Gå til innhold
Hundesonen.no

Lov å reagere!?


Chako
 Share

Recommended Posts

Jeg kom nylig over et innlegg på nett. De har to tibber de har avlet på. Hannen er 11 år, og tispa er 8 år. De har over årene hatt 6 kull med disse to som foreldre. Samt at tispa en gang mistet valpene før de ble født, så teoretisk sett har de hatt 7 kull.

Nå skal de igjen(!) parre disse to hundene. De har for lengst sluttet å registrere valpene hos NKK, da de har gått over grensen for antall kull som kan registreres etter en tispe. I de tidligere kullene har det også kommet valper med navlebrokk, så vidt jeg vet kan dette være arvelig(?)/genetisk i det minste.

Jeg tok meg derfor den frihet og spurte hvorfor de skulle ha nok et kull på disse hundene. Svaret jeg fikk var at denne gangen skulle de beholde en valp selv, og dette hadde jeg ikke noe med. Samt at det ikke var såå mange valper som hadde hatt navlebrokk.

Jeg tenker, er det rart noen raser lider? Er det rart folk blir skeptisk til raseavlen når man møter oppdrettere som dette? Det er tydelig hva deres intensjon som oppdrettere er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg til flere detaljer i saken, og synes det var helt riktig av deg å reagere - bare så synd du skulle få de svarene du fikk. Jeg synes svært synd på tispa, og synes dette er egoistisk av familien kun for nå å få valper for sin egen del.

Hva man skal gjøre, synes jeg er vanskelig å si. En kan så klart melde fra til Mattilsynet, men hva tror vi de kommer til å gjøre med saken så lenge det ikke er snakk om et alvorlig brudd på dyrevelferd? I dette tilfelle er det jo snakk om brudd på NKKs lov om antall kull på tispa, samt etiske lover for rett og galt.

Jeg håper bare dette er siste gang nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg til flere detaljer i saken, og synes det var helt riktig av deg å reagere - bare så synd du skulle få de svarene du fikk. Jeg synes svært synd på tispa, og synes dette er egoistisk av familien kun for nå å få valper for sin egen del. 

Hva man skal gjøre, synes jeg er vanskelig å si. En kan så klart melde fra til Mattilsynet, men hva tror vi de kommer til å gjøre med saken så lenge det ikke er snakk om et alvorlig brudd på dyrevelferd? I dette tilfelle er det jo snakk om brudd på NKKs lov om antall kull på tispa, samt etiske lover for rett og galt. 

 

Jeg håper bare dette er siste gang nå... 

NKK sine lover er jo ikke der for etikken, men for tispas velferd, går jeg ihvertfall utifra. Så en henvendelse til MT syntes jeg er helt på sin plass, man kan jo også vise til NKK sitt regelverk. Kanskje også skaffe uttalelse fra en veterinær så styrker man saken ytterligere.

Når ikke dette frem er det nesten så jeg syntes saken burde opp i media, men ikke sikkert hvermansen i gata hadde skjønt hva som var feil med det og dermed hadde det kanskje ikke vært noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke personen er medlem av NKK (eller tilsluttet klubb) så kan faktisk ikke NKK gi noen reaksjon på dette.

Mattilsynet er den eneste instansen som kan ha noe å si om dette.

Evt lokalavisen og få de til å skrive en artikkel om dyreetikk og avl? Få de til å kontakte NKK og matilsynet for å kunne lage ett oppslag om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...