Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt blandingshundavl: greit eller ikke? Splittet fra akkurat nå


MorBilly
 Share

Recommended Posts

Noen med blandingstispe har søkt etter "kjæreste" til henne da hannhunden hun skulle parres med ble syk, inne på ei fb side for finsk lapphund. Det hastet ril og med sa de.

Jeg er skuffet må jeg innrømme. Jeg trodde det skulle bli full kela og popcorntilstander. Ingen kommentarer enda! Og det er flere timer siden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lykke til med å finne en god blanding med veltesta foreldre og seriøse oppdrettere... som du selv sier: du har bare sett ett godt planlagt kull... De fleste raser som oppstod for mange år siden, var i

Man leser ofte annonser på Finn der hannhundeier/tispeeier søker etter "kjæreste" til hunden sin og paringen skal helst finne sted i ettermiddag, senest om en uke. Jeg vil vel ikke si at det oser seri

Problemet er at det er en blandingshund de ønsker å parre nå i denne løpetida som hun er inne i akkurat nuh og bare spør etter en kjæreste til tispa i all hast. Det virker ikke så nøye liksom. Og je

Noen med blandingstispe har søkt etter "kjæreste" til henne da hannhunden hun skulle parres med ble syk, inne på ei fb side for finsk lapphund. Det hastet ril og med sa de.

Jeg er skuffet må jeg innrømme. Jeg trodde det skulle bli full kela og popcorntilstander. Ingen kommentarer enda! Og det er flere timer siden.

Fant ut jeg skulle holde kjeft å ikke kommentere den :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med blandingstispe har søkt etter "kjæreste" til henne da hannhunden hun skulle parres med ble syk, inne på ei fb side for finsk lapphund. Det hastet ril og med sa de.Jeg er skuffet må jeg innrømme. Jeg trodde det skulle bli full kela og popcorntilstander. Ingen kommentarer enda! Og det er flere timer siden.

Er problemet at hun er en blanding? Eller er det et problem at hun er "feil" blanding, og ikke helsetestet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at hun er en blanding? Eller er det et problem at hun er "feil" blanding, og ikke helsetestet?

Problemet er at det er en blandingshund de ønsker å parre nå i denne løpetida som hun er inne i akkurat nuh og bare spør etter en kjæreste til tispa i all hast. Det virker ikke så nøye liksom.

Og jeg synes blandingsavl er problematisk, særlig når den planlegges på denne måten.

Hvilken blanding det er er meg revnende likegyldig. Det finnes mange flotte blandingshunder, men man trenger ikke planlegge dem uansett hvor godt foreldrene er testa i alle vinkler og hjørner.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet at hun er en blanding? Eller er det et problem at hun er "feil" blanding, og ikke helsetestet?

Problemet er mest den der "hun løper nå og vi vil parre henne akkurat nå og trenger en hanne". Helsetesting vet jeg ikke om er gjort, men med den miksen bør ihvertfall HD og øyelysning bli gjort. Siden de vil parre henne med lapphund bør de også sjekke ut prcd-PRA og pompes, om de ikke syns blinde og døde valper er kult.

Så, nei. Ikke "bare blanding" som er problemet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet er at det er en blandingshund de ønsker å parre nå i denne løpetida som hun er inne i akkurat nuh og bare spør etter en kjæreste til tispa i all hast. Det virker ikke så nøye liksom. 

Og jeg synes blandingsavl er problematisk, særlig når den planlegges på denne måten. 

Hvilken blanding det er er meg revnende likegyldig. Det finnes mange flotte blandingshunder, men man trenger ikke planlegge dem uansett hvor godt foreldrene er testa i alle vinkler og hjørner. 

Gjelder det AH også? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er en blandingshund de ønsker å parre nå i denne løpetida som hun er inne i akkurat nuh og bare spør etter en kjæreste til tispa i all hast. Det virker ikke så nøye liksom.

Og jeg synes blandingsavl er problematisk, særlig når den planlegges på denne måten.

Hvilken blanding det er er meg revnende likegyldig. Det finnes mange flotte blandingshunder, men man trenger ikke planlegge dem uansett hvor godt foreldrene er testa i alle vinkler og hjørner.

