Gå til innhold
Hundesonen.no

Egnede og uegnede raser til ulike hundesporter


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

De mallene jeg har vært borte i er, ja, intense. Men ikke overveldende, akkurat. Kjenner du mange tyskere, feks?

Nå handlet vel denne diskusjonen egentlig om lapsk, og hva den evt. mangler. Så sånn sett er vel alt snakket om mallens overlegenhet, også litt på siden?

Det er vel akkurat like relevant å poengtere at det finnes spennet fra "lada til ferrari" innen alle grener.... Og jo, egnethet er relevant. Uansett gren. Det hjelper lite med en hund som bare er høy, liksom. Uansett hva den skal utføre!!

Nei, for diskusjonen startet med å sammenligne malle/brukssch og lapsk :) Mallens overlegenhet er ikke med i diskusjonen, for som det er forsøkt påpekt flere ganger så er ikke det at hunden er en ferrari noen overlegenhet. det er ikke nødvendigvis en fordel over hodet. Nei, at det finnes lada til ferrari innen alle grener er ikke relevant for denne diskusjonen, for det var på ingen måte i den konteksten sammenligningen ferrari/toyota ble dratt. Selvsagt finnes det lada til ferrari innen alle grener, men det blir en helt annen diskusjon. Og ja, egnethet er relevant i konkurranse, men det var ikke det som ble diskutert nå, det som ble starten på denne diskusjonen var at man ikke ville ha en egnet hund fordi man ville ha en annen type hund, mer hund selv om denne hunden ikke er mer egnet. Border collie er veldig egnet til det meste innen feks bruks og lydighet og de står ofte på toppen av pallen, oftere enn maller, for meg så er ikke bc'er flest en ferrari, jeg vil ha mer hund og jeg vil ha en annen type hund å trene med, selv om det går utover egnethet og evt andre problemer/utfordirnger jeg måtte få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 238
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du burde helt klart gått for malle, mer respekt liksom

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det blir oppfattet som en fornærmelse at rasen "sin" blir kalt en Toyota. En Toyota har et bredt buksområde som passer til veldig mange forskjellige folk. En potethund

Jeg har aldri skjønt denne trangen til å overbevise andre om egen rases fortreffelighet innen en eller flere hundesporter, når det egentlig bare er egen hund eller den hunden som opprinnelig gjorde at

Posted Images

Det er sansynligvis en grunn for at man blant andre raser finner et stort antall maller innen politi og forsvar. I likhet med f eks schäferhund har mallen alt av nødvendig bagasje for å fungere innen sitt bruksområde i hundeverdenen.

De har gjort en mye bedre jobb avlsmessig hos mallen enn i schæferleirene. Schæferen VAR en allsidig og svært flott brukshund, nå er det blitt en til tider redd og treg Ladahund som de fleste kan ha uten problemer (showversjonen som en sjelden gang får leke seg med å bite på en putearm).

Jeg synes det er helt håpløst å diskutere forskjellige raser på denne måten. Selvfølgelig er det raseforskjeller, og selvfølgelig er det lettere å nå opp med enkelte raser enn med andre. Men er det et kvalitetstegn? Neppe. I tillegg så er det nok svært symptomatisk at man TROR man må ha visse raser for å nå opp, det er vel de færreste som skaffer seg en fralle og finsk lapphund som har ambisjoner om å bli et navn innenfor lydighet. Men gjeterhunder er da oppmerksomme, intelligente og utholdende hunder, og alle vallhunder er jo gjeterhunder.

Retrieverne er typiske potethunder som mange oppfatter som kjedelige og trege. Ikke er de spesielle vaktsomme, ikke er de spesielt territoriale og ikke er de spesielt blyge overfor fremmede. Men eier man en sjenert mynde blir fort en slitsom labrador veldig mye og veldig slitsom, dette handler jo bare om subjektivt skjønn og tidligere erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for diskusjonen startet med å sammenligne malle/brukssch og lapsk :) Mallens overlegenhet er ikke med i diskusjonen, for som det er forsøkt påpekt flere ganger så er ikke det at hunden er en ferrari noen overlegenhet. det er ikke nødvendigvis en fordel over hodet. Nei, at det finnes lada til ferrari innen alle grener er ikke relevant for denne diskusjonen, for det var på ingen måte i den konteksten sammenligningen ferrari/toyota ble dratt. Selvsagt finnes det lada til ferrari innen alle grener, men det blir en helt annen diskusjon. Og ja, egnethet er relevant i konkurranse, men det var ikke det som ble diskutert nå, det som ble starten på denne diskusjonen var at man ikke ville ha en egnet hund fordi man ville ha en annen type hund, mer hund selv om denne hunden ikke er mer egnet. Border collie er veldig egnet til det meste innen feks bruks og lydighet og de står ofte på toppen av pallen, oftere enn maller, for meg så er ikke bc'er flest en ferrari, jeg vil ha mer hund og jeg vil ha en annen type hund å trene med, selv om det går utover egnethet og evt andre problemer/utfordirnger jeg måtte få.

