskt nok til å gå i avl, uten at man bryr seg noe større om hva for slags sykdommer det er på slektninger heller. Det overrasker meg litt, i og med at det er bønder som har ansvaret for avlen på disse to rasene. De pleier ikke å være like lite kritiske på avl på sau og geit, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg egentlig er for arbeidsraser som BC og working kelpie også, så lenge det jobber er det helt sikkert friskt nok til å gå i avl, uten at man bryr seg noe større om hva for slags sykdommer det er på slektninger heller. Det overrasker meg litt, i og med at det er bønder som har ansvaret for avlen på disse to rasene. De pleier ikke å være like lite kritiske på avl på sau og geit, liksom.

Dette er en gjenganger på min rase også. Trekker hunden kan den umulig ha dårlige ledd eller noe rusk på øyne eller andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg egentlig er for arbeidsraser som BC og working kelpie også, så lenge det jobber er det helt sikkert friskt nok til å gå i avl, uten at man bryr seg noe større om hva for slags sykdommer det er på slektninger heller. Det overrasker meg litt, i og med at det er bønder som har ansvaret for avlen på disse to rasene. De pleier ikke å være like lite kritiske på avl på sau og geit, liksom.

Dette er en gjenganger på min rase også. Trekker hunden kan den umulig ha dårlige ledd eller noe rusk på øyne eller andre ting...

Også har man varianten som kanskje er minst like vanlig - har hunden hue og ræva full av titler fra utstilling er det vel ikke såååå farlig om ikke helsa er tipp-topp? Det er jo en "once in a lifetime-hund" når den tross alt vinner alt den deltar på.. Og da bør den avles på.

Satt litt på spissen..

Sånn for å svare i diskusjonen her så er det vel egentlig useriøst å ha valpekull som ikke blir satt til verden med noen former for hensikter annet enn at det er gøy, eller at "tispa er verdens snilleste". Det forekommer dessverre ofte både med renrasede oppdrettere og ved blandingshundavl. jeg er av dem som foretrekker å kjøpe renraset hund. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er ok med blandinger. Men jeg synes ikke det er ok å søke etter "kjæreste" til bikkja i en hastemelding, ei heller gjør det hele greia noe mer greit at det er blandingskull. Det er for mange løse tråder og litt for mye lapskaus for min smak. Jeg synes det ermtye bedre om folk tar til seg blandinger som omplasseres enn at de bevisst kjøper fra en "blandings-oppdretter".

Jeg prater meg litt bort her.. Men jeg støtter seriøst oppdrett som har et mål og en mening. Herunder hører også det at jeg ikke støtter dem som avler for profitt. Blanding eller ei. Målet med hundeavl skal ikke være at det er en potensiell inntektskilde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har man varianten som kanskje er minst like vanlig - har hunden hue og ræva full av titler fra utstilling er det vel ikke såååå farlig om ikke helsa er tipp-topp? Det er jo en "once in a lifetime-hund" når den tross alt vinner alt den deltar på.. Og da bør den avles på.

Satt litt på spissen..

Det er opplest og vedtatt for lengst at avl på utstillingshunder er roten til alt ondt, så vi trenger kanskje ikke å bli enige om det enda en gang, tenkte jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har man varianten som kanskje er minst like vanlig - har hunden hue og ræva full av titler fra utstilling er det vel ikke såååå farlig om ikke helsa er tipp-topp? Det er jo en "once in a lifetime-hund" når den tross alt vinner alt den deltar på.. Og da bør den avles på.

Satt litt på spissen..

Sånn for å svare i diskusjonen her så er det vel egentlig useriøst å ha valpekull som ikke blir satt til verden med noen former for hensikter annet enn at det er gøy, eller at "tispa er verdens snilleste". Det forekommer dessverre ofte både med renrasede oppdrettere og ved blandingshundavl. jeg er av dem som foretrekker å kjøpe renraset hund. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er ok med blandinger. Men jeg synes ikke det er ok å søke etter "kjæreste" til bikkja i en hastemelding, ei heller gjør det hele greia noe mer greit at det er blandingskull. Det er for mange løse tråder og litt for mye lapskaus for min smak. Jeg synes det ermtye bedre om folk tar til seg blandinger som omplasseres enn at de bevisst kjøper fra en "blandings-oppdretter".

Jeg prater meg litt bort her.. Men jeg støtter seriøst oppdrett som har et mål og en mening. Herunder hører også det at jeg ikke støtter dem som avler for profitt. Blanding eller ei. Målet med hundeavl skal ikke være at det er en potensiell inntektskilde.

Dette er den type nyansering jeg er ute etter.

Dog, jeg kommer neppe til å ta til meg en "blanding som omplasseres" framfor å kjøpe en god valp fra en seriøs "blandingsoppdretter" som "førstehund." En voksen og veloppdragen "riktig" blanding fra en dyktig tidligere eier som "andrehund", ja, men en typisk omplasseringshund av krasjblanding med litt issues, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle hatt et godt planlagt blandingskull, så ville valpene sannsynligvis gått for kostpris til folk med oppriktig interesse for akkurat de hundene, og om det hadde kommet flere valper enn bestilt, så hadde jeg heller valgt å gi bort en valp til helt riktig hjem (evt solgt valpen til prisen av noen års medlemskap i hundeklubb og gavekort på ymse kurs) enn å bare selge en til et halvgodt hjem, men utover det er jeg helt enig med deg, Aya.

Det er (i mine øyne) en enorm forskjell på blanding og blanding. Hold en godt planlagt jaktretrievermix, jämt/elghundmix, eller BC/kelpiemix fra friske og velfungerende foreldre opp mot "friske", "snille" og "kjempesøte" blandinger av husky/BC eller rottweiler/Russell terror. Det er til å grine av hvor mange krasj-blandinger ala de to sistnevnte som blir født og solgt. Det en type genetisk diversitet ingen er tjent med.

Chicka var Flat, Bc og Husky blanding.

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med hun, men hun trengte MYE aktivitet og jeg kan skjønne at de virker som "drittbikkjer" om de ikke får nok trim fysisk og psykisk, men dette gjelder vel de fleste hunder.

----

Jeg er på jakt etter ny hund og jeg må innrømme at jeg gjerne vil ha en ny Tyttebærhund (veldig intern, men kort fortalt sort og hvit blandingshund, gjerne med blå øyne)

Ser mest etter Retriever, Husky, Bc blandinger, da dette er blandingene jeg liker best.

Jeg kikker også etter hund av ren rase ,men må innrømme at jeg har en forkjærlighet for disse Tyttebærhundene :)

Jeg er ikke for planlagte blandingskull, men har ulykken skjedd så ser jeg ikke noe feil i å ta til seg en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte min karriere i NRH med en omplassert schæfer/labradorblanding...dette var en "once in a lifetime" hund. Hun ble rtg bak da det den gang var krav om fri på HD for å bli godkjent. Dette var en hund jeg gjerne skulle hatt valp etter men ved nærmere ettertanke kom jeg på at A. det sannsynligvis ikke kom bare 1 valp til meg. 2.det sjelden var seriøse folk som var ute etter blandingshund 3. ville jeg klare å følge opp alle valper.
På bakgrunn av det ble det aldri noen parring, takk og lov :)
Jeg har seinere sett at det er en såkalt "oppdretter" på vestlandet som lager denne blandingen og reklamerer at mange av avkommene brukes i NRH. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe valp der. Jeg syntes det virker for useriøst!!




Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...