Gå til innhold
Hundesonen.no

Shar Pei


Ozzy
 Share

Recommended Posts

 

Selvfølgelig kan hunder ha hudproblemer uten å være rynkete, men man er enda mer utsatt for hudproblemer når man har rynkete hud. Og når man da har en rase som i utgangspunktet sliter med hudproblemer og i TILLEGG har rynkete hud, så er ikke det et godt utgangspunkt for god hudhelse. Selv den friskeste hud kan få infeksjoner i hudfolder, fordi det i foldene er så godt mikroklima for bakterie- og soppvekst.

 

Og takk, jeg har selv hatt schäfer med hudproblemer, og jeg kan ikke tenke meg hvilket h... det hadde vært om hun hadde hatt rynker i tillegg.

 

Det er et dyrevelferdsaspekt i dette også, noen sykdommer kan man enkelt medisinere og holde i sjakk, men hudinfeksjoner krever daglig sårstell, og gir mye smerter, kløe og ubehag. Googler man shar pei er det jo ikke vanskelig å se hvor rasens problem ligger, og at det er ganske mange hunder som lider pga sin svært lite hensiktsmessige hud.

Men la oss tro på henne som har shar pei her da, og at det finnes begge deler innenfor rasen..

Hvorfor er det værre å kjøpe seg en shar pei etter friske linjer enn en schäfer etter friske linjer?

Og jeg beklager hvis du føler deg "personangrepet" pga jeg bruker din egen rase.. Det er bare for å få frem poenget :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men du, @Torunn. Ikke ork å forsvare hundene dine noe mer. Du skal ukke behøve det synes jeg. Jeg synes du har gjort et tappert forsøk på å dele din opplevelse av hvordan det er å ha shar pei, og det

Du trår ikke litt over streken nå da @Čeahppi ? Jeg spør om erfaringer om Shar Pei, ikke om bilder av hunden til et forum-medlem som du bruker uten tillatelse.

Er egentlig mest interessert i å høre fra de som enten har rasen eller som har erfaring med den. Ikke hva man tror,føler eller tenker om den. Det er ikke mange av de rundt omkring men det er veldig ma

Men la oss tro på henne som har shar pei her da, og at det finnes begge deler innenfor rasen..

Nei, for hun er raseblind, og nekter å innse at hun egentlig har en syk hund :P

Men sånn litt mer seriøst; all den tid det finnes friske og funksjonelle dyr innenfor en rase. Så bør det kunne være muligheter for å få seg en velfungerende hund?

Nå kjenner ikke jeg denne rasen utover et dårlig førsteinntrykk av mentalitet.. Men jeg kan ikke forestille meg at det er mer uoppnåelig å finne en fysisk og mentalt frisk Shar-Pei, enn det er innen den andre rasen typen til TS har en forkjærlighet for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for hun er raseblind, og nekter å innse at hun egentlig har en syk hund :P

Men sånn litt mer seriøst; all den tid det finnes friske og funksjonelle dyr innenfor en rase. Så bør det kunne være muligheter for å få seg en velfungerende hund?

Nå kjenner ikke jeg denne rasen utover et dårlig førsteinntrykk av mentalitet.. Men jeg kan ikke forestille meg at det er mer uoppnåelig å finne en fysisk og mentalt frisk Shar-Pei, enn det er innen den andre rasen typen til TS har en forkjærlighet for :P

Og det er jo de færreste som kjenner til rasen utenom å ha sett de på bilder..

Jeg synes det er veldig synd at man tydeligvis ikke kan ønske seg raser her på sonen som ikke alle liker.. Mange raser jeg ikke har sansen for, men jeg slakter ikke trådene dems for det..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du den var drøy @Čeahppi . Jeg kan ikke se at du har spurt meg om lov til å bruke mine bilder å rakke ned på mine hunder.

