Gå til innhold
Hundesonen.no

Fóring av rått kjøtt, frukt og grønnsaker - eller tørrfór?


Gladidyrenesine
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ennå ikke fått hund, men skal få en Schæfer i Mai. Går mye frem og tilbake på hvilket fór jeg skal gå for. Pratet mye med veterinærer og andre med erfaring, og ble anbefalt Eukanuba, ettersom dette fóret har påvist å hjelpe med å holde tennene rene.

Selv er jeg nysgjerrig på fóret Orijen. Det virker som et veldig godt produkt, selv om jeg har lest at noen kan ha slitet med tarmgass.

Men så har jeg lest mye om dette med "raw food feeding" på internettet, og det har fanget min oppmerksomhet. Har hørt fra noen som har brukt å gitt litt karbonadedeig til sin hund, og har hatt godt av det. Men jeg vil gjerne høre litt mer om de som gir 100% rå mat til sine hunder.

Schæfere kan ha en følsom mage, grunnet tarmfloraen. Har lest at noen bruker Kefir for å stabilisere tarmfloraen his sine.

Jeg har sikkert 1000 spørsmål om dette. Men kort og godt. Dere som gir sine hunder rå mat, dvs rått kjøtt, bein, egg, frukt og grønt... hvordan takler deres hunder dette? Er det noe å anbefale?

Hilsen en (snart) ny hundeeier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å gi min minibull på 50/50 Vom og Hundemat (som er ferdig rå hundemat) og Orijen tørrfor da han var valp. Det har fungert supert og han har hatt flott hold og blank pels.

Etterhvert gikk jeg over på kun VogH, men det viste seg at min ikke tåler så godt råfôring og sliter litt med syre av det. Etter å ha testet litt forskjellige varianter har vi endt opp med Acana tørrfor (samme produsent som Orijen), som han fungerer veldig godt på.

Jeg har veldig troen på å fôre rått, så vil nok alltid forsøke det på mine hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med Vom og Hundemat samt at jeg tilsetter 1ss biola naturell daglig i maten. For første gang har jeg fått skryt hos veterinær av tennene til hunden. Jeg er ikke i tvil om at råforing er best både for muskler, skjelett og tenner.
Biola er nyttig for at mage og tarm har riktig bakterieflora.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stund råfôret etter noe som kalles Prey Model selv. Du kan lese litt om det og hva det går ut på på norsk her: www.raaforing.no, og gruppen "Råforing - Prey Norge" på FB. Ellers er det mye å hente når du søker på engelsk.

Har du sjekket ut Vom og hundemat? Dette er rene og ubehandlede kjøttprodukter (gjerne med bein og organer, og noen fisk innblandet), malt opp til en farse, fryst i pølser eller blokker og kun tilsatt vitaminer. Eller så finnes det jo andre ferdigprodukter av råfôring og.

Har selv valgt å gå tilbake til Vom og hundemat etter at de kom med Taste-varianter selv, ga også en del av Vom og hundemat tidligere. Så nå gir jeg 50% V&H Taste lam selv, og resterende halvpart div. kjøtt og fisk, og litt bein.

Rett og slett for da slipper jeg å tenke noe som helst på organdelen lenger, da den varianten jeg gir inneholder organer/innmat.

Så det er enda enklere, men jeg synes absolutt at det å sammensette var fullt overkommelig selv, av organer ga jeg lever, nyrer og nå og da hele småørreten uten innmat som har litt øyne og hjerne som går under organdelen. Fant dette på vanlige matbutikker med stort utvalg.

Men det er fullt mulig å bare gi Vom og hundemat og da det finnes i fullfôrvarianter, som jo er enklere for de fleste, og hvertfall enklere å starte med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stund råfôret etter noe som kalles Prey Model selv. Du kan lese litt om det og hva det går ut på på norsk her: www.raaforing.no, og gruppen "Råforing - Prey Norge" på FB. Ellers er det mye å hente når du søker på engelsk.

Har du sjekket ut Vom og hundemat? Dette er rene og ubehandlede kjøttprodukter (gjerne med bein og organer, og noen fisk innblandet), malt opp til en farse, fryst i pølser eller blokker og kun tilsatt vitaminer. Eller så finnes det jo andre ferdigprodukter av råfôring og.

Har selv valgt å gå tilbake til Vom og hundemat etter at de kom med Taste-varianter selv, ga også en del av Vom og hundemat tidligere. Så nå gir jeg 50% V&H Taste lam selv, og resterende halvpart div. kjøtt og fisk, og litt bein.

Rett og slett for da slipper jeg å tenke noe som helst på organdelen lenger, da den varianten jeg gir inneholder organer/innmat.

Så det er enda enklere, men jeg synes absolutt at det å sammensette var fullt overkommelig selv, av organer ga jeg lever, nyrer og nå og da hele småørreten uten innmat som har litt øyne og hjerne som går under organdelen. Fant dette på vanlige matbutikker med stort utvalg.

Men det er fullt mulig å bare gi Vom og hundemat og da det finnes i fullfôrvarianter, som jo er enklere for de fleste, og hvertfall enklere å starte med. :)

Har ikke vært borti V&H, nei, men skal prøve den når den tid kommer :) Skal sjekke ut de sidene, tusen takk :) Har du prøvd i tilsette noe grønt når du gir dine mat, med tanke på vitaminene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti V&H, nei, men skal prøve den når den tid kommer :) Skal sjekke ut de sidene, tusen takk :) Har du prøvd i tilsette noe grønt når du gir dine mat, med tanke på vitaminene?

