Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskrav for schæfer - splittet fra Valpegjengentråden


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Finnes ikke noe penere en schæfervalper nei ^^ Men de vokser fort!

En kennel som heter De Casa Moreno. Hun som driver den er ny, registrert i NKK men ikke på Norsk Schæferhundeklubb grunnet kravene de setter til avls. Og etter de samtalene jeg har hatt med kennelen, så er ikke et medlemskap i Schæferhundeklubben like viktig for meg som hofteprognoser og et godt temperament :)

Sålangt så er planene å se om jeg kan sette av en måned etter at valpen har kommet, får å 'bonde' med den. Senere blir det vel noen kurs. Har interesse for søk, så kanskje om noen år at jeg går får noe slikt. Er veldig glad i å trene hunder. Fikk beskjed her forleden at tispen er drektig, så jeg er i kjempe-ekstrase! :D

Har du sjekket nøyaktig hvorfor hun ikke er godtatt av Schäferklubben? Alarmklokkene mine ville ringt litt her.

Altså: "de kravene de stiller til avl" er kvalitetskrav. Så lenge det bare er utstilling hun faller gjennom på: hvorfor faller hun gjennom på det kravet? Om det er K-test og MH og sånt (jeg vet ikke hvilke Schäferklubben krever, og hvilke resultater hundene skal ha) så ville jeg løpt avgårde til en annen oppdretter med en gang.

Edit: jeg sier det ikke for å være kjip pg ødelegge gleden din, men fordi du skal ha denne hunden i kanskje 15 år. Da er det dumt om den har mentale brister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket nøyaktig hvorfor hun ikke er godtatt av Schäferklubben? Alarmklokkene mine ville ringt litt her.

Altså: "de kravene de stiller til avl" er kvalitetskrav. Så lenge det bare er utstilling hun faller gjennom på: hvorfor faller hun gjennom på det kravet? Om det er K-test og MH og sånt (jeg vet ikke hvilke Schäferklubben krever, og hvilke resultater hundene skal ha) så ville jeg løpt avgårde til en annen oppdretter med en gang.

Edit: jeg sier det ikke for å være kjip pg ødelegge gleden din, men fordi du skal ha denne hunden i kanskje 15 år. Da er det dumt om den har mentale brister.

Enig - så vidt jeg kan se vil hunder som ikke har/har svak grad av HD og bestått ferdselsprøve eller funksjonsanalyse oppfylle raseklubbens krav. Hvis man ikke oppfyller de to kravene engang, vel, det høres ikke bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle schäferoppdrettere som er medlem av norsk schäferhundklubb, rett og slett fordi de ikke er enig med klubben. Det betyr ikke nødvendigvis at avlshundene oppdretteren bruker ikke er i henhold til klubbens krav likevel.

Men i dette tilfellet er det snakk om at oppdretters kull faktisk ikke oppfyller kravene. Da spørs det jo litt hvilke krav som ikke er oppfylt. Er MH, K-test, FA, røntging, allergitester, øyelysing, etc i orden, men hundene er ikke stilt ut, så er det sikkert ikke noe problem, men er det noe annet enn manglende utstilling som er årsaken, så ville ikke jeg kjøpt en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet er det snakk om at oppdretters kull faktisk ikke oppfyller kravene. Da spørs det jo litt hvilke krav som ikke er oppfylt. Er MH, K-test, FA, røntging, allergitester, øyelysing, etc i orden, men hundene er ikke stilt ut, så er det sikkert ikke noe problem, men er det noe annet enn manglende utstilling som er årsaken, så ville ikke jeg kjøpt en av disse.

Et av kravene for å kunne formidle kull på raseklubbens sider, pleier å være at oppdretter er medlem av klubben. Om de ikke er det, så oppfyller ikke kullet klubbens krav.

Det er forøvrig ikke vanlig å ta allergitester av symptomfrie hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet er det snakk om at oppdretters kull faktisk ikke oppfyller kravene. Da spørs det jo litt hvilke krav som ikke er oppfylt. Er MH, K-test, FA, røntging, allergitester, øyelysing, etc i orden, men hundene er ikke stilt ut, så er det sikkert ikke noe problem, men er det noe annet enn manglende utstilling som er årsaken, så ville ikke jeg kjøpt en av disse.

