Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskrav for schæfer - splittet fra Valpegjengentråden


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Tjah.. Med dagens regler i klubben hadde feks ikke Zugo sitt kull (om hun hadde blitt parret) blitt godkjent til tross for HD/AD: A, godkjent/bestått K-test, MH og FA (ingenting av dette er krav i klubben), fordi hun manglet 2 exc på utstilling... Hun var da fargen merle, som ble utstillingsgodkjent ett år før hun døde, og hun fikk sine to exc på rappen etter at fargen ble godkjent. Så selv om hun var "merittert" langt over medianen i rasen, ville kullet ikke blitt godkjent før dato slikogsånn ..

For de som traff/kjente henne og meg, så tror jeg ikke de hadde latt være å kjøpe valp pga at kullet ikke var klubbgodkjent!

Slik reglene er idag (de blir muligens revidert på årsmøtet i år) vil jeg sannsynligvis få et ikkegodkjent kull i framtia på Biiga. Jeg støtter klubben min, men avlsgodkjenning fra dem er ikke alfa og omega for mitt ev. avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål. Jeg forstår jo at folk velger å melde seg ut av klubben hvis de ikke er aktiv der/ikke får noe utbytte av å være medlem osv., men noen av svarene her antyder at man ikke kan være medlem av klubben og samtidig ha kull som ikke oppfyller klubbens krav. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål. Jeg forstår jo at folk velger å melde seg ut av klubben hvis de ikke er aktiv der/ikke får noe utbytte av å være medlem osv., men noen av svarene her antyder at man ikke kan være medlem av klubben og samtidig ha kull som ikke oppfyller klubbens krav. Stemmer det?

Høres isåfall merkelig ut. De kravene klubben har, er det minste man kan forvente mener jeg. Hva er vel en FA/FA liksom. Skulle ha vært noe veldig ettertraktet linjer om jeg skulle kjøpt valp etter kull som ikke oppfyllte dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er årsaken til at så mange velger å avle utenfor schäferklubben?

Fordi det er så himla mye prakk å skulle trene med hunden så den kommer seg gjennom IPO 1 bare for å tjene noen kroner til sydenturen? :rolleyes:

Tjah.. Med dagens regler i klubben hadde feks ikke Zugo sitt kull (om hun hadde blitt parret) blitt godkjent til tross for HD/AD: A, godkjent/bestått K-test, MH og FA (ingenting av dette er krav i klubben), fordi hun manglet 2 exc på utstilling... Hun var da fargen merle, som ble utstillingsgodkjent ett år før hun døde, og hun fikk sine to exc på rappen etter at fargen ble godkjent. Så selv om hun var "merittert" langt over medianen i rasen, ville kullet ikke blitt godkjent før dato slikogsånn ..

For de som traff/kjente henne og meg, så tror jeg ikke de hadde latt være å kjøpe valp pga at kullet ikke var klubbgodkjent!

Slik reglene er idag (de blir muligens revidert på årsmøtet i år) vil jeg sannsynligvis få et ikkegodkjent kull i framtia på Biiga. Jeg støtter klubben min, men avlsgodkjenning fra dem er ikke alfa og omega for mitt ev. avlsarbeid.

Jeg er enig med deg der. Men når det er snakk om ikke godkjent FA, så blir jeg mer skeptisk. Hvorfor har de ikke gjenomført FA, og om de har, men den ikke ble godkjent: hvorfor det da?

_Alle_ oppdrettere sier at foreldrene har godt gemytt, også om de bare tror det selv, eller om de gir ****. Jeg ville derfor aldri stolt på bare et sånt utsagn fra noen som avler en rase som er viden kjent for å ha sin andel med aggressivt utagerende hunder. Så lenge det er krav om FA og IPO 1 fra raseklubben, så ville jeg ikke krevd noe mindre. Utstillingsfeil er dog ikke noe problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er mange grunner til at man ikke ønsker å avle innenfor en klubb. For min del så kommer ikke jeg til å være medlem i norsk schäferhund klubb, da jeg syns det ensidige fokuset på utstilling ikke er forenelig med rasens bruksområder. Jeg ville sannsynligvis ha avlet på hunder som var over kravet for klubben, uten at jeg anser det som useriøst. Men så lenge raseklubben ikke aksepterer gode brukshunder i avl, så blir det nødvendig å avle utenfor klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi de ikke godkjenner paringer over grensa ;) En del bruksoppdrettere har derfor gått ut av klubben, for å kunne ha større muligheter på hannhunder f.eks. Eller har det å blitt myket opp?

