Gå til innhold
Hundesonen.no

Egnede og uegnede raser til ulike hundesporter


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

En ferrari er en ferrari samme hva du bruker den til, poenget er ikke at den er best i alt, men hvilken motor den har.

Hjelper fint lite, om motoren bare går på tomgang ;) Det finnes heldigvis forskjellige bruksområder, som krever en ganske heftig motor...

Sånn sett blir biler en noe dårlig sammenligning med hund. For en heftig motor, er en heftig motor på en bil. Men de har samme formål. På en hund kan den motoren ha svært ulike formål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 238
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du burde helt klart gått for malle, mer respekt liksom

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det blir oppfattet som en fornærmelse at rasen "sin" blir kalt en Toyota. En Toyota har et bredt buksområde som passer til veldig mange forskjellige folk. En potethund

Jeg har aldri skjønt denne trangen til å overbevise andre om egen rases fortreffelighet innen en eller flere hundesporter, når det egentlig bare er egen hund eller den hunden som opprinnelig gjorde at

Posted Images

Du syns at om man ønsker en hund som kan jobbe, så er kartlegging av mentale egenskaper som lek, jakt, redsler og avreagering en "digresjon"? Selvsagt er det ikke et vidundermiddel, det er akkurat det jeg skriver i første setning - kartlegging av mentale egenskaper, egenskaper som spiller inn på hvor enkelt det er å jobbe med hunden. Ikke bare på den enkelte hunden, men også på de linjene, gitt at det brukes slik det var ment å brukes. At ikke folk veit hva en MH er og hvordan den brukes, betyr ikke at MH er unyttig, særlig ikke når man ser etter ei bikkje man kan jobbe med.

At en hund har høy lekelyst gjør den ikke til den perfekte IPO-hund nei, det var nettopp sånn diskusjonen om de lapske starta - med en lapsk vallhund som hang i ei fille, og en påstand om at den da burde være egnet for @Margrete sitt bruk. Hvilket er en påstand man ofte hører når folk uttaler seg om MH, drifter og konkurransehunder, og egentlig ikke veit hva de prater om - at så lenge de henger i ei fille, så er de bikkjer man kan komme langt med. Det hadde jo vært fint om det var så enkelt.

Å begynne å sammenligne rasers MH indeks blir en digresjon ja. Spesielt når det fremlegges som et slags bevis.

Det er så mye mer som skal til enn det som kartlegges på MH.

Fint og flott om hunden er lett å belønne med lek når den skal trenes, det gjør jo jobben mye enklere , men det hjelper ikke hvis bikkja har gullfiskhukomelse , har lite utholdenhet eller for høyt stress liksom.

MH er et fint verktøy - bevares - men jeg ville ikke bare basert meg på den hvis jeg var på leting etter brukshund.

Jeg ville heller hatt en hund med 4 på lek og god konsentrasjon enn en knallklar 5er med ball i blikket og konsentrasjonsevnen til en meth-head på nedtur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper fint lite, om motoren bare går på tomgang ;) Det finnes heldigvis forskjellige bruksområder, som krever en ganske heftig motor...

Sånn sett blir biler en noe dårlig sammenligning med hund. For en heftig motor, er en heftig motor på en bil. Men de har samme formål. På en hund kan den motoren ha svært ulike formål :)

Offroadbiler har også bra motor, men på ingen måte samme formål. En ferrari er en ferrari den har sine ting og sitt bruksområde og jeg tror de fleste her, med litt godvilje, forstår hva som menes med sammenligningene som er gjort i diskusjonen. Uavhengig av bruksområde så er det lite som ligner på en malle sånn mtp oppførsel, intensitet osv. Selv en heftig jakthund er ikke noen malle, selv om en malle ikke hadde hatt sjans til å henge på jakthunden på jakt, det er ikke det det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett blir biler en noe dårlig sammenligning med hund. For en heftig motor, er en heftig motor på en bil. Men de har samme formål. På en hund kan den motoren ha svært ulike formål :)

En Ferrari-hund er en Ferrari-hund uansett. Fordelen med en Ferrari-bil er at man kan parkere den uten at det får konsekvenser. En Ferrari-hund trenger påfyll og stimuli for at det ikke skal få uheldige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Ferrari-hund er en Ferrari-hund uansett. Fordelen med en Ferrari-bil er at man kan parkere den uten at det får konsekvenser. En Ferrari-hund trenger påfyll og stimuli for at det ikke skal få uheldige konsekvenser.