Bildet 1 er Shar peien 8 uker gammel. Alle shar peier er mer rynket som liten. Jeg ser ikke hva driver å slenger ut i luten med : er dette forenelig med god dyrevelferd? Eller er det tapen på øret til Guro du hinter til?? Og joda zom så mye du vil på det øyet.. Finner du noe spennende? Jo hun har dyptliggende øyner og som er noe små i forholdt til hva som er ønskelig på rasen. Og joda rynker har hun på hodet til å med i denne alderen. Men de ramler liksom ikke over øynene da hun kikker ned. Og joda muligens du kan skimte noe vått akkurat i øyekroken der. Men si meg.. Er det vanlig at hunder er HELT tørr rundt øyet hele tiden. Også etter å ha løpt bananas i flere timer opp å ned på jordene utenfor på hytten.. Nei tror du skal jekke deg ned noen hakk..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godkjenner ikke det å legge ut private bilder uten eieres eventuelle tillatelse. Når det er sagt så synes jeg likevel dette vitner om i hvor stor grad man kan få seg til å mene noe, mens andre mennesker mener noe helt annet. Hvis ikke helsedebatten som angår hunders velferd tåler diskusjoner som dette så kommer man heller ingen steder. Det handler ikke om å såre mennesker, men å få alle til å åpne øynene og se hva som faktisk ER store problemer i avl og mennesker tankesett om hva som er greit og ikke.

Edit: La meg legge til. Alle elsker sine egne hunder. Jeg hadde også elsket en malformert engelsk bulldog eller en mops som ikke klarer å puste. Men vi har alle et ansvar for disse dyrene, som valpekjøpere er det vi som setter standarden og krav til oppdrettere. Det ER ikke greit at så mange individer av en rase får problemer, og det betyr ingenting at det finnes friske dyr så lenge en så stor andel av dem faktisk sliter.

Alle diskusjoner blir bedre om man klarer å legge sine egne dyr til side, de er faktisk helt uinteressante her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godkjenner ikke det å legge ut private bilder uten eieres eventuelle tillatelse. Når det er sagt så synes jeg likevel dette vitner om i hvor stor grad man kan få seg til å mene noe, mens andre mennesker mener noe helt annet. Hvis ikke helsedebatten som angår hunders velferd tåler diskusjoner som dette så kommer man heller ingen steder. Det handler ikke om å såre mennesker, men å få alle til å åpne øynene og se hva som faktisk ER store problemer i avl og mennesker tankesett om hva som er greit og ikke.

Og det er en viktig diskusjon. Hvis man greier å innse at det gjerne er forskjeller innad i rasene. Og at folk ikke nødvendigvis er raseblinde (kanskje det motsatte faktisk) om man mener det er liv laga, og finnes nok friske/funksjonelle individer til at rasen har livets rett.

Men nå var det ikke å diskutere Cheappi gjorde her. Men la ut bilder av en - etter eiers uttalelser- frisk hund, og spør om hvor bra dyrevelferd det er å ha slike hunder. Det blir som om jeg skulle rappe bilder av Cheappis framtidige lapphund, og spørre om det ikke er dyreplageri å ha hunder med slik pels om sommeren ;) (mangel på folkeskikk, ville det være...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte eieren av disse bildene selv denne hunden som eksempel på en bra shar pei med lite rynker. Jeg stiller spørsmål ved det, og viser til andre bilder av den aktuelle hunden. Det ligger allerede et bilde av den ute i denne tråden. Tråden handler om shar pei og mye av den dreier seg om hvorvidt rynkene er et helseproblem.

Det er ikke ulovlig å bruke bilder som ligger ute på nett så lenge man oppgir kilden. Om bildene fjernes fra allment tilgjengelig internett forsvinner de fra denne siden også.

Jeg synes dere er veldig urettferdige her.

Edit: hadde det vært bedre om jeg brukte bilde av en hund tilhørende noen som ikke deltar i tråden som eksempel? Måtte ha oppgitt kilde da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linkene til bildene uten img-tags rundt

Beklager at jeg må spørre i all min uvitenhet, men er dette forenelig med god dyrevelferd?

https://kennelmarmelade.files.wordpress.com/2013/02/botox3.jpg

Om en zoomer inn på øynene her, så er det for meg ganske åpenbart at denne løshunden ikke er bra for hunden. ..og om dette er en av de "glatte" hundene med lite rynker...?

https://kennelmarmelade.files.wordpress.com/2013/09/img_0142.jpg

Foto tilhører Kennel Marmelade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en viktig diskusjon. Hvis man greier å innse at det gjerne er forskjeller innad i rasene. Og at folk ikke nødvendigvis er raseblinde (kanskje det motsatte faktisk) om man mener det er liv laga, og finnes nok friske/funksjonelle individer til at rasen har livets rett.

Men nå var det ikke å diskutere Cheappi gjorde her. Men la ut bilder av en - etter eiers uttalelser- frisk hund, og spør om hvor bra dyrevelferd det er å ha slike hunder. Det blir som om jeg skulle rappe bilder av Cheappis framtidige lapphund, og spørre om det ikke er dyreplageri å ha hunder med slik pels om sommeren ;) (mangel på folkeskikk, ville det være...)