Det har jeg jo skrevet i samme post, rett over det du quota. :rofl:

Tror ikke det har blitt myket opp, dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er snakk om ikke godkjent FA, så blir jeg mer skeptisk. Hvorfor har de ikke gjenomført FA, og om de har, men den ikke ble godkjent: hvorfor det da?

Det er mange som kan svare bedre enn jeg, men FA-tester gjennomføres vel ikke altfor ofte, avhengig av hvor i landet man befinner seg.

Hunden kan stryke på et eller flere punkt som ikke nødvendigvis er avgjørende for hundens bruk selv om den/de punktene forteller noe om hundens "mentale tilstand". En hund jeg kjente for noen år tilbake strøk til skogs på skuddprøven og kom ikke tilbake før etter lang tid. NKK skriver at "Dommerne kan avbryte prøven dersom de ser at hunden er så sterkt belastet at det ikke er forsvarlig å fortsette prøven. Dersom dommerne eller fører avbryter prøven skal dette anføres i dommerprotokoll under momentet hvor det ble brutt."

FA kan ha blitt gjennomført av personer utenfor NKK-systemet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er schäferhund oppdretter og har meldt meg ut av raseklubben på grunn av avlsreglene. Mine tisper oppfyller kravene klubben har og er avlskåret. Problemet er at avlsreglene (som flere her skriver) begrenses veldig om man må følge klubbens krav. Om jeg bryter reglene som medlem blir jeg ekskludert. Det har vært noen hannhunder jeg har ønsket å bruke som har oppfylt alle krav som også har vært premiert på utstilling, men ikke hatt avlskåring. Hvor jeg har kontaktet de og spurt om de ikke kunne tenkt seg å avlskåret hunden, men eier har ikke vært interessert i å gjøre dette kun for en parring. Jeg føler rett og slett at jeg kan gjøre en bedre jobb som oppdretter ved å stå utenfor klubben enn som medlem..dessverre

Så lenge reglene er slik at jeg ikke kan bruke en hund som oppfyller alle krav og mer til - kun fordi den ikke har norsk eller tysk avlskåring kommer jeg nok til holde meg utenfor klubben. Jeg og flere andre oppdrettere har skrevet brev til hovedstyret om saken og forsøk å forklare vår situasjon, men fikk ikke så mye som en tilbakemelding

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så himla mye prakk å skulle trene med hunden så den kommer seg gjennom IPO 1 bare for å tjene noen kroner til sydenturen? :rolleyes:

Jeg er enig med deg der. Men når det er snakk om ikke godkjent FA, så blir jeg mer skeptisk. Hvorfor har de ikke gjenomført FA, og om de har, men den ikke ble godkjent: hvorfor det da?

_Alle_ oppdrettere sier at foreldrene har godt gemytt, også om de bare tror det selv, eller om de gir ****. Jeg ville derfor aldri stolt på bare et sånt utsagn fra noen som avler en rase som er viden kjent for å ha sin andel med aggressivt utagerende hunder. Så lenge det er krav om FA og IPO 1 fra raseklubben, så ville jeg ikke krevd noe mindre. Utstillingsfeil er dog ikke noe problem.

Det er ikke krav om IPO1 for å sette på kull. Så lenge har vært igjennom "alt" det @Tuva har skrevet så holder det. Om man vil være litt flottere på det, så kan man ta IPO-prøver, men det er ikke noe krav. Her mener jeg at det burde vært noen fotnoter som at prøvene skulle vært tatt her hjemme som en kvalitetssikring etter Tysklandstrening ;) For det er mange som sender hundene nedover til Tyskland til trening. Noen har gode grunner for å gjøre det, men de aller aller fleste gidder ikke å trene selv og bruker masse fine unnskyldninger for å ikke gidde å ta den tiden og energien det trenger å trene halvdårlig sofabikkje til IPO1. Hadde alle bikkjene med IPO1 blitt trent og vist frem her hjemme, tror jeg jaggu ikke mange hadde bestått. Det er mye søppel som reiser og kommer hjem igjen med papirene i bagasjen. Ja, det er jo ikke alle som engang sender hunden, de får papirer i posten. Dog stiller ikke de på MK (mot og kamp) som igjen burde vært ett krav. Her har jeg en del meninger kjenner jeg! :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg der. Men når det er snakk om ikke godkjent FA, så blir jeg mer skeptisk. Hvorfor har de ikke gjenomført FA, og om de har, men den ikke ble godkjent: hvorfor det da?