Jeg tror at en gammel Lada trenger vesentlig mer oljepåfyll enn en Ferrari, men det er nå så. Disse Ladahundene kan være noen store ødeleggere de også, men siden jeg ikke ønsker en stresset BC som hyler og piper over alt for å stå på en agilitypall så stortrives jeg med mine late Ladadyr som åpenbart ikke duger til noe som helst :P Klart, den ene er en solid vakthund som forsvarer sitt hjem med døden som innsats og den andre fyller opp fryseren og ingen av dem lager arr i ører. Heldigvis.

Jeg tror det er bedre å snakke om hunder enn om biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig alt man skal diskutere. Bilsammenligningen var for å illustrere at det er forskjell på hunder, ikke positivt, ikke negativt, bare forskjell. De som har blitt omtalt som ferrari her er et fåtall hunder, som uavhengig av hva man vil drive med er en hund hvor ting går fort, det er intenst osv. På godt og vondt. En jakthund feks kan ikke være en ferrari, i denne sammenligningen, fordi en ferrari(malle feks) ville brent alt kruttet sitt ila de første km og dermed ikke vært egnet til den jobben den skal gjøre. Det betyr ikke at det er en toyota heller, det finnes mange nivå og kategorier på hunder, på samme måte som med bil, hver til sitt bruk og hver med sine egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en gammel Lada trenger vesentlig mer oljepåfyll enn en Ferrari, men det er nå så. Disse Ladahundene kan være noen store ødeleggere de også, men siden jeg ikke ønsker en stresset BC som hyler og piper over alt for å stå på en agilitypall så stortrives jeg med mine late Ladadyr som åpenbart ikke duger til noe som helst :P Klart, den ene er en solid vakthund som forsvarer sitt hjem med døden som innsats og den andre fyller opp fryseren og ingen av dem lager arr i ører. Heldigvis.

Jeg tror det er bedre å snakke om hunder enn om biler.

Det kan nok være, men en traust Lada er likevel en traust Lada (og ikke noe vondt om Lada'er).

Forøvrig er jeg ikke enig med deg i at bruks/konkuranssehunder er stressede individer - snarere tvert om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begynne å sammenligne rasers MH indeks blir en digresjon ja. Spesielt når det fremlegges som et slags bevis.

Det er så mye mer som skal til enn det som kartlegges på MH.

Fint og flott om hunden er lett å belønne med lek når den skal trenes, det gjør jo jobben mye enklere , men det hjelper ikke hvis bikkja har gullfiskhukomelse , har lite utholdenhet eller for høyt stress liksom.

MH er et fint verktøy - bevares - men jeg ville ikke bare basert meg på den hvis jeg var på leting etter brukshund.

Jeg ville heller hatt en hund med 4 på lek og god konsentrasjon enn en knallklar 5er med ball i blikket og konsentrasjonsevnen til en meth-head på nedtur.

MH (eller andre mentaltester/beskrivelser.. Minus K-test, den er ikke verdt noe) er et fint verktøy nettopp når du leiter etter brukshund. Du snakker om høy lek og bare det, jeg snakker om hele MH'en, alle 10 momentene på skjemaet, det er det som sier noe om utgangspunktet i hunden, ikke bare enkelte utvalgte momenter. Det er ingen her som er uenig med deg i at vi heller vil ha en hund med 4 på lek og god konsentrasjon enn en knallklar 5er med ball i blikket og konesntrasjonsevnen på en meth-head på nedtur, men du vil ikke ha en hund med 4 på lek og god konsentrasjon, men som stikker av om det skjer noe uventa, eller som ikke klarer å riste av seg ubehag heller. Og skal du satse på bruks eller RIK, så er det sabla greit at bikkja ikke får panikk av å høre et skudd eller 4 også. MH er bunnen, så fyller man på med resultater på slekta, og plukker ut den valpen i kullet du tror best egner seg til deg og ditt bruk. Det ene (MH, FA) utelukker ikke det andre (resultater).