Plages lapphundene av denne pelsen om sommeren? Bor de i Sahara ville jeg vært helt enig i det, og et asfaltliv med 30 grader i juli er nok heller ikke det beste de vet. Er det et betimelig spørsmål er det en betimelig diskusjon, helt likegyldig av hva man måtte føle.

Folkeskikk er vel og bra det, men jeg synes at man går vel fort i offerrollen og uskyldiggjør seg selv bare fordi man mener dette var dårlig gjort, det er fullt mulig å føre en saklig diskusjon likevel.

Hvis @Torunn oppriktig mener at dette ikke er mye rynker og at shar peien har det utmerket i denne utgaven så er det hennes rett å mene det. Men som engasjerte hundemennesker har andre rett til å mene noe annet og det er derfor man har noe så fint som forum.

Jeg synes personlig at avl på shar pei (denne versjonen) burde forbys, i likhet med engelsk bulldog, mops med flere. Så ja, jeg dømmer både eiere, oppdrettere og fremtidige valpekjøpere som forherliger slik avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godkjenner ikke det å legge ut private bilder uten eieres eventuelle tillatelse. Når det er sagt så synes jeg likevel dette vitner om i hvor stor grad man kan få seg til å mene noe, mens andre mennesker mener noe helt annet. Hvis ikke helsedebatten som angår hunders velferd tåler diskusjoner som dette så kommer man heller ingen steder. Det handler ikke om å såre mennesker, men å få alle til å åpne øynene og se hva som faktisk ER store problemer i avl og mennesker tankesett om hva som er greit og ikke. 

 

Edit: La meg legge til. Alle elsker sine egne hunder. Jeg hadde også elsket en malformert engelsk bulldog eller en mops som ikke klarer å puste. Men vi har alle et ansvar for disse dyrene, som valpekjøpere er det vi som setter standarden og krav til oppdrettere. Det ER ikke greit at så mange individer av en rase får problemer, og det betyr ingenting at det finnes friske dyr så lenge en så stor andel av dem faktisk sliter. 

 

Alle diskusjoner blir bedre om man klarer å legge sine egne dyr til side, de er faktisk helt uinteressante her. 

Mange av hundene sliter faktisk med helseplager titt og stadig.. Skal man da slutte å ha hund som kjæledyr?

Mange av de som har uttalt seg har ingen erfaring med denne rasen. Det er synsing..

Det er ikke greit at hunder avles til å ha helseproblemer. Men @Torunn sier at henne hund ikke er syk. Hvorfor skal hun få så innmari mye pepper fordi hun eier denne rasen? Burde hun ikke få et klapp på skuldra fordi hun er en av de som faktisk vil bringe et bedre kull til verden i fremtiden når rasen har de problemene som de har..

Og det er fortsatt ingen som kunne svare meg på hvorfor det er så værre å velge en shar pei etter friske linjer og vil være hypotetisk frisk enn noen andre raser?

Man må huske på at en hund lider faktisk ikke før den er syk, eller har en fysisk skavank..

Hvis hver rase skulle måles etter de dårligste og useriøse, så er det jo ingen rase man kan anbefale da..

Og til Ceahppi her: etter min skjønn er det nærmest personangrep å skrive et innlegg som du gjør, og henter bilder fra personlige hjemmesider for å bruke de til noe negativt. Hvis vi først skal gå så personlig, så kan vi jo spørre deg hvorfor du valgte å kjøpe en cavalier en gangen med tanken på helsen til den rasen? Du kan jo ikke dømme noen for de har valgt og mener noe annet enn deg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av hundene sliter faktisk med helseplager titt og stadig.. Skal man da slutte å ha hund som kjæledyr?

Mange av de som har uttalt seg har ingen erfaring med denne rasen. Det er synsing..

Det er ikke greit at hunder avles til å ha helseproblemer. Men @Torunn sier at henne hund ikke er syk. Hvorfor skal hun få så innmari mye pepper fordi hun eier denne rasen? Burde hun ikke få et klapp på skuldra fordi hun er en av de som faktisk vil bringe et bedre kull til verden i fremtiden når rasen har de problemene som de har..

Og det er fortsatt ingen som kunne svare meg på hvorfor det er så værre å velge en shar pei etter friske linjer og vil være hypotetisk frisk enn noen andre raser?

