Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til "Nybegynner-hund"


Lions
 Share

Recommended Posts

Heisann. Har hatt lyst på hund i flere år, og i sommer skal jeg oppfylle drømmen. Drømmehunden er en Border collie. Onkelen min har en Border Collie, og jeg har praktisk talt vokst opp med den hunden.

Kan begynne med å skrive litt om meg selv.

Jeg er en aktiv gutt på 22 år. På sommeren går jeg mye turer i fjell og mark, driver med mye forskjellig sport(fotball, volleyball, svømming etc.). På sommeren sitter jeg aldri inne.

På vinteren har jeg tidligere gått mye på ski, noe jeg har begynt litt nå i det siste også. Tror også det blir mye hyppigere skiturer og slikt når jeg får meg en "turkamerat".

Har jobbet fulltid siden jeg var 17 år, men skal begynne å studere etter sommeren. Derfor tror jeg det blir rette tidspunkt for meg å kjøpe en hund.

Som sagt er Border Collie drømmerasen. Har hatt Border Collien til onkelen min med på mye turer i fjell og mark, og det er den snilleste og lydigste hunden jeg kjenner.

Men vet samtidig at Border Collier er veldig aktive hunder. Onkelen min bor på gård, og hunden er i konstant bevegelse.

Er litt redd for at jeg ikke greier å gi en Border Collie aktiviteten den trenger til en hver tid.

Derfor heller jeg kanskje litt mer mot en annen rase. Vil ha en rase som er mest mulig lik Border Collie i størrelse, utseendet og oppførsel, men som kanskje ikke krever like mye aktivitet til en hver tid.

Håper folk kan komme med forslag :-) Har enda noen måneder å bestemme meg på, men liker å ha litt tid på meg til å tenke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller du deg i forhold til å gi hunden din litt hjernetrim i kombinasjon med fysisk aktivitet? Jeg har hatt Border Collie i mange år (også i små leiligheter som student), og har hatt trivelige, avslappede hunder (i alle fall så fort de ble voksne - de kan være en ekstra håndfull i valpe- og unghundtiden). Border Collie krever mye for å være fornøyde, men det er ikke uoverkommelig i det hele tatt. Nok fysisk mosjon hver dag kombinert med mentale utfordringer som spor, lydighet, søkstrening og så videre er nok det - men det er klart, det ER hunder som krever mye, og kjeder de seg blir de ikke spesielt hyggelige å leve med.

Andre raser du evt. kunne ta en titt på er Finsk Lapphund, Collie korthår/langhår, labrador/golden retriever og nova scotia duck tolling retriever.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke jeg bare slenger inn, men. Hva med aussie (australian shepherd)? Eller er de kanskje vel så "utfordrende" hva gjelder den mentale biten? F.eks. @borderen @Caroline - kanskje dere kan svare på dette?

Jeg tenker de er like krevende som bc jeg, og kanskje enda mer/på en annen måte. Du får litt andre ting også med en aussie enn en bc ofte, og jeg tror nok at for en fersk eier er ikke bc noe vanskeligere å få til enn aussie. Men begge rasene er jo fantastiske.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis drømmehunden er en border collie synes jeg det er det du skal skaffe deg :) Høres ut som du er aktiv og villig til å gi en slik hund det den trenger, ut i fra det jeg leser iallefall. Det er jo ikke slik at border collie er en rase for "supermennesker" heller :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at border collie går fint, i hvertfall om du legger til litt hjernetrim til den fysiske aktiviteten. Hjernetrim trenger jo ikke være hverken vanskelig eller seriøst, man kan feks hive maten utover gresset eller i snøen å la hunden lete det frem selv, man kan ha med en leke på tur å kaste den inn i skogen eller gå å gjemme den også la hunden få finne den, kanskje trene litt triks osv :) ikke alle trenger hjernetrim heller, men det er vell noe man bør være forberedt på at kan bli nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og Border collie kan fungerer. I hundeklubben jeg trener er det en i begynnelsen av tyveårene som har en BC. Han gikk på kurs og begynte å trene rally lydighet med hunden. Hunden er snart 1,5 år og er blitt veldig fin. Her kan du lese litt mer om rally http://hunden.no/artikkel.html?news.nid=7917

Kan være lurt at du setter deg inn i mental aktivisering og ulike aktiviteter dere kan gjøre sammen, så unngår du en understimulert hund. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke hvorfor du ikke skal klare å gi en border collie et godt liv med den innstillingen. En labrador eller aussie trenger ikke mindre mosjon enn en border collie, de fleste hunder har et nokså likt grunnleggende behov, og de hundene som ligner er også aktive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg border Collie du, det er en enkel hund å ha og å trene. Du kan jo tenke litt på hvilken valp du velger i ett kull. Kanskje ikke velge den som er "overalt", den kan bli litt for en førstegangseier. Men styr også unna den som er veldig rolig, den som sitter og skuer utover og ikke er så aktivt med. Det kan tyde på usikkerhet, og det er vanskeligere å håndtere enn en som er litt for rampete i unghundtiden.

Å kjøpe aussie i stedet for BC er ikke ett lettere alternativ. Aussien har mye vokt og usikkerhet, på veldig mange av linjene som er tilgjengelig i dag. Og akkurat den komboen er ikke noe morsomt å ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg godt før du får valpen, så går det nok kjempefint :)

Les om valpesosialisering (finnes en fin bok av Gry Løberg som koster ca 150 kr), ulike former for hundesport (hva som enn måtte interessere deg av lydighet, agility, rallylydighet, freestyle eller bruks), meld deg inn i hundesportsklubb og finn et valpekurs før du henter valp, og jeg tror du vil kunne få en langt bedre hund enn de fleste.

