Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise med valp til Finland


Veronica O
 Share

Recommended Posts

Ei i Finland skal ha en valp herfra og etter de nye eu-reglene (datert 29.12.14) så er det ikke mulig å ta med seg valp inn i Finland fra Norge før de er 15 uker - rabiesvaksine når den er 12 uker + 21 dager. Jeg syntes dette er veldig trist og ikke minst ergelig da alle vet at det ikke finnes noen risiko med valp fra Norge. I de nye reglene så vet jeg det finnes unntak for nærliggende land, som mellom oss og Sverige. Er det slik mellom Sverige og Finland også? Hun fra Finland mener at hun fint kan hente en valp under 12 uker uten rabies vaksine fra Sverige (slik vi har det med Sverige), kan vi da gjøre avtale med en oppdretter i Sverige ved og omregistrere valpen der og kjøpe Svensk pass for så at hun fra Finland kan hente valpen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei i Finland skal ha en valp herfra og etter de nye eu-reglene (datert 29.12.14) så er det ikke mulig å ta med seg valp inn i Finland fra Norge før de er 15 uker - rabiesvaksine når den er 12 uker + 21 dager. Jeg syntes dette er veldig trist og ikke minst ergelig da alle vet at det ikke finnes noen risiko med valp fra Norge. I de nye reglene så vet jeg det finnes unntak for nærliggende land, som mellom oss og Sverige. Er det slik mellom Sverige og Finland også? Hun fra Finland mener at hun fint kan hente en valp under 12 uker uten rabies vaksine fra Sverige (slik vi har det med Sverige), kan vi da gjøre avtale med en oppdretter i Sverige ved og omregistrere valpen der og kjøpe Svensk pass for så at hun fra Finland kan hente valpen der?

Dere kan jo, men det er jo ikke lov. Selger må nok signere papirer som sier at hunden ikke har oppholdt seg andre plasser og ikke har blitt utsatt for smitte osv. Er det ikke noe sånn eu regler nå da med unntak for valper under 12 uker? Får ikke vi innpass der da isåfall gjennom eøs?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo, men det er jo ikke lov. Selger må nok signere papirer som sier at hunden ikke har oppholdt seg andre plasser og ikke har blitt utsatt for smitte osv. Er det ikke noe sånn eu regler nå da med unntak for valper under 12 uker? Får ikke vi innpass der da isåfall gjennom eøs?

I forhold til Finland så er vi "tredjemansland, på lik linje med island osv, derfor gjelder visst ikke disse unntakene oss vs Finland.

Vi er ikke medlem av EU, så vi har ikke tatt i bruk disse reglene enda, men de vil bli gjeldene fra slutten av Mars (EØS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chippen til hunden din forteller forøvrig hvilket land hunden er førstegangsregistrert i. Papirene fra sverige etter omregsitrering står det også anmerket import land.

Ser den, men hvis vi "selger" valpen til en i Sverige som igjen liksom videreselger valpen til en i Finland...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men hvis vi "selger" valpen til en i Sverige som igjen liksom videreselger valpen til en i Finland...?

Så er du en sykt god medhjelper til å gjøre det enda vanskeligere å eksportere og importere valper senere.

Og tvers igjennom useriøs som faktisk er 100% med på å smugle en hund og går med på å bryte opp til flere regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slike smutthull som du prøver på å gjøre der som gjør at det blir strengere og strengere regelverk! :sint_01:

Men de legger litt opp til det når de ikke kan skille mellom rabies-land og de som ikke har hverken rabies eller andre risikoer. Jeg syntes det er synd for valpekjøper som ikke kan få sin valp før den er 15 uker gammel når den kommer fra Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de legger litt opp til det når de ikke kan skille mellom rabies-land og de som ikke har hverken rabies eller andre risikoer. Jeg syntes det er synd for valpekjøper som ikke kan få sin valp før den er 15 uker gammel når den kommer fra Norge!

"Synd på" er ikke noe tema, det er lover og regler som brytes. Lover og regeler som er innført pga oppdrettere som går inn for å bryte reglene.

