Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere sperm fra Finland.


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Hvordan går jeg nå frem?

Jeg er temmelig blank, men jeg har funnet hannen om ikke annet. :P

Det i seg selv er jo en bragd, hehe. :)

Jeg skjønner dithen at jeg må ha spermen i Oslo? Siden det kun er der NKK har sånn bank :P

Hvor mye er vanlig å importere? Ser det går på strå.

Hvordan avtale er det med hannhundeier? Hvor mye pleier man da å betale? Er det som i Norge hvor vi får 2000for parring, samt 2000kr per valp, eller er det en annen ordning på import sånn?

Hvordan er det med registreringen av valper hvor hannhunden ikke er NKK reg?

Sikkert noen dumme spm, men det får nå bare være. :P

Hun som skal ha dette kullet, skal ikke ha det før løpetiden i januar 2016 ca, men jeg tenker at jeg får nå sette igang snart, plutselig er det jul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvert fall svare på noen av spørsmålene dine, og resten vil en telefon til Veterinærhøyskolen kunne hjelpe deg med.

Angående pris til hannhundeier, så er det ingen fasit eller nasjonale maler - hannhundeier tar det de vil. Noen opererer med en flat sum, for eksempel 1.000 eller 1.500 Euro uavhengig av kullstørrelse, andre tar en "parringsavgift" og skal deretter ha betalt per valp som er mest vanlig her. Du må nesten snakke med hannhundeier for å finne ut hva de skal ha.

Det er ikke vanskelig å få registrert valper i NKK med utenlandsk far - jeg gjorde dette nå før jul. Du må ha dokumentasjonen på helseresultat om det finnes som registreringsklausul på din rase (hos oss må vi for eksempel ha kjent HD- og AD-status), men dette kan du hente fra KoriaNet. Du må også ha dokumentasjon på utstillingsresultat ELLER testikkelattest fra veterinær, men utstillingsresultat kan du også hente fra KoiraNet. Jeg brukte dansk hannhund, og sendte print screen fra danske Hundeweb.

Så må du ha en kopi av stamtavle i tre generasjoner, denne sender du til rasens saksbehandler i NKK når kullet er født, så legger de inn hunden i databasen, og du kan søke den opp når du skal registrere kullet elektronisk etter hvert. Har hannhunden allerede valper i Norge, trenger du ikke å gjøre dette.

Så vidt jeg vet har de frossen bank og mulighet til å inseminere både i Oslo og Trondheim, men Oslo er vel nærmest og mest praktisk for deg. Mengde sæd en importerer varierer, men jeg ville tatt inn nok til å bruke en eller to ganger til i fall tispa går tom/får et lite kull. Det er tapping, transport og oppbevaring som koster, og da spiller det liten rolle om du har 1 eller 100 strå. Så jeg ville helgardert meg om jeg først skal importere i sædimport, ved å ha nok til å dekke noen worst case-scenarioer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Finland er det? Vil også tro det er billigere og lettere å kjøre enn å begynne å importere. På min rase er det mange som reiser frem og tilbake for parring, utstilling, hente valp etc :) går båt via Sverige fra Stockholm (til Helsinki) og Umeå (til Vasa), eller man kan kjøre hele veien via Nord-Sverige :) Eller flydd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...