Vi får bare være dypt uenig i at det er en digresjon. Ser du på de forskjellige rasenes MH-statistikker, så er det lett å se hvorfor f.eks storpuddel ikke er mer brukt i høyere klasser enn den er, for det er langt mellom de som faktisk har en god lek og som ikke har store redsler, snarere tvert i mot, de har lite av alt de burde ha mer av, og mye av det de burde ha lite av, statistisk sett. Da er det å kjøpe seg en storpuddel for å satse på Elite LP et sjansespill for raseentusiaster, ikke for en som er seriøs LP-utøver og ønsker seg plass på landslaget.

Virkelig alt man skal diskutere. Bilsammenligningen var for å illustrere at det er forskjell på hunder, ikke positivt, ikke negativt, bare forskjell. De som har blitt omtalt som ferrari her er et fåtall hunder, som uavhengig av hva man vil drive med er en hund hvor ting går fort, det er intenst osv. På godt og vondt. En jakthund feks kan ikke være en ferrari, i denne sammenligningen, fordi en ferrari(malle feks) ville brent alt kruttet sitt ila de første km og dermed ikke vært egnet til den jobben den skal gjøre. Det betyr ikke at det er en toyota heller, det finnes mange nivå og kategorier på hunder, på samme måte som med bil, hver til sitt bruk og hver med sine egenskaper.

Men det er en ganske typisk sonenting at man skal ha det feteste og beste, så da skal jo alle ha Ferrari, ikke sant? Selv når det egentlig hadde vært mye lurere med en Massey Ferguson.

Jeg gikk forøvrig ned fra en sportsbil til en familiebil (les: tervueren til mellompuddel), fordi det virker tåpelig å ha et fett glis når man bare kjører til og fra butikken :P Det blir unødvendig mange hester under panseret når man aldri kjører over 50 km/t allikevel *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offroadbiler har også bra motor, men på ingen måte samme formål. En ferrari er en ferrari den har sine ting og sitt bruksområde og jeg tror de fleste her, med litt godvilje, forstår hva som menes med sammenligningene som er gjort i diskusjonen. Uavhengig av bruksområde så er det lite som ligner på en malle sånn mtp oppførsel, intensitet osv. Selv en heftig jakthund er ikke noen malle, selv om en malle ikke hadde hatt sjans til å henge på jakthunden på jakt, det er ikke det det handler om.

Nå kan åpenbart disse bil-hund sammenligningene tolkes dit man vil (for at noen har faciten på det, nekter jeg å gå med på :D )

Men skal man sammenligne mer konkret, så er det vel myndene som faktisk kan sammenlignes med ferrari :P Da blir vel sch og malle volvo, da. Er det ikke det politiet bruker? Anvendelige biler til tjenestebruk :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan åpenbart disse bil-hund sammenligningene tolkes dit man vil (for at noen har faciten på det, nekter jeg å gå med på :D )

Men skal man sammenligne mer konkret, så er det vel myndene som faktisk kan sammenlignes med ferrari :P Da blir vel sch og malle volvo, da. Er det ikke det politiet bruker? Anvendelige biler til tjenestebruk :D

Nei, men hva er poenget med å tolke noe dit du vil istedenfor å gjøre et lite forsøk på å se hva som menes slik at ting blir relevant for diskusjonen? Det er mulig det er vanskelig og forstå, men for meg virker det som man missforstår med vilje fordi man er fornærmet over at noen kalte sin egen rase for noe annet enn en ferrari, uten at jeg forstår hvorfor og det ødelegger en interessant diskusjon.

Edit: Poenget her var ikke å tildele alle raser hver sin bilsammenligning, det ble nevnt i en spesiell sammenheng for å forsøke å få frem et poeng på hva som er forskjellen på lapsk vallhund og bruksschæfer. Man kan jo kalle malle lada også og laps for sparkesykkel for å illustrere samme poenget.

Men det er en ganske typisk sonenting at man skal ha det feteste og beste, så da skal jo alle ha Ferrari, ikke sant? Selv når det egentlig hadde vært mye lurere med en Massey Ferguson.

Mulig det, jeg synes ikke det er spesielt mange ferrarier her inne og jeg synes det er mye større kultur for å fraråde alt som ligner på en sportsbil bare fordi man ikke trenger det, eller fordi man vistnok må være overmenneske for å ha det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jakthund feks kan ikke være en ferrari, i denne sammenligningen, fordi en ferrari(malle feks) ville brent alt kruttet sitt ila de første km og dermed ikke vært egnet til den jobben den skal gjøre..

