Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er mannfolka?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenkte å komme med et langt og utdypende svar, men har ikke tid. Skal drikke mjød, bedrive masseutryddelse og voldta et eller annet. Og selv om man er guds gave til menneskeheten så har man bare s

Herlig at det kvinnelige er fjollete, mens det mannlige har det som trengs. Kanskje kvinner er så mye flinkere til å trene hund at det mannlige og skjøre ego synes det er mye lettere å bli i so

Det vet jeg ingenting om. Jeg bare trener og prater ikke med noen Edit: For å si det sånn .. jeg har vært og sett litt på klubber i det siste, og der har det vært ganske forskjellige miljøer. E

Joda, men hvorfor trener ikke menn lydighet, agility og tildel bruks? Er kvinnene på vei til å overta IPO-trening også?

Hvis dere ser på antall menn på de treningene dere deltar på/i de hundeklubbene dere er medlem, er det flest menn eller kvinner?

Det er da en god del menn som går agility.

Jeg har alltid likt tanken om at menn og kvinner er forskjellige, å presse kjønnsroller over mennesker er nå en ting, men å viske ut åpenbare og ikke minst viktige forskjeller på kjønnene er nå iallefall idiotisk. Jeg er ikke mann og jeg tenker ikke som en mann. Men menn klarer veldig ofte av en eller annen grunn ofte å finne opp kruttet selv uten å måtte ha et stort sosialt nettverk rundt seg for å få det til.

Hyll kvinner og hyll menn, vi er alle forskjellige!

@

Har man gått på valpekurs en gang trenger man veldig sjeldent å gjøre det igjen, kanskje med unntak om man bor ekstremt avsidesliggende til.

@charlotte

På jakt er det et mye høyere antall menn. Ellers enig.

@Tommy

Der det er kvinner er det drama-drama-drama. Det gjør også at de fleste kvinnedominerte sporter og aktiviteter er langt mindre hyggelig enn de miljøene hvor man har en noenlunde merkbar andel heterofile menn.

Et valpekurs er ikke bare for eieren, det er vel så mye sosialisering og knytting av bånd for valpen.

Der det er menn er det da også flust av drama-drama-drama. Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Believe me, de er like ille på skravling/baksnakking/drama/hvadetnåmåttevære ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et valpekurs er ikke bare for eieren, det er vel så mye sosialisering og knytting av bånd for valpen.

Der det er menn er det da også flust av drama-drama-drama. Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Believe me, de er like ille på skravling/baksnakking/drama/hvadetnåmåttevære ;)

Man klarer da helt fint å knytte bånd og sosialisere en valp uten å gå på valpekurs? :blink: Det som skjer på valpekurs er no-brainers - skulle jeg brukt penger på å repetere innhold i kurs med forskjellige ordlyder og fremleggingsmetoder så hadde jeg selvfølgelig valgt det som gir mest utbytte. Valpekurs er veldig bra for nye hundeeiere, men når man har hatt hunder i x-antall år ser jeg ikke helt behovet for akkurat dette kurset.

Herredrama kan ikke sammenlignes med kvinnedrama, men det jeg foretrekker mest er en 50/50 blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klarer da helt fint å knytte bånd og sosialisere en valp uten å gå på valpekurs? :blink: Det som skjer på valpekurs er no-brainers - skulle jeg brukt penger på å repetere innhold i kurs med forskjellige ordlyder og fremleggingsmetoder så hadde jeg selvfølgelig valgt det som gir mest utbytte. Valpekurs er veldig bra for nye hundeeiere, men når man har hatt hunder i x-antall år ser jeg ikke helt behovet for akkurat dette kurset.

Herredrama kan ikke sammenlignes med kvinnedrama, men det jeg foretrekker mest er en 50/50 blanding.

Tja, jeg har hatt hund i noen år men ser stadig nytten av flere (valpe)kurs. Åpenbart ikke den skarpeste kniven i skuffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har hatt hund i noen år men ser stadig nytten av flere (valpe)kurs. Åpenbart ikke den skarpeste kniven i skuffen.

Jeg er og skikkelig "kurs-junkie" og hadde nok gått på kurs hele tiden hvis timeplan og økonomi hadde tillatt det :P Har gått mange kurs av samme type - men med ulik instruktør, og lærer noe nytt hver gang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en god del menn som går agility.

Et valpekurs er ikke bare for eieren, det er vel så mye sosialisering og knytting av bånd for valpen.

Der det er menn er det da også flust av drama-drama-drama. Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Believe me, de er like ille på skravling/baksnakking/drama/hvadetnåmåttevære ;)

Menn kan også lage drama, men de er ofte litt mer konkrete.

Også har de gjerne ikke veldig lange såre tær.

