Gå til innhold
Hundesonen.no

LINJEAVL - INNAVL


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Denne er kanskje relevant?

http://www.bbc.com/earth/story/20150409-gorilla-genome-good-news

Her fungerer naturlig utvelgelse på et lite utvalg gener. Problemet med hunder, slik jeg ser det, er at menneskene leker guder og dermed ikke lar naturen ordne opp selv.

For å summere: Innavl er ikke nødvendigvis galt, men menneskestyrt innavl tror jeg kan være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Misforstå meg rett, jeg er ikke for innavl, men jeg syntes ofte det er unyanserte syn både på innavl og utavl. En kombinasjon blir ikke sunn FORDI det er utavl. Utavl er bra fordi man bevarer genetisk

Enig. Jeg lurer på om folk er nesten redde for å bruke hanner uten masse titler foran navnet. Det finnes bra masse hunder som ikke blir stilt ut og brukt ihjel hvis man bare gidder å lete.

Jeg synes det er en uting, ihvertfall når det blir mye, og med mye mener jeg ikke bare høy % på noen få kull, men når "alle" bruker samme hannhund slik at det også blir så å si umulig i ettertid å unn

Hva blir innavlsgraden på et kull hvor foreldrene deler 1 bestemor ? Altså har valpene 3 forskjellige oldemødre, men 4 forskjellige oldefedre?

Da er foreldrene "halv"-søskenbarn og uten å regne men sånn tatt i hodet er vel innavlsgrad da ca 3-4%.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ut; det er tre ledd fra felles opphav mellom de som parres: da er innavlsgrad 0,5 opphøyet i tredje som er litt under 2%. Sent from my iPhone using Tapatalk

TAKK nesevis :D Har grublet lenge på den der jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå skal ikke jeg uttale meg om andre raser enn Border Collie, men hos Border Collien er innavl i ganske stor grad svært utbredt. En del mener at dette må til for å få frem de beste gjeterhundene. Hvis man ser på stamtavla til individer som har gjort det veldig bra, ser man (nesten?) uten unntak at en eller fler hunder går igjen. I stamtavla til Jarans Maico (Norges mestvinnende siste 10 år) er det helsøsken på hver sin side i 2. ledd. Det samme fenomenet ser man bak Nell som avlet Dalziels Wisp. Wiston Cap fikk 1933 avkom fordelt på 388 kull (!!!). På den tiden ble ikke alt registrert, så det er grunn til å anta at det relle antallet er mye høyere. Wiston Cap går igjen flere ganger i stamtavla til de fleste Border Collier vi har i dag. J.E Jones Tweed ble West of England Champion og har helsøsken i 2. ledd. For å nevne noe.

Nå skal det sies at samtidig som denne linjeavlen pågikk ble hundene hardt brukt. Høye brukskrav, høye avlskrav. Survival of the fittest. I dag bruker de fleste hundene sine til kos og tur, og det avles på vanvittig mye friske men ræva hunder. Heller en sinnsykt bra arbeids/konkurransehund i fem år, enn en strålende frisk totalt ubrukelig røthund som lever i 16. Og nei, man må ikke velge. Men du må velge oppdretter, den riktige. Som kjenner hvert individ i stamtavlene, og hvertfall det det linjes på. Så får du gode, solide, friske hunder.

Og disse innavla Border Colliene blir ikke født dausjuke med en haug sykdommer. Ikke blir de avlivet spesielt unge heller. Og ikke er det spesielt utbredt med allergi, HD, lang bløt gane, patella luxasjon, FCP, kronisk pyodermi, tannproblemer, defekt skjellett, kroniske gastro intestinale problemer, artrose eller andre ting heller.

Takk for meeeeeeij! :wave:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...