Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi eller ikke flexi? Det er spørsmålet.


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Det største minuset med å trene innkalling med flexi (eller line, for den del) er AT BIKKJA VET DEN ER I BÅND! Sånn sett har denne treninga like stor verdi som innkallingstrening i stua. Ja, du kan lære inn hva kommandoen betyr, du kan belønne. Men der stopper det også...

Og det traff du spikeren på de tre jeg har eid. I langline er de verdens lydigste, med en gang den kommer av veit de strålende godt hvem som har kontrollen..

Dette har alle vært hunder med meninger og en god porsjon selvstendighet.

De har også alltid full kontroll på om matmor har noe godt eller ikke også.

Ble igrunn litt OT. Men poenget er vel at å trene innkalling med flexi hadde ikke gitt disse bedre innkalling når de var/er løse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt største ankepunkt mot flexi handler ikke om båndet i seg selv, men at det tiltrekker seg så mange idioteiere

Det er dessverre endel fleximotstandere der ute. Jeg syntes flexi er supert jeg, men den må brukes rett og det hørtes det absolutt ut som om du har tenkt til. Jeg pleier bare å tenke på hunden som

Grunnen er vel at det er enormt mange hundeeiere som IKKE kan bruke flexi. Noe som kan være grusomt frustrerende. I tillegg er det ikke alltid den "stopp"knappen fungerer som den ska. Har vært borti

Jeg har flexiline :-) Ser absolutt nytten men jeg bruker den kun til luftinga på morgenen og kvelden. Men jeg ville kun kjøpt den flexilina med bredt tau, ikke den med tynt tau.

Det har bredt tau slik som den på linken:

www.hundepoter.no/products/flexi-vario-tape-band-kobbel-50kg3

og det gjør tauet litt mindre brannfarlig :-)

men innkallingstreningen bruker jeg å gjøre med løs valp. evt på et inngjerdet sted dersom man er redd valpen stikker, men de fleste valper stikker ikke langt så jeg trente innkallinga med løs valp i skogen og på store jorder langt unna farlig trafikk :-) Dette har vi gjort med alle våre hunder. Trokke jeg eide en langline en gang før jeg skulle starte å trene spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi når hunden skal få ferdes fritt, men ikke helt fritt , synes jeg er genialt.

Langline er for utrygt synes jeg.

Jeg har i hvertfall aldri knekt koden med langline, jeg rekker akkurat å ikke få tak i den og den virrer seg fast overalt.

Jeg liker ikke langline når jeg er på tur med poden, den vikler seg rundt beina hans.

Flexi har jeg faktisk kontroll på de få gangene jeg bruker. Vi brukte det på innkalling på Nico , 0 problem.

Samme som med langline, men man har den ekstra sikkerheten og hun dro ikke med seg ungen på vei inn.

Man bare følger med og er litt i forkant.

Jeg kan løfte opp armen min for å forhindre at den vikler seg rundt ungen når bikkja plutselig smetter på andre siden av han.

Det er sjeldent jeg bruker flexi på Nico, men nabobikkja har ikke annet.

I helgen skulle vi på tur med 3 barn i et område hvor man møter mye hunder, da tok jeg med et vanlig kobbel hjemmefra til han. Til vanlig bruker jeg flexibåndet hans og bare ruller han inn når vi møter noen , men der var det litt for trafikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en hund som ikke skjønner forskjellen. Og tror ikke det er så mange som har sååå lite mellom øra :P Det kan jo hende forrige hunden din bare hadde liten radius, og ikke var stokk dum :)

Jeg holder en knapp på at han elsket meg, som en ekte disneyhund, og derfor ikke ville forlate min side.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes flexi er helt greit :) Bruker det bare når jeg har vært på luftetur med hunden, der vi ikke møter på så mange.

Flexi syntes jeg funker supert så lenge man passer på at ikke hunden vimser bort til andre (det gjeller jo uansett bånd). Supert til å bruke på fjelltur om sommeren f.eks. er greit å bruke sele til, for å skåne nakke.

Jeg kommer til å fortsette å bruke flexi der det passet seg.

Kan også fortelle at jeg har fått brannsår av flexi og langline. Så ingen av de er veldig snille på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvis hunden løper rundt noen så slipper man langlina... det kan man ikke med flexi. Eller, klar man kan, men det funker litt annerledes.

Det finnes mange gode langliner etterhvert, og om man håndterer dem litt fornuftig så bør det ikke bli brannsår av det. På 5 år med 40 kg hund uten innkalling så har jeg enda til gode å få brannsår (selv om min mann fikk et kraftig ett på et tidspunkt).

Alternativt så kan man lære bikkja å snu og gå ut igjen samme veien som den gikk inn. Alle mine tre gjør det, de setter seg ALDRI fast rundt lyktestolper eller busker når vi er på tur med flexiline - jeg har 3 hunder og kjører morgentur med 3 x 8 meter flexi. Ingen innsurring å snakke om (jeg bare nøster opp etter hvert som vi går), ingen blir drept om vi møter noen. Puddel - kalles inn og må gå ved siden av meg om vi møter noen, de to andre holder godt til venstre helt av seg selv. De dra aldri, de har 16 meter å gå på - dvs. snuse og tisse før de kan ruse frem igjen og det hender ALDRI at bikkjene løper til enden så det butter og jeg mister båndet. De vet hvor langt båndet er - ikke må jeg taue de etter meg heller, for de vet hvor langt foran jeg kan være før de må gå videre.

Skulle vi mot formodning møte hunder etter vægen - så kalles hundene inn og så får de beskjed om å gå frem og det gjør de.

