Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivisering før hjemme alene


Guest Liquorice
 Share

Recommended Posts

Guest Liquorice

Hei!

Jeg lurer på hvor mye aktivisering hundene deres får før de skal være hjemme alene en hel skole/arbeidsdag.

Står dere feks opp ekstra tidlig for å gå en lengre skogstur, trene o.l., eller greier hunden seg med en rusletur hvor den bare får gjort ifra seg og det aller nødvendigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare lufte, være sikker på at bikkja har gjort fra seg.. Jo mer aktivitet på forhånd, jo høyere er den gjerne (for jeg regner ikke med du kan la bikkja løpe 4 mil før du skal på jobb )

Det er jeg helt enig, men har heller adlir opplevd noe slikt med min hund. Men nå er det jo egentlig ikke et problem siden han ikke spiser dem alene (kanskje det er grunnen, at han er redd for å sette

Mine er mer fornøyd om de har vært i aktivitet først. Nå går ikke jeg i fast jobb og skole, så går gjerne minst en times tur eller noe slikt før jeg går fra dem på ettermiddag/kveld i blant - men om jeg skal noe tidlig er en halvtimes tur løse i skogen der de får løpt og herja litt et ''must''. :) De tar det for så vidt greit uansett, men merker at spesielt minstemann blir litt rastløs og kan klage litt om han har masse innesperra energi og så blir forlatt.

Hadde jeg hatt hunder som ble veldig energiske etter tur hadde jeg nok heller trent litt eller noe lignende, men mine legger seg pladask ned på gulvet og sover så fort vi kommer inn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen får han en luftetur mellom 5 og 20 minutter alt etter hvor god tid jeg har, vær og føre, nivå av latskap etc. Også får han frokost.

Ellers på dagen forsøker vi at han har fått gå på tur og trekke i enten en times tid, eller løpt godt fra seg løs. Men får vi ikke det til er ikke det så "nøye", drar vi så drar vi, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hun ut å gjort det hun trenger, før hun må inn igjen. Går som regel en runde rundt bygget her og det kan ta alt i fra 5-15 min. Jeg har forsøkt å jogge/slite henne ut før skoledagen, men det resulterte i en våknere hund med mere lyd. Rett før jeg går får hun et griseøre og er storfornøyd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ut i hagen og så inn når han har gjort fra seg og så drar jeg. Jeg er ingen morgen person så når jeg jobber 8-16 så er det sånn det blir og vofsen ser ut til å ha det helt fint alene.

Valp blir et helt annet tema for meg for da starter det jo med tilvenning og den tilpasses den aktuelle valpen. Men min erfaring generelt sett er å gjøre så lite som mulig ut av det før jeg går. I korte trekk betyr det at for en valp hadde fokuset heller vært på å å øke tiden passe gradvis enn akkurat hva jeg gjør før jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de sluppet ut i hagen så de får gjort fra seg. Så er det inn igjen til frokost og alenetid. Går veldig bra. Som flere har nevnt så syns jeg også de bare blir høye (eller rett og slett våkner mer) av å få noe særlig med tur ++

Slik det er nå så går de bare å legger seg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får rundt 30 min morgentur, gjerne med noen minutters godbitsøk. Avh. av hvor vi går får han gå litt fri også. Det er vanskeligere å være valp og rolig en hel dag når man har ligget til lading en hel natt og ikke får brukt opp litt av overskuddet ;)

Dessuten synes jeg det er vanskelig å finne på runder/turer som tar mindre enn 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

30-40 minutters tur, gjerne med innlagt "jaktlek". Tunga skal henge når vi kommer inn igjen - deretter skifter jeg, gir de snacks og drar på jobb.

Det har hendt at det har bare blitt kjapp luftings, om jeg har sovnet av etter klokken - og de dagene lager bikkjene lyd når de er hjemme. Så de trenger helt klart å bruke seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får også bare lufting i hagen og frokost før jeg drar. Synes ikke det virker som hva jeg gjør om morgenen er det mest avgjørende for hvor urolig han er når han er alene, men mer hvor mye aktivitet han har fått dagen før/i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten luftetur på ca. 10 minutter, samme runden hver dag. Det hender en gang iblant at hun ikke engang er interessert i det, bare gjør fra seg på plenen utenfor og går til døra igjen. Frokost når vi kommer inn, og så går jeg. Har aldri hørt fra naboene at hun lager lyd, og de hadde garantert sagt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer på hvor mye aktivisering hundene deres får før de skal være hjemme alene en hel skole/arbeidsdag.

Står dere feks opp ekstra tidlig for å gå en lengre skogstur, trene o.l., eller greier hunden seg med en rusletur hvor den bare får gjort ifra seg og det aller nødvendigste?

Som valper og unghunder får de gjerne litt mer, men mine voksne hunder får stort sett bare rett utenfor blokken for å tisse, er de heldige får de en runde i parken som ligger rett ved her da blir det vell en 5-7 minutter.. Jeg begynner veldig tidlig på jobb da, det er jo strengt tatt natt enda så når de et luftet og jeg drar så fortsetter de nattesøvnen. Hadde jeg begynt senere,typ 8 eller 9 så hadde jeg nok også luftet litt bedre først. Men jeg lufter litt ekstra på kvelden rett før leggetid som regel, 20-40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å tenke kvelden før, en god løpetur på ettermiddagen, leting etter kong eller noe enkelt. Trener dekk. Og lydighet og lek og leting etter ting i hagen, om kvelden. Og tidlig ro og kos. Godt med vann og kort tur om morgenen, såpass at de får gjøre godt ifra seg, ikke noe som girer de opp, helt ro. Så sover de. Ingen av de har behov for dotur etter maten. De er vant til å være alene til ca kl tre, er temmelig nødt på do. Vi tar bare liten tur midt på dagen, og en løpetur om kvelden igjen. Men hunder er jo forskjellig dette, tispen vår trenger mye fysisk aktivitet. Unghannen gjør seg ikke så mye av å ta det med ro både kvelden før, og dagen etter. Han løper mye på morningen dagen før vi skal være borte, og det går like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp ca kvart over fem om morningen og da rekker jeg å lufte de i 7-10min. Jeg gidder rett og slett ikke å stå opp tidligere for at de skal få litt mer action. Det tar vi rett etter jobb.

Felix finner senga med en gang etter frokosten. Blaze følger med meg litt før han går ned og legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det lufting så han får gjort fra seg, men ikke noe mat eller godbiter. Gir jeg ham noe før jeg går, har det muligheten til å trigge separasjonsangsten som vi egentlig har trent bort, for det var sånn jeg trente på det - ved å gi ham noe å tygge på. Så hvis han får noe å spise, så tror han at han MÅ stresse seg opp. :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...