Jeg merker med meg selv at jeg ordlegger meg uhyre mer pedagogisk i møter med et overvekt av kvinner enn med menn.

Menn tar diskusjonen der og da, jentene går og sutrer bak ryggen min etterpå.

Nå skal det sies at det er mulig det er kulturforskjeller også, et stort andel av mennene jeg må bitche litt er fra balkanområdet etc , de eksploderer i trynet mitt og er ferdig med det 5 min etterpå :P

Jeg foretrekker å få verbal juling der og da ( og muligheten til å gi litt igjen ) enn "dårlig stemning" bak ryggen min..

Men jeg er og blir guttejente..Jeg skjønner meg utrolig dårlig på kvinnfolk flest :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Menn er da ikke noe bedre enn damer. Jeg syns det blir slitsomt miljø med bare ett kjønn uansett om det er menn eller kvinner jeg. Kanskje litt forskjellig, men ikke noe bedre... vi mennesker funker nok best i blanding :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et ekte mannfolk. Driver for seg selv han, fordi det er for mye "dill" i hundeklubbene.

http://www.hurohundehjelperenjim.com/314924924

Ligger en flott video av ham på YouTube, der han kan opplyse oss om at hundene liker dominante ledere, og demonstrerer hvilke mirakler han kan utføre med litt dominant attitude og en smal strupekjetting.

https://m.youtube.com/watch?v=_ClmS8GE39o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her er et ekte mannfolk. Driver for seg selv han, fordi det er for mye "dill" i hundeklubbene.

http://www.hurohundehjelperenjim.com/314924924

Ligger en flott video av ham på YouTube, der han kan opplyse oss om at hundene liker dominante ledere, og demonstrerer hvilke mirakler han kan utføre med litt dominant attitude og en smal strupekjetting.

https://m.youtube.com/watch?v=_ClmS8GE39o

Han strøyk på første setning hihi. Hadde en flat hanne og vi var en gjeng på hyttetur. I hyttefeltet var det oss og en barnefamilie men dem holdt til helt i den andre enden av felte så hunden fikk gå løs. JA hva skal en si jo vi fant etter hvert ut at de som bodde i den andre hytta hadde ei engelsk setter tispe. Hun vhadde ikke løpetid men hannen min må ha syntes hun var noe spesielt. I hvertfall en av historiene som ble til den helga. var så hannen min fikk en hel tørrfisk. Han fikk den ute og var så klart løs (i all vannskap med dem med ES) HAnnen min la seg ned utenfor hytta og spiste opp halve tørrfisken gikk da til andre enden av hyttefeltet og kalte på tispa som var der og gav henne resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han strøyk på første setning hihi. Hadde en flat hanne og vi var en gjeng på hyttetur. I hyttefeltet var det oss og en barnefamilie men dem holdt til helt i den andre enden av felte så hunden fikk gå løs. JA hva skal en si jo vi fant etter hvert ut at de som bodde i den andre hytta hadde ei engelsk setter tispe. Hun vhadde ikke løpetid men hannen min må ha syntes hun var noe spesielt. I hvertfall en av historiene som ble til den helga. var så hannen min fikk en hel tørrfisk. Han fikk den ute og var så klart løs (i all vannskap med dem med ES) HAnnen min la seg ned utenfor hytta og spiste opp halve tørrfisken gikk da til andre enden av hyttefeltet og kalte på tispa som var der og gav henne resten.

Så utrolig søtt :wub:

Hannen min steppet også høflig tilbake og lot fjortistispa få spise opp resten av maten hans etter at hun hadde slukt sin egen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett en del mannfolk trene brukshund skjønner jeg jo hvorfor det er så få av dem i bruks-/lydighets-miljøet.

Det var rykk i båndet (korrigering m/smalt kjettinghalsbånd), kne i brystet, spark i baken & diverse andre avstraffelsesmåter.

Om man ikke makter å ta inn over seg at det er både triveligere å trene og gir bedre resultater å trene positivt er det trist for både hund og eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett en del mannfolk trene brukshund skjønner jeg jo hvorfor det er så få av dem i bruks-/lydighets-miljøet.

Det var rykk i båndet (korrigering m/smalt kjettinghalsbånd), kne i brystet, spark i baken & diverse andre avstraffelsesmåter.

Om man ikke makter å ta inn over seg at det er både triveligere å trene og gir bedre resultater å trene positivt er det trist for både hund og eier

Vel, men det er nå ingen ren mannegreie? Like lite som det er en ren damegreie å drive med intriger og drama :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett en del mannfolk trene brukshund skjønner jeg jo hvorfor det er så få av dem i bruks-/lydighets-miljøet.

Det var rykk i båndet (korrigering m/smalt kjettinghalsbånd), kne i brystet, spark i baken & diverse andre avstraffelsesmåter.

