Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer


bippo
 Share

Recommended Posts

Hei! Oppretter tråden for min lillesøster som har så himla lyst på en Boxer, men ikke vet noenting om dem. Har noen spørsmål fra henne som det hadde vært kjekt å få svar på av folk som kjenner rasen :)

Hvordan er lynnet?

Hvordan er helsen deres? Hvilke helseproblemer er de vanligste?

Er de samkjønnsaggressive?

Hva er forskjellen på tispe og hann?

Hvordan er de å trene?

Vil en Boxer passe for en førstegangseier?

Dette er spørsmålene jeg husker hun stilte i første omgang (pluss et par jeg puttet inn der), men hvis det er noe mer dere vil legge til så er det supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke allverdens erfaring. Har boxer selv, så svarer ut fra hvordan hun er,og andre jeg har truffet.

Supre familiehunder som elsker alt på to bein. Veldig sosiale og alltid glade :) Skikkelig skøyerbikkjer.

Helse bør sjekkes opp i linjene. Min har allergi, og det har jeg inntrykk av at en del sliter med. Ellers er det vel spondylose og noe hjerteproblemer tror jeg.

Samkjønnsaggresjon er jeg litt usikker på faktisk. Tror man bør være forberedt på at man ikke kan slippe boxeren sin med alt og alle, men jeg har ikke noe inntrykk av at det er noe problem. Min Gira slipper jeg ikke med små hunder,fordi hun er for voldsom. Hun har også vist sinne overfor små hunder flere ganger,men her er jeg litt usikker på om det er pga de er tisper eller at de er små. Men føler uansett ikke at utagering osv er vanlig problem.

De skal jo være brukanes bikkjer å trene. Min Gira blir lett forstyrret, men det har nok mer med mangel på trening å gjøre. Har inntrykk av at de generelt liker å jobbe, og at de er lett å belønne med f.eks lek. Kan ikke si for mye på dette punktet, da jeg tror min hund er litt atypisk for boxer her + vi har ikke fått trent særlig mye.

Om de vil passe en førstegangseier tror jeg kommer helt an på personen. Ser ikke på det som en vanskeligere rase enn andre, så lenge den passer for personene som skal eie den. Man må like en energisk og happy hund, for å si det slik.

@KristinR kan sikker svare mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som har veldig mye fint å si om boxere, men de blir nok ikke kjempetrivelige og superomgjengelige hunder sånn helt av seg selv. Jeg har veldig liten erfaring med boxere selv, men av de to eksemplarene jeg har hatt "gleden" av å møte, så gikk den ene helt uprovosert gått til angrep og bet hull i hodet på min 4-5 mnd gamle valp, og den andre hatet andre hunder på generelt grunnlag.

Aner ikke hvilke oppdrettere disse to kom fra, men begge var bosatt i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som har veldig mye fint å si om boxere, men de blir nok ikke kjempetrivelige og superomgjengelige hunder sånn helt av seg selv. Jeg har veldig liten erfaring med boxere selv, men av de to eksemplarene jeg har hatt "gleden" av å møte, så gikk den ene helt uprovosert gått til angrep og bet hull i hodet på min 4-5 mnd gamle valp, og den andre hatet andre hunder på generelt grunnlag.

Aner ikke hvilke oppdrettere disse to kom fra, men begge var bosatt i Trondheim.

Jeg har møtt mange flere, men aldri slike..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Boxer, en eksen hadde 2 stk.


Dette er slik jeg kjenner rasen, basert på perioden vi var aktive i Boxermiljøet.

Hvordan er lynnet?

Aktive, smågale, valpete og ganske så sta. Veldig flotte familiehunder, da dem er aktive og godlynte mot mennesker. Aggresjon mot andre hunder virker dessværre til å være veldig normalt.

Hvordan er helsen deres? Hvilke helseproblemer er de vanligste?

Veldig dårlig. Mye HD, AD, Spondylose, hjertefeil og kneproblemer. Den ene boxeren til eksen fikk nyresvikt i en alder av 10 mnd. Allergier er et kjent problem.

Er de samkjønnsaggressive?

Alså det er like individuelt som hos alle andre raser. Men samkjønt aggresjon er virker til å være et kjent problem.

Hva er forskjellen på tispe og hann?

Som hos andre raser. Hannen blir større enn tispen, og har hannhund drifter. Tispen får løpetid og har tispedrifter. Personlighet avhenger ikke av kjønn.

Hvordan er de å trene?