Verken øyelysing eller allergitesting er normalt på schäferhunder før avl(hvem allergitester symptomfrie hunder generelt? Aldri hørt om oppdrettere som gjør det).

Her er avlskravene, og såvidt jeg kan se når jeg skumleser er at hunden må være avlskåret og ha kjent HD/AA samt indeks. C kan kun pares med A eller B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken øyelysing eller allergitesting er normalt på schäferhunder før avl(hvem allergitester symptomfrie hunder generelt? Aldri hørt om oppdrettere som gjør det).

Her er avlskravene, og såvidt jeg kan se når jeg skumleser er at hunden må være avlskåret og ha kjent HD/AA samt indeks. C kan kun pares med A eller B.

Det der var jo ikke mye til krav.

Hva går avlskåringen ut på?

Allergitester nevnte jeg fordi jeg personlig synes det burde være et krav. Den nydelige labradoren til ei jeg kjenner har fått allergier som koster og plager. Det er en forholdsvis enkel test hos mennesker, så den burde utføres på avlshunder også.

Trodde øyelysing var vanlig på alle raser. Har vært et krav på "mine".

Edit:

Minner om at dette er VALPETRÅD og ikke tråd om avlskrav på schæfer. :)

Admin IW.

Unnskyld! Det er interessant. Kan du skille det ut i en egen tråd, eller legge det inn i en som eksisterer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Čeahppi Men allergitest av symptomfrie hunder har lite for seg. Og allergitest, som allerede nevnt er ikke særlig politelige, Hadde det vært gentester for allergi, hadde det vært noe helt annet, DA burde man i aller høyeste grad testet for det. Min er testet negativ på allergi, men som dyrlegen sier, hun har alle symptomer på allergi en hund kan ha omtrent. Hun har i hovedsak fôrallergi, og det finnes det ingen gode tester på. Allergitesten man tar hos dyrlegen går bare på innendørs/utendørs allergier. Type midd, pollen osv.

Hva avlskåringen går ut på, er jeg ikke helt sikker på faktisk. Har ikke satt meg så nøye inn i det pga. avl for min egen del aldri har vært aktuelt. Men det er noen sløyfer på utstilling hvert fall. @Tuvane kan sikkert svare mye bedre på dette.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos schäfer er det egentlig tre ulike måter å godkjenne hunden på (til avl i norsk schäferhundklubb).

Den enkleste er avlsgodkjenning:

  • Tispene må være minst 16 mnd, hannhundene minst 20 mnd.
  • HD/AD-status: A, B eller C.
  • Minimum "Good" (gul sløyfe) i kvalitetsbedømming på utstilling.
  • Bestått ferdselsprøve (BH) eller funksjonsanalyse (FA)
  • Hunden må selvfølgelig også være registrert og ID-merket.
  • Hunden må gjennom en vesenstest og skuddprøve, og alle eksteriøre punkter blir vurdert under stand og i bevegelse. I tillegg tas det diverse mål, blant annet høyde, brystdybde og brystomkrets. Hunden blir også veid.

Hunden blir da AVLSGODKJENT.

Dersom man i tillegg til nevnte meritter har enten SCHH1, IPO1, RSP1, SL1, SPH1, opprykk til C i bruks, NKKs brukshundskåring, er godkjent tjenestehund i politiet eller forsvaret, eller er godkjent redningshund, kan hunden bli AVLSKÅRET. Dvs en "bedre" kåring, men i praksis har det ingenting å si for avl, annet enn at det for mange er stas med en IPO-tittel.

Dette er de NORSKE kåringene. I tillegg er det mulighet til å ta TYSK KÅRING i Norge.