Man må huske på at en hund lider faktisk ikke før den er syk, eller har en fysisk skavank..

Hvis hver rase skulle måles etter de dårligste og useriøse, så er det jo ingen rase man kan anbefale da..

Det fleste hunder lever lange og friske liv helt uten sykdom. Det er et fåtall raser hvor sykdom er svært fremtredende, og endel raser hvor forventet levetid er mellom 7-8 år. I begge tilfeller bør man absolutt ta grep, og det holder faktisk ikke å påstå at man er opptatt av å ta vare på rasens helse når man faktisk ikke går langt nok for å bedre den. Shar peien har FOR mye hund og mange hunder sliter massivt på grunn av dette. En naturlig løsning ville vært å parre en utstillingsversjon med en tradisjonell shar pei. Resultatet vil være en moderat berynket hund som ikke kommer til å hevde seg i utstillingsringen. Er det noe rasemiljøet er åpent for? I tillegg vil den genetiske variasjonen økes og homozygoti (spesielt i MHC som fører til massive autoimmune reaksjoner) reduseres, noe som også er ønskelig sett fra et helsemessig standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av hundene sliter faktisk med helseplager titt og stadig.. Skal man da slutte å ha hund som kjæledyr?

Mange av de som har uttalt seg har ingen erfaring med denne rasen. Det er synsing..

Det er ikke greit at hunder avles til å ha helseproblemer. Men @Torunn sier at henne hund ikke er syk. Hvorfor skal hun få så innmari mye pepper fordi hun eier denne rasen? Burde hun ikke få et klapp på skuldra fordi hun er en av de som faktisk vil bringe et bedre kull til verden i fremtiden når rasen har de problemene som de har..

Og det er fortsatt ingen som kunne svare meg på hvorfor det er så værre å velge en shar pei etter friske linjer og vil være hypotetisk frisk enn noen andre raser?

Man må huske på at en hund lider faktisk ikke før den er syk, eller har en fysisk skavank..

Hvis hver rase skulle måles etter de dårligste og useriøse, så er det jo ingen rase man kan anbefale da..

Og til Ceahppi her: etter min skjønn er det nærmest personangrep å skrive et innlegg som du gjør, og henter bilder fra personlige hjemmesider for å bruke de til noe negativt. Hvis vi først skal gå så personlig, så kan vi jo spørre deg hvorfor du valgte å kjøpe en cavalier en gangen med tanken på helsen til den rasen? Du kan jo ikke dømme noen for de har valgt og mener noe annet enn deg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjære vene, en kennelside er ikke en privat hjemmeside. En kennel som selger valper under et kennelnavn er en profesjonell aktør, som en butikk å betrakte, ihvertfall i følge forbrukerkjøpsloven.

Det er såvidt jeg ser ingen regler mot å linke til andres kennelsider eller for den saks skyld andres videoer på YouTube her, så lenge personverninnstillingene er satt til offentlig tilgjengelig. Ei heller finnes det regler mot å bruke bilder som ligger ute i all offentlighet, så lenge man oppgir kilde/opphavsrett til bildet. Det er ihvertfall hva jeg har lært om opphavsrett ved NTNU.

Når denne hunden spesielt blir trukket fram, fra en profesjonell salgsperson, som eksempel på en frisk hund, og det ligger allment tilgjengelige bilder av denne hunden på en allment tilgjengelig kennelside, så må det da være mulig å peke på hvorfor en er uenig i påstanden om at hunden ikke har mye løshud, og at løshuden ikke er et problem for hunden. Det er jo tydelig at den ikke ser ordentlig fordi løshuden helt (første bilde) og delvis (andre bildet) sperrer hundens synsfelt.

Jeg ville ikke dullet med en selger av mops, froskeschäfer, cavalier, basset eller engelsk bulldog heller, om denne hevdet at hundene var godt bygget og ikke hadde helseproblemer.

Nettopp fordi jeg har brent meg på kjøp av cavalier synes jeg det er viktig å få en skikkelig diskusjon om problemraser. Uten den diskusjonen kommer vi ingen vei. Hundenes ve og vel, og det å unngå framtidige eieres sorger og fortvilelse teller mye mer for meg enn å unngå å tråkke en oppdretter på tærne.

(Redigert)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ta noen side her, men at en hund ikke er syk betyr ikke at den ikke kan plages av, ha nedsatt livskvalitet eller unødig ubehag av ekstreme trekk i fysikk eller eksteriør.. Nå snakker jeg ikke om noen spesifike hunder eller raser, men det er greit å ha i bakhodet at det er mer som kan være plagsomt enn konkrete sykdommer som hd, allergier osv..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, @Torunn, det er helt vanlig at hunder er HELT tørre rundt øynene hele tida, uansett aktivitet.