Nei, (eller ikke på lenge, mer inspirert av BARF da jeg var helt ny i råfôring derimot), da jeg mener hunder er konstruerte kjøttetere og ikke behøver, nyttiggjør seg godt av eller har godt av noe særlig med vegetabiler i kosten.

Bruker man vitaminrike organer og varierer på dette og forskjellige typer kjøtt, fisk og bein, får en hund dekket alle sine behov. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti V&H, nei, men skal prøve den når den tid kommer :) Skal sjekke ut de sidene, tusen takk :) Har du prøvd i tilsette noe grønt når du gir dine mat, med tanke på vitaminene?

Mi spiser salat, gullerot, paprika, banan, agurk mm som snacks. Så er vel bare å gi så lenge det ikke er giftig ;) Jeg råforer ikke akkuratt nå, men vet om folk som bare gir rått og de pleier å gi litt grønt i tillegg. Den klarer seg antageligvis uten (så lenge den får riktig forhold mellom kjøtt, organer og bein) som hun over meg sier også altså :) Men som sagt: Jeg gir for hygge og snacks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med vom og hundemat og bein + annet kjøtt innimellom og synes mine har fungert veldig bra på det.

Forrige hunden min hadde veldig problemer med magen før, men ble bra etter at jeg gikk over til v&h.

Orijen bruker jeg på reiser osv. og er godt fornøyd med det også :)

Jeg tenker litt sånn at man må se hva som fungerer for sin egen hund uansett om man forer rått eller tørt, og noen ganger må man prøve ut litt forskjellig for å se hva som fungerer.

Min får også litt kokte grønnsaker i tillegg. Vet ikke om hun får så mye igjen for det, men det fyller ihvertfall opp magen til en konstant sulten retriever :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her går det i V&H nr 25, altså den med kylling, laks, storfe og vom.

I tillegg er det rå, frosne, ukrydra kyllingvinger og kyllingsklubber (skikkelig digg synes hunden!), rått egg, litt avskjær fra kjøtt til middag.

Han elsker å få gulrot, brokkolig og blomkål, så det får han både rått og kokt. Det er ikkje farlig å gi, og han lika det :) også får han gulost, brunost, fiskekaker og kokt skine som godbiter. Får slikke rein rømmebokser, kesambokser, smørbokser og elsker det :D

Mest rått, men litt anna, med andre ord. Han fungerer veldig bra på det, fungerte dårlig på alle tørrfor(diare/laus i magen).

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir vi v&h nr 33 og tørrfor, ca halvt om halvt eller litt mer v&h.

I tillegg får de div kjøtt og bein fra butikk og slakter.

Med unntak av en allergisk reaksjon før jul (ved bytte av tørrfor) på ene hunden så har de vært helt fin i hud, pels, tenner og poter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tørrfor så finner du div dokumenterte ting uansett hvem du ser på og uansett hvor dårlige de er. De fleste hunder fungerer greit på de fleste tørrfor, selv de som ikke er så voldsomt bra mtp innhold, og mange kan reagere på de som er bra mtp innhold, så man kan lese seg grønn på nettet, i bøker osv, men når alt kommer til alt så må du bare bestemme deg for hvilken prisgruppe du vil legge deg i og hva du ønsker i tørrforet, er det viktig hva som er i det eller er det greit så lenge hunden fungerer på det? Og derfra bare prøve et som fyller kriteriene dine, om du går for tørrfor.

Selv har jeg brukt tørrfor en del, da helst høyenergiforet til Royal canin, det har bedre innhold enn de vanlige forene til RC uten å koste like mye som orijen ol så det har blitt en sånn mellomting for meg ifht pris og kvalitet. Hundene elsker det og fungerer bra på det. Jeg har også foret en del på både vom og hundemat (nr 25/m laks) og Norwegian polar (som er et annet kjøttfor, men dette er varmebehandlet, ikke rått). Nå forer jeg 50/50 med v & h og RC 4800 og kommer til å fore 100% vom og hundemat eller norwegian polar når jeg flytter og får større fryser. Vom og hundemat er jo enkelt, ting er jo ferdig laget, man er sikker på at hunden får i seg alt den trenger og det er billig. Jeg velger å fore på kjøtt når jeg kan fordi jeg tror det er bedre for hunden enn tørrfor (ihvertfall de tørrfora med lite kjøtt og mye korn o.l.) selv om hunder flest fungerer fint på tørrfor, og fordi de liker det bedre. Antagelig må de få noe tørrfor til frokosten fordi det metter litt bedre, men 90% av foret blir rått kjøtt o.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullforer med v&h, og noe egg, fisk, kjøtt og bein innimellom.

Hunden min spiser ikke brokkoli og slikt med mindre det er most sammen med andre ting, evt kokt i en gryterett/suppe.

Superfin i magen mesteparte av tiden (blir funky i systemet når hun spiser mus/lemmen og andre hele dyr med pels). Og ved behov kan hun fint få ett måltid eller to med tørrfor uten nevneverdige problemer. Prøver jeg derimot å gi henne tørrfor fast blir hun fryktelig matlei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...