Kanskje du skal lese trådens tittel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hund i mine øyne, er en dritthund i andres øyne. Mitt bruk, mine preferanser, men det er faktisk en del elementære ting som skal samsvare med den oppgaven de skal utføre!

Tråden om "gjetere av uvanlige raser" poengterer vel en ting veldig godt, - mange folks virkelighetsoppfatning av hva ting går ut på er fullstendig på jordet! Det var ikke mange av de klippene som viser noen hunder som gjetet, til og med jeg som er helt "analfabet" i den grenen, ser at det er helt katastrofe! Videoene er heller ikke lagt ut som skrekk og advarsel, de er lagt ut av folk som oppriktig syns at hundene gjør en jobb. Hadde noen av klippene blitt vist under en avisartikkel på løshunder som gikk berserk, så hadde ingen funnet så mange formildende omstendigheter.

Når biting av polakker blir dratt inn som eksempel på driften til en potensiell god IPO hund, så er det litt på samme nivå

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en heftig diskusjon om "Ferrarier" (typiske IPO-hunder) vs Toyotaer (allroundere, poteter, eller spanieler og retrievere, som man også kan kalle dem) i en annen tråd her, og jeg synes ikke den er helt ferdig. Diskusjonen gikk bl.a. hardt utover lapsk vallhund, som ble knøvlet grundig og slengt i grøften, langt unna kategorien "brukbar sportshund".

Hva er rask nok progresjon i de ulike grenene for en egnet hunderase? Holder ikke hunden vann om den på noen få starter rykker opp i LP elite på litt over ett år? Det finnes bare 27 lapske vallhunder i Norge, så det er ikke all verden av eksempler å vise til, men denne skal være representativ for rasen, slik jeg har forstått det på de som driver med den: http://joika-lapskvallhund.blogspot.no

Forklar meg gjerne med små teskjeer hvorfor dette er en rase som "mangler mental utholdenhet", "har ikke nok motivasjon", og "er for lite hund", slik at den er et dårlig valg for en som vil konkurrere eller drive med redning, for jeg har ennå ikke skjønt hvorfor denne rasen er dårligere enn riesen, rottis og doberman, for å nevne noen av de hundene som ble opphøyet til Ferrarier.

Her er forøvrig en Toyota. Top Gear utnevnte denne til årets bil, og Jeremy Clarkson forklarer hvorfor:

http://www.topgear.com/uk/videos/2789702279001

Skal ikke kaste meg hardt inn i denne diskusjonen, men:

1) Hvor kommer tallet 27 lapske vallhunder i Norge fra? Tror heller det er flere hundre...

2) Min egen erfaring tilsier at lapsk vallhund, selv et relativt svakt og ikke veldig trenbart individ som samboeren har, absolutt egner seg som sportshund. Og da sammenlikner jeg faktisk med border collie, som er det jeg har selv... Vår er sosialt svak, og trives dermed med relativt små treningsmengder (trener gjerne et par dager i uken, og foretrekker bra belønninger). Hun er altså ikke noe verdensmester-emne. Men hun er også et av de mindre trenbare individene jeg har møtt. Så om hun er lavmålet, kan man ikke påstå at lapsk vallhund ikke kan brukes som sportshund. Reinspikka tull. Selv om jeg ville valgt noe annet om jeg siktet mot VM (noe jeg har gjør, det er derfor jeg har BC).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for diskusjonen startet med å sammenligne malle/brukssch og lapsk :)

Nææh. Det var mer de andre som ble nevnt som egnet i den andre tråden som var oppe til diskusjon. I tillegg til de tre jeg nevnte i åpningsinnlegget her (riesen, dober, og rottis), så ble bl.a. (jakt)retrievere, (jakt)cocker og airdale terrier vurdert som langt mer egnet enn lapsk vallhund i alle de sportsgrener som ble diskutert. Dette stiller jeg spørsmålstegn ved.