Du MÅ ikke drive aktivt med hundesport heller, så lenge du holder kontakt med hunden, og gir den mye å gjøre i hverdagen (gå pent, bli, kom, hent pinnen, bær båndet ditt, gjør <et hav av triks>, på løpetur f.eks: skift side bak/foran, snurr høyre/venstre, hopp over noe, ...) så vil du gi en BC et lykkelig liv. Men mosjon alene er ikke nok for å få en glad hund av en BC, og den har ikke godt av å være mye alene. Den kommer til å ta over livet ditt :)

Det finnes mange veldig gode bøker om adferd, oppdragelse, trening og sport her:

http://www.canis.no/nettbutikk/produktpres.php?side=2&gr=canis&s=4&umid=16&mid=395

Edit: jeg ser Canis har gått tomme for mange av de beste bøkene. Det finnes andre butikker som har disse bøkene også, f.eks. "100% positiv hverdagslydighet" og "Klikkertrening for din hund". Det er mye å lese, men jeg vil tro "Valpesosialisering" og "100% positiv hverdagslydighet" er en god start. "Kulturkollisjonen mellom menneske og hund" er også et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bare pass på å skjekk foreldrene og slekta til valpen din nøye. Det er en del sykdommer på bc som det ikke snakkes så høyt om :) Du trenger jo ikke den heftigste gjeterhunden, men du trenger en frisk og mentalt bra hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene jeg har fått :-)

Finner det veldig betryggende at mange tror jeg kan gi en Border Collie et bra liv med min innstilling og livsstil.

Må samtidig påpeke at jeg er en slik person som kommer til å gjøre alt for at hunden min skal ha det bra. Får jeg det travelt i perioder med mye skolearbeid, er det heller skolearbeidet som blir bortprioritert framfor hunden. Men så lenge jeg bor i hjembyen, har jeg heldigvis mye venner og familie som stiller opp dersom det blir behov for det.

Hundesport er også noe jeg syns ser veldig artig ut, så kommer garantert til å ta turen til den lokale hundeklubben for å teste ut :-) Har en venninne som er veldig aktiv i miljøet, så kommer garantert til å bli tvingt med av henne etterhvert : p

Har lest veldig mye på nettet om Border Collie, og skal bestille meg noen bøker så fort som mulig. Hvis flere har tips til bøker som er et must, bare kom med dem :-)

Har dere noen tips til oppdrettere av Border Collie i Norge som er verdt et besøk? Skal ikke forhaste meg, men har en del fridager fra i fjor som jeg kan bruke til å dra på besøk hos oppdrettere :-)

Takker på forhånd :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på hvem du kjøper av, ikke ta første og beste du finner, det er sjelden at det er best. Det er dessverre mye dårlig avl på rasen. Jeg har også BC som min første hund og å få en i hus har bare bekreftet at det er min rase. Så om du vil ha BC og syns du vil takle det, så hvorfor ikke?

Men, husk nå på de instinktene. Det kan være fint å vite hvordan man skal håndtere dem om man er uheldig og får en som finner på mye rart. Ellers er det en hund jeg opplever som fin å gjøre nybegynner feil med, det er enkelt å justere inn på riktig spor med dem :) En ting man også må huske er å ikke overdrive med mental aktivitet, noen ganger er det faktisk derfor de stresser og er vanskelige. Min hund er midt i unghund perioden akkurat nå og jeg får mange glimt av hvilken hund jeg har som voksen, men samtidig kan han irritere på seg gråstein og jeg får lyst å rive av meg håret xD Kan ihvertfall garantere at hverdagen aldri blir kjedelig med en BC i hus, kosegriser uten like, klovner og samtidig så elegante og vakre. Jeg elsker måten de beveger seg på. Ja hva er der ikke å elske med disse her egentlig? <3

Og så husk på at om du ikke liker å ha noen i ditt personlige rom, så må du sikkert lære deg å like det, for fra hva jeg kan se, både med min og de aller fleste andre BC'er så vet de ikke hva det betyr, skal være helt inntil de :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som kan hjelpe med tips til gode BC-oppdrettere da?

Takker for bump. Har også satt pris på litt tips. Kommer opp mye resultater på google, så hadde satt stor pris på om folk har erfaringer å komme med :-) Bor ca midt i norge, men har ikke noe å si hvor i landet oppdretterne befinner seg. Har som sagt en del fridager jeg tenkte å bruke på å besøke oppdrettere.

Takker på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så husk på at om du ikke liker å ha noen i ditt personlige rom, så må du sikkert lære deg å like det, for fra hva jeg kan se, både med min og de aller fleste andre BC'er så vet de ikke hva det betyr, skal være helt inntil de :wub:

Er akkurat slik jeg vil ha det :wub:

Hvor hentet du din Border Collie? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en BC kan få det supert hos deg. :)

En oppdretter jeg har god erfaring med er Getweiler (Elisabeth Isaksen), jeg har møtt veldig mange trivelige, arbeidssomme hunder derifra.

Ellers, sjekk at mor og far har røntget hofter, rygg og albuer, er øyelyst, testet for CEA og at det ikke ligger epilepsi på linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...