Det kommer ann på hunden. Den ene boxeren til eksen var en stabeis, den andre var super trenbar. Individuelt dette også, den må trenes positivt, men ha klare grenser. Ikke en hund man har så høye ambosjoner med om man vil konkurere i LP, selvom det er mange boxere som gjør det bra også ger.

Vil en Boxer passe for en førstegangseier?

En Boxer passer til den som er veldig aktiv, er tålmodig, har god humor og som holder ut med promping og snorking. Den er en håndfull, og jeg ville nok ha dratt på besøk til eiere/oppdrettere for å se/hilse på fleste mulig av rasen.

Jeg synes boxerene var 100 ganger mer krevende enn aussien liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger en Powe Point fra helseundersøkelsen vi gjennomførte for halvannet år siden.

http://www.norskboxerklubb.no/filemanager/download_file/file/626925.pdf/helse%20-%20og%20atferdsunders%C3%B8kelsen%20Raseseminar.pdf

Vi har flere utfordringer enn mange andre raser, men jeg kan ikke være enig i at vi har "enormt med sykdom". Da hadde jeg rett og slett ikke villet hatt den selv.

Jeg har hatt en del boxere 7-8 stykker. 3-4 av de har hatt kort lunte overfor andre hunder, mens 2-3 har gått helt greit overens med de aller fleste. Men nei, det er ikke en rase jeg tar med meg i hundeparken. Det er de som gjør det og sier det går helt fint, men jeg tør ikke det.

Det med om en rase er vanskelig eller ikke blir ofte så subjektivt og preget av hva man har erfaring med. Red Merle sier hun syns boxeren var 100 ganger mer krevende enn aussie. Jeg syns salukien min har vært 100 ganger mer krevende enn alle boxerne jeg har hatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det med om en rase er vanskelig eller ikke blir ofte så subjektivt og preget av hva man har erfaring med. Red Merle sier hun syns boxeren var 100 ganger mer krevende enn aussie. Jeg syns salukien min har vært 100 ganger mer krevende enn alle boxerne jeg har hatt.

Ja, det går jo på hva man liker av rasetrekk :) Jeg er jo veldig glad i gjeterhundens overvåkenhet, og boxer blir fort litt for klumpete og 'rotete' for meg. Missforstå meg rett, for den rette eier er de nok flotte hunder. Men er man vandt til f.eks collie, blir fort en boxer mye. Men om TS søster ikke har hatt hund før, så har hun jo heller ikke noen preferanse på hva hun er vandt til.

Boxer kan være en kjempeflott førstegangshund, dersom man vet hva man går til, og man finner en god og særiøs oppdretter.

Er det noe jeg likte kjempegodt med Boxer, så er/var det miljøet. Kjempa aktivt, entusiastisk og inkluderende. Iallefall her i vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går jo på hva man liker av rasetrekk :) Jeg er jo veldig glad i gjeterhundens overvåkenhet, og boxer blir fort litt for klumpete og 'rotete' for meg. Missforstå meg rett, for den rette eier er de nok flotte hunder. Men er man vandt til f.eks collie, blir fort en boxer mye. Men om TS søster ikke har hatt hund før, så har hun jo heller ikke noen preferanse på hva hun er vandt til.

Boxer kan være en kjempeflott førstegangshund, dersom man vet hva man går til, og man finner en god og særiøs oppdretter.

Er det noe jeg likte kjempegodt med Boxer, så er/var det miljøet. Kjempa aktivt, entusiastisk og inkluderende. Iallefall her i vestfold.

Sant det. Jeg har flere ganger tenkt på at om jeg ikke hadde erfaring med hund i det hele tatt og så fikk meg saluki så er det ikke sikkert jeg ville syntes det var en kjempestor utfordring. Den er bare så annerledes enn jeg var vant til og krevde ikke de samme tingene.

Helseundersøkelsen vår som hadde 850 svar viste at 75% av eierne var godt eller meget godt fornøyd med helsen til hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt og drevet oppdrett av Boxer. Og er stort sett enig med det som blir skrevet over her.

Endel sykdommer, jeg kan legge til epilepsi i tillegg til det som er nevnt over her.