Det finnes forøvrig BC'er og schäfere som er "helt ubrukelige" til sport også, og folk som kommer over målstreken med god plassering i en Toyota sportsbil, der de ville krasjet den overstyrte Ferrarien i autovernet i hver sving.

1) Hvor kommer tallet 27 lapske vallhunder i Norge fra? Tror heller det er flere hundre..

Fra den andre tråden hvor diskusjonen startet. Det var snakk om norskregistrerte hunder. Resten er sikkert svensk- og finskregistrerte?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke snakke mer om biler, da? Hunden min er en 2CV med verandakasse bak, hun :) Hun har jukset litt, så motoren er nok byttet ut med en litt større og sterkere enn originalen, men du skal kjenne henne litt for å vite om det, altså :P

PS: I min verden er Lapsk Vallhund totalt uinteressant. Søt å se på, men ganske kjedelig. Kanskje jeg tar feil, men det blir litt Volvo i hodet mitt, altså.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh. Det var mer de andre som ble nevnt som egnet i den andre tråden som var oppe til diskusjon. I tillegg til de tre jeg nevnte i åpningsinnlegget her (riesen, dober, og rottis), så ble bl.a. (jakt)retrievere, (jakt)cocker og airdale terrier vurdert som langt mer egnet enn lapsk vallhund i alle de sportsgrener som ble diskutert. Dette stiller jeg spørsmålstegn ved.

Det finnes forøvrig BC'er og schäfere som er "helt ubrukelige" til sport også, og folk som kommer over målstreken med god plassering i en Toyota sportsbil, der de ville krasjet den overstyrte Ferrarien i autovernet i hver sving.

Fra den andre tråden hvor diskusjonen startet. Det var snakk om norskregistrerte hunder. Resten er sikkert svensk- og finskregistrerte?

Det kan umulig stemme. Ifølge NKKs registreringstall ble det født 12 valper i fjor, 22 i 2013, 18 året før, osv. Hvis vi gjør et konservativt anslag, og gjetter at 15 er et gjennomsnittstall for norskfødte valper, og at de lever gjennomsnittlig 10 år (de blir i virkeligheten mye eldre), så snakker vi om 150 norskfødte, nålevende hunder. I tillegg tror jeg minst like mange importeres. Gjetter altså på at tallet nålevende lapske vallhunder i Norge er nærmere 300 enn 27...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke snakke mer om biler, da. Hunden min er en 2CV med verandakasse bak, hun :) Hun har jukset litt, så motoren er nok byttet ut med en litt større og sterkere enn originalen, men du skal kjenne henne litt for å vite om det, altså :P

PS: I min verden er Lapsk Vallhund totalt uinteressant. Søt å se på, men ganske kjedelig. Kanskje jeg tar feil, men det blir litt Volvo i hodet mitt, altså.

2CV'er er nydelige. Kjenner jeg savner min Kewet City Jet nå :) Den hadde akkurat plass til en miniatyrrase, vesken min og en handlepose. Og så gikk den i nesten 40 km/h i bratte oppoverbakker. De som kjørte bak må ha blitt så imponerte! Gjorde 0-70 km/h på under minuttet på flata. Også den eneste bilen jeg vet om som kunne snu midt i gata uten å rygge :)

Liker foøvrig ikke at du disser Volvo. Jeg har nettopp kjøpt en. Sitter veldig trygt i den, så lenge jypligen som ikke klarer kontrollere Ferrarien sin rundt svingene holder seg sånn noenlunde til fartsgrensen, men blir fort ofre for en med overdreven tro på egne ferdigheter og en litt for hard fot på gassen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal lese trådens tittel??

Jeg var med i den diskusjonen denne tråden startet i, det var der sammenligningen toyota(lapsk vallhund) og ferrari (brukssch/malle) dukket opp. Og pga den sammenligningen så ble det en diskusjon ang raser egnethet. Ja, drifter og alt det som er med på å gjør at vi kalte malle/sch ferrari (i denne sammenhengen) er med på å gjør rasene på generelt grunnlag mer egnet til akkurat bruks/lp enn lapsk vallhund(men det hjelper ikke å ha mer av alt om det ikke er balanse,men det blir en annen diskusjon), men det var ikke rases egnethet som gjorde at den ble kalt ferrari i denne diskusjonen, men at den hadde mer av alt/var mer hund, fordi det var det Margrete ønsket seg i sin "viss jeg skal bytte rase" tråd hvor dette startet..