Hva gjør du for å forebygge strengere regler ved å gjøre dette? Ikke noe, blir det oppdaget så er DU som har gått med på dette og er grunnlaget for statestikkne som gjør at dette regelverket er innført OG kommer til å forbli for de får dokumentasjon på at oppdretter gjør alt de kan for å fjuske seg unna regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er du en sykt god medhjelper til å gjøre det enda vanskeligere å eksportere og importere valper senere.

Og tvers igjennom useriøs som faktisk er 100% med på å smugle en hund og går med på å bryte opp til flere regelverk.

Kall meg hva du vil, men jeg tenker faktisk også på valpens beste. De ukene de må være igjen hos oppdretter er ukene de trenger mest mulig stimulering! og ja, jeg kommer selvfølgelig til å gjøre mitt beste, men til flere man "sitter igjen" med, til mindre tid får hver valp! Og hvorfor skal det være rettferdig at hun fra Finland ikke kan få sin valp når den er 8 uker, når de fra California kan hente når den er 8 uker??!! De har faktisk rabies i sitt land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg hva du vil, men jeg tenker faktisk også på valpens beste. De ukene de må være igjen hos oppdretter er ukene de trenger mest mulig stimulering! og ja, jeg kommer selvfølgelig til å gjøre mitt beste, men til flere man "sitter igjen" med, til mindre tid får hver valp! Og hvorfor skal det være rettferdig at hun fra Finland ikke kan få sin valp når den er 8 uker, når de fra California kan hente når den er 8 uker??! De har faktisk rabies i sitt land!

Lover og regler heter det: Norsk lov, Svensk lov, Finsk lov.

Stem ja til EU neste gang det er folkeavstemmning om du ønsker være endel av det felleskapet (forøvrig er det SVÆRT få land innenfor EU som har unntak fra reglene.) At vi har det fra Sverige er "lykke og fromme", og jo flere som bryter reglverket og bruker sverige som "hvit vasking" land, jo fortere får vi innstamming til/fra Sverige også.

Lover er lover.

USA er ikke EU land. Om du henter valp fra USA til Norge så har du samme regelverket som det er for Finland fra Norge.

Klarer du ikke ta vare på valpene så betaler du noen for å gjøre det den perioden. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Synd på" er ikke noe tema, det er lover og regler som brytes. Lover og regeler som er innført pga oppdrettere som går inn for å bryte reglene.

Hva gjør du for å forebygge strengere regler ved å gjøre dette? Ikke noe, blir det oppdaget så er DU som har gått med på dette og er grunnlaget for statestikke som gjør at dette regelverket er innfør OG kommer til å forbli for de får dokumentasjon på at oppdretter gjør alt de kan for å fjuske seg unna regelverket.

Som skrevet tidligere, så forstår jeg ikke problemet når valpen(e) kommer fra et risikofritt land! Hvor er rettferdigheten i reglene? Når vi selv er et land som jobber hardt for å ikke få noen risikoer? Jeg forstår "problemet" og at regler bør være strenge med import fra land med konstantert rabies eller andre risikoer! Jeg forholder meg til regler selv ved import til Norge fra et land hvor det er rabies eller andre risikoer! Det er ikke der problemet mitt ligger, det er at det ikke finnes risiko fra Norge, og fordi vi ikke er et nærliggende land til Finland, så skal de da ikke få valpen før 15 uker, men fra Sverige hadde det gått helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de legger litt opp til det når de ikke kan skille mellom rabies-land og de som ikke har hverken rabies eller andre risikoer. Jeg syntes det er synd for valpekjøper som ikke kan få sin valp før den er 15 uker gammel når den kommer fra Norge!

De legger litt opp til det de som setter fartsgrensene også, for veiene her i området er helt klart egnet til å kjøre fortere på enn det fartsgrensa er ...

Har tre importer jeg, alle var 15 uker da jeg fikk dem. Jeg synes ikke spesielt synd på meg. Men så hadde jeg oppdrettere/passere til hundene som tok seg tiden og bryet med å jobbe litt med hundene. Det er jo ikke alle oppdrettere som gidder det ...