Så en stor økning av samkjønnsaggresjon de siste årene jeg hadde rasen, men ofte var de fra de samme linjene... Populære linjer som vant mye på utstilling så mulig de linjene nå er "all over the place" ;)

Happy gærne hunder som jeg ikke vil anbefale til familier som har barn i alderen "nettopp begynt å gå" grunnet at de mangler kroppsbeherskelse :)

Men ellers er de fine familiehunder for den aktive familien :)

Konkurrerte forøvrig i kl 2 lydighet og spor med mine før jeg fant ut at Aussie var en mye bedre rase :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er noen store lykkepiller, men man må ønske segen hund som danser når den ser deg og som rett og slett er litt "hyperaktiv valp" hele sitt liv. Når blir en boxer voksen? Tja, ved 9-10 årsalderen når kroppen blir litt sliten vil en boxer gjerne roe seg. :D

Ellers vet jeg ikke om jeg vil si at det er så mye mer samkjønnsaggresjon hos rasen enn hos andre, men de kan terge på seg gråstein. Tenk deg en valp, bare uten valpelisens. Det er det mange hunder som blir sure av, naturlig nok. I tillegg har de fleste boxere litt problemer med å styre seg i lek når de blir overivrige, og det kan fort bli for voldsomt for mindre hunder. Så frislipp med fremmede hunder ville jeg ikke anbefale, uansett hvor snill hunden er.

Vi hadde boxer som førstegangshund, og min søster var 5-6 år gammel da. Det var ikke noe problem, men jeg ville nok også vært litt forsiktig med de aller minste barna. Ikke fordi hunden vil kunne bite eller være skummel sånn sett, men fordi de er noen store vimser. Jeg har om voksen blitt revet overende av en av mine, og da kom han løpende tilbake for å se hvordan det gikk og stanget meg i nesen så jeg begynte å blø. Han fant ikke bremsene i tide, den tullingen. :ahappy: Mulig mine er ekstra vimsete fordi de tar etter sin eier, for jeg har møtt boxere som er rolige og bedagelige hunder, men mine har alltid vært hopp og sprett og tjo og hei. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lynnet?

Happy go lucky hunder, valpette og barnslige hele livet, energiske hoppende klumper som har mye energi og som regel er rimelig intense :-) De jeg har møtt har vært veldig sosiale, elsker folk og hilser ikke nødvendigvis pent :-P Stempling, hopping, bumping og sikkel/skum all over!!

Er litt vokt/vakt i dem :-) Noen har stor viltinteresse og jakter gjerne sau!

Hvordan er helsen deres? Hvilke helseproblemer er de vanligste?

Mitt inntrykk... Helsen suger!! hjertetrøbbel, spondylose er på omtrent alle boxere i en eller annen grad, epilepsi, nyretrøbbel og knetrøbbel! ellers litt ad/hd men ekke hovedproblemet på rasen.

Er de samkjønnsaggressive?

Jepp, som regel ikke uvanlig :-/

Hva er forskjellen på tispe og hann?

Hva tenker du på her?

Hvordan er de å trene?

Artige hunder som liker å leke og brukt seg, kanskje ikke det beste fokuset og litt vanskelig å motivere enkelte. mange av dem er sære på mat! (mange av dem er hobbyanorektikere!!). De er opprinnelig brukshunder men mitt inntrykk er at de fleste ikke hevder seg innen noe sport :-/ Men til hobby og gøy, helt greie :-) mange av dem er dilla på pipeball og gjerne kun det... Noen av dem sliter med varmen pga snuten...

Vil en Boxer passe for en førstegangseier?

Ja, til en person som liker den typen hund :-) Må ha en god dose humor og ha sansen for den oversosiale og lekne siden. Det er mye og stor hund, en del å holde styr på til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger en Powe Point fra helseundersøkelsen vi gjennomførte for halvannet år siden.

http://www.norskboxerklubb.no/filemanager/download_file/file/626925.pdf/helse%20-%20og%20atferdsunders%C3%B8kelsen%20Raseseminar.pdf

Vi har flere utfordringer enn mange andre raser, men jeg kan ikke være enig i at vi har "enormt med sykdom". Da hadde jeg rett og slett ikke villet hatt den selv.

Da leser vi disse resultatene forskjellig. Disse resultatene alene ville fått meg til å styre unna rasen.

Tall fra undersøkte hunder:

30% har allergier/øreproblemer mer enn 3 ganger i året - 9% alvorlig/behandlingskrevende/kontinuerlig problem, 18% et moderat eller alvorlig problem

41% har spondylose

11 % har forkalkninger i et eller flere ledd (8% har hatt problemer knyttet til dette)

21 % hadde kreftdiagnose - 25 % av dødsfallene skyldes kreft

Også diverse andre ting, korsbåndsskader (5%), nyresvikt, fordøyelsesproblemer (11,4%), hjerte (2.5%) osv.