Jeg kommer sannsynligvis til å lete etter en god blanding som min neste. Hittil har jeg dessverre bare sett ett godt planlagt blandingskull, og jeg tror ikke sannsynligheten for at det kommer så mange flere er stor om alle "liker" fordømmelse av raseblanding på prinsipielt grunnlag. Jeg kan ikke på noen måte se hvordan en planlagt, røntget og testet golden/toller-blanding skulle være et problem, eller mindre verdt enn en renraset (mer innavlet) toller.

Jeg synes det er et større problem at det planlegges mange renrasede kull av raser som for lengst skulle vært utryddet.

De fleste raser startet med blandingshunder, eller med heterogene hunder av samme type, men et planlagt blandingskull trenger ikke være et ledd i planleggingen av en ny homogen rase. Det kan ganske enkelt få være et kull med friske, fine og brukbare hunder av to raser som passer sammen, og jeg vil mye heller ha en god blanding, enn en renraset toller, lab, kelpie eller BC, f.eks,

Ellers enig i at dårlig planlagt avl er en uting.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sannsynligvis til å lete etter en god blanding som min neste. Hittil har jeg dessverre bare sett ett godt planlagt blandingskull, og jeg tror ikke sannsynligheten for at det kommer så mange flere er stor om alle "liker" fordømmelse av raseblanding på prinsipielt grunnlag. Jeg kan ikke på noen måte se hvordan en planlagt, røntget og testet golden/toller-blanding skulle være et problem, eller mindre verdt enn en renraset (mer innavlet) toller.

Jeg synes det er et større problem at det planlegges mange renrasede kull av raser som for lengst skulle vært utryddet.

De fleste raser startet med blandingshunder, eller med heterogene hunder av samme type, men et planlagt blandingskull trenger ikke være et ledd i planleggingen av en ny homogen rase, men kan ganske enkelt få være et kull med friske, fine og brukbare hunder av to raser som passer sammen.

Lykke til med å finne en god blanding med veltesta foreldre og seriøse oppdrettere... som du selv sier: du har bare sett ett godt planlagt kull... De fleste raser som oppstod for mange år siden, var ikke blandingshunder, det var hunder av ymse slag men med egenskaper som passet til et spesielt bruk. Man blandet disse og fikk fram flere hunder med disse ettertraktede egenskapene. Det var ikke tilfeldige blandingshunder slik man blander hunder i dag...

  • Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å finne en god blanding med veltesta foreldre og seriøse oppdrettere... som du selv sier: du har bare sett ett godt planlagt kull... De fleste raser som oppstod for mange år siden, var ikke blandingshunder, det var hunder av ymse slag men med egenskaper som passet til et spesielt bruk. Man blandet disse og fikk fram flere hunder med disse ettertraktede egenskapene. Det var ikke tilfeldige blandingshunder slik man blander hunder i dag...

Noe av det peneste jeg har sett var en briard/BC-blanding. Om en liker briard, og en liker BC, sånn at det egentlig ikke spiller så stor rolle hvilke egenskaper som slår ut hvor, og en bare skal ha hunden til triksing og moro, freestyle, lydighet og AG, uten andre ambisjoner enn å ha det gøy; hvorfor ikke?

Forøvrig: takk for lykkeønskingen. Den trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor har du fått tak i det skiltet? Jeg trenger et sånt! :lol:

Aner ikke, jeg fikk det i gave :)

Noe av det peneste jeg har sett var en briard/BC-blanding. Om en liker briard, og en liker BC, sånn at det egentlig ikke spiller så stor rolle hvilke egenskaper som slår ut hvor, og en bare skal ha hunden til triksing og moro, freestyle, lydighet og AG, uten andre ambisjoner enn å ha det gøy; hvorfor ikke?

Så det viktigste er at hunden er pen, med andre ord? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det AH også? :)

Jeg kan lite om hvordan avlen på ah foregår, men jeg har forstått det i alle fall føres en slags tavle der? Fikk en nett side av @Aslan her om dagen. Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor det blant såkalte raseentsiaster (om man skal bruke et sånt uttrykk) er greit med ah og blandingen der mens ikke i andre raser. Så jeg sliter med å forstå det, samtidig som jeg skjønner tankegangen med å utvikle rasen til de behovene man har. Vanskelig dette!