For at en hund skal være egnet til den grenen man ønsker å drive med så må den selvsagt ha noen andre egenskaper enn "motor og stress", det er veldig relevant for denne diskusjonen, ,men ikke akkurat relevant for begrepet ferrari (i denne sammenhengen) fordi begrepet ferrari her ble brukt om "mer hund", ikke hundens egnethet i sporten. Mange toyota raser har mer enn nok motor til å hevde seg i toppen av hundesport, så lenge de har de andre egenskapene som trengs, de faller alikevell innenfor toyota i symbolikken som er brukt her, fordi ferrari var kun for å beskrive mye hund og ikke egnethet i sporten.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en hund skal være egnet til den grenen man ønsker å drive med så må den selvsagt ha noen andre egenskaper enn "motor og stress", det er veldig relevant for denne diskusjonen, ,men ikke akkurat relevant for begrepet ferrari (i denne sammenhengen) fordi begrepet ferrari her ble brukt om "mer hund", ikke hundens egnethet i sporten. Mange toyota raser har mer enn nok motor til å hevde seg i toppen av hundesport, så lenge de har de andre egenskapene som trengs, de faller alikevell innenfor toyota i symbolikken som er brukt her, fordi ferrari var kun for å beskrive mye hund og ikke egnethet i sporten.

Dersom man diskuterer en konkret sport mener jeg at "mye hund" omfatter "hele pakka", inklusive trenbarhet og egnethet osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig stemme. Ifølge NKKs registreringstall ble det født 12 valper i fjor, 22 i 2013, 18 året før, osv. Hvis vi gjør et konservativt anslag, og gjetter at 15 er et gjennomsnittstall for norskfødte valper, og at de lever gjennomsnittlig 10 år (de blir i virkeligheten mye eldre), så snakker vi om 150 norskfødte, nålevende hunder. I tillegg tror jeg minst like mange importeres. Gjetter altså på at tallet nålevende lapske vallhunder i Norge er nærmere 300 enn 27...

Jeg vet ikke hvor tallet kom fra, men i den andre tråden ble det skrevet:

Rasen er forsatt relavtivt ny i Norge (pr d.d er det registrert 27 lapske i NLK). Dette er ikke mange og det er nok også avgjørende for at det ikke er mange i toppen i ulike grener. Mange av disse blir også (dessverre) stort sett bare brukt i utstilling. Min er kun unghund enda, men viser meget gode egenskaper i spor (blod og ID - skal bli ettersøkshund), rundering, lydighet og agility. Hun er faktisk meget lovende, så jeg ser lyst på fremtiden og gleder meg til fortsettelsen. Veldig glad for at jeg klarte å tenke utenfor denne standard "boksen" i bruksraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor tallet kom fra, men i den andre tråden ble det skrevet:

27 er helt feil, har ikke giddi å telt enda, men det er nok heller noen hundre lapske vallhunder registrert i Norge. 27 er antall lapske vallhunder som har eiere som har registrert hunden sin i raseklubbens database, langt fra alle ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 er helt feil, har ikke giddi å telt enda, men det er nok heller noen hundre lapske vallhunder registrert i Norge. 27 er antall lapske vallhunder som har eiere som har registrert hunden sin i raseklubbens database, langt fra alle ligger der.

Hvis du vil ha et anslag, basert på registreringstall, så har jeg laget et litt lenger opp her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et sted (pålitelig kilde, men jeg lukket fanen og orker ikke søke igjen) at det var registrert 14 kull i Norge fra 2001 til 2011, med en gjennomsnittelig kullstørrelse på 5,5 valper. Det blir 77 hunder på 10 år. Jeg vet ikke hva gjennomsnittelig levealder for lapsk vallhund er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : vi er ikke veldig uenige.

Jeg synes bare ikke at en MH er noe slags bevis på en egnet brukshund.

Feks finsk lapphund ( siden tråden tydeligvis er fiksert på den rasen ) kunne like gjerne hatt høyere lek og mot enn feks schæfer, men uten motoren og utholdenhet er man like langt.

Jonasen min har aldri gått MH , men jeg tør faktisk vedde på at han hadde gått en meget pen en..

Jeg kan også vedde på at en bc med en middels mh allikevel ville vært en bedre brukshund, siden den ikke hadde spurt "hva får jeg for det??" like hyppig..

Poenget mitt er at det skal en del mer til enn det som kommer frem på en MH for å gjøre en bra brukshund...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne : vi er ikke veldig uenige.