Det stemmer nok dårlig med virkeligheten :) Det er egenskapene som er ulike. Ikke inntensiteten i arbeidet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at så mange på død og liv MÅ sammenligne hunden sin med andre raser? Jeg føler ikke å måtte forsvare mine hunders jaktegenskaper, eller å påstå at med "litt" trening så duger rottisene like bra som elghunden eller setteren. Eller at schäferen mangler bare "litt" trening, for å kunne sammenlignes med de som driver med gjeting i arbeid eller konkurranse.

Hver og en rase har sine fordeler, og dess mer spesialiserte de er avlet, dess bedre er de i sin gren, men mangler kanskje bredden til å være en "potethund". En sånn allround hund er vel de hundene som passer best til flest, så det er jo på ingen måte en negativ betegnelse.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man sammenligne mer konkret, så er det vel myndene som faktisk kan sammenlignes med ferrari :P D

Hvorfor mynder? Er det ikke hele pakka som er avgjørende? Ikke at hunden løper fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mynder? Er det ikke hele pakka som er avgjørende? Ikke at hunden løper fort?

Så det er ikke hastigheten som definererer er ferrari, men ... aggressiviteten? "driften"? Dette er den rareste diskusjonen jeg har lest på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke hastigheten som definererer er ferrari, men ... aggressiviteten? "driften"? Dette er den rareste diskusjonen jeg har lest på lenge.

For brukshunder (siden det er vel det som diskuteres?) er det vel "hele pakka" som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hva er poenget med å tolke noe dit du vil istedenfor å gjøre et lite forsøk på å se hva som menes slik at ting blir relevant for diskusjonen? Det er mulig det er vanskelig og forstå, men for meg virker det som man missforstår med vilje fordi man er fornærmet over at noen kalte sin egen rase for noe annet enn en ferrari, uten at jeg forstår hvorfor og det ødelegger en interessant diskusjon.

Edit: Poenget her var ikke å tildele alle raser hver sin bilsammenligning, det ble nevnt i en spesiell sammenheng for å forsøke å få frem et poeng på hva som er forskjellen på lapsk vallhund og bruksschæfer. Man kan jo kalle malle lada også og laps for sparkesykkel for å illustrere samme poenget.

Mulig det, jeg synes ikke det er spesielt mange ferrarier her inne og jeg synes det er mye større kultur for å fraråde alt som ligner på en sportsbil bare fordi man ikke trenger det, eller fordi man vistnok må være overmenneske for å ha det.

Nei, jeg tror ikke jeg misforstår. Hverken med eller uten vilje.

I forhold til diskusjonen sportshund/Ipo, vil det helt klart være rett å kalle mallen for ferrari. Det betyr ikke at det ikke finnes andre raser med vel så høye drifter. Men til andre formål. Hadde tjt feks. vært på malle-størrelse, hadde det ikke vært for folk å ha. Hos mange raser er driftene foredlet i konkrete egenskaper. De er ikke noe lavere, eller mer ubendige for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke jeg misforstår. Hverken med eller uten vilje.

I forhold til diskusjonen sportshund/Ipo, vil det helt klart være rett å kalle mallen for ferrari. Det betyr ikke at det ikke finnes andre raser med vel så høye drifter. Men til andre formål. Hadde tjt feks. vært på malle-størrelse, hadde det ikke vært for folk å ha. Hos mange raser er driftene foredlet i konkrete egenskaper. De er ikke noe lavere, eller mer ubendige for det.

Uansett er en hund mer enn "bare" høye drifter. Og dersom "det andre" mangler er den ubrukelig som brukshund - i mange tilfeller bare en farlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke jeg misforstår. Hverken med eller uten vilje.

I forhold til diskusjonen sportshund/Ipo, vil det helt klart være rett å kalle mallen for ferrari. Det betyr ikke at det ikke finnes andre raser med vel så høye drifter. Men til andre formål. Hadde tjt feks. vært på malle-størrelse, hadde det ikke vært for folk å ha. Hos mange raser er driftene foredlet i konkrete egenskaper. De er ikke noe lavere, eller mer ubendige for det.

Vis meg den hunden som matcher en malle i oppførsel og væremåte(utenom trening/konkurranse) generelt så skal jeg fortelle deg hva jeg tenker, viss ikke så skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. For vi snakker ikke om egnethet osv her, men om attitude, oppførsel osv. Å kalle malle/schæfer for ferrari var kun ifht lapsk vallhund, å blande inn jakthunder osv har ingenting i diskusjonen å gjøre og er helt urelevant.

