Gå til innhold
Hundesonen.no

Dykkere på Sonen?


Orca
 Share

Recommended Posts

Ble inspirert av reisetråden, og fikk lyst til å starte en ny tråd siden alle mine reisemål var relatert til dykking.

Så, er det flere her som dykker og elsker det?

Når og hvor tok du sertifikatet, og hva slags sertifikat har du?

Hvor har du dykket og hva har du sett?

Dykker du regelmessig? Eller kun på ferieturer?

Har du/pleier du å dykke i Norge? Isåfall hvor, og hvordan er det? Tok det lang tid før du ble komforabe i tørrdrakt?

Hva er din beste dykkeropplevelse?

Jeg tok selv lappen på Malta i 2011, da jeg var på ferie der med eksen. Der var det helt nydelig å dykke, klart vann med sikt på 15m pluss, og et fint sted å dykke for første gang. Dog er Middelhavet gaske fattig når det gjelder dyreliv (hvertfall av det slaget jeg er interessert i, de store), så det blir nok ikke Middelhavet med det første dersom jeg skal ut og reise. Har Open Water Advanced tror jeg, om jeg husker rett.... Tok først vanlig dykkerkurs, så et par dykk med instruktør for å bli Advanced, et nattdykk og et dypdykk (30m).

Ellers har jeg dykket én gang i Norge. Jeg skulle ta et tørrdraktkurs om dessverre ikke gikk helt som jeg håpte på, og jeg har fått litt skrekken for dykk i tørrdrakt i ISKALDT vann. Var to dykk den dagen, og begge gangene randt det vann ned fra nakken og ned i hele drakten, og dette var i februar og det var snø ute :P Jeg har aldri vært så kald i hele mitt liv. Så hadde jeg en ukontrollert oppstigning som satte en støkk i meg. Kun fra 4 m, så ikke veldig farlig, men jeg tenkte "nå dør jeg, nå har jeg dykkersyke" idet jeg nådde overflaten. Syns tørrdrakten var vanskelig å regulere!

Ellers har jeg dykket litt da jeg var på utveksling i Australia. Helt fantastisk, bare sydn jeg ikke fikk dykket så mye som jeg ville da det var så sykt dyrt. Hadde ikke noe utstyr selv, så måtte leie hver gang. Har dykket i Byron Bay, Stradbroke Island, Heron Island og et annet sted på Great Barrier Reef.

Håper det er noen her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor tok du sertifikatet, og hva slags sertifikat har du?
Har PADI Open Water. Tok det i Ålesund, i 2006.


Hvor har du dykket og hva har du sett?

Har dykket i Ålesund, Hellas og Mosambik. I Ålesund var det ikke stort å se, og i Hellas var det så som så (men hadde en dårlig dykkeopplevelse, så mulig det egentlig var mye bedre enn hva jeg kan huske). I Mosambik var det helt nydelig! Virkelig. God sikt, mye fint å se. Møtte på både rokke og en type hai, og selvfølgelig masse andre fisk med fine farger. Var sånn typisk "nemo-moment"!

Dykker du regelmessig? Eller kun på ferieturer?

Kun på ferie, og mange år siden sist.

Har du/pleier du å dykke i Norge? Isåfall hvor, og hvordan er det? Tok det lang tid før du ble komfortabel i tørrdrakt?

Tok dykkelappen i Ålesund på høst/vinter, så tørrdrakt var helt nødvendig :wink: Med unntak av bassengtreningen så var det jo tørrdrakt jeg startet med, så for meg så var det en omstilling å skulle dykke med våtdrakt. Det er litt mer å passe på med tørrdrakt, vi endte med beina i været litt mer enn en gang for å si det sånn.. Men det gikk fort å lære seg.

Hva er din beste dykkeropplevelse?

Det var i Mosambik. Ei venninne uten lappen ville prøve, så vi bestemte oss for å dra på samme dykk. Siden det var hennes prøvedykk var det med to instruktører, og det var bare oss fire. Vi var ikke på mer enn 12-14 meter, men fy søren - det er det vakreste dykket jeg har vært med på. Selv instruktørene sa det, at de aldri hadde sett så mye flott på et enkelt dykk (fordi de vanligvis var 8-10 stykker på hver gruppe).