Kall meg hva du vil, men jeg tenker faktisk også på valpens beste. De ukene de må være igjen hos oppdretter er ukene de trenger mest mulig stimulering! og ja, jeg kommer selvfølgelig til å gjøre mitt beste, men til flere man "sitter igjen" med, til mindre tid får hver valp! Og hvorfor skal det være rettferdig at hun fra Finland ikke kan få sin valp når den er 8 uker, når de fra California kan hente når den er 8 uker??! De har faktisk rabies i sitt land!

Som oppdretter er man aldri gitt at man får solgt og levert alle valper når de er 8 uker gamle. Og klarer man ikke sørge for tid til eventuelle overliggere, da burde man kanskje revurdere å ha kull ...

Kanskje det er derfor de i Carlifornia kan hente valpen sin når de er 8 uker gamle da, fordi de alt har rabies der ;)

Jeg er blitt fortalt at Jorbruksverket i Sverige er ganske strenge på det og at det får konsekvenser om man "kjøper og importerer en valp som man så kort tid senere selger videre til et annet land".

edit: så at man kan ta inn valper fra Sverige til Finland under 12 uker.

Sånn ellers synes jeg det er useriøst av oppdretter her i Norge, oppdretter i Sverige og kjøper i Finland. Men det er nå meg da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover og regler heter det: Norsk lov, Svensk lov, Finsk lov.

Stem ja til EU neste gang det er folkeavstemmning om du ønsker være endel av det felleskapet (forøvrig er det SVÆRT få land innenfor EU som har unntak fra reglene.) At vi har det fra Sverige er "lykke og fromme", og jo flere som bryter reglverket og bruker sverige som "hvit vasking" land, jo fortere får vi innstamming til/fra Sverige også.

Lover er lover.

USA er ikke EU land. Om du henter valp fra USA til Norge så har du samme regelverket som det er for Finland fra Norge.

Klarer du ikke ta vare på valpene så betaler du noen for å gjøre det den perioden. Enkelt og greit.

Jeeeezzzzes, du må da kunne se litt på hva jeg mener??!! Jeg vet hva reglene sier, men hadde vi hatt litt mer grense til Finland så hadde det ikke vært noe problem!! Vårt land har ikke mer risiko enn Sverige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeeezzzzes, du må da kunne se litt på hva jeg mener??! Jeg vet hva reglene sier, men hadde vi hatt litt mer grense til Finland så hadde det ikke vært noe problem! Vårt land har ikke mer risiko enn Sverige!

Nei Sverige er faktisk større risiko enn oss pga orm, og inntil regelverket ble endret så hadde de flere krav fra Sverige til Finland enn fra Norge til Finland.

Men nei, jeg ser ikke hvordan det å hjelpe deg finne en måte å "hvit vaske" en valp på er å "se litt hva du mener". Du skriver faktisk at du ønsker smugle en valp! Ja, det er faktisk det du prøver finne en mulighet til å gjøre.

Samme hvor "dumt og slemt" regelverket er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger litt opp til det de som setter fartsgrensene også, for veiene her i området er helt klart egnet til å kjøre fortere på enn det fartsgrensa er ...

Har tre importer jeg, alle var 15 uker da jeg fikk dem. Jeg synes ikke spesielt synd på meg. Men så hadde jeg oppdrettere/passere til hundene som tok seg tiden og bryet med å jobbe litt med hundene. Det er jo ikke alle oppdrettere som gidder det ...

Som oppdretter er man aldri gitt at man får solgt og levert alle valper når de er 8 uker gamle. Og klarer man ikke sørge for tid til eventuelle overliggere, da burde man kanskje revurdere å ha kull ...

Kanskje det er derfor de i Carlifornia kan hente valpen sin når de er 8 uker gamle da, fordi de alt har rabies der ;)

Da både Sverige og Finland er medlem av EU, så gjelder vel reglene like mye fra Sverige til Finland som fra Norge til Finland. Minimum 15 uker. Jeg er blitt fortalt at Jorbruksverket i Sverige er ganske strenge på det og at det får konsekvenser om man "kjøper og importerer en valp som man så kort tid senere selger videre til et annet land".

