Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor er mannfolka?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er det så få mannfolk i hundeklubbverdenen? Før (min tid for 20+ år siden) var det majoritet av menn i hundeklubbene, men nå er det ca 1 mann for hver 20 kvinner.

Hva skjedde og hvorfor trener så få menn hund? Er det kvinnene som har gjort hundetrening for lite macho med sin pølsetrening og forståseg ihjel på hunden? Jeg har sett påstander om dette...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenkte å komme med et langt og utdypende svar, men har ikke tid. Skal drikke mjød, bedrive masseutryddelse og voldta et eller annet. Og selv om man er guds gave til menneskeheten så har man bare s

Herlig at det kvinnelige er fjollete, mens det mannlige har det som trengs. Kanskje kvinner er så mye flinkere til å trene hund at det mannlige og skjøre ego synes det er mye lettere å bli i so

Det vet jeg ingenting om. Jeg bare trener og prater ikke med noen Edit: For å si det sånn .. jeg har vært og sett litt på klubber i det siste, og der har det vært ganske forskjellige miljøer. E

fortsatt mange mannfolk som driver med hundekjøring da :)

...men siterer fra Finnmarksløpet sine sider "Statistikken fra de siste årene viser at kvinner har forholdsmessig større andel topp-plasseringer enn menn, sett i forhold til hvor mange av hvert kjønn som deltar i de lange løpene"

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde og hvorfor trener så få menn hund? Er det kvinnene som har gjort hundetrening for lite macho med sin pølsetrening og forståseg ihjel på hunden? Jeg har sett påstander om dette...

Rigger meg til med popcorn og cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg trener bruks er det en del menn. Vi er en gruppe på 7-8 som trener fast, 4 av de er menn. Jeg synes dog det virker som det er helt klart flest jenter som begynner med bruks. I sommer var jeg på NBF sitt kurs på sølen, og der var det vel bare 4-5 menn utenom forsvarshundgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvorfor trener ikke menn lydighet, agility og tildel bruks? Er kvinnene på vei til å overta IPO-trening også?

Bare en antakelse, men mange hundesporter preges av veldig mye fjolleri og venninnetreff. Hundetrening 5 %, sladder 95 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en antakelse, men mange hundesporter preges av veldig mye fjolleri og venninnetreff. Hundetrening 5 %, sladder 95 %.

Det vet jeg ingenting om. Jeg bare trener og prater ikke med noen :ahappy:

Edit:

For å si det sånn .. jeg har vært og sett litt på klubber i det siste, og der har det vært ganske forskjellige miljøer. Et sted er det dobbelt så mange menn som damer (mye IPO/RIK-greier), og der var det ganske mange som sto og skravelt store deler av treningen... og det var i like stor grad menn som kvinner. Jeg tror faktisk at menn er like glade i kaffeslabras som kvinner, og jeg ser ikke noe negativt i å ha det sosialt på trening heller.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvorfor trener ikke menn lydighet, agility og tildel bruks? Er kvinnene på vei til å overta IPO-trening også?

Hvis dere ser på antall menn på de treningene dere deltar på/i de hundeklubbene dere er medlem, er det flest menn eller kvinner?

Aktive som er med og trener er vel ca 1/3 menn og 2/3 kvinner. Så klart flere kvinner, men fortsatt en god del menn :) Dette er da trening med NRH.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange menn ikke gidder alt dette fjolleriet som har blitt rundt hunder. Men er på sett og vis noe enklere skrudd sammen, og gjør det som trengs for å få til hunden. Mange damer diller og dikker, og stapper hunden full av godbiter, behandler hunden som en unge osv.

Dessuten er det vel en overvekt av mann som har jakthunder, og de trenes gjerne ikke på lydighetsbanen, men mer ute i terrenget m.m.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det en gang på ett kurs; 16 deltakere. Hvorav 15 var damer og 1 homofil mann.

Haha! Menn trenger jo ikke kurs. De er eksperter fra naturens side: naturlige ledere. Det mente ihvertfall x-naboen min, som løftet valpen min opp etter halsbåndet og ristet den fordi han skulle hjelpe meg med å få den til å slutte å varsle når fremmede tråkket inn på området. Hjalp skikkelig, ass...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange menn ikke gidder alt dette fjolleriet som har blitt rundt hunder. Men er på sett og vis noe enklere skrudd sammen, og gjør det som trengs for å få til hunden. Mange damer diller og dikker, og stapper hunden full av godbiter, behandler hunden som en unge osv.

Dessuten er det vel en overvekt av mann som har jakthunder, og de trenes gjerne ikke på lydighetsbanen, men mer ute i terrenget m.m.

Menn føler seg ikke hjemme i et miljø der hundene trenes med positiv forsterkning.

http://www.utexas.edu/news/2006/09/19/psychology/

Med tanke på det @olga skriver så tror jeg du har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mange menn som driver med bruks og ipo også.