Har som sagt ikke dykket på lenge, men nå fikk jeg søren så lyst! Den følelsen av å være vektløs i vannet er helt fantastisk. Dypeste jeg har vært på er 32 meter, men det er virkelig ikke dybden på dykket som avgjør hvor bra dykket er. Har alltid hatt lyst til å vrakdykke, men vet ikke om jeg hadde turt. Det er uansett så mange år siden jeg har dykket at jeg måtte hatt en hel haug med dykk før jeg kunne prøvd meg på noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vanlig open water for noen år siden siden vi skulle til Thailand og ville dykke der! Tok lappen her i Norge :) Thailand var helt fantastisk å dykke i! Ikke dykket så ofte i Norge, iallfall ikke de siste årene. Dykker som oftest når jeg er på ferie i utlandet hvis det er mulighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor tok du sertifikatet, og hva slags sertifikat har du?

Har PADI Open Water. Tok det i Ålesund, i 2006.

Hvor har du dykket og hva har du sett?

Har dykket i Ålesund, Hellas og Mosambik. I Ålesund var det ikke stort å se, og i Hellas var det så som så (men hadde en dårlig dykkeopplevelse, så mulig det egentlig var mye bedre enn hva jeg kan huske). I Mosambik var det helt nydelig! Virkelig. God sikt, mye fint å se. Møtte på både rokke og en type hai, og selvfølgelig masse andre fisk med fine farger. Var sånn typisk "nemo-moment"!

Dykker du regelmessig? Eller kun på ferieturer?

Kun på ferie, og mange år siden sist.

Har du/pleier du å dykke i Norge? Isåfall hvor, og hvordan er det? Tok det lang tid før du ble komfortabel i tørrdrakt?

Tok dykkelappen i Ålesund på høst/vinter, så tørrdrakt var helt nødvendig :wink: Med unntak av bassengtreningen så var det jo tørrdrakt jeg startet med, så for meg så var det en omstilling å skulle dykke med våtdrakt. Det er litt mer å passe på med tørrdrakt, vi endte med beina i været litt mer enn en gang for å si det sånn.. Men det gikk fort å lære seg.

Hva er din beste dykkeropplevelse?

Det var i Mosambik. Ei venninne uten lappen ville prøve, så vi bestemte oss for å dra på samme dykk. Siden det var hennes prøvedykk var det med to instruktører, og det var bare oss fire. Vi var ikke på mer enn 12-14 meter, men fy søren - det er det vakreste dykket jeg har vært med på. Selv instruktørene sa det, at de aldri hadde sett så mye flott på et enkelt dykk (fordi de vanligvis var 8-10 stykker på hver gruppe).

Har som sagt ikke dykket på lenge, men nå fikk jeg søren så lyst! Den følelsen av å være vektløs i vannet er helt fantastisk. Dypeste jeg har vært på er 32 meter, men det er virkelig ikke dybden på dykket som avgjør hvor bra dykket er. Har alltid hatt lyst til å vrakdykke, men vet ikke om jeg hadde turt. Det er uansett så mange år siden jeg har dykket at jeg måtte hatt en hel haug med dykk før jeg kunne prøvd meg på noe sånt.

Åh, jeg skulle nesten ønske jeg tok lappen her i Norge slik at tørrdrakt ikke var sånn big deal :) Har så lyst til å dykke i temperert vann, feks å dykke i tareskog (giant kelp forest) virker helt magisk!!

Jeg m nok gi tørrdrakt en sjanse til.... Er bare så redd for å miste kontroll og havne oppned eller flyte opp. Men de sier jo at på dypere vann er det jo lettere å regulere drakten, på bare 4 m var det jo ikke store forskjellen i lufta i drakten som skulle til for at jeg begynte å flyte opp.

Mosambikdykket hørtes fantastisk ut!!! Nei enig, dybden har lite å si :) På det dypdykket jeg var på var det mest for å se hvrodan det var. Var litt spesielt å sitte på bunnen og ikke kunne se overflaten, og instruktøren viste oss hvordan farger forsvinner og sånn. Han hadde med lommelykt, og da han slo den på var det utrolig å se at fløyten han hadde som på dypet virket helt grå, plutselig var knalloransj :P Ellers var det ikke så spesielt, og man får jo så lite tid når man er så dypt nede. Menmen, interessant opplevelse likevel.

Enig, jeg ELSKER følelsen av å være vektløs i vannet! Helt ubeskrivelig, jeg savner det sånn!!