Ikke snakk om hva jeg klarer eller ikke, men satt det bare litt på spissen. Jeg har selv inportert og jeg var ikke fullt så heldig, men jeg syntes heller ikke synd på meg selv, for jeg visste hva det innebar og importere fra et rabies-land. Hun fra Finland hadde satt seg på liste den dagen jeg la ut planene om kullet og ingen av oss visste hva de nye reglene innebar den gangen.

Helt sikkert, kjøper der sa at landet var klar over at Norge var rabies-fritt så var null problem og importere herfra. og valpen ville få vaksine på lik linje med kull/hunder de selv har i landet - rundt 6 mnd alder.

Visstnok så finnes det unntak for nærliggende land - se linker over ;)

Jeg skal selv ta en tlf til mattilsynet i morgen for en oppklaring - er litt forvirring ute og går i og med vi ikke er et eu-land

Grunnen til at jeg spurte her er fordi jeg tok det opp flere plasser på facebook i går og får en haug med ulike svar fra både norske, svenske og finske.

Kjøper i Finland forsøkte og ringe mattilsynet i sitt land i begynnelsen av Januar. De har kun tlf-tid 2 timer pr dag, alt annet skal foregå over mail. Hun forsøkte og å sende mail, men fikk ikke svar. Til slutt fikk hun tak i det på tlf og fikk veldig lite svar, men de sa dette med nærliggende land. Da hun spurte om hvordan de stilte seg i forhold til Norge, hvor valpen ikke ville dra med seg noen form for sykdom/risiko, fikk hun ikke svar på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Sverige er faktisk større risiko enn oss pga orm, og inntil regelverket ble endret så hadde de flere krav fra Sverige til Finland enn fra Norge til Finland.

Men nei, jeg ser ikke hvordan det å hjelpe deg finne en måte å "hvit vaske" en valp på er å "se litt hva du mener". Du skriver faktisk at du ønsker smugle en valp! Ja, det er faktisk det du prøver finne en mulighet til å gjøre.

Samme hvor "dumt og slemt" regelverket er...

Javel

Ja, hva skreiv jeg - vi har IKKE mer risiko enn Sverige. Kunne selvfølgelig slengt med - men mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerlper ikke snakke med mattilsynet i Norge. Du må snakke med finske myndigheter, og jeg kan gi det svaret med en gang:

thank you for contacting us.

The new pet regulation came into effect on 29th December 2014 in all EU-countries. Every EU-country could decide themselves, if they will allow the import of unvaccinated puppies and kittens or not.

Finland's decision was that the import of unvaccinated puppies and kittens (under 12 weeks old) is allowed from all EU-countries. Finland's other decision was that it is not allowed to import unvaccinated puppies and kittens (under 12 weeks) from countries that are comparable to EU-countries eg. Norway, Switzerland, Iceland. These countries are now comparable to so called third countries.

The import of unvaccinated puppies and kittens from third countries outside the EU to Finland is forbidden.

The current import requirements for dogs from Norway (and Switzerland and Iceland) to Finland are:
- microchip
- rabies vaccination that has been given to a puppy that is a minimum of 12 weeks old. After the vaccination a 21 day waiting period has to be waited as well.*
- third country (Norway's own) pet passport.

*The new pet regulation states that puppies under the age of 12 weeks can no longer be vaccinated against rabies. The puppy starts to form antibodies against rabies only at the age of 12 weeks, so rabies vaccinations given to a puppy that is younger than 12 weeks are not valid.

If the puppy arrives to Finland straight from Norway then the echinococcus treatment is not required, because both countries are free of the parasite. If the puppy comes through Sweden by car, then the treatment is required, because Sweden is not free of the parasite.

If the puppy travels alone in cargo, a clinical examination is done by a competent veterinarian in Norway a maximum of 48h before travelling. The veterinarian makes sure the puppy is healthy and can travel alone. The examination is marked in the pet passport. If the puppy travels with a human, then the examination is not required.