Eurasier er jo en rase som har sitt utspring i mange forskjellige raser.

Så la meg omformulere meg litt, jeg sliter med å se fornuften i planlagt blandingsavl som ikke har et konkret mål da. Som ah, buhund/lundehund feks.

Noe av det peneste jeg har sett var en briard/BC-blanding. Om en liker briard, og en liker BC, sånn at det egentlig ikke spiller så stor rolle hvilke egenskaper som slår ut hvor, og en bare skal ha hunden til triksing og moro, freestyle, lydighet og AG, uten andre ambisjoner enn å ha det gøy; hvorfor ikke?

Forøvrig: takk for lykkeønskingen. Den trengs.

Akkurat det der er problemet mitt med blandingsavl. "Noe av det peneste jeg har sett". Nabobikkja mi da jeg vokste opp var en søt og pen og flink hund. De ville veldig gjerne ha en valp etter henne for hun var det peneste de visste, snill og lydig. Så da prøvde de med en vilkårlig hanne for å se om de fikk valper. Det fikk de ikke, bikkja var 11 liksom. Men hun var jo det peneste de visste og veldig smart så det var klart de måtte forsøke.

Edit, lagt til en ny qoute og mitt svar da multiq ikke ville leke med meg i sted.

Endret av MorBilly
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om hvordan avlen på ah foregår, men jeg har forstått det i alle fall føres en slags tavle der? Fikk en nett side av @Aslan her om dagen. Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor det blant såkalte raseentsiaster (om man skal bruke et sånt uttrykk) er greit med ah og blandingen der mens ikke i andre raser. Så jeg sliter med å forstå det, samtidig som jeg skjønner tankegangen med å utvikle rasen til de behovene man har. Vanskelig dette!

Eurasier er jo en rase som har sitt utspring i mange forskjellige raser.

Så la meg omformulere meg litt, jeg sliter med å se fornuften i planlagt blandingsavl som ikke har et konkret mål da. Som ah, buhund/lundehund feks.

Akkurat det der er problemet mitt med blandingsavl. "Noe av det peneste jeg har sett". Nabobikkja mi da jeg vokste opp var en søt og pen og flink hund. De ville veldig gjerne ha en valp etter henne for hun var det peneste de visste, snill og lydig. Så da prøvde de med en vilkårlig hanne for å se om de fikk valper. Det fikk de ikke, bikkja var 11 liksom. Men hun var jo det peneste de visste og veldig smart så det var klart de måtte forsøke.

Edit, lagt til en ny qoute og mitt svar da multiq ikke ville leke med meg i sted.

Kunnskapsløse folk bør holde seg unna avl da. Litt mer enn bare en viss peiling på genetikk er en forutsetning.

Om F2 blanding: Mange redningshunder er blandinger. Ta min påtenkte toller/golden-mix: Om utgangspunktet var to gode individer med kjent opphav, så ser jeg ikke ikke hvorfor ikke den hunden også skal kunne etterlate seg et planlagt kull i en god kombinasjon. Det er like mye gambling å parre to "renrasede" (kjenner jeg får nazismak i munnen av det ordet) hunder som det er å parre akkurat den blandingen med en "ren" hund, når helse, opphav og egenskaper er godt kjent.

Det er ufattelig mye renraseavl uten annet mål og mening enn å produsere kopier av hunder som strengt tatt ikke brukes til noe.

Akkurat nå drikker jeg forøvrig deilig kaffe, etter å ha sovnet på sofaen med en fagartikkel. Alle som sliter med søvnproblemer burde begynne å studere, for Ingenting er så søvndyssende som pensumlitteratur.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløse folk bør holde seg unna avl da. Litt mer enn bare en viss peiling på genetikk er en forutsetning.

Om F2 blanding: Mange redningshunder er blandinger. Ta min påtenkte toller/golden-mix: Om F1 var to gode individer med kjent opphav, så ser jeg ikke ikke hvorfor ikke den hunden også skal kunne etterlate seg et planlagt kull i en god kombinasjon. Det er like mye gambling å parre to "renrasede" (kjenner jeg får nazismak i munnen av det ordet) hunder som det er å parre akkurat den blandingen med en "ren" hund, når helse, opphav og egenskaper er godt kjent.