Min beste opplevelse må være det første dykket mitt i Australia, i Byron Bay. Jeg var nervøs siden det var lenge siden jeg hadde dykket, og fikk klumo i halsen da jeg så ned i vannet osm bare var grønt, litt sånn som her hjemme, så bare at kjettingen til bøyen forsvant ned i intet :o Men så snart jeg var under vann (jeg syns alltid det øyeblikket man dykke runder overflaten er litt ekkel), begynte det å bli gøy! Jeg skulle ta meg ned til bunnen og vente på resten av gruppa. Kort etter at jeg nådde bunnen, kom det en GIGANTISK hai rett imot meg!!! Jeg hadde blitt fortalt om disse haiene før dykket, men hadde ikke trodd jeg faktisk skulle få se en. Og det var så KULT!! Den kom rolig imot meg, og svingte rolig forbi meg på en meters avstand. For de som vet hva en Sandtiger hai (eller grey nurse shark) er, eller ser bilde av den på google, skjønner dere kanskje hvor spennende det var :D De ser jo virkelig ondskapsfulle ut!!

En liten stund etter svømte vi videre og traff på 4 stk, som hang rolig og stille i vannsøylen. Jeg kunne tatt på halene dems. Jeg svømte litt lenger fram for å se nærmere på ansiktet og fikk frysninger, med skrekkblandet fryd da jeg så ansiktet, det glemmer jeg aldri. For de ser jammen mer skumle ut! :D På samme dykket så vi også en enorm skilpadde, av arten Loggerhead Turtle. Og vi så mange wobbegong sharks, og også Lion Fish!!

En annen hai jeg syntes var helt fantastisk på et annet dykk på samme sted, var leopard shark. De var helt nydelige! Og så rolige. På google kommer det opp to forskjellige typer som tydeligvis begge heter Leopard shark, men det var altså denne jeg dykket med:

http://www.arkive.org/leopard-shark/stegostoma-fasciatum/

Vakre!

Jeg dykker ikke regelmessig, har ingen utstyr selv utenom maske og snorkel. Og har ikke råd, hvertfall ikke nå som jeg er student, det er jo så dyrt. Men i framtiden håper jeg på å dykke nå og da, og bli trygg i tørrdrakt. Og ca alle mine framtidige reisemål vil jeg sikte mot dykking, det er SÅ mye jeg vil se :D

- Hva vil dere se? Noen spesielle ting/dyr på lista?

Her er min liste over arter jeg må se:

- Hvalhai

- Manta ray

- brugde (Basking Shark Scotland arrangerer turer hvor man kan snorkle med brugde)

- Dwarf minke whale (eye to eye marine encounter, Australia)

- Knølhval (Tonga, der kan man snorkle med dem!!)

- Spekkhogger (Strømsholmen Sjøsportsenter arrangerer turer hvor man ved rette forhold kan snorkle med spekkhogger. Jeg var på tur med de ifjor men var dessverre uheldig og fikk ikke sett spekkhogger :( )

- Mer sandtigerhai

- oksehai

- hammerhai

- månefisk (mola mola)

- dugong

- hvithai (i bur vel og merke :P )

- sel

- Tareskog

Hmmmm det var vel det jeg kom på nå :) Jeg vil se alt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gi tørrdrakt en ny sjanse! Det som er essensielt er å ha en buddy du stoler på, og at dere er veldig oppmerksomme på hverandre. Vi dreiv og snudde hverandre rundt og holdt hverandre nede, støtt og stadig. Det er en vanesak å regulere riktig, som rett og slett bare krever øvelse :)

Det dykket i Mosambik har jeg faktisk både bilder og video fra et sted, tror jammen jeg skal finne frem det en dag!

Enig med deg om at den følelsen når man bikker under overflaten er litt ekkel. Husker første gangen jeg skulle slippe meg baklengs ned fra ripa på båten og svømme direkte ned til bunnen - DET var sykt. Herregud, kjenner det suget i magen enda :w00t:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har paid open water nitro.

Tok det i Margaret Falls / Australia i 2001.