Jeg synes bare ikke at en MH er noe slags bevis på en egnet brukshund.

Feks finsk lapphund ( siden tråden tydeligvis er fiksert på den rasen ) kunne like gjerne hatt høyere lek og mot enn feks schæfer, men uten motoren og utholdenhet er man like langt.

Jonasen min har aldri gått MH , men jeg tør faktisk vedde på at han hadde gått en meget pen en..

Jeg kan også vedde på at en bc med en middels mh allikevel ville vært en bedre brukshund, siden den ikke hadde spurt "hva får jeg for det??" like hyppig..

Poenget mitt er at det skal en del mer til enn det som kommer frem på en MH for å gjøre en bra brukshund...

Helt enig (for en gangs skyld).

MH er et veldig bra verktøy dersom det brukes fornuftig og ikke minst at man ikke leser resultatene som sann vitenskap. Det er fortsatt bare subjektivt skjønn og testene man bruker er på ingen måte optimaliserte til alle raser, spesielt ikke til jakthunder. De testene er tiltenkt helt andre typer hunder, og man registrerer jo at schæferleire i andre land har gått helt bort fra å bruke dette som avlsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et sted (pålitelig kilde, men jeg lukket fanen og orker ikke søke igjen) at det var registrert 14 kull i Norge fra 2001 til 2011, med en gjennomsnittelig kullstørrelse på 5,5 valper. Det blir 77 hunder på 10 år. Jeg vet ikke hva gjennomsnittelig levealder for lapsk vallhund er.

Du må legge til importere fra Sverige og Finland også, pluss noen fra Danmark. Det er også et par innregistrerte, de dukker ikke opp i kullstatistikk.

Hvis du vil ha et anslag, basert på registreringstall, så har jeg laget et litt lenger opp her...

Jeg så det, poenget var at 27 var for lavt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge til importere fra Sverige og Finland også, pluss noen fra Danmark. Det er også et par innregistrerte, de dukker ikke opp i kullstatistikk.

Jeg så det, poenget var at 27 var for lavt :)

Om det er 200 hunder, så er det fortsatt ikke mange, og om ikke flertallet som eier disse hundene skaffet dem for å konkurrere, så er det vel ikke rart at de ikke hevder seg i toppen i sportsgrenene? Se på antallet schäfere og BC'er vs andel av disse som konkurrerer i toppen, eller i det hele tatt.

Jeg er fortsatt sikker på at lapsk vallhund (og finsk lapphund for den saks skyld) er svært gode, lettlærte og driftsikre biler, uten for stor motor som forurenser for mye.

Angående stor motor og høy intensitet så kan jeg dra paralleller til kunstløp: jeg går på en av toppmodellene av tilgjengelige skøytejern. Mange har tatt flere store mesterskapsgull på disse, og modellen er det mest brukte skøytejernet i verdenseliten. For mitt bruk er disse jernene altfor raske. Noen utterst få frapark og jeg har fart til stå over hele isflaten. De er geniale til hopp og enkelte vanskelige vendinger, men i piruetter krever de perfekt teknikk og balanse, og i hurtig fotarbeide er det lettere å snuble i disse enn med "dårligere" jern. På mitt nivå ville jeg derfor fått til mer med et par "toyotajern" og når jeg da går i en gruppe med folk som har toyotajern, så sliter jeg med at jeg får altfor stor fart, sånn at jeg må kjempe for å holde farten nede og være synkron med de andre. Det blir ikke mye elegant og det ødelegger litt av moroa for meg å måtte legge konsentrasjonen på bremsene.

(Og ja, i min verden kan denne symbolbruken overføres til denne diskusjonen :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 200 hunder, så er det fortsatt ikke mange, og om ikke flertallet som eier disse hundene skaffet dem for å konkurrere, så er det vel ikke rart at de ikke hevder seg i toppen i sportsgrenene? Se på antallet schäfere og BC'er vs andel av disse som konkurrerer i toppen, eller i det hele tatt.

Vi kan jo evt sammenligne med feks Australsk kelpie, det er vel knapt halvparten av det antallet som Lapsk Vallhund og det fins iallefall 5-6 godkjente redningshunder i tjeneste akkurat nå, mange flere er NBCH++ vunnet NM i bruks og Nordisk ellers plassert seg veldig bra.

Der de ikke har hevdet seg så langt i Norge er egentlig LP og Agility. Men det er flere NLCH eller hunder som går Elite. Agility har ikke rasen "slått igjennom" som rase, men så er det mange oppdrettere som ikke ønsker selge som agility hunder.