Det er ufattelig mye renraseavl uten annet mål og mening enn å produsere kopier av hunder som strengt tatt ikke brukes til noe.

Akkurat nå drikker jeg forøvrig deilig kaffe, etter å ha sovnet på sofaen med en fagartikkel. Alle som sliter med søvnproblemer burde begynne å studere, for Ingenting er så søvndyssende som pensumlitteratur.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med f2 og f1?

Jeg er ikke uenig med deg i at det er mye raseavl som er over alle hauger også. Men jeg foretrekker at ting holdes i tømmene og at det føres stamtavler over avl. Så selv om jeg ser poenget ditt med å avle de to mot hverandre for å få frem sånn og slik egenskap, så ser jeg den likevel ikke når man med litt leiting helt garantert kan finne en passende match innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser ofte annonser på Finn der hannhundeier/tispeeier søker etter "kjæreste" til hunden sin og paringen skal helst finne sted i ettermiddag, senest om en uke. Jeg vil vel ikke si at det oser seriøsitet av slike annonser. Det lukter heller ikke at dette er del av et planlagt avlsprogram med det formål å avle friske hunder der fysisk og psykisk helse er i fokus.... Er nå min mening.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser ofte annonser på Finn der hannhundeier/tispeeier søker etter "kjæreste" til hunden sin og paringen skal helst finne sted i ettermiddag, senest om en uke. Jeg vil vel ikke si at det oser seriøsitet av slike annonser. Det lukter heller ikke at dette er del av et planlagt avlsprogram med det formål å avle friske hunder der fysisk og psykisk helse er i fokus.... Er nå min mening.

Jepp. Og den aktuelle annonsen var helt klart i "den" kategorien, både finn-annonsen som de hadde før og den som nå ligger på Facebook. Første å beste hannhund ønskes please!

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med f2 og f1?

Jeg er ikke uenig med deg i at det er mye raseavl som er over alle hauger også. Men jeg foretrekker at ting holdes i tømmene og at det føres stamtavler over avl. Så selv om jeg ser poenget ditt med å avle de to mot hverandre for å få frem sånn og slik egenskap, så ser jeg den likevel ikke når man med litt leiting helt garantert kan finne en passende match innen rasen.

F1 er første generasjons avkom: f.eks. en blanding av to renrasede foreldre. F2 er neste generasjon. Om man kan bevare ønskelige egenskaper og samtidig beholde annen genetisk diversitet, som variasjoner i pelsfarger, proporsjoner, snutefasong, etc, i tillegg til variasjoner i usynlig trekk også, så er det et forebyggende tiltak mot rasetypiske sykdommer i framtiden. Det er som med den regelen om at den beste 1/3-halvparten av en rase bør brukes i avl, ikke bare utstillingsvinnerne, fordi det fører til mer og mer "innavl" på sikt. Finsk lapphund har til eksempel ganske stor genetisk diversitet, så der er det ingen fare om man ikke begynner å avle mer og mer homogent utseende hunder (tendensen, utover fargene og tegningene er der), mens enkelte andre raser har svært liten genetisk diversitet selv om de er tallrike, og det fører til fare for opphoping av alleler som gir recessiv sykdom. Litt som med pompes på flapp; en kan ikke parre to bærere. Når alle hundene innen en rase med ett er bærere av en sykdom det tok lang tid å oppdage, så har man et kjempeproblem.

Toller er eksempel på en rase med liten genetisk diversitet, men har individer med veldig gode egenskaper (for den som liker sånt). Utavl er ikke en dårlig ide, om det gjøres riktig.

Jepp. Og den aktuelle annonsen var helt klart i "den" kategorien, både finn-annonsen som de hadde før og den som nå ligger på Facebook. Første å beste hannhund ønskes please!

:no:

Er jo ikke uenig i at det er lavmål. Jeg er like forbanna som de fleste andre her er på kunnskapsløs bakgårdsmixing for salg. Glad jeg ikke så den annonsen, for jeg får magesår av sånne jeg også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det peneste jeg har sett var en briard/BC-blanding. Om en liker briard, og en liker BC, sånn at det egentlig ikke spiller så stor rolle hvilke egenskaper som slår ut hvor, og en bare skal ha hunden til triksing og moro, freestyle, lydighet og AG, uten andre ambisjoner enn å ha det gøy; hvorfor ikke?