Har dykket i Australia (flere steder,både der hvithaien herjer og great barrier reef), Tahiti, Egypt, Madeira, Hellas., Oslofjorden på våren (tørrdrakt)

Beste dykkeopplevelse på Tahiti der i dykket sammen med en flokk haier (for det meste white tipped reef sharks) og også kysset en vill Morea Eal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gi tørrdrakt en ny sjanse! Det som er essensielt er å ha en buddy du stoler på, og at dere er veldig oppmerksomme på hverandre. Vi dreiv og snudde hverandre rundt og holdt hverandre nede, støtt og stadig. Det er en vanesak å regulere riktig, som rett og slett bare krever øvelse :)

Det dykket i Mosambik har jeg faktisk både bilder og video fra et sted, tror jammen jeg skal finne frem det en dag!

Enig med deg om at den følelsen når man bikker under overflaten er litt ekkel. Husker første gangen jeg skulle slippe meg baklengs ned fra ripa på båten og svømme direkte ned til bunnen - DET var sykt. Herregud, kjenner det suget i magen enda :w00t:

Jeg må nok det ja! Men en stund til isåfall, vil ta kontakt med en dykkerklubb og ta det derfra. Kjenner ikke mange som dykker, så håper å å komme inn i et dykkermiljø i framtiden når jeg ahr råd til å drive med en sånn dyr hobby...

Ja legg gjerne ut bilder i denne tråden! Jeg hadde dessverre ikke kamera på de fleste dykkene mine, men har ett fra haidykket, som buddyen min tok, her er meg og haien:

carinahai.jpg

Her er meg og en wobbegong:

carinawobbegong.jpg

Har paid open water nitro.

Tok det i Margaret Falls / Australia i 2001.

Har dykket i Australia (flere steder,både der hvithaien herjer og great barrier reef), Tahiti, Egypt, Madeira, Hellas., Oslofjorden.

Beste dykkeopplevelse på Tahiti der i dykket sammen med en flokk haier (for det meste white tipped reef sharks) og også kysset en vill Morea Eal!

Så KULT!! Da er jo du kjempeerfaren :) Nitro faktisk! Hva er det nå igjen?

Murene har jeg og så lyst å se! De er så stilige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok det ja! Men en stund til isåfall, vil ta kontakt med en dykkerklubb og ta det derfra. Kjenner ikke mange som dykker, så håper å å komme inn i et dykkermiljø i framtiden når jeg ahr råd til å drive med en sånn dyr hobby...

Ja legg gjerne ut bilder i denne tråden! Jeg hadde dessverre ikke kamera på de fleste dykkene mine, men har ett fra haidykket, som buddyen min tok, her er meg og haien:carinahai.jpg

Her er meg og en wobbegong:

carinawobbegong.jpg

Så KULT! Da er jo du kjempeerfaren :) Nitro faktisk! Hva er det nå igjen?

Murene har jeg og så lyst å se! De er så stilige!

Haidykking er kult!!

Tja, erfaren... Var det kanskje, men føler meg rusten nå. Har ikke blitt mye dykking etter at barna kom, på tross av at både jeg og mannen har lappen.

Nitro er dykking med ekstra nitrogenrik luft. Det gjør At du kan dykke litt Lenger. Tok et tillegskurs på det i Oslo for noen år siden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor tok du sertifikatet, og hva slags sertifikat har du?

Tok PADI Open Water m/Nitrox i fjor sommer sammen med typen. Vi tok det på ProDykk rett utenfor Drøbak.


Hvor har du dykket og hva har du sett?

Før vi tok sertifikatet ble vi med på en dagstur hvor vi ble introdusert for dykking på Great Barrier Reef, og hadde tre dykk der. Det var første gang med ordentlig dykkeutstyr (prøvd snuba tidligere, men kan ikke helt sammenliknes) og var nervøs for at jeg skulle få litt hetta så fort hodet var under vann, men det var det mest naturlige for meg og det gav mersmak.

Etter vi tok sertifikatet har det ikke blitt så mye dykking, men vi har dykket på Great Mayan Reef (verdens nest største rev) utenfor Cozumel i Mexico. Vi har også dykket 3 forskjellige Cenoter i Mexico.


Har du/pleier du å dykke i Norge? Isåfall hvor, og hvordan er det? Tok det lang tid før du ble komforabe i tørrdrakt?

