Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir dette?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Dette er en bare løse tanker en tidlig mandag morgen. Hvilken rase vil jeg om jeg sier jeg ønsker meg:

- mentalt stabil hund

- en trenbar hund

- en førbar/førervar hund

- en hund som kan passe til hvilken som helst slags sportsgren.

- en hund som ikke ser ut som en firkant satt på 4 pinner

- en hund som likevel er vakker og stolt (i mine øyne :P )

- en hund som har minst mulige sykdommer

- en middels til stor hund, ala schæferen

Finnes denne? Raser som dukker opp kommer jeg til å plukke i filler med personlige meninger om det er noe å plukke på :P Så kom med gode argumenter for hvorfor akkurat denne rasen passer til meg.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 292
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan prøve.. Skriver det nedenfor Nå er det omtrent INGEN av de egenskapene du har beskrevet som er viktig for c-arbeidet, som da er bitedelen i IPO/schutz. Jeg er såpass fordomsfull

Men det er jo nettopp det som er poenget? Hvis du ikke har ambisjoner om konkurranse og de høyere klassene så spiller det ikke så stor rolle hvilken rase du velger. Lapphund fungerer helt fint til lek

Mot betyr stort sett det motsatte av å løpe bort å bite. De som har mot, trygghet og selvstendighet trenger ikke å bite de, de bare holder stand og passer på til eier kommer. De som ikke har mot, de s

Posted Images

Du har mye de samme kravene som meg, og jeg lander stadig på labrador, til tross for at jeg ikke vil ha det. Men den faller kanskje i firkant-boksen din?

Golden?

Belger?

Du sier ingenting om pelskrav, men siden du har schæferdyra regner jeg med du tåler litt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye de samme kravene som meg, og jeg lander stadig på labrador, til tross for at jeg ikke vil ha det. Men den faller kanskje i firkant-boksen din?

Golden?

Belger?

Du sier ingenting om pelskrav, men siden du har schæferdyra regner jeg med du tåler litt. :P

Pels er ikke så viktig nei :)

Golden (regner med du mener bruksvarianten) har ett gemytt jeg sliter litt med, de er så "raske" på en måte. En jeg kjenner som gikk fra schæfer til golden sa: "er jo som såpe jo!". De faller ikke innunder firkanta. Det gjør derimot belgeren, som også har ett gemytt jeg ikke liker :P De pelsede blir litt for "pinglete" for meg, og de korte for skarpe og de er ikke noe særlig sosiale av seg og det er ikke av den normale skyheten ;)

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "hvilken som helst sportsgren" så tenker du vel kanskje ipo også?

Ja :P Og dermed ble svaret alt for lett, si :P Men altså ikke noe hovedkrav. Klarer meg fint uten IPO, men jeg vil ha temperamentet som vil holde til ett RIK program.

Labrador av dual eller jaktlinjer :-)

Svarte på det til Simira :)

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :P Og dermed ble svaret alt for lett, si :P Men altså ikke noe hovedkrav. Klarer meg fint uten IPO, men jeg vil ha temperamentet som vil holde til ett RIK program.

Altså du har jo åpent for alle brukshunder da. I Finland bruker de jo RIK lydigheten til alt som har med bruks (som RIK :P ) og der starter jo de fleste som har brukshund raser.

Så du sitter igjen med hele listen egentlig:

Aussie, Risen, Hollender lang/kort, Belger av div variasjoner, AK, Aussie, Schäferhund osv osv Lettere å legge til hele listen til SBK :P

Og legge til div retrivere (opplever jakt labbis som noe helt annet enn golden forøvrig) og BC (det fins jo oppdrettere som både mentaltester og helsetester om man bare er villig til å lete og vente)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels er ikke så viktig nei :)

Golden (regner med du mener bruksvarianten) har ett gemytt jeg sliter litt med, de er så "raske" på en måte. En jeg kjenner som gikk fra schæfer til golden sa: "er jo som såpe jo!". De faller ikke innunder firkanta. Det gjør derimot belgeren, som også har ett gemytt jeg ikke liker :P De pelsede blir litt for "pinglete" for meg, og de korte for skarpe og de er ikke noe særlig sosiale av seg og det er ikke av den normale skyheten ;)

Og det er det mye i:)

Jeg hadde dalmis, det var som å gå fra lada til ferrari :P

Men ser at andre har vært inne på det, men hva med Chodsky? Eller Beauceron?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke schäfer igjen?