Jeg håper alle dere som er på sonen via data rapporterer bildet av hunden brukt som eksempel. Det er bare ikke kult.

Bare mine som kan få rusk i øya om de løper villmann i marka og dermed kan renne litt?

___________

Nei gud forby at man skal tro eier på at hunden har det bra, den lever jo tross alt bare med hunden, andre kan jo lese hva som kan feile rasen og finne bilder. :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det fleste hunder lever lange og friske liv helt uten sykdom. Det er et fåtall raser hvor sykdom er svært fremtredende, og endel raser hvor forventet levetid er mellom 7-8 år. I begge tilfeller bør man absolutt ta grep, og det holder faktisk ikke å påstå at man er opptatt av å ta vare på rasens helse når man faktisk ikke går langt nok for å bedre den. Shar peien har FOR mye hund og mange hunder sliter massivt på grunn av dette. En naturlig løsning ville vært å parre en utstillingsversjon med en tradisjonell shar pei. Resultatet vil være en moderat berynket hund som ikke kommer til å hevde seg i utstillingsringen. Er det noe rasemiljøet er åpent for? I tillegg vil den genetiske variasjonen økes og homozygoti (spesielt i MHC som fører til massive autoimmune reaksjoner) reduseres, noe som også er ønskelig sett fra et helsemessig standpunkt. 

Hva vet du om hva som blir gjort? For det finnes jo tydeligvis friske individer som ikke har noen plager, er ikke det bra nok?

Kjære vene, en kennelside er ikke en privat hjemmeside. En kennel som selger valper under et kennelnavn er en profesjonell aktør, som en butikk å betrakte, ihvertfall i følge forbrukerkjøpsloven.

Det er såvidt jeg ser ingen regler mot å linke til andres kennelsider eller for den saks skyld andres videoer på YouTube her, så lenge personverninnstillingene er satt til offentlig tilgjengelig. Ei heller finnes det regler mot å bruke bilder som ligger ute i all offentlighet, så lenge man oppgir kilde/opphavsrett til bildet. Det er ihvertfall hva jeg har lært om opphavsrett ved NTNU.

Når denne hunden spesielt blir trukket fram, fra en profesjonell salgsperson, som eksempel på en frisk hund, og det ligger allment tilgjengelige bilder av denne hunden på en allment tilgjengelig kennelside, så må det da være mulig å peke på hvorfor en er uenig i påstanden om at hunden ikke har mye løshud, og at løshuden ikke er et problem for hunden. Det er jo tydelig at den ikke ser ordentlig fordi løshuden helt (første bilde) og delvis (andre bildet) sperrer hundens synsfelt.

Jeg ville ikke dullet med en selger av mops, froskeschäfer, cavalier, basset eller engelsk bulldog heller, om denne hevdet at hundene var godt bygget og ikke hadde helseproblemer.

Nettopp fordi jeg har brent meg på kjøp av cavalier synes jeg det er viktig å få en skikkelig diskusjon om problemraser. Uten den diskusjonen kommer vi ingen vei. Hundenes ve og vel, og det å unngå framtidige eieres sorger og fortvilelse teller mye mer for meg enn å unngå å tråkke en oppdretter på tærne.

(Redigert)

Men allikevel anser ikke skattemyndighetene at en oppdretter er profesjonell aktør.. Og det er ganske stor uenighet om man faktisk skal bruke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven når man kjøper hund..

Jeg tror det er ingen som har påstått at Shar Pei ikke har problemer. Det jeg derimot leser masse av er at mange påstår at Torunns hund må ha problemer, selv om hundens eier sier den er frisk..

Det er viktig å diskutere helse, så la oss diskutere. Men slutt med synsing og vurderinger ut fra bilder, og la oss komme med førstehåndskunnskap og erfaringer med rasen..

Hvordan er individene du kjenner?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mine som kan få rusk i øya om de løper villmann i marka og dermed kan renne litt?

___________

Nei gud forby at man skal tro eier på at hunden har det bra, den lever jo tross alt bare med hunden, andre kan jo lese hva som kan feile rasen og finne bilder. :aww:

Mine får også rusk i øynene.. Hvis det blåser kraftig, kan de også bli litt våt rundt øynene :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...