Brukte kun tørrdrakt i opplæringen her i Norge, og syns det gikk greit helt fra starten av egentlig. Litt mer å tenke på, så syns det er mye mer behagelig å dykke i sydligere strøk med halv våtdrakt og aluminiumstank (det blir så tungt med tørrdrakt, ullundertøy, tunge tanker, også skal man muligens gå et stykke med utstyret på :P

Når våren kommer så kan det nok hende det blir mer dykking i Oslofjorden, og føler vi at interessen virkelig er der, sånn mer enn å bare dykke på ferier er det ikke umulig at vi skaffer oss utstyret vi trenger.

Hva er din beste dykkeropplevelse?

Den beste dykkeropplevelsen må nok være i cenoten The Pit. Der var vi nede på 30m (vi hadde med oss en instruktør), hvor det er et lag med hydrogensulfid (?) på bunn, med greiner som stikker opp. Man får virkelig følelsen av å fly over en tåkelagt skog, og det er magisk!

mexdiving6of11_zps476c8529.jpg

Jeg har blogget om opplevelsen vi hadde (skrevet på engelsk), så om noen er interessert i å lese, se bilder og film fra dykkene i Mexico er dere hjertlig velkomne til å sjekke ut HER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor tok du sertifikatet, og hva slags sertifikat har du?

Tok PADI Open Water m/Nitrox i fjor sommer sammen med typen. Vi tok det på ProDykk rett utenfor Drøbak.

Hvor har du dykket og hva har du sett?

Før vi tok sertifikatet ble vi med på en dagstur hvor vi ble introdusert for dykking på Great Barrier Reef, og hadde tre dykk der. Det var første gang med ordentlig dykkeutstyr (prøvd snuba tidligere, men kan ikke helt sammenliknes) og var nervøs for at jeg skulle få litt hetta så fort hodet var under vann, men det var det mest naturlige for meg og det gav mersmak.

Etter vi tok sertifikatet har det ikke blitt så mye dykking, men vi har dykket på Great Mayan Reef (verdens nest største rev) utenfor Cozumel i Mexico. Vi har også dykket 3 forskjellige Cenoter i Mexico.

Har du/pleier du å dykke i Norge? Isåfall hvor, og hvordan er det? Tok det lang tid før du ble komforabe i tørrdrakt?

Brukte kun tørrdrakt i opplæringen her i Norge, og syns det gikk greit helt fra starten av egentlig. Litt mer å tenke på, så syns det er mye mer behagelig å dykke i sydligere strøk med halv våtdrakt og aluminiumstank (det blir så tungt med tørrdrakt, ullundertøy, tunge tanker, også skal man muligens gå et stykke med utstyret på :P

Når våren kommer så kan det nok hende det blir mer dykking i Oslofjorden, og føler vi at interessen virkelig er der, sånn mer enn å bare dykke på ferier er det ikke umulig at vi skaffer oss utstyret vi trenger.

Hva er din beste dykkeropplevelse?

Den beste dykkeropplevelsen må nok være i cenoten The Pit. Der var vi nede på 30m (vi hadde med oss en instruktør), hvor det er et lag med hydrogensulfid (?) på bunn, med greiner som stikker opp. Man får virkelig følelsen av å fly over en tåkelagt skog, og det er magisk!

mexdiving6of11_zps476c8529.jpg

Jeg har blogget om opplevelsen vi hadde (skrevet på engelsk), så om noen er interessert i å lese, se bilder og film fra dykkene i Mexico er dere hjertlig velkomne til å sjekke ut HER.

Wow det hørtes utrolig ut!!!

Har dere hørt om/sett bilder av den dalen et sted i Norge som hvert år oversvømmes? Husker ikke het hva den heter - men man kan dykke der, og ser ut som man dykker rundt i en forlatt undersjøisk by!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dykket masse før, men nå er det veldig mange år siden jeg var i vannet. Har dykket langs hele Vestlandskysten, og hadde masse flotte opplevelser.

Jeg brukte semidry drakt, og hadde ingen problemer med kulde bortsett fra midt på vinteren. Prøvde tørrdrakt også, men likte ikke helt luft i beina og slikt.

Jeg har kun dykket i Norge, så kan jo ikke sammenlikne med sydlige strøk, men har nå inntrykk av at Norge er eksotisk på sin måte.

Det en gjerne gjør i Norge er jo jaktdykk! Breiflabb, flyndrer, torsk er fine å fange. Plukke krabbe og kamskjell. Det beste på dykkertur var å vase rundt i vams og tilberede de mest fantastiske måltider.