Det finnes forøvrig langhårsbelgere som ikke blir for pinglete, men om du trives med schäfergemytt, så vil du neppe trives med belgergemytt.

Jo, blir nok det :P Var bare nysgjerrig på om det finnes en annen rase som jeg kan like.

Altså du har jo åpent for alle brukshunder da. I Finland bruker de jo RIK lydigheten til alt som har med bruks (som RIK :P ) og der starter jo de fleste som har brukshund raser.

Så du sitter igjen med hele listen egentlig:

Aussie, Risen, Hollender lang/kort, Belger av div variasjoner, AK, Aussie, Schäferhund osv osv Lettere å legge til hele listen til SBK :P

Og legge til div retrivere (opplever jakt labbis som noe helt annet enn golden forøvrig) og BC (det fins jo oppdrettere som både mentaltester og helsetester om man bare er villig til å lete og vente)

*ler* Ja listen er lang, men jeg beskriver vel schæfer :P Bortsett fra helsa.

Riesen er nok den eneste jeg kan se for meg at jeg vil like.

Men altså. Chodsky? At folk sier de er brukandes, gjør de ikke brukandes. Er det noen form for dokumentasjon på at dette er en rase for noen som vil ha en hund som duger til "alt"?

Ja, fin og alt det er i ryktene, men jeg har aldri sett det med egne øyne. I hodet mitt er de liten schæfer med sofamentalitet :P Uff den er sikkert veldig ufin av meg, men som sagt, det er i mitt hode og dermed ikke slik det er.

Nå skal det være sagt at det blir schæfer igjen ;) Det er langt frem i tid, men drodle litt om det finnes en rase som er nokså lik schæferen :P

Nei @Krutsi rottis finner du aldri ever never i min husholdning :P Ei heller dobberman!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, blir nok det :P Var bare nysgjerrig på om det finnes en annen rase som jeg kan like.

*ler* Ja listen er lang, men jeg beskriver vel schæfer :P Bortsett fra helsa.

Riesen er nok den eneste jeg kan se for meg at jeg vil like.

Ja, fin og alt det er i ryktene, men jeg har aldri sett det med egne øyne. I hodet mitt er de liten schæfer med sofamentalitet :P Uff den er sikkert veldig ufin av meg, men som sagt, det er i mitt hode og dermed ikke slik det er.

Nå skal det være sagt at det blir schæfer igjen ;) Det er langt frem i tid, men drodle litt om det finnes en rase som er nokså lik schæferen :P

Nei @Krutsi rottis finner du aldri ever never i min husholdning :P Ei heller dobberman!

Jeg mente det faktisk helst seriøst. En god sporttispe, uten noe tunge deler både fysisk eller mentalt :P Det betyr at du kan ikke kjøpe hund fra hvem som helst, men det er virkelig en god hund kan man bruke til mye. De er heller ikke friske bestandig, men mitt inntrykk er at kjøper man fra en seriøs oppdretter, så har man god sjanse.. Selv om man fortsatt kan være uheldig da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hva du mener? :)

Schäferfolk syns gjerne belgerne er masete og stressa, mens belgerfolk gjerne syns at schäferen er treg og tung. Det er ikke nødvendigvis hverken rett (eller galt) noen av delene, det er bare det at folk har forskjellige preferanser, evt er vant til andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferfolk syns gjerne belgerne er masete og stressa, mens belgerfolk gjerne syns at schäferen er treg og tung. Det er ikke nødvendigvis hverken rett (eller galt) noen av delene, det er bare det at folk har forskjellige preferanser, evt er vant til andre ting :)

Ok, da henger jeg med :)!

Jeg har schæfer selv og har møtt en del belgere både lange og korte, jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen, men så går det jo på preferansene som du sier :)

Men, så vurderer jo jeg belger selv, så mulig det ligger noe der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da henger jeg med :)!

Jeg har schæfer selv og har møtt en del belgere både lange og korte, jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen, men så går det jo på preferansene som du sier :)

Men, så vurderer jo jeg belger selv, så mulig det ligger noe der ;)

Ja, noen vil sikkert like begge deler :)

Jeg vurderer ikke gruppe 1-hunder lenger i det hele tatt, for å være ærlig. Men det er mulig "problemet" ligger mer hos meg enn hos den type hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...