Gå til innhold
Hundesonen.no

Tredemølle for hund- ok?


Meg
 Share

Recommended Posts

Legger merke til at stadig flere nettbutikker selger tredemøller for hund.

Er dette helt greit? For meg virker det som en latmannsløsning (som jo kan være kjekk om eier er syk eller lignende, men ellers...hm...)...?

Gjelder det rehabilitering av hunden, så er tredemølle helt klart innafor

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En får jo kjøpt hundebur, hunde-hamsterhjul, innendørs hundedo, spesielle fór for "innendørshunder"... ...Jeg tror jeg har en forretningsidé.

Jeg er kanskje den eneste her som faktisk HAR tredemølle til bikkjene? Jupp, jeg har det. Riktignok ikke en sånn dyr hundetredemølle, men en rimelig sak beregnet på folk, så jeg kan bruke den selv

Nå har jeg sittet å lest alt dere har skrevet her, og det som slår meg er at det virker som om dere tenker at på en tredemølle så må hunden gå/løpe rett fram, ingenting annet. Jeg driver med lp og a

Guest Belgerpia

Etter min mening? Nei!

Tredemølle er ikke ok. For meg så er det faktisk ganske sjokkerende at folk bruker tredemølle til hund i stedet for å ta den med ut i skauen på tur.

Trenger hunden rehab så er det vel de færreste som kjøper egen tredemølle til hunden. Da oppsøker man jo gjerne et sted hvor de har sånt tilgjengelig.

Ser at flere og flere har tredemølle, de hevder at det er lettere å lære de å løpe pent blant annet - og helt alvorlig - så seriøst er ikke utstilling at man trenger tredemølle for å lære bikkja å løpe pent.

Nope - liker det ikke.

Jeg kan til nød skjønne at folk med handikap tyr til tredemølle når vær og føreforhold gjør det utfordrende å bevege seg ute, men jeg synes i bunn og grunn at det er skikkelig ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som supplement: ikke noe problem.
Jeg skulle gjerne hatt det både til meg selv og bikkjene når det blir isete her (det blir gjerne 2-3 uker når snøen smelter).
Når jeg har de lengste vaktene på jobb o.l.
Eller når pollen virkelig tar kroppen min og jeg helst ikke skal ut døren.
Men da snakker vi supplement ikke hovedtrim. På lik linje som jeg betaler for å svømme bikkjene inne som ett supplement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort at noen vil bruke det i stedet for turer,da er det slett ikke greit! Vi har alle muligheter utenfor døra de fleste av oss,og hvis ikke helsa stopper oss så synes jeg UT skal og må være det beste!

Brukt som Jeanette beskriver,som nødløsning så ja. For å lære hunden å trave pent i ringen,tullball!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det å like å gå tur i utgangspunktet bør være et av kriteriene for å få seg hund.. Ellers er det flust av andre arter å ta av liksom..

så nei.

I helt spesielle tilfeller så kan det sikkert være ok, men jeg tenker for de fleste av oss kommer de spesielle tilfellene så sjeldent at det ikke er verdt det.

De dagene det blir mindre tur her så er hodebry en bedre løsning enn trim, og det trenger man ikke tredemølle for.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres helt sykt ut jeg. Det finnes så mange ulike måter å aktivisere og trene hunden sin på, at i mitt hode er tredemølle skikkelig latskap.

Såklart, som andre nevner her, så er det sikkert fint for noen i peperioder. Men det bør være såpass sjelden at man ikke har behov for å kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke den fysiske treninga som er hovedmotivasjon for tur, det er å få være hund i fri utfoldelse. Tredemølle er en uting. Som en annen skriver over: liker man ikke tur, skaffer man seg ikke hund. De får vurdere katt/kanin i stedet.