Ellers er det jo nattdykk ( gjerne med morild), strømdykk, vrakdykk ( trenger ikke ligge så dypt), tareskog og masse muligheter!

Savner å være undervann, men det tar mye tid og penger. Nå for tiden fridykker jeg litt om sommeren, og filmer mye under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler filmen her jeg.

Dette er en film jeg har satt sammen fra tre dager vi hadde med dykking i Mexico. Havdykkene er fra utenfor Cozumel. Mye strøm, knallbra sikt, og mye liv. Det andre er fra dykk i Cenotene: The Pit, Dos Ojos og Pet Cemetery.

Filmingen er så som så, da vi er ferske og konsentrerer oss mer om å være flinke med oppdrift og annet praktisk. Det ble en del cavern-dykking i cenotene og det krever at man er god på oppdrift. I tillegg er det ofte helt mørkt, så man må selvsagt ha med lykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/har hatt voldsom hai- og altundervannskrekk hele livet, så jeg tok dykkerlappen i 1997 som et forsøk på å få bukt med det. Litt problematisk når jeg knapt turte å se på instruksjonsvideoene, men. :P Har Padi Open Water, og har ingen ønsker om å ta noe mer. Har vært nede på snaue 30 m og gjort isdykk.

Har dykka med svært ujevne mellomrom siden dengang, og bare i Norge og Thailand. Har intet ønske om å dykke med noen arter i det hele tatt. :teehe:

Har sett leopardhai, murener, flyndrer, hummer, anemoner og masse tropisk småfisk. Eneste grunnen til at jeg ikke slapp alt av bly og bare steig til overflata når de der haiene dukka opp, var fordi buddyen min tviholdt meg i hånda. På videoen fra dykket ser du han gjøre tegnet for hai, og deretter at jeg panisk forsøker å rømme, kravlende med beina i været mens han holder meg med makt. :D Takket være den opplevelsen veit jeg nå at jeg hadde overlevd et møte med en hai (med mindre den vil ete meg, selvsagt), jeg ville bare svømt og gjemt meg i stedet for at hjertet ville stoppa av skrekk, sånn jeg tidligere har vært sikker på at ville skje.

Jeg har faktisk dykka mest med tørrdrakt! Min flotteste dykkeropplevelse var et jaktdykk i Drøbak, hvor vi fant både hummer, en kjempestor flyndre som lå rett under meg, og ikke minst anemoner så langt øyet kunne se, som jeg oppdaga idet jeg trakk pusten og bare steig opp langs en liten høyde. Solstrålende dansa over vekstene jeg jo aldri hadde sett før, og de bølga i perfekt takt med strømningene i vannet jeg sjøl bevega meg med. Helt episk. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk dykka mest med tørrdrakt! Min flotteste dykkeropplevelse var et jaktdykk i Drøbak, hvor vi fant både hummer, en kjempestor flyndre som lå rett under meg, og ikke minst anemoner så langt øyet kunne se, som jeg oppdaga idet jeg trakk pusten og bare steig opp langs en liten høyde. Solstrålende dansa over vekstene jeg jo aldri hadde sett før, og de bølga i perfekt takt med strømningene i vannet jeg sjøl bevega meg med. Helt episk. :heart:

Og i Drøbak er det flere vrak :) Vi så et par av dem på kursdagene vi hadde, samt den dagen vi hadde på egenhånd. Det var dog dårlig sikt der da, men håper å få utforsket mer i området utpå våren :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orca - du kan dykke og snorkle med knølhval, finnhval og spekkhogger når de er i Tromsø! :)

Ja jo jeg har sett at de har sett en del knølhval der under vann i sesongen nå :) strømsholmen som jeg var på tur med ifjor, har sett en del videoer, fantastisk. Men da er de på matjakt - i sesongen ved Tonga (og andre tropiske området som Great Barrier Reef og Hawaii) er de der for å hvile/føde unger/pause på veien til Akritis/antarktis :) Og ut fra bildene jeg har sett fra Tonga er sikten helt ufattelig god, og det er stor sjanse for å få sett :D

Drar def dit hvis jeg skal se spekkhogger hvertfall! Men virker som om folka på Toga er best på knølhval :D

Jeg dykket masse før, men nå er det veldig mange år siden jeg var i vannet. Har dykket langs hele Vestlandskysten, og hadde masse flotte opplevelser.