Hvorfor? Om man liker begge rasene, så kan man vel kjøpe seg en av dem?

Kunnskapsløse folk bør holde seg unna avl da. Litt mer enn bare en viss peiling på genetikk er en forutsetning.

Om F2 blanding: Mange redningshunder er blandinger. Ta min påtenkte toller/golden-mix: Om utgangspunktet var to gode individer med kjent opphav, så ser jeg ikke ikke hvorfor ikke den hunden også skal kunne etterlate seg et planlagt kull i en god kombinasjon. Det er like mye gambling å parre to "renrasede" (kjenner jeg får nazismak i munnen av det ordet) hunder som det er å parre akkurat den blandingen med en "ren" hund, når helse, opphav og egenskaper er godt kjent.

Det er ufattelig mye renraseavl uten annet mål og mening enn å produsere kopier av hunder som strengt tatt ikke brukes til noe.

Akkurat nå drikker jeg forøvrig deilig kaffe, etter å ha sovnet på sofaen med en fagartikkel. Alle som sliter med søvnproblemer burde begynne å studere, for Ingenting er så søvndyssende som pensumlitteratur.

Kunnskapsløse folk bør helt klart holde seg unna avl. Kunnskapsløse folk er gjerne de som blander raser helt uten tanke på hva de driver med. De færreste seriøse folk driver med blandingsavl. Hvor mange redningshunder er egentlig blandingshunder? Da tenker jeg hunder som er godkjente til tjeneste - ikke slike som bare synes det er litt status å trene med NRH....

Kan man si utkrøpet altså? Det betyr noe?

Onkel tapte i scrabble, og utbrøt "Det var da utkrøpet!"

Han ble godt ledd av da ja... men kanskje det var vi som var teite da! :P

Tja, jeg ville kanskje ikke bruke ordet i akkurat DEN sammenhengen :lol:. Men ja, utkrøpen er et ord :D.

Måtte slå opp i synonymordboka for å skjønne den, men ja, det er jeg :)

Sånn sett er kanskje brukernavnet bittelitt misvisende :huh:

:lol: :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløse folk bør holde seg unna avl da. Litt mer enn bare en viss peiling på genetikk er en forutsetning.

Om F2 blanding: Mange redningshunder er blandinger. Ta min påtenkte toller/golden-mix: Om utgangspunktet var to gode individer med kjent opphav, så ser jeg ikke ikke hvorfor ikke den hunden også skal kunne etterlate seg et planlagt kull i en god kombinasjon. Det er like mye gambling å parre to "renrasede" (kjenner jeg får nazismak i munnen av det ordet) hunder som det er å parre akkurat den blandingen med en "ren" hund, når helse, opphav og egenskaper er godt kjent.

Det er ufattelig mye renraseavl uten annet mål og mening enn å produsere kopier av hunder som strengt tatt ikke brukes til noe.

Akkurat nå drikker jeg forøvrig deilig kaffe, etter å ha sovnet på sofaen med en fagartikkel. Alle som sliter med søvnproblemer burde begynne å studere, for Ingenting er så søvndyssende som pensumlitteratur.

Du får kjøpe valp hos naboen min :) Trivelige retriverblandinger som er spleiset sammen (golden, lab, flat) For folk som bare skal ha en enkel familehund, og kanskje ikke har råd til å betale skjorta for et papir, så skjønner jeg faktisk at folk kan velge blandinger. I hvertfall når det er såpass forutsigbar miks. (Spare-retriver :P)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Om man liker begge rasene, så kan man vel kjøpe seg en av dem?

Kunnskapsløse folk bør helt klart holde seg unna avl. Kunnskapsløse folk er gjerne de som blander raser helt uten tanke på hva de driver med. De færreste seriøse folk driver med blandingsavl. Hvor mange redningshunder er egentlig blandingshunder? Da tenker jeg hunder som er godkjente til tjeneste - ikke slike som bare synes det er litt status å trene med NRH....

Ganske mange faktisk, i følge de oversiktene jeg har sett. Det er bare å søke på NRH sine nettsider, så finner du. Det står ingenting om hva slags blandinger da. Neppe pomski, borzoidoodles eller cavaflapper.