Så det er ikke rasens størrelse i antall som avgjør, men gjerne dokumentasjon på at de fungerer til de tingene. Da kjøper man også den rasen. Så ønsker man fremme en rase slik så bruker man veldokumenterte linjer/hunder og er veldig konsekvent på hvem man faktisk selger hunden som. Det nytter ikke fortelle til en som satser til høyeste klasser/tjenestehund "i 1975 ble en Norsk Buhund godkjent som narkotikahund". Det er ubetydelig statestikk for bruks/tjeneste/konkurranseutøveren sitt valg og gjør at rasen velges fort bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å kommentere det med hvorvidt MH sier noe om bruksdugelighet eller ikke. En av de tingene jeg ser på i slik test er hvordan lekelysten til hunden er etter endt test. Altså momentet før skudd, en hund som har like bra eller bedre lek i det siste lekemomentet anser jeg som en hund med god mental styrke og utholdenhet. Jeg ser også på om den leker ute hos figurant på avstandslek.
MH er ett viktig verktøy med tanke på avl. Tester de kullene sine så ser de jevnhet og hvilke egenskaper de har klart å avle videre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stor motor og høy intensitet så kan jeg dra paralleller til kunstløp: jeg går på en av toppmodellene av tilgjengelige skøytejern. Mange har tatt flere store mesterskapsgull på disse, og modellen er det mest brukte skøytejernet i verdenseliten. For mitt bruk er disse jernene altfor raske. Noen utterst få frapark og jeg har fart til stå over hele isflaten. De er geniale til hopp og enkelte vanskelige vendinger, men i piruetter krever de perfekt teknikk og balanse, og i hurtig fotarbeide er det lettere å snuble i disse enn med "dårligere" jern. På mitt nivå ville jeg derfor fått til mer med et par "toyotajern" og når jeg da går i en gruppe med folk som har toyotajern, så sliter jeg med at jeg får altfor stor fart, sånn at jeg må kjempe for å holde farten nede og være synkron med de andre. Det blir ikke mye elegant og det ødelegger litt av moroa for meg å måtte legge konsentrasjonen på bremsene.

(Og ja, i min verden kan denne symbolbruken overføres til denne diskusjonen :D )

Det er vel ingen som har skrevet eller sagt at enhver hund passer for alle? På samme måte som ikke alle biler er konstruert for alle mennesker eller alle typer skøytejern er ment for enhver som går på skøyter?

NKK skriver vel et sted om rett hund til rett eier. Å skrive om Toyotaer som kommer i mål mens Ferrarien krasjer i hver sving viser vel bare hvor (etter min mening) tåpelig denne diskusjonen har utartet seg? Hundesport er et samspill mellom hund OG eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt denne trangen til å overbevise andre om egen rases fortreffelighet innen en eller flere hundesporter, når det egentlig bare er egen hund eller den hunden som opprinnelig gjorde at du gikk for rasen, som funker.

Den beste måten å vise hva en rase duger til, er å bruke den. Beviselige egenskaper gjennom resultater. Jo da, det finnes et par shibaer i Sverige som gjør det veldig vasst i lydighet, men jeg driver da ikke og selger inn rasen som en kjempegod kandidat fordet om disse bikkjene eksisterer og min eldste har klasse 1 og deler av klasse 2 inne? Samme tenker jeg med aussie i svært mange sammenhenger, for det er vel knapt noen annen rase hvor frasen "det er ikke hunden det står på, men meg" brukes oftere. Neivel, men om bikkja er så awesome, så burde du 1) ikke ha kjøpt deg en sånn hund om du bare gidder å tutle rundt på parkeringsplassen og terpe fvf eller gå tur, eller 2) gidde å svinge deg litt så bikkja får brukt seg eller 3) slutte å skryte av kapasiteten som ligger i hunden, men som du ikke gidder å ta i bruk, for det reflekterer bare negativt tilbake på deg som en lite investert hundeeier.

Det er fint og flott at bikkja di er flink til det du ønsker å bruke den til, men om den og ei tante er de eneste i sitt slag på lp-banen eller i runderingsløypa, så er det neppe videre representativt for rasen som helhet, men desto større prestasjon av deg som fører.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint og flott at bikkja di er flink til det du ønsker å bruke den til, men om den og ei tante er de eneste i sitt slag på lp-banen eller i runderingsløypa, så er det neppe videre representativt for rasen som helhet, men desto større prestasjon av deg som fører.

Amen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...