Jeg brukte semidry drakt, og hadde ingen problemer med kulde bortsett fra midt på vinteren. Prøvde tørrdrakt også, men likte ikke helt luft i beina og slikt.

Jeg har kun dykket i Norge, så kan jo ikke sammenlikne med sydlige strøk, men har nå inntrykk av at Norge er eksotisk på sin måte.

Det en gjerne gjør i Norge er jo jaktdykk! Breiflabb, flyndrer, torsk er fine å fange. Plukke krabbe og kamskjell. Det beste på dykkertur var å vase rundt i vams og tilberede de mest fantastiske måltider.

Ellers er det jo nattdykk ( gjerne med morild), strømdykk, vrakdykk ( trenger ikke ligge så dypt), tareskog og masse muligheter!

Savner å være undervann, men det tar mye tid og penger. Nå for tiden fridykker jeg litt om sommeren, og filmer mye under vann.

Jaktdykk høres kjempespennende ut!! :) Har du noen filmer å vise?

Deler filmen her jeg.

Dette er en film jeg har satt sammen fra tre dager vi hadde med dykking i Mexico. Havdykkene er fra utenfor Cozumel. Mye strøm, knallbra sikt, og mye liv. Det andre er fra dykk i Cenotene: The Pit, Dos Ojos og Pet Cemetery.

Filmingen er så som så, da vi er ferske og konsentrerer oss mer om å være flinke med oppdrift og annet praktisk. Det ble en del cavern-dykking i cenotene og det krever at man er god på oppdrift. I tillegg er det ofte helt mørkt, så man må selvsagt ha med lykt.

Wow fantastisk!! Helt syk sikt i den første delen der! Og grøss, grottedykk ser skummelt ut :)

Jeg har/har hatt voldsom hai- og altundervannskrekk hele livet, så jeg tok dykkerlappen i 1997 som et forsøk på å få bukt med det. Litt problematisk når jeg knapt turte å se på instruksjonsvideoene, men. :P Har Padi Open Water, og har ingen ønsker om å ta noe mer. Har vært nede på snaue 30 m og gjort isdykk.

Har dykka med svært ujevne mellomrom siden dengang, og bare i Norge og Thailand. Har intet ønske om å dykke med noen arter i det hele tatt. :teehe:

Har sett leopardhai, murener, flyndrer, hummer, anemoner og masse tropisk småfisk. Eneste grunnen til at jeg ikke slapp alt av bly og bare steig til overflata når de der haiene dukka opp, var fordi buddyen min tviholdt meg i hånda. På videoen fra dykket ser du han gjøre tegnet for hai, og deretter at jeg panisk forsøker å rømme, kravlende med beina i været mens han holder meg med makt. :D Takket være den opplevelsen veit jeg nå at jeg hadde overlevd et møte med en hai (med mindre den vil ete meg, selvsagt), jeg ville bare svømt og gjemt meg i stedet for at hjertet ville stoppa av skrekk, sånn jeg tidligere har vært sikker på at ville skje.

Jeg har faktisk dykka mest med tørrdrakt! Min flotteste dykkeropplevelse var et jaktdykk i Drøbak, hvor vi fant både hummer, en kjempestor flyndre som lå rett under meg, og ikke minst anemoner så langt øyet kunne se, som jeg oppdaga idet jeg trakk pusten og bare steig opp langs en liten høyde. Solstrålende dansa over vekstene jeg jo aldri hadde sett før, og de bølga i perfekt takt med strømningene i vannet jeg sjøl bevega meg med. Helt episk. :heart:

Du høres mer dreven ut enn meg da! Du har opplevd en del! Hvordan dykket du i Drøbak? Jeg mener, med folk du kjenner, hadde du utstyr selv? jeg bor jo i Ås, ikke langt fra Drøbak, mener de sa de ikke hadde noe utstyr til leie :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres mer dreven ut enn meg da! Du har opplevd en del! Hvordan dykket du i Drøbak? Jeg mener, med folk du kjenner, hadde du utstyr selv? jeg bor jo i Ås, ikke langt fra Drøbak, mener de sa de ikke hadde noe utstyr til leie :(