_Alle_ oppdrettere sier at foreldrene har godt gemytt, også om de bare tror det selv, eller om de gir ****. Jeg ville derfor aldri stolt på bare et sånt utsagn fra noen som avler en rase som er viden kjent for å ha sin andel med aggressivt utagerende hunder. Så lenge det er krav om FA og IPO 1 fra raseklubben, så ville jeg ikke krevd noe mindre. Utstillingsfeil er dog ikke noe problem.

En hund trenger ikke å ha DÅRLIG gemytt for ikke å gå gjennom en FA. Jeg kjenner mange trivelige hunder som ikke har bestått FA, der mange stryker på mot, koordinering, konsentrasjon eller avreaksjon. Dvs at hunden trenger mer hjelp for å komme gjennom testen enn det som er ønskelig, uten at det har noe med at hunden er verken farlig, utagerende eller aggressiv. Det er vel strengt tatt mer sånn (ut i fra de hundene jeg kjenner som ikke har bestått) at de er det stikk motsatte, de forholder seg ganske passivt til ytre påvirkninger, og i mange situasjoner er det feil. En hund som blir utsatt for en trussel SKAL reagere. En hund som blir skremt skal reagere og deretter sjekke ut situasjonen (avreagere), ikke stå "fryst" eller gjøre overslagshandlinger som f. eks å tisse på nærmeste busk eller finne en pinne å leke med, når den egentlig burde kontrollere spøkelsene.

Selv foretrekker jeg heller en hund som reagerer (for deretter å avreagere), for en hund som reagerer kan du jobbe med. En hund som ikke har noen reaksjon på stimuli, den vil det være vanskelig å jobbe opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund trenger ikke å ha DÅRLIG gemytt for ikke å gå gjennom en FA. Jeg kjenner mange trivelige hunder som ikke har bestått FA, der mange stryker på mot, koordinering, konsentrasjon eller avreaksjon. Dvs at hunden trenger mer hjelp for å komme gjennom testen enn det som er ønskelig, uten at det har noe med at hunden er verken farlig, utagerende eller aggressiv. Det er vel strengt tatt mer sånn (ut i fra de hundene jeg kjenner som ikke har bestått) at de er det stikk motsatte, de forholder seg ganske passivt til ytre påvirkninger, og i mange situasjoner er det feil. En hund som blir utsatt for en trussel SKAL reagere.

Alt en schæfer IKKE skal være og derfor bør slike hunder heller ikke brukes i avl.

Meg bekjent er det et positivt tegn at oppdretter velger å stå utenfor schæferklubben, og det er veldig mange seriøse hundemennesker som gjør nettopp det, og mange av dem produserer landets beste brukshunder per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt en schæfer IKKE skal være og derfor bør slike hunder heller ikke brukes i avl.

Meg bekjent er det et positivt tegn at oppdretter velger å stå utenfor schæferklubben, og det er veldig mange seriøse hundemennesker som gjør nettopp det, og mange av dem produserer landets beste brukshunder per i dag.

Jeg har vel ikke sagt at de skal være sånn? Jeg har sagt at det ikke betyr at de har "dårlig gemytt" og er aggressive, farlige og utagerende, heller tvert imot, de er passive.

Å si at det er positivt at folk står utenfor er å ta litt hardt i. Ja, det er flere seriøse bruksoppdrettere som står utenfor pga avlsrestriksjoner med utenlandske hannhunder, MEN det er også flere som står utenfor fordi det er det enkleste og fordi de slipper å forholde seg til f. eks HD/AD-restriksjoner i avl...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det er positivt at folk står utenfor er å ta litt hardt i. Ja, det er flere seriøse bruksoppdrettere som står utenfor pga avlsrestriksjoner med utenlandske hannhunder, MEN det er også flere som står utenfor fordi det er det enkleste og fordi de slipper å forholde seg til f. eks HD/AD-restriksjoner i avl...

Og det var i bunn og grunn mitt poeng når jeg kommenterte "motstanden" mot å kjøpe schäfer fra en oppdretter utenfor klubben. Det er ikke nødvendigvis negativt, men at man da selv må se hva hunden(e) er god for. Hva den har oppnådd av meritter, om de har gått MH, FA eller whatever. Men det er jo sånne ting jeg personlig ville sjekka uavhengig om oppdretter var med i klubben eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...