Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til tolking av regelverk


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å tolke regelverket for apport i NRH sin appellprøve. Den ser slik ut:

3.2.5. Apportering Apporteringen gjennomføres to ganger ved at apporten kastes eller legges ut. Hundeføreren velger om øvelsen skal gjennomføres med gjenstander eller apportbukk. Dommeren velger ut apportgjenstanden og kan velge å bruke egen eller andres gjenstand eller apportbukk. Det skal ikke benyttes apportgjenstand av metall. Hunden skal være i utgangsstilling, mens hundeføreren kan kaste eller legge ut apporten ca. 15 m foran hunden. På hundeførerens kommando, når dommeren gir tegn til det, skal hunden springe raskeste vei ut til apporten, plukke den opp og returnere til hundeføreren med den. Når hunden har returnert skal apporten avleveres til hundeføreren på tegn fra dommeren.

3.2.5.1. Dommerveiledning En hund som tygger kraftig på en eller begge gjenstander skal underkjennes (med kraftig tygging menes når det er kraftige bitemerker i gjenstanden eller at gjenstanden ødelegges). En hund som slipper én skal underkjennes. For øvrig må dommeren vurdere om helhetsbildet er tilstrekkelig til å bestå. Dette innebærer at små uregelmessigheter i gjennomføringen av den ene apporteringen, kan oppveies av en god gjennomføring av den andre apporteringen.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kreve å bruke apportbukk på begge apportene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert :) Var det jeg håpte, men mye muntlige kontrabeskjeder her og der.

Det er jo ikke helt uvanlig at det er litt forskjellig praksis hos forskjellige dommere, uavhengig av hva reglene sier, men her står det jo klart og tydelig at "hundefører velger" dommer velger hvilken apportbukk, men du velger om det er apportbukk eller gjenstand som skal apporteres, så i verste fall så får du ha med reglene i lomma, da er det ikke mye og diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke helt uvanlig at det er litt forskjellig praksis hos forskjellige dommere, uavhengig av hva reglene sier, men her står det jo klart og tydelig at "hundefører velger" dommer velger hvilken apportbukk, men du velger om det er apportbukk eller gjenstand som skal apporteres, så i verste fall så får du ha med reglene i lomma, da er det ikke mye og diskutere.

Og så står det jo "gjenstander eller apportbukk". Det står ikke og/eller :)

Reglementet blir nok med i lommen ja.

Klart skulle jeg ønske vi kunne klart gjenstander også, men gutten er nesten umulig å få til å apportere, og nå begynner det å ligne en stabil apport av apportbukk av forskjellige typer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...