Jeg tok det dykket sammen med gamle Norges Dykkerskole, og leide alt utstyr gjennom dem. Husker vi GIKK ut i vannet, noe som var himla skummelt pga hvordan vannet bare stiger over synsvinkelen inni maska, og jeg bruker ganske lang tid på å tømme drakta for luft og enda mer på bunnen for å finne nøytral oppdrift, så hele starten var ganske kaotisk og det var virkelig ikke-eksisterende sikt på bunnen innen jeg var klar til å svømme. :D Er nok derfor det dykket er så spesielt for meg, for når jeg omsider kom i gang, var det som hele det marinske livet der ute gikk sammen for å vise meg hvor fint det kunne være. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow fantastisk! Helt syk sikt i den første delen der! Og grøss, grottedykk ser skummelt ut :)

Du høres mer dreven ut enn meg da! Du har opplevd en del! Hvordan dykket du i Drøbak? Jeg mener, med folk du kjenner, hadde du utstyr selv? jeg bor jo i Ås, ikke langt fra Drøbak, mener de sa de ikke hadde noe utstyr til leie :(

Sikten var helt fantastisk på alle dykkene, men kommer dessverre ikke helt frem. Men rart å være i sjøen på 18m og titte opp og føle at man befinner seg rett under overflata. Sånt kan jo være skummelt også, men det var en utrolig fin opplevelse. I tillegg var det en del strøm, men så lenge vi ikke kom utfor en kant (den kan trekke deg ned) så kan man bare flyte på strømmen, for når dykket var ferdig ble vi plukket opp av båten der vi befant oss :D

ProDykk holder til rett utenfor Drøbak, og så vidt jeg vet leier de ut utstyr, men aner ikke hva kravet er. Om man må ha gått kurs der, eller være medlem av noe, og de har halv pris på utstyrsleie på tirsdager :) Så vi kommer nok til å bruke dem litt i år, også får vi se om det blir noen flere kurs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor tok du sertifikatet, og hva slags sertifikat har du?

- Tok Padi open water i Vietnam 2002 . Første hoppet ut fra båten satt langt inne, utstyret var jo så tungt noe sa meg at jeg kom til å synke som en sten :P men når jeg først kom i gang og ble komfortabel var det magisk! En blanding av meditasjon og adrenalinkick er beskrivende. Første dykket ble ene jeg dykket med Båtsyk på vei ut, og kastet opp i det vi nådde båtten. Stakkars henne, men vi ble bokstavlig talt omringet av masse fisk som ville smake ;-) Der så vi masse ulike fisk i mindre variant i tillegg til rocker.

Året etter hadde jeg 4-6 dykk på Zanzibar. Det var fantastisk og de fineste dykkerne ! Så svære skilpadder, rocker , haier og dykket midt i store steamer med mellomstore "sølvfisker" (det var magisk). Sikten var super. Hadde håpet å treffe delfiner, men vi var ikke så heldige. Haidykket husker jeg var skummelt, men ikke pga haiene. Strømmen derimot, var sterk, og følelsen av ikke å ha kontroll syns var ekkel. Jeg klamra meg til samboers hand, sånn at om jeg skulle "forsvinne" var jeg ikke alene :-p

Neste dykk gjorde jeg 11 år etter, altså i fjor sommer. Da tok jeg open water advanced på Kypros. Det var brått litt skummelt igjen, men igjen magisk :-) generelt mye mindre fisk etc å se, men så bla skilpadder. Vi hadde i tillegg to vrakdykk. Kjempespennende! Der var sikten sykt god, og den opp og nedstigningen i en fullstendig blå magisk verden med luftbobler og solstråler er helt ubeskrivelig ? når vi hadde stopp på vei opp på 17 meter, så det ut som de som snorklet og båten bare var et par meter opp. Det som var irriterende var sjefsdykkeleder og instruktør på de dykkene. Han var ingen god pedagog direkte og stresset meg veldig. Jeg hadde datteren min med og morsinstinktet slo nok litt ekstra inn, holdt et ekstra øye med ho etc. Han hadde det tydelig for seg at mødre med døtre var håpløs å ha med og dette maset han om til meg. Utrivelig og ikke akkurat beroligende. Kjeftet på de andre dykkelederne for at det gikk for sakte osv. Han var (russisk (sikkert militær:p ) dyktig og veldig populær blandt russiske kunder fikk vi fortalt når vi tok det opp med dykkesenteret. Jaja.. Dykkene var veldig flotte i alle fall ?

Har aldri dykket i Norge, men skulle gjerne gjort ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...