Jeg syns ikke det er rart at rasen betegnes som å ha "enormt med sykdom". :hmm:

Til sammenligning snakker man om at dvergpinscher sliter med patellaluxasjon - og der var sist jeg sjekket over 96% av testede hunder fri.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren var min favorittrase i mange år! Det fans ingen annen rase i hele verden som kunne måle seg! Jeg har nå min andre boxer, og trolig blir det den siste, dessverre.

Først og fremst på grunn av alle helseproblemene innen rasen. Det er så bingo å få en frisk hund. Boxeren jeg har nå fikk påvist kneleddsartrose ved 1 års alder, noe som skrinla alle våre bruksplaner.
Den andre årsaken er lite fokus på mentalitet blant oppdretterne, i hvert fall i Norge, og da mener jeg egnethet for bruksarbeid. Boxeren er i dag først og fremst en aktiv familie/utstillingshund.

Så til spørsmålene dine:

Hvordan er lynnet? Veldig sosiale og lekne hunder, stort sett ganske stødige og stabile.

Hvordan er helsen deres? Hvilke helseproblemer er de vanligste? Dårlig. Ca 80 % av boxere på 2 år har spondylose. Mange av de lever riktignok greit med det, andre får store problemer. For øvrig er vel allergi et utbredt problem. Kort snute gjør at mange takler varmen dårlig.

Er de samkjønnsaggressive? Litt usikker på om den er verre/bedre enn på andre raser. Jeg har hatt en tispe som hatet alt av tisper, uansett. Hannhunden min er stort vennlig innstilt på alt og alle. Men han lar seg ikke pille på nesen. Så dersom en hannhund provoserer er han ikke vanskelig å be... Jeg har vært veldig nøye med å skjerme han fra dårlige opplevelser, aldri sluppet han fri med ukjente hannhunder ol. Hvis ikke kunne han nok fort blitt veldig flink til å slåss.

Hva er forskjellen på tispe og hann? Er mer individbetinget. Men opplever tispene som mer bitchy, hannene mer stabile og jevne.

Hvordan er de å trene? De fleste liker godt å trene (eller leke ;) ). Positiv trening med lek og godbiter er et must, hvis ikke gidder de ikke :P

Vil en Boxer passe for en førstegangseier? Sier som flere over. Ja, hvis man liker den type hund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muligheten til å mosjonere en boxer i båndtvangsesongen?

Altfor mange skaffer seg mer hund enn de er i stand til å håndtere, og slipper hundene løs der det måtte passe seg, uten å ha nevneverdig kontroll. En innkalling som fungerer på lykke og fromme er ikke bra nok når det dukker opp katter og småhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vet jeg ikke om jeg vil si at det er så mye mer samkjønnsaggresjon hos rasen enn hos andre, men de kan terge på seg gråstein. Tenk deg en valp, bare uten valpelisens. Det er det mange hunder som blir sure av, naturlig nok. I tillegg har de fleste boxere litt problemer med å styre seg i lek når de blir overivrige, og det kan fort bli for voldsomt for mindre hunder. Så frislipp med fremmede hunder ville jeg ikke anbefale, uansett hvor snill hunden er.

Dette synes jeg var en veldig god beskrivelse. :)

Jeg har vokst opp med boxere, og bortsett fra at de var utrolig voldsomme i alle gleden sin, så husker jeg dem med varmt hjerte og at jeg var full av tillit fordi de var så himla snille.