I spesielle situasjoner er det jo greit, men folk flest trenger det ikke i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent som har pelshund får "hysteriske kommentarer" fra sine rasevenner i Sverige når hennes hunder bader i saltvann og gjørme alle årstider. Flere av oppdretterne i Sverige mosjonerer sine hunder på tredemølle når det er guffent vær ute. Så ikke pelsen skal bli ødelagt... :rolleyes:

Personlig synes jeg det er et ok hjelpemiddel feks ved eiers sykdom eller skade, dersom man i en periode ikke kommer seg ut på tur. På dager jeg ligger utslått pga pollen hadde det helt klart vært praktisk :)

Men som en "hovedaktivitet" - nei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså: det største probelmet (anser jeg) er at de fleste som har hund faktisk ikke trimmer bikkjen nok. Og det er ikke slik at "alle" er like intressert i trim (eller klarer), men fortsatt vil ha hund. (Asfalt vandring som er alternativer noen steder er faktisk ikke trim i mine øyner)

Er det ikke faktisk bedre at de da skaffer seg en tredemølle så hundene får beveget seg som ett alternativ? :icon_confused: At de finner en løsning som faktisk kan gi hunden mer?

Selvsagt er jo "alle" enige om at om man ikke klarer trimme hundene så burde man skaffe seg Ikea hund ( :rolleyes: ), men sånn er faktisk ikke virkeligheten.

Jeg tror jeg trimmer hundene mine mer enn gjennomsnittet, og å bytte det ut med "hodetrim" har ikke samme effekt (med mindre jeg tenker gi de hodebry i 2-3 timer. Men de gir de fortsatt ingen fysisk trim), og jeg kunne tenkt meg en tredemølle for de dagene jeg har lyst til å være lat. :vin: eller andre årsaker :brr: .

(Men jeg driter ikke penger, ergo har jeg ikke mølle :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne tråden og tenkte at jo, det hadde ikke vært så dumt. Jeg har ME, og har gode og dårlige perioder. I de dårlige periodene greier jeg ikke å gi Odin nok tur, og da kunne han fått tatt seg ut fysisk på en tredemølle. Det å avskaffe ham, som kom i hus 6 år før jeg fikk diagnosen, er ikke et alternativ. Og innendørs hodetrening er ikke nok for ham.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint ta meg en "lat" dag innimellom. hundene tåler faktisk det. Ok så har vi få late dager mellom august og april- men dog. Om sommeren er temperaturen problemet, kan hende en tredemølle på at kaldt rom hadde vært noe? Men noen timer i løpegård på kveldstid gjør jo samme nytten, og hundene kan da bestemme aktivitetsnivå selv. Tredemølle blir litt kunstig for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint ta meg en "lat" dag innimellom. hundene tåler faktisk det. Ok så har vi få late dager mellom august og april- men dog. Om sommeren er temperaturen problemet, kan hende en tredemølle på at kaldt rom hadde vært noe? Men noen timer i løpegård på kveldstid gjør jo samme nytten, og hundene kan da bestemme aktivitetsnivå selv. Tredemølle blir litt kunstig for meg.

For å snu det andre veien da: for oss som skal ha godt trimmete hunder mellom mai-oktober i konkurranse sesongen, og jobber kveldstid/natt. Ergo må holde hundene i kondisjon på den varmeste tiden av døgnet: er det bedre å ikke gjøre noe?

(nå trimmer jeg mine tiltross for varmen da de tåler det, men det er faktisk ikke alle som gjør det)

Mine hunder gjør forresten ikke en dritt i hagen/løpegård, de bare venter på at jeg skal slippe de inn igjen :lol:

Men det jeg lurer på er hva slags skade tar hunden av det?

Ensidig trim er aldri bra for en hund som brukes hardt. Men som "en av variantene" så ser jeg ikke annen skade enn at noen mener hundeeier er lat? :icon_confused:

Skulle gjerne hatt ett eget basseng også på vinteren jeg, men foreløpig betaler jeg for å svømme vinterstid. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har et både og forhold til det.