Men det blir færre og færre der også. Hvor mange menn er det under 40 på brukstreninger? De mennene som er der er erfarene og har holdt på med hund lenge. Det er mye mindre rekrutering av menn enn kvinner i disse grenene også.

Men jeg syns det er litt dårlig gjort å si at menn ikke liker positiv forsterkning og derfor ikke vil trene hund mer når det er trenden? Det stemmer ihvertfall ikke med de mennene jeg har trent med. De er like opptatt av at hunden skal være motivert for å jobbe som alle kvinner jeg har vært borti. Og å trene positivt med belønning trenger ikke bety at man diller med hunden (selv om det selvfølgelig finnes en del som gjør det og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden med datterbarn på valpekurs. Og der er det like mange menn som kvinner, inkl menn som kommer alene med hunden. Noen kommer med kone/samboer/kjæreste.Uansett virker alle like motiverte for å trene med hundene sine, og metoden som det undervises i er absolutt positiv. Uten dilling.
Menn de fleste menn der er unge - 22 - 35 år. Ett unntak, som er på "min alder" - han kjenner jeg privat og han verken diller eller denger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er for tiden med datterbarn på valpekurs. Og der er det like mange menn som kvinner, inkl menn som kommer alene med hunden. Noen kommer med kone/samboer/kjæreste.Uansett virker alle like motiverte for å trene med hundene sine, og metoden som det undervises i er absolutt positiv. Uten dilling.

Menn de fleste menn der er unge - 22 - 35 år. Ett unntak, som er på "min alder" - han kjenner jeg privat og han verken diller eller denger.

På valpekurs syns jeg det er mer gjevnt med menn og kvinner. Jeg tenkte mer på de som trener fast og evt konkurrerer. Da blir det straks færre menn :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med at den "uformelle" rekrutteringer gjøres av de som allerede er i miljøet, og når det allerede er mest kvinner så er det lettere å rekruttere andre kvinner/jenter? Ikke nødvendigvis bevisst, men en forteller om treningen til venninner, tar med seg venninner på trening som så får øynene opp for sporten. Det må kanskje mer bevisst rekrutteringsstrategi til får å få med gutter/menn? Det er rett og slett ikke mange menn der som kan dra med seg kompisene sine.

Det det allerede er mest av er det lettere å få mer av, selv om menn/gutter kan synes sporten i seg selv er like givende og morsom som det kvinner/jenter gjør.

En ser jo noe lignende i jaktmiljøet. NJFF har lenge hatt rekrutteringsstrategier for å få med jenter, egne kurs for jenter, egne kvelder for jenter på skytebanene osv. Og nå er det flere jenter som jakter og kanskje litt lettere for jenter å starte opp med jakt når en treffer andre jenter i miljøet. Og en blir kanskje ikke sett på som en "raritet" noe som kan være litt ekkelt når en møter opp i et ukjent miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt rart at mennene forsvinner når kvinnene kommer inn? Det har skjedd i lydighet, agility, i stor grad bruks. Jeg ser nesten for meg at det kommer til å skje i IPO og jakt også ... feks i jaktretrievermiljøer er det mange kvinner (men det miljøet var kanskje ikke så stort til å begynne med?). Jeg synes det samme skjer i arbeidslivet også; at tildligere mannsdominerte yrker går over til å bli kvinnedominerte. Og spinning :P det var nesten bare menn i begynnelsen da jeg trente, og så plutselig (eller gradvis) ble det to menn og 18 kvinner i salene.

Er det noe vi gjør? Eller gir det lavere "status" for menn å holde på med noe hvor det er likevekt eller overvekt av kvinner?

Og typisk nok er den ene mannen blant alle kvinnene instruktør, rektor, overlege, osv... (det siste var en digresjon, tror jeg)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste menn jeg kjenner som har hund, er generelt sett mer "hard" med hundene sine enn hva damene er. De kan kjefte mer, ta tak i dem hvis nødvendig osv. I jaktmiljøet og IPO miljøet virker det som at det er mer "tillatt" å trene på en hardere måte, enn innen lydighet og agillity, ja og utstillingstrening. Der er det utelukkende flest damer som holder på med og de pleier å reagere mer på hardere tilnærmingsmåter. Og som nevnt, det er ikke et spesielt miljø for menn, det blir mye sladder og snakk. Så de grenene menn driver mest med er hovedsakelig: jakt, IPO, blodspor, hundekjøring.

Damene: lydighet, freestyle, agillity, utstilling.

Det at det blir grupper innad hundesporter gjelder uansett. Har vært på IPO treninger hvor mannfolka står og henger og prater og jeg blir litt utenfor, og på blodspor kurs og treninger hvor alle mannfolka står å prater elghund og jakt, og jeg uteblir av gruppa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...