Om man ikke makter å ta inn over seg at det er både triveligere å trene og gir bedre resultater å trene positivt er det trist for både hund og eier

Det var da voldsomt til generalisering.

Vel, men det er nå ingen ren mannegreie? Like lite som det er en ren damegreie å drive med intriger og drama :P

Mmm. Mannegreier er vel helst å sinte seg og bli ferdig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en mann trene agillity idag, helt for seg selv ved en skole. Vet også av en annen som drev og trente rimelig ofte med eget utstyr, alene, i en park.

Så de trener vel mye for seg selv. :)

Uffda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokale nyheter, Tenerife: Her er det to hunkjønn i sportsklubben der vi trener, meg og datteren min. Så at klubben postet reklamefoto på facebook i dag, foto av ei tysk dame med schäfer, - Hvem sa at bare menn kan trene hund?

Og jeg har blitt spurt om jeg har venninner med hund, som kan rekrutteres til sportsklubben. Det er noen schäferklubber på øya da, vet det er et par damer som eier hund der.

Jeg syns det er mye snikksnakk og meninger og en del prating bak ens rygg, hvor vi trener. Men det er ikke rart heller. Det går på avl og helse hos hundene, og litt av en balanse mange ganger. Som når jeg blir tilbudt hunder (valper) fra den ene og den andre og lar være kjøpe. Hvorfor ikke det, spør andre, vil ha meg til å si noe. I alle fall, mine treningsmetoder, og hvordan en har hund i det hele, blir av enkelte tilskrevet mitt kjønn. Jeg må være tøffere, macho! Ikke tro hunden er pingle, jeg trener nok etter helt andre prinsipper, enn de andre der. Det er for meg om å gjøre, å få hunden til å gjøre det jeg vil, basert på kontakt og samarbeid. For resten er det en bra ting at hunden ikke foretar seg noe som helst, uten ordre først. Men positive ting skjer. Så sies det, at det er "bra å få damer inn i sportsmiljøet". Men hvordan jeg trener har fint lite med kjønn å gjøre. Det er nok mitt norske opphav som gjør at tanker og metoder om hund er litt annerledes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Lokale nyheter, Tenerife: Her er det to hunkjønn i sportsklubben der vi trener, meg og datteren min. Så at klubben postet reklamefoto på facebook i dag, foto av ei tysk dame med schäfer, - Hvem sa at bare menn kan trene hund?

Og jeg har blitt spurt om jeg har venninner med hund, som kan rekrutteres til sportsklubben. Det er noen schäferklubber på øya da, vet det er et par damer som eier hund der.

Jeg syns det er mye snikksnakk og meninger og en del prating bak ens rygg, hvor vi trener. Men det er ikke rart heller. Det går på avl og helse hos hundene, og litt av en balanse mange ganger. Som når jeg blir tilbudt hunder (valper) fra den ene og den andre og lar være kjøpe. Hvorfor ikke det, spør andre, vil ha meg til å si noe. I alle fall, mine treningsmetoder, og hvordan en har hund i det hele, blir av enkelte tilskrevet mitt kjønn. Jeg må være tøffere, macho! Ikke tro hunden er pingle, jeg trener nok etter helt andre prinsipper, enn de andre der. Det er for meg om å gjøre, å få hunden til å gjøre det jeg vil, basert på kontakt og samarbeid. For resten er det en bra ting at hunden ikke foretar seg noe som helst, uten ordre først. Men positive ting skjer. Så sies det, at det er "bra å få damer inn i sportsmiljøet". Men hvordan jeg trener har fint lite med kjønn å gjøre. Det er nok mitt norske opphav som gjør at tanker og metoder om hund er litt annerledes. ;)

Og hvordan de andre trener og mener du bør trene har vel heller ikke så mye med kjønn å gjøre :) Det har vel mer med tradisjoner, og hva som er vanlig i det landet å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen passer jo perfekt til denne diskusjonen

Do Women and Men Approach Dog Training Differently? | The Bark:

Is there a Mars/Venus divide in the way men and women approach dog training? Any answer to that question is an exercise in speculation. We can’t turn to research results because there aren’t any, and gender generalities aren’t universally applicable. As Ken Ramirez, executive VP and Chief Training Officer of Karen Pryor Clicker Training, put it, “As soon as you make one generalization, there will be dozens of examples that are exceptions.”

Still, many professional trainers have observed some general differences between the ways women and men train#dogs. We must, however, be clear about what these differences mean. They do not mean that all women train differently than all men—there is a lot of overlap between the sexes. Gender may predict tendencies, but it is not absolute.

So, what are these tendencies?

Les mer http://www.moderndoggroup.com/blog/2015/01/31/do-women-and-men-approach-dog-training-differently-the-bark/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...