  • Hunden må da ha SCHH1 eller IPO1 med minst 80 poeng i C-arbeidet.
  • Hunden må også ha godkjent utholdenhetsprøve (AD).
  • I tillegg til vesenstest, eksteriørbedømming og skuddprøve, må hunden også gjennom en DSB-prøve (Drift, Selvsikkerhet, Belastbarhet). Denne foregår med figurant, der hunden skal gjennomgå et "overfall" og en "motprøve". Hunden må vise tilstrekkelig lydighet og slippe på kommando for å få DSB-prøven godkjent. Prøven blir vurdert til enten "utpreget", "tilstrekkelig" eller "utilstrekkelig".

Går hunden gjennom dette, blir den kåret i klasse 1. Tidligere var det flere kåringsklasser, men det er det ikke nå lengre.

En tysk kåring er gyldig i to år. Innen to år er gått etter første kåring må hunden på nytt stilles for en kåringsdommer og gjennomføre samme prosedyre. Dersom hunden går gjennom denne kåringen blir den livstidskåret, og trenger ikke å gå opp til kåring igjen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlskåring

Kort sagt, en visning av schæfer hvor man beskriver alle hundens utseende både positive og negative. De tester også på skudd. En ikke bruks-kåret hund vil få AK2, mens en hund med AK1.

OT, men nysgjerrig!

Hvis hunden oppnår brukskåring etter avlskåring, vil denne sa automatisk bli AK1? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men nysgjerrig!

Hvis hunden oppnår brukskåring etter avlskåring, vil denne sa automatisk bli AK1? :)

Det er ikke noe kåringsklasser nå lengre, enten blir hunden avlskåret eller avlsgodkjent, eller så blir den ikke kåret/godkjent.

Dersom en hund som har blitt avlsgodkjent innenfor kåringsåret eller neste år oppnår nødvendige meritter, kan hunden automatisk "oppgraderes" til avlskåret. Dersom hunden oppnår bruksmeritter senere enn det må den gå opp til ny kåring.

For tysk kåring MÅ man ha IPO1 eller SCHH1, og det er dermedingen oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg til alt dette så er det mange som kårer hunden i Tyskland. Kåringen i Tyskland tilsvarer en "tysk kåring" i Norge. Også ved kåring i Tyskland må hunden livstidskåres etter to år, så man må derfor dra ned til Tyskland igjen innen to år etter at hunden først ble kåret.

Har hunden kåring fra Tyskland er den også godkjent for avl i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos schäfer er det egentlig tre ulike måter å godkjenne hunden på (til avl i norsk schäferhundklubb).

Den enkleste er avlsgodkjenning:

  • Tispene må være minst 16 mnd, hannhundene minst 20 mnd.
  • HD/AD-status: A, B eller C.
  • Minimum "Good" (gul sløyfe) i kvalitetsbedømming på utstilling.
  • Bestått ferdselsprøve (BH) eller funksjonsanalyse (FA)
  • Hunden må selvfølgelig også være registrert og ID-merket.
  • Hunden må gjennom en vesenstest og skuddprøve, og alle eksteriøre punkter blir vurdert under stand og i bevegelse. I tillegg tas det diverse mål, blant annet høyde, brystdybde og brystomkrets. Hunden blir også veid.
Hunden blir da AVLSGODKJENT.

Dersom man i tillegg til nevnte meritter har enten SCHH1, IPO1, RSP1, SL1, SPH1, opprykk til C i bruks, NKKs brukshundskåring, er godkjent tjenestehund i politiet eller forsvaret, eller er godkjent redningshund, kan hunden bli AVLSKÅRET. Dvs en "bedre" kåring, men i praksis har det ingenting å si for avl, annet enn at det for mange er stas med en IPO-tittel.

Dette er de NORSKE kåringene. I tillegg er det mulighet til å ta TYSK KÅRING i Norge.