Jeg vet av mange intense hunder, klin gale vorstere feks, men det er fortsatt ingen malle og nå ser jeg helt bort i fra trening og konkurransesammenheng, bare generelt som hund, selv om de slår mallen på masse så vil jeg fortsatt kalle mallen for "mer hund" (eller ferrarien om du vil, siden det var det uttrykket ble brukt som i starten)med mer av alt, ikke bare en spesialisert egenskap og det tror jeg var poenget i hele diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg den hunden som matcher en malle i oppførsel og væremåte(utenom trening/konkurranse) generelt så skal jeg fortelle deg hva jeg tenker, viss ikke så skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. For vi snakker ikke om egnethet osv her, men om attitude, oppførsel osv. Å kalle malle/schæfer for ferrari var kun ifht lapsk vallhund, å blande inn jakthunder osv har ingenting i diskusjonen å gjøre og er helt urelevant.

Jeg vet av mange intense hunder, klin gale vorstere feks, men det er fortsatt ingen malle og nå ser jeg helt bort i fra trening og konkurransesammenheng, bare generelt som hund, selv om de slår mallen på masse så vil jeg fortsatt kalle mallen for "mer hund" (eller ferrarien om du vil, siden det var det uttrykket ble brukt som i starten)med mer av alt, ikke bare en spesialisert egenskap og det tror jeg var poenget i hele diskusjonen.

Mer hund om du tenker på vokt, forsvarslyst, reaksjon ja, men mallen er jo også en rase som har blitt ekstremavlet for nettopp å behage konkurransemennesker. Etter mitt syn har mange raser blitt ekstremtavlet for å prestere maksimalt i noen minutter, og det er nettopp derfor mange av dem er helt ubrukelige i aktivt bruksarbeid. For min del er vorsteheren mye mer hund i betydningen at jeg kan bruke den til absolutt ALT og det er nettopp en av verdens mest allsidige hunderaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis meg den hunden som matcher en malle i oppførsel og væremåte(utenom trening/konkurranse) generelt så skal jeg fortelle deg hva jeg tenker, viss ikke så skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. For vi snakker ikke om egnethet osv her, men om attitude, oppførsel osv. Å kalle malle/schæfer for ferrari var kun ifht lapsk vallhund, å blande inn jakthunder osv har ingenting i diskusjonen å gjøre og er helt urelevant.

Jeg vet av mange intense hunder, klin gale vorstere feks, men det er fortsatt ingen malle og nå ser jeg helt bort i fra trening og konkurransesammenheng, bare generelt som hund, selv om de slår mallen på masse så vil jeg fortsatt kalle mallen for "mer hund" (eller ferrarien om du vil, siden det var det uttrykket ble brukt som i starten).

De mallene jeg har vært borte i er, ja, intense. Men ikke overveldende, akkurat. Kjenner du mange tyskere, feks?

Nå handlet vel denne diskusjonen egentlig om lapsk, og hva den evt. mangler. Så sånn sett er vel alt snakket om mallens overlegenhet, også litt på siden?

Det er vel akkurat like relevant å poengtere at det finnes spennet fra "lada til ferrari" innen alle grener..... Og jo, egnethet er relevant. Uansett gren. Det hjelper lite med en hund som bare er høy, liksom. Uansett hva den skal utføre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer hund om du tenker på vokt, forsvarslyst, reaksjon ja, men mallen er jo også en rase som har blitt ekstremavlet for nettopp å behage konkurransemennesker. Etter mitt syn har mange raser blitt ekstremtavlet for å prestere maksimalt i noen minutter, og det er nettopp derfor mange av dem er helt ubrukelige i aktivt bruksarbeid. For min del er vorsteheren mye mer hund i betydningen at jeg kan bruke den til absolutt ALT og det er nettopp en av verdens mest allsidige hunderaser.

Jeg skal ikke uttale meg om vorsther annet enn at de jeg har møtt stort sett har vært "klin gærne" - mange gjerne ekstremavlet for å løpe hurtig på korte sledehundkonkuransser :)

Det er sansynligvis en grunn for at man blant andre raser finner et stort antall maller innen politi og forsvar. I likhet med f eks schäferhund har mallen alt av nødvendig bagasje for å fungere innen sitt bruksområde i hundeverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...