Og så fikk jeg hund sjøl, og har hatt mange ganske kjipe opplevelser med busete boxere som rett og slett ikke oppfører seg ålreit. Vi snakker legging i bakken bare fordi de er fysisk overlegne den andre hunden, forfølging for å ha kontroll, hopping på andre ved passeringer og mye nedløping av andre bikkjer. Det hører med til historien av de fleste av disse eksemplene er fra steder hvor folk kan slippe løs bikkjene sine (uten at det er frislippsområder), så dersom en ikke lar boxeren sin holde på sånn og altså holder den i bånd, så vil jo ikke dette oppstå. Jeg har også hunder som ikke er så himla ålreite med andre, så jeg holder dem i bånd der det er stor sannsynlighet for å treffe på løse bikkjer, nettopp fordi jeg ikke synes at de skal få lov til å drive med terror (uansett hvor uskyldig den måtte se ut for utenforstående), så det er lov å bruke huet litt, også sjøl om hunden "bare" vil leke. :P Pga manglende mimikk virker de kanskje også ekstra busete både for folk og hunder? Det er liksom ikke så mye annet enn en diger bulldozerkropp i full aksjon. :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på de jeg har truffet så har det virket som at det er litt 50/50 med samkjønnsaggresjon, noen har det andre ikke. Mye sykdom, og det ser jeg bekreftes av statistikken som ble postet tidligere i tråden. Men de er veldig hyggelige til alt på to ben, og veldig gøyale hunder, om man har litt humor. Man må like en aktiv hund, ikke bare aktiv som må mosjoneres, men aktiv som i at det er mye som foregår, de er høyt og lavt og gjør mye utav seg, sjeldent alle bena plantet i bakken ;) Noen liker det, andre ikke. Som arbeidshunder er de litt så som så, det er mye energi og mye motor, men konsentrasjonen er ikke alltid på topp så de kan være utfordrende og trene, ihvertfall når man har kommet litt på vei og ting blir vanskelig. Fin hobbyhund, men ikke nødvendigvis det man går for om man satser på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, så så eeelsker boxeren tobeinte! De er skikkelige klovner, med en hale som ca aldri slutter logre. De blir gjerne med på det meste, og er strålende fornøyd sålenge de får gjøre det sammen med en tobeint!

Helseproblemer er det som nevnt en del av.. men det må huskes at de prosentene på helseundersøkelsen også inneholder dyr fra dårlig oppdrett med MANGE helseproblemer. Som feks min.

Vi trener ukentlig med mange andre boxere, er vel omlag 27 stk tilsammen. Det jeg ser mest av er spondylose. Det har vel nesten alle fått påvist. En hadde hjertefeil, men levde godt til han døde over 10år gammel. En røk ene korsbåndet, og ble avlivet når det andre røk. En døde av kreft som 10åring. To er under utredning for allergi.

En er også operert for formye bløtvev og pusteproblemer. Men den ser heller ikke ut som en boxer... den er nesten som en mops i trynet:(

De oppdretterne vi trener med er veldig opptatt og obs på helseutfordringene, samt at valpekjøperne pushes på å sjekke både hofter, rygg og hjerte.

Samkjønnsaggresjon vil jeg si er ganske vanlig. Boxern nøler ikke med å svare, og med et kroppspråk litt utenom det vanlige, samt mangel på intimsone, så kan det bli krasj. Min utagerer som en tulling ved passering, men kan gå tur sammen med sin største fiende uten problem. Og dette vil jeg si er litt typisk:p

Boxern er kjempe morsom å trene med! Jeg elsker å trene med min, og han eeelsker å trene med meg(eller hvem som helst egentlig;)). Men selv under trening er de klovner, og hva de presterer kommer litt an på hvilket humør de er i og hvor morsom du klarer å være;)

Forskjellen mellom tisper og hanner er først og fremst størrelsen, en stor hanner er MYE større enn ei lita tispe! Tispene kan være litt bitch, men har de først blitt kjent, så er de gjerne bestevenner. Hannene er litt mer laidback, men om de først ikke liker hverandre, så har jeg ikke særlig håp om å få snudd det.

Ta kontakt med boxerklubben og sjekk om det er treninger i nærheten av, de bør oppleves før man skaffer seg en;) om det blir valp, så gå gjennom valpeformidlingen til klubben, prøv å finne ut så mye som mulig om helsa på foreldredyr og tidliger avkom, og for all del; IKKE kjøp valp etter foreldre uten kjent helsestatus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar her :)

Har hatt to stykker selv. Den første hadde spondylose, bilyd på hjertet, En analkjertel som ikke virket som den skulle, var ekstropion og endtropion, cyster i prostata, nyresvikt, og oppdaget en svulst rett før han ble avlivet. Jeg skiftet rase pga helsetilstanden og at jeg ville satse mer på trening. En boxer er gøy å trene for morro skyld om du har tålmodighet, men det krever noen timer trening for å nå langt. Umulig er det ikke, men det kan ikke gjøres på noe A4 måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar her :)

Har hatt to stykker selv. Den første hadde spondylose, bilyd på hjertet, En analkjertel som ikke virket som den skulle, var ekstropion og endtropion, cyster i prostata, nyresvikt, og oppdaget en svulst rett før han ble avlivet. Jeg skiftet rase pga helsetilstanden og at jeg ville satse mer på trening. En boxer er gøy å trene for morro skyld om du har tålmodighet, men det krever noen timer trening for å nå langt. Umulig er det ikke, men det kan ikke gjøres på noe A4 måte ;) 

Hvordan kan han både vært ektropion og entropion?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, så så eeelsker boxeren tobeinte! De er skikkelige klovner, med en hale som ca aldri slutter logre. De blir gjerne med på det meste, og er strålende fornøyd sålenge de får gjøre det sammen med en tobeint!