Akkurat nå takker jeg for en god diskusjon til lunsjkaffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan lite om hvordan avlen på ah foregår, men jeg har forstått det i alle fall føres en slags tavle der? Fikk en nett side av @Aslan her om dagen. Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor det blant såkalte raseentsiaster (om man skal bruke et sånt uttrykk) er greit med ah og blandingen der mens ikke i andre raser. Så jeg sliter med å forstå det, samtidig som jeg skjønner tankegangen med å utvikle rasen til de behovene man har. Vanskelig dette! 

Eurasier er jo en rase som har sitt utspring i mange forskjellige raser. 

Så la meg omformulere meg litt, jeg sliter med å se fornuften i planlagt blandingsavl som ikke har et konkret mål da. Som ah, buhund/lundehund feks. 

 

 

 

 

Akkurat det der er problemet mitt med blandingsavl. "Noe av det peneste jeg har sett". Nabobikkja mi da jeg vokste opp var en søt og pen og flink hund. De ville veldig gjerne ha en valp etter henne for hun var det peneste de visste, snill og lydig. Så da prøvde de med en vilkårlig hanne for å se om de fikk valper. Det fikk de ikke, bikkja var 11 liksom. Men hun var jo det peneste de visste og veldig smart så det var klart de måtte forsøke. 

 

 

Edit, lagt til en ny qoute og mitt svar da multiq ikke ville leke med meg i sted. 

Jeg er imot blandingsavl, men synes AH er greit(har jo en selv). Synes det er vanskelig å

forklare hvorfor egentlig, men for meg er AH avl mer seriøst(men det er virkelig useriøse der også!), og man har en slags "stamtavle" på hundene. Stamtavla.no

Hvorfor? Om man liker begge rasene, så kan man vel kjøpe seg en av dem? 

 

Kunnskapsløse folk bør helt klart holde seg unna avl. Kunnskapsløse folk er gjerne de som blander raser helt uten tanke på hva de driver med. De færreste seriøse folk driver med blandingsavl. Hvor mange redningshunder er egentlig blandingshunder? Da tenker jeg hunder som er godkjente til tjeneste - ikke slike som bare synes det er litt status å trene med NRH.... 

 

Tja, jeg ville kanskje ikke bruke ordet i akkurat DEN sammenhengen :lol:. Men ja, utkrøpen er et ord :D

 

:lol: :lol:

Det er vel en del godkjente blandingshunder? Finner ikke igjen oversikten :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med blandinger, raseopphav osv er veldig interessant, men skulle kanskje vært i en egen tråd?

Selv om emnet har vært oppe mange ganger før i ymse varianter.

Selv har jeg en natur/landrase, en rase som har sitt opphav fra hunder utviklet og tilpasset en bestemt bruk. Ikke blandinger.

AH avl har mye svin på skogen, mer enn de renrasende trekkhundene. Ting de gjerne ikke er så åpne om. I tillegg har jo denne blandingen fått sin egen rasespesifikke sykdom, og det er jo ikke det eneste som plager blandingen.

Utover at jeg sterkt misliker mantraet "(alle) blandinger er friskere enn (alle) rasehunder" så har ikke jeg noe imot blandinger avlet med et mål for øyet for å oppfylle en funksjon. Ekstreme hunder er aldri bra (uansett hvordan de er ekstreme), og innkrysninger i raser for å få bukt med sykdom eller bredde genpoolen har jeg ikke noe imot så lenge også dette er gjort på kontrollert og fornuftig vis

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

At dere gidder - gang på gang.......

Om folk har lyst på blandingsbikkje, og har gått på den at blandinger er sååååååå mye bedre enn alt annet - javel, så synes de det og så mener de å vite det. Who gives a fucking shit liksom........... Det er heldigvis fortsatt nok folk som ønsker gode renrasede hunder og som ser nytteverdien av en stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en søke på for å få fram godkjente hunder i NRH og hvilke raser dem er ? Får det ikke til

Meg bekjent finnes det per dags dato ingen slik info offentlig. Men om ønskelig kan jeg godt kontakte administrasjonen og spørre om det er mulig å få en oversikt over A (og evt også B-godkjente) hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...