Gå til innhold
Hundesonen.no

Størrelse på Rukka-selene


bippo
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har lyst til å kjøpe en Rukka sele til Bobby, da han har vokst ut av den har, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal måle størrelsene. Han er ca 58 cm i mankehøyde nå, og ca 65 rundt brystet. Vet ikke hvor tung han er, men tipper på rundt 30-40 kg.

Bor midt ute i gokk, så jeg må bestille på nett, og da har man jo ikke like gode prøve-muligheter :P Han har visst nådd gjennomsnittshøyden sin, men jeg har en følelse (utifra genene hans) om at han blir endel større. Så jeg vil gjerne at han skal kunne vokse i den i tilfelle han blir større, men at den likevel sitter godt i tilfelle han ikke gjør det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se hvordan du skal måle

Nå har jeg aldri prøvd Rukka, men har hørt at de er ganske så stive, spesielt foran på partiet som skal gå mellom brystet.

Jeg bruker Non-stop sin sporsele/allround og den synes jeg er helt ypperlig :) Vil tro Bobby er en 8 eller 9 i størrelse for en non-stop.

Jeg ville heller gått for en sele som sitter bra nå - hvis han fortsatt er i vekst er det viktig at han har en sele som passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken Takk for tips, den så jo egentlig helt super ut :)

http://nettdyret.no/hund/seler---trekk/sporsele-universal_44-11.htmlde har størrelseguide her, syns 8 så litt stort ut? Åh skulle ønske de bare hadde en butikk her i nærheten, det hadde gjort ting utrolig mye enklere.. :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe på 50 cm og ca 18-19kg har str S i Rukkaselen sin. Har ikke målt henne i omkrets da, men selen har fortsatt mye å gå på i alle veier. Ser kanskje for meg at din er en stor M eller en liten L? Evt. kan du jo ringe en butikk som selger den å høre :-) Jeg er veldig fornøyd med min iallefall, vi bruker den som hverdagssele og den er fungerer godt til den bruken da den har ringer man kan feste båndet i på to forskjellige plasser (noe som gjør at man har litt bedre kontroll). Synes egentlig ikke den er spesielt stiv, men har lagt merke til at den har formet seg etter hunden. Vi har også en sporsele fra Non-Stop, men denne kunne jeg aldri ha brukt til vanlige turer i bånd da man egentlig har null kontroll hvis hunden skulle gjøre et utfall mot noe eller lignende. Så den bruker vi kun med langline eller når hun går løs :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rukka-selene er veldig justerbare da, så du har en god del å gå på. Vil tro str M eller L er passe :)

Hvis du vil kan jeg ta bilde av de for deg når jeg jobber på fredag? Holde de opp ved siden av noe så du får et inntrykk av ca hvor store de er ellernoe? :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bie Det hadde vært sykt snilt! Sendte nettopp en mail til Tropehagen og spurte, så forhåpentligvis vil det ikke være nødvendig, men det ville jo vært innmari hyggelig av deg da :) Sier ifra om jeg ikke blir noe klokere av svaret jeg får :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se hvordan du skal måle

Nå har jeg aldri prøvd Rukka, men har hørt at de er ganske så stive, spesielt foran på partiet som skal gå mellom brystet.

Jeg bruker Non-stop sin sporsele/allround og den synes jeg er helt ypperlig :) Vil tro Bobby er en 8 eller 9 i størrelse for en non-stop.

Jeg ville heller gått for en sele som sitter bra nå - hvis han fortsatt er i vekst er det viktig at han har en sele som passer :)

9 blir alt for stort. Min flatcoated retriever hannhund veien 40kilo og bruker str 7. Non-stop selen skal sitte stramt rundt halsen.

Seler uten justeringsmuligheter er utrolig vanskelig å kjøpe på nett :) Det skal litt til å finne den perfekte selen uten å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra tropehagen, med mål som allerede ligger på siden, og det er da til denne selen:

http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457496&prodid=53434

Så i den er han en XXL (høres helt sinnsykt ut da, han er jo fortsatt liten, ikke akkurat grand danois)

Greia er bare at jeg vil ha denne typen:

http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457496&prodid=143

Men der skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal måle han. Tror dere denne i S er like grei som den over i XXL?

Skjønner ikke hvorfor størrelsene skal variere så innmari mye innenfor samme merke, hva er vitsen liksom?

MEN. Jeg har også blitt tipset om en Julius K9 sele, som jeg lurer på om noen av dere har prøvd? Har ikke hørt så mye om den, men det jeg har hørt er veldig positivt. Også kjekt at man kan feste kløv på den.

http://alphadog.no/halsband-kobbel/hundeseler/julius-k9-idc-hundesele-str-1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lundehund på 5,4 kg har den i gult i xs. Og det er ikke mye å gå på.

Blandingen vår på ca 8-9 kg må over i S i samme type sele :) Men den må han da i såfall ha på det innerste vil jeg tro, og rukkaselene kan stilles veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lundehund på 5,4 kg har den i gult i xs. Og det er ikke mye å gå på.

Blandingen vår på ca 8-9 kg må over i S i samme type sele :) Men den må han da i såfall ha på det innerste vil jeg tro, og rukkaselene kan stilles veldig mye.

Hæ, men det står jo at den passer til hunder mellom 45-59 kg? Herregud dette er sykt forvirrende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, men det står jo at den passer til hunder mellom 45-59 kg? Herregud dette er sykt forvirrende. :P

hæh... ja jeg ser det :S

Kanskje Shensi har XXS, men ut i fra kganvisningen, så skal jo det også være for stort til henne. Så om hun har XS nå, så er jo det altfor altfor stort.

Nå ble jeg brått kjempeusikker og det står ikke størrelse på selene deres heller. men vi skal innom tropehagen i disse dager, for å få tak i sele til Banzai, så jeg kan si ifra hva jeg finner utav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har bestilt, men jeg har hatt litt lite å gjøre på jobb så jeg tok litt bilder allikevel ;) Tror helt klart medium var rett valg, L er STOR! (gul er M og rosa er L) DSC_0644_zps3xwzwwye.jpg Stilt ut på max hendene på armen min: DSC_0645_zpsdfamueby.jpg DSC_0652_zpsmwjkpyes.jpg DSC_0647_zpsrx9pufby.jpg DSC_0648_zps4ngazr1d.jpg DSC_0649_zpsjneahfym.jpg Edit: og angående Foamselen (den andre fra Rukka du linket til) så ville jeg ikke anbefalt den til en stor hund med mindre den alltid går pent i bånd, for de kan vie seg ut endel om de har litt trykk på seg. Til små hunder derimot er de supre og kjempemyke å ha på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...