Helseproblemer er det som nevnt en del av.. men det må huskes at de prosentene på helseundersøkelsen også inneholder dyr fra dårlig oppdrett med MANGE helseproblemer. Som feks min.

Vi trener ukentlig med mange andre boxere, er vel omlag 27 stk tilsammen. Det jeg ser mest av er spondylose. Det har vel nesten alle fått påvist. En hadde hjertefeil, men levde godt til han døde over 10år gammel. En røk ene korsbåndet, og ble avlivet når det andre røk. En døde av kreft som 10åring. To er under utredning for allergi.

En er også operert for formye bløtvev og pusteproblemer. Men den ser heller ikke ut som en boxer... den er nesten som en mops i trynet:(

De oppdretterne vi trener med er veldig opptatt og obs på helseutfordringene, samt at valpekjøperne pushes på å sjekke både hofter, rygg og hjerte.

Samkjønnsaggresjon vil jeg si er ganske vanlig. Boxern nøler ikke med å svare, og med et kroppspråk litt utenom det vanlige, samt mangel på intimsone, så kan det bli krasj. Min utagerer som en tulling ved passering, men kan gå tur sammen med sin største fiende uten problem. Og dette vil jeg si er litt typisk:p

Boxern er kjempe morsom å trene med! Jeg elsker å trene med min, og han eeelsker å trene med meg(eller hvem som helst egentlig;)). Men selv under trening er de klovner, og hva de presterer kommer litt an på hvilket humør de er i og hvor morsom du klarer å være;)

Forskjellen mellom tisper og hanner er først og fremst størrelsen, en stor hanner er MYE større enn ei lita tispe! Tispene kan være litt bitch, men har de først blitt kjent, så er de gjerne bestevenner. Hannene er litt mer laidback, men om de først ikke liker hverandre, så har jeg ikke særlig håp om å få snudd det.

Ta kontakt med boxerklubben og sjekk om det er treninger i nærheten av, de bør oppleves før man skaffer seg en;) om det blir valp, så gå gjennom valpeformidlingen til klubben, prøv å finne ut så mye som mulig om helsa på foreldredyr og tidliger avkom, og for all del; IKKE kjøp valp etter foreldre uten kjent helsestatus!

Du har fått mange gode svar her :)

Har hatt to stykker selv. Den første hadde spondylose, bilyd på hjertet, En analkjertel som ikke virket som den skulle, var ekstropion og endtropion, cyster i prostata, nyresvikt, og oppdaget en svulst rett før han ble avlivet. Jeg skiftet rase pga helsetilstanden og at jeg ville satse mer på trening. En boxer er gøy å trene for morro skyld om du har tålmodighet, men det krever noen timer trening for å nå langt. Umulig er det ikke, men det kan ikke gjøres på noe A4 måte ;)

Uff da! Det der er mye verre enn jeg trodde.

Hvor stor er sannsynligheten for å få friske avkom etter friske foreldre? Finnes det gentester for alle kjente sykdommer, eller er det mest å krysse fingrene og satse på lykke og fromme i avlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han både vært ektropion og entropion?

Det er mer vanlig å ha én av variantene, men det er mulig å f.eks. ha entropion på det ene øyet og ektropion på det andre, eller å ha begge på samme øye eller til og med på samme øyelokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer vanlig å ha én av variantene, men det er mulig å f.eks. ha entropion på det ene øyet og ektropion på det andre, eller å ha begge på samme øye eller til og med på samme øyelokk.

Høres jo litt rart ut siden de er motsetninger ettersom jeg vet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo litt rart ut siden de er motsetninger ettersom jeg vet..

Jo det er sant, men at en hund har entropion trenger ikke bety at hele øyelokket ruller innover, det kan være delvis innrullet, f.eks. ytre del. Så et øyelokk kan f.eks være innrullet i kantene(entropion) men samtidig henge utover på midten(ektropion).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sant, men at en hund har entropion trenger ikke bety at hele øyelokket ruller innover, det kan være delvis innrullet, f.eks. ytre del. Så et øyelokk kan f.eks være innrullet i kantene(entropion) men samtidig henge utover på midten(ektropion).

Er det ofte at det skjer?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...