  • Hunden må da ha SCHH1 eller IPO1 med minst 80 poeng i C-arbeidet.
  • Hunden må også ha godkjent utholdenhetsprøve (AD).
  • I tillegg til vesenstest, eksteriørbedømming og skuddprøve, må hunden også gjennom en DSB-prøve (Drift, Selvsikkerhet, Belastbarhet). Denne foregår med figurant, der hunden skal gjennomgå et "overfall" og en "motprøve". Hunden må vise tilstrekkelig lydighet og slippe på kommando for å få DSB-prøven godkjent. Prøven blir vurdert til enten "utpreget", "tilstrekkelig" eller "utilstrekkelig".
Går hunden gjennom dette, blir den kåret i klasse 1. Tidligere var det flere kåringsklasser, men det er det ikke nå lengre.

En tysk kåring er gyldig i to år. Innen to år er gått etter første kåring må hunden på nytt stilles for en kåringsdommer og gjennomføre samme prosedyre. Dersom hunden går gjennom denne kåringen blir den livstidskåret, og trenger ikke å gå opp til kåring igjen.

Takk for grundig svar! :)

Du som driver med schäfer; har du noen kommentarer til det å kjøpe valp fra et kull som ikke er godkjent?

@flere: utrolig synd at det ikke finnes gentestter for allergier til hunder. Hos mennesker så vet vi jo hvilke alleler av hvilke gener som gir de vanligste allergiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vi andre med schæfer svare?

Beklager, jeg har ikke hengt med i timen. Takk @Tuva for at du ryddet opp.

Drev og skrev posten min da du postet, brukte litt tid siden jeg så på tv samtidig. :P Er ikke lenge siden avlsklassene forsvant, så det er helt ferskt. :)

@Čeahppi ; om man skal kjøpe valp fra et ikke-godkjent kull eller ikke får være helt opp til en selv. Jeg vet ikke hvorfor den nevnte kennelen ikke er med i schäferhundklubben og hvilke meritter hundene deres har og ikke har, men for min del kommer jeg nok så langt som mulig komme til å kjøpe schäfer fra kull som er godkjent av schäferhundklubben. :)

Det som i noen tilfeller KAN være problematisk er om man har brukt en svensk hannhund. Svenskene har ikke krav til kåring, kun MH, og en hannhund som kan brukes i avl i Sverige kan derfor ikke brukes på norske tisper med mindre den tar en kåring. En svensk bruksschäfereier med en godkjent tjenestehund er sannsynligvis ikke veldig interessert i å avlskåre hunden sin fordi en norsk oppdretter vil bruke hunden hans i avl, og eieren av den norske tispa må da melde seg ut av klubben og avle utenfor klubben for å få brukt hannhunden. Når hunden har bekreftede meritter fra Sverige, så skulle jeg ønske at slike paringer ble godtatt, men sånn er det dessverre ikke foreløpig.

@SandyEyeCandy Det er enkelt, det er billig og stiller ingen krav til hunden, verken eksteriørt, mentalt eller helsemessig. De aller fleste seriøse oppdrettere avler etter klubbens regler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy Det er enkelt, det er billig og stiller ingen krav til hunden, verken eksteriørt, mentalt eller helsemessig. De aller fleste seriøse oppdrettere avler etter klubbens regler.

Eller fordi de ikke godkjenner paringer over grensa ;) En del bruksoppdrettere har derfor gått ut av klubben, for å kunne ha større muligheter på hannhunder f.eks. Eller har det å blitt myket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som nevnt er det selvfølgelig fullt mulig å følge alle klubbens krav til merittering uten at det blir godkjent fordi man ikke er medlem i klubben. Et slikt kull vil jo ikke stå tilbake fra et godkjent kull om det kun er medlemskapet i klubben som mangler. 

Men når man spesifikt skriver at oppdretter ikke er medlem grunnet avlskravene er det kanskje nærliggende å tro at vedkommende ikke oppfyller kravene?

Synes forøvrig det er veldig positivt at schæferhundklubben stiller litt krav til avl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man spesifikt skriver at oppdretter ikke er medlem grunnet avlskravene er det kanskje nærliggende å tro at vedkommende ikke oppfyller kravene?

Synes forøvrig det er veldig positivt at schæferhundklubben stiller litt krav til avl!

Joda, det var bare en generell betraktning rundt godkjente kull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...