Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppvåkningssprøyte, ja eller nei?


Crush
 Share

Recommended Posts

Man får vel ikke med seg hunden hjem før den har våknet etter å ha vært dopa, så om man tenker å vente til hunden våkner er det vel greit å få oppvåkningssprøyte. Har du all verdens tid til å vente, så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet og la hunden våkne av seg selv :). Jeg har over hodet ingen betenkeligheter med å la hunden få oppvåkningssprøyte i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ja. I "gamle dager", da jeg hadde katt, fikk jeg den alltid med meg hjem før den hadde våknet, og måtte sitte i timesvis å passe på at den lå riktig mtp. luftveier... Fæl opplevelse. Om det nå er rutine hos alle veterinærer at dyrene skal være våkne før de sendes hjem vet jeg ikke, min veterinær gir i alle fall alltid oppvåkningssprøyte nå og det synes jeg er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke med seg hunden hjem før den har våknet etter å ha vært dopa, så om man tenker å vente til hunden våkner er det vel greit å få oppvåkningssprøyte. Har du all verdens tid til å vente, så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet og la hunden våkne av seg selv :). Jeg har over hodet ingen betenkeligheter med å la hunden få oppvåkningssprøyte i hvert fall.

joda, det gjør man...

Jeg vil ha oppvåkningssprøyte :-) 1 jeg har stor hund, å få med seg stor hund inn fra bilen er nesten umulig om den sover. Slik jeg har forstått det så bør du følge med hunden helt til den våkner dersom du ikke gir oppvåkningssprøyte. En veterinær sa at sjansen for pustestopp økte dersom man ikke kjørte oppvåkning... Den sjansen vil jeg ikke ta.

oppvåkningssprøyta setter igang systemet :-P De må ofte på do rimelig fort etterpå!!

mange anbefaler å droppe oppvåkningssprøyta dersom hunden har vært under krevende inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med dopa hund mange ganger. Noen ganger har veterinær insistert på å vekke før jeg drar. Jeg har opplevd at hunden er mye mer groggy og urolig etterpå, enn når den sover ut. Jeg reiser langt når jeg skal til dyrlege og da er det fint at hunden får sove på reisen, enn å være urolig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk stort sett med meg Ozzy uten oppvåkningssprøyte. Dette var fordi han i en periode ble dopet MYE og dyrlegen mente det var best for oss. Men han kjente både meg og hunden godt og det var ikke noe han pleide å gjøre. Jeg foretrakk det da han ble urolig og redd av å våkne opp hos dyrlegen men rolig og trygg av å våkne i senga si ved siden av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er mange år siden jeg fikk med meg et dyr hjem uten at den hadde fått oppvåkningssprøyte og var våken. Jeg har ingen negative erfaringer med det. Jeg foretrekker at de er våkne når jeg henter, for da vet jeg at alt har gått greit. Hvis de sover, så er jeg mer usikker, og må følge med hele tiden. Veterinæren jeg bruker mest, vil også gi oppvåkningssprøyte, og jeg får helst ikke hente før dyret er våken.

Den ene hunden min ble aldri skikkelig våken av oppvåkningssprøyta, han var sløv i flere dager, og det var ikke hyggelig, hverken for han eller jeg. Etterhvert så fant vi ut at han måtte få halv dose av hva han fikk, siden det satt så lenge i kroppen, og etter at de begynte med det, så fungerer oppvåkningssprøyta, og han har gått fra å være en nervøs, skjelvende og sløv hund som bare satt å hang med hodet i flere dager, til å være blid og fornøyd og akkurat som før i det jeg henter han hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvåkning. Jeg klarer å bære 20 kg, men ikke forsiktig nok som en jo burde etter et inngrep, så da er det bedre at han går trappene selv. Var jo bare så vidt jeg fikk han ut av buret da han var helt vekk den ene gangen han ikke har fått oppvåkning. Han er også groggy og utilpass mye lenger, et ekstra døgn om jeg husker rett, uten enn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk velge selv om jeg ville ha oppvåkning eller ikke - Kuro kom sjanglende ut til meg og var tydelig fremdeles veldig dopa, og veterinæren sa at hvis jeg hadde bil, kunne jeg bare bære ham ut og la ham sove ut selv, men hvis vi skulle ta kollektiv transport og gå litt, så var det bedre om han fikk sprøyte. Så da ble det sprøyte :) Jeg har ingen betenkeligheter med noen av delene, men hvis dyret er dopet så kraftig at det er helt, helt borte, ville jeg nok bedt om sprøyte for å slippe å passe fullt så mye på luftveier og temperatur og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine hunder får ikke oppvåkningssprøyte, og jeg får ta de hjem før de er våkne. De våkner kjapt uten, og de er bare trøtte i motsetning til med sprøyte hvor de er i bakfylla. Gubben reagerte i tillegg negativt mentalt både på sedering og oppvåkningssprøyte, så da var det et enkelt valg å gi han minst mulig å reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Casper har fått oppvåkningssprøyte hver gang (3 ganger nå). Tror... nå ble jeg usikker, fordi jeg har jo sittet 15-30 minutter og ventet på at han skal åpne øynene og komme seg på beina. Men det tar kanskje så lang tid?

Etter det så har han vært litt groggy i 10-minutter, og så er alt som før. Har ikke tenkt på at han har virket bakfull eller i sjaber form etterpå.

Dyreklinikken vi bruker ønsker ikke å la hunder som ikke kan gå av seg selv forlate klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorvald har ikke fått, han har vært litt bevisst, og vi fikk da beskjed om at det er like greit han får sove ut helt så lenge vi bare skal i bilen og hjem. Han har kviknet fint til :) Hadde vi skullet noe hadde det vært bedre med oppvåkning, men har ikke vært i aktuell situasjon siden, så ikke testa det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved større inngrep så har de ikke fått oppvåkning, men jeg har fått hente de tidlig fra de har begynt å kvikne til. Også pga jeg bor såpass nært veterinær og de vet at jeg følger med både puls og pust.

Somoftest har de da sover til neste dag utenom å sjanglet litt rundt for å tisse og drikke før de har sovnet igjen.

Ved hd røntgen, sår stell o.l. Hvor de bare ligger lett sedert så har de fått oppvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Mine våkner ikke uten.. Har en rase med spesiell metabolisme, så ting tar litt tid. Det tar tid å sovne, og det tar lang tid å våkne. Problemet er at de færreste veterinærer vet om dette, så mange vil gi mer dop når de ikke sovner.. Det kan være farlig. Det har vært flere døde malamuter pga dette faktisk :( Mine har fått oppvåkning, men det tar likevel så lang tid at veterinærene har stussa. På min rase er dette normalt, men jeg syns det er ekkelt. De blir ikke seg selv før over et døgn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine hunder får ikke oppvåkningssprøyte, og jeg får ta de hjem før de er våkne. De våkner kjapt uten, og de er bare trøtte i motsetning til med sprøyte hvor de er i bakfylla. Gubben reagerte i tillegg negativt mentalt både på sedering og oppvåkningssprøyte, så da var det et enkelt valg å gi han minst mulig å reagere på.

Helt ot,men det fortsatt artig å lese om Gubben.... ser for meg noe helt annet enn ham :D .

Mine har fått oppvåkning etter "vanlig" doping,rtg og sånt. Opererte hunder har fått våkne av seg selv hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...