Vet av flere som gir huden mye men som har en sykdom som slår dem ut en periode en gang i mellom og bruk av tredemølle til hunden da er jo et fint supplement. Men som alt annet vil den også missbrukes.

Tur ut er og blir den beste treningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu det andre veien da: for oss som skal ha godt trimmete hunder mellom mai-oktober i konkurranse sesongen, og jobber kveldstid/natt. Ergo må holde hundene i kondisjon på den varmeste tiden av døgnet: er det bedre å ikke gjøre noe?

(nå trimmer jeg mine tiltross for varmen da de tåler det, men det er faktisk ikke alle som gjør det)

Mine hunder gjør forresten ikke en dritt i hagen/løpegård, de bare venter på at jeg skal slippe de inn igjen :lol:

Men det jeg lurer på er hva slags skade tar hunden av det?

Ensidig trim er aldri bra for en hund som brukes hardt. Men som "en av variantene" så ser jeg ikke annen skade enn at noen mener hundeeier er lat? :icon_confused:

Skulle gjerne hatt ett eget basseng også på vinteren jeg, men foreløpig betaler jeg for å svømme vinterstid. :P

tja. trene når en kommer hjem fra jobb, i ørska? ;) Har jobba natt jeg og (noen få ganger), fungerer dårlig for meg, og å trene hund rett etterpå- tja, nei ikke helt ideelt.

Jeg synes nok likevel tredemølle er litt kunstig. Tur og trening er et bedre alterantiv. Om tredemølle blir en sovepute for eier så er det ikke bra. Brukes det innimellom, så er det vel greit. Men det er ganske snodig at det har blomstret opp i så mange nettbutikker i det siste. Har folk flest fått dårligere helse? mindre tid? mer penger? innsett at dette er en fin måte å holde hunden i bedre form enn de greier med andre metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hadde jeg brukket beina el så hadde jeg nok prøvd å få lånt meg en tredemølle i tillegg til å prøve å få hjelp av venner. Men utenom skade? Nei, jeg syns det er en uting. Eneste er når det er speilholke ute, da ser jeg fordelen ved å kunne holde vedlike fysisk form, men jeg er redd for at tredemølla fort blir ett alternativ til å gå skikkelige turer med hunden, og det er overhode ikke positivt. Om tredemølla hadde kommet i tillegg til skikkelige turer og variert aktivitet, så hadde det sikkert vært grei, tredemølleløping i seg selv er jo ikke skadelig, men jeg er redd for at tredemølle i mange tilfeller blir erstatning for tur.

fremtidig trening av spannet her?

..ikke aktuelt...

(Men faktisk. Martin Buser, hundekjører i Alaska, trente/trener hundene sine på tredemølle i en periode..han om det.)

Den hunden så trist ut :( Ikke den gløden huskyer pleier å ha når de løper og trekker ute.

(Asfalt vandring som er alternativer noen steder er faktisk ikke trim i mine øyner)

*klipp*

Asfalttrasking er kanskje ikke god trim, men det gir da hundene mye mer mentalt enn å løpe på en tredemølle? De fleste hunder syns det er fint å få snuse rundt og oppleve verden mens de beveger seg. Da får asfalttrasking litt verdi selv om det ikke er god trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur og tredemølle - Bør kjøpes inn samtidig som valpen. Nei.

Er det jeg er litt redd for at det blir i fremtiden, dessverre :(

Ved sykdom på eier så mener jeg at en tredemølle kaaan være ok, men da skal man være skikkelig syk før det anskaffes, ved andre tilfeller, NEI!!!

Som helse nerd så ser jeg problemet med hunder som belaster seg helt feil på møllene.

Har vært med på endel mølletreninger med både hest og hund, man BØR ha innføring av tredemølletrening samme hvor flink man føler seg innen trening av hund, det er veldig mye man skal tenke på ved trening på en mølle.