More information on our website:
http://www.evira.fi/portal/en/animals/import+and+export/eu-member-countries--norway-and-switzerland/dogs--cats-and-ferrets/dog+and+ferret+puppies+and+kittens+-e.g.+eea--+efta-+and+schengen-countries-/

Best regards,
Evira’s animal health and welfare unit: ehyt@evira.fi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerlper ikke snakke med mattilsynet i Norge. Du må snakke med finske myndigheter, og jeg kan gi det svaret med en gang:

thank you for contacting us.

The new pet regulation came into effect on 29th December 2014 in all EU-countries. Every EU-country could decide themselves, if they will allow the import of unvaccinated puppies and kittens or not.

Finland's decision was that the import of unvaccinated puppies and kittens (under 12 weeks old) is allowed from all EU-countries. Finland's other decision was that it is not allowed to import unvaccinated puppies and kittens (under 12 weeks) from countries that are comparable to EU-countries eg. Norway, Switzerland, Iceland. These countries are now comparable to so called third countries.

The import of unvaccinated puppies and kittens from third countries outside the EU to Finland is forbidden.

The current import requirements for dogs from Norway (and Switzerland and Iceland) to Finland are:

- microchip

- rabies vaccination that has been given to a puppy that is a minimum of 12 weeks old. After the vaccination a 21 day waiting period has to be waited as well.*

- third country (Norway's own) pet passport.

*The new pet regulation states that puppies under the age of 12 weeks can no longer be vaccinated against rabies. The puppy starts to form antibodies against rabies only at the age of 12 weeks, so rabies vaccinations given to a puppy that is younger than 12 weeks are not valid.

If the puppy arrives to Finland straight from Norway then the echinococcus treatment is not required, because both countries are free of the parasite. If the puppy comes through Sweden by car, then the treatment is required, because Sweden is not free of the parasite.

If the puppy travels alone in cargo, a clinical examination is done by a competent veterinarian in Norway a maximum of 48h before travelling. The veterinarian makes sure the puppy is healthy and can travel alone. The examination is marked in the pet passport. If the puppy travels with a human, then the examination is not required.

More information on our website:

http://www.evira.fi/portal/en/animals/import+and+export/eu-member-countries--norway-and-switzerland/dogs--cats-and-ferrets/dog+and+ferret+puppies+and+kittens+-e.g.+eea--+efta-+and+schengen-countries-/

Best regards,

Evira’s animal health and welfare unit: ehyt@evira.fi

Er det ikke det jeg har skrevet og gitt linker på da?

men mattilsynet skal jo også vite noe om export og ikke bare import? men når jeg leste på mattilsynet sine sider, så var det da jeg ble noe forvirret... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det jeg har skrevet og gitt linker på da?

men mattilsynet skal jo også vite noe om export og ikke bare import? men når jeg leste på mattilsynet sine sider, så var det da jeg ble noe forvirret... :/

Nei, mattilsynet vil svare deg: Kontakt finske myndigheter.

Men hva er du ute etter? Det står i klartekst så den må ha Rabies + 21 dager selv om den stopper i Sverige pga opprinnelsen er Norge. Så du får den ikke lovlig inn i Finland via andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mattilsynet vil svare deg: Kontakt finske myndigheter.

Men hva er du ute etter? Det står i klartekst så den må ha Rabies + 21 dager selv om den stopper i Sverige pga opprinnelsen er Norge. Så du får den ikke lovlig inn i Finland via andre land.

Ok :) Syntes også det er rart at de ikke kan svare konkret når hun kontaktet myndighetene i Finland..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men hvis vi "selger" valpen til en i Sverige som igjen liksom videreselger valpen til en i Finland...?

Det står jo fortsatt hvor valpen kommer ifra, og det er ikke lov å importere annet enn svenskfødte valper, hjelper ingenting at den står i annet eie. Blir dere tatt så risikerer du jo i verste fall at valpen blir avlivet, i "beste" fall så blir jo valpen puttet i karantene, og det er nok mye verre enn å bli hjemme litt ekstra. Poenget her er jo ikke hvor valpen er eid, men hvor valpen er født og hvor den har oppholdt seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...