Det blir nesten som med uerfarne eiere (uerfarne innen svømmetrening, mener jeg) som skal svømme hundene sine uten opplæring, de kjører på og (feks ved svømming, siden tredemølle heldigvis ikke har blitt så vanlig enda) jeg krymper meg når jeg ser videoer med hunder som ligger helt feil i vannet, har feile bevegelser og de blir svømt altfor langt uten noe særlig pauser...

Svømming er det heldigvis vanskeligere å trene på hunden skader, men det er veldig fort gjort å komme i helt feil trenings og bevegelsesmønster, med tredemølle kan man gjøre stor skade allerede ved første trening.

Så jeg håper håper håper ikke at tredemøllene blir populært å skaffe seg, jeg har mer tro på å komme seg ut med hunden og trene på den måten vi har gjort "i alle år", får man ikke det til på en tilfredstillene måte så bør man kanskje vurdere om man kan ha et hundehold (jeg vet at det finnes flere variabler i en hundeeiers liv og unntak må man selvfølgelig beregne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er det jeg er litt redd for at det blir i fremtiden, dessverre :(

Ved sykdom på eier så mener jeg at en tredemølle kaaan være ok, men da skal man være skikkelig syk før det anskaffes, ved andre tilfeller, NEI!!

Som helse nerd så ser jeg problemet med hunder som belaster seg helt feil på møllene.

Har vært med på endel mølletreninger med både hest og hund, man BØR ha innføring av tredemølletrening samme hvor flink man føler seg innen trening av hund, det er veldig mye man skal tenke på ved trening på en mølle.

Det blir nesten som med uerfarne eiere (uerfarne innen svømmetrening, mener jeg) som skal svømme hundene sine uten opplæring, de kjører på og (feks ved svømming, siden tredemølle heldigvis ikke har blitt så vanlig enda) jeg krymper meg når jeg ser videoer med hunder som ligger helt feil i vannet, har feile bevegelser og de blir svømt altfor langt uten noe særlig pauser...

Svømming er det heldigvis vanskeligere å trene på hunden skader, men det er veldig fort gjort å komme i helt feil trenings og bevegelsesmønster, med tredemølle kan man gjøre stor skade allerede ved første trening.

Så jeg håper håper håper ikke at tredemøllene blir populært å skaffe seg, jeg har mer tro på å komme seg ut med hunden og trene på den måten vi har gjort "i alle år", får man ikke det til på en tilfredstillene måte så bør man kanskje vurdere om man kan ha et hundehold (jeg vet at det finnes flere variabler i en hundeeiers liv og unntak må man selvfølgelig beregne)

Jeg tenker at så lenge man gjør mye forskjellig så hunden får beveget seg og brukt kroppen på flere forskjellige måter, så er det ikke så farlig at man ikke gjør ting 100% rett. Når alt skal være så riktig og det blir så stort fokus på mulige feilbelastninger og at man trenger så mye erfaring for å trene hunden sin på forskjellige måte for å unngå skader, så blir det til slutt til at folk ikke tør sette i gang i frykt for at de ikke kan nok. Skal man svømmetrene hunden sin hver dag, så er det selvfølgelig viktig at man vet hva man gjør, men om man svømmer litt med hunden sin og leker seg i vannet et par dager i uka når det er varmt nok, til tillegg til all annen aktivitet, så er det ikke krise at folk ikke tenker gjennom hvordan hunden ligger i vannet, riktig belastning og intensitet, gjennomtenkte treningsplaner osv. Det er viktigere at hundene får være aktive og bruke seg variert og ha det moro med eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalttrasking er kanskje ikke god trim, men det gir da hundene mye mer mentalt enn å løpe på en tredemølle? De fleste hunder syns det er fint å få snuse rundt og oppleve verden mens de beveger seg. Da får asfalttrasking litt verdi selv om det ikke er god trening.

:lol: Mulig jeg er strekt preget av hunder som ikke flyr og snuser, de går da bare i beina mine og maser om trening om det er asfalt tur :P

Men vet det fins hunder som koser seg med slike turer. Men som alternativ for TRIM dag ut og inn.... nææææ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...