Det mangler fremdeles en god oppskrift på hvordan man kan trene innkalling med flexi, syns jeg *føler meg snytt*

Jeg lærer hundene mine innkalling FØR jeg begynner med flexi jeg, men jeg antar at det burde holde å kalle inn hunden og så gi den en forsiktig oppmuntring i båndet om den ikke kommer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser jo hvorfor veldig mange hunder forstår hvorfor at de er i bånd og dermed er ikke linetrening effektivt utifra kommentarene her :)

Man skal ikke bruke linen aktivt for å korrigere og nappe i valpen når man lærer innkalling, da lærer man jo bare hunden at det er bare til å vente på nappet = uten line FREEDOM!!

Man bruker linen til å hindre den gå framover, låse hunden til at det eneste alternative er å komme mot deg og man kan ikke gå andre veien. Den brukes ikke aktivt, men som en "vegg". Kommer hunden nærmere så strammes linen inn, men den skal alltid henge løst. Det er kun ett hjelpemiddel for å hindre hunden i å velge feil og eneste alternativ er å velge rett vei :)

(unntak selvsagt om det er noe man må løse NÅ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største minuset med å trene innkalling med flexi (eller line, for den del) er AT BIKKJA VET DEN ER I BÅND! Sånn sett har denne treninga like stor verdi som innkallingstrening i stua. Ja, du kan lære inn hva kommandoen betyr, du kan belønne. Men der stopper det også...

Men du kan fortsatt hjernevaske inn hva kommandoen betyr, og ha kontroll på hunden i de situasjonene du enda ikke kan kalle inn hunden. Jeg var enig med deg før, men etter å ha hatt en nesten utrenbar hund som vi har hjernevasket på innkalling, i langline, så har jeg sett nytten. Man må såklart trene uten bånd også, men å gjøre den hjernevaskingen med den ekstra sikkerheten hjelper faktisk, mye.

Alternativt så kan man lære bikkja å snu og gå ut igjen samme veien som den gikk inn. Alle mine tre gjør det, de setter seg ALDRI fast rundt lyktestolper eller busker når vi er på tur med flexiline - jeg har 3 hunder og kjører morgentur med 3 x 8 meter flexi. Ingen innsurring å snakke om (jeg bare nøster opp etter hvert som vi går), ingen blir drept om vi møter noen.

Å snu og GÅ rundt, ja. Det gjør mine også, når de går i langline. Men når hunden tar fart og bykser rundt noe(n) for få fange den katten/kråka/nabobikkja og du faktisk ikke har den kontrollen at bikkja snur i lufta så er det mye lettere å slippe en langline enn et flexibånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en hund som ikke skjønner forskjellen. Og tror ikke det er så mange som har sååå lite mellom øra :P Det kan jo hende forrige hunden din bare hadde liten radius, og ikke var stokk dum :)

Ikke jeg heller, derfor trener jeg ikke lenger innkalling med line (har forøvrig trent slik JeanetteH beskriver med line, men mine har selvsagt merket forskjell på når de har line på seg og ikke likevel). Så ser rett og slett ikke poenget, når jeg har mulighet til å faktisk gjennomføre det uten bånd med bedre resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men du kan fortsatt hjernevaske inn hva kommandoen betyr, og ha kontroll på hunden i de situasjonene du enda ikke kan kalle inn hunden. Jeg var enig med deg før, men etter å ha hatt en nesten utrenbar hund som vi har hjernevasket på innkalling, i langline, så har jeg sett nytten. Man må såklart trene uten bånd også, men å gjøre den hjernevaskingen med den ekstra sikkerheten hjelper faktisk, mye.

Å snu og GÅ rundt, ja. Det gjør mine også, når de går i langline. Men når hunden tar fart og bykser rundt noe(n) for få fange den katten/kråka/nabobikkja og du faktisk ikke har den kontrollen at bikkja snur i lufta så er det mye lettere å slippe en langline enn et flexibånd.

Her kommer lydigheten inn - mine gjøre ikke sånt de, de blir interessert ja - men når jeg sier "gå" så går de. Joda, trippe som araberhester sideveis gjør de, men det har aldri hendt at de har kastet seg inn i busker og kratt på jakt etter ting mens de er i flexiline - og skulle de fine på å gjøre det så må de jo bare komme seg ut selv.

Puddelfrøken på 10 måneder er morsom da, hun har først i det siste fått 8 meter line å gå på også andre steder enn der det ikke er busker, kratt og ingen biler - hun har begynt å forstå at hun skal holde til venstre også. I dag - på morgenturen - så så jeg at hun også har begynt å skjønne prinsippet med å gå på samme side av hindringer som meg. Hun gikk oppå brøytekanten og snuste fornøyd, idet hun var i ferd med å passere en lyktestolpe på feil side tittet hun opp, stoppet, vinklet 90 grader, passerte lyktestolpen på rett side og fortsatte på brøytekanten, ved neste lyktestolpe passerte hun før hun så opp, men fikk tydeligvis med seg endring i ett eller annet, for hun tverrsnudde og passerte lyktestolpen på rett side.

Morsomt når poletten har ramla ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å snu og GÅ rundt, ja. Det gjør mine også, når de går i langline. Men når hunden tar fart og bykser rundt noe(n) for få fange den katten/kråka/nabobikkja og du faktisk ikke har den kontrollen at bikkja snur i lufta så er det mye lettere å slippe en langline enn et flexibånd.

Men da har du jo ikke kontroll på hunden din. Det er da ikke båndet sin skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sier det: Mine hunder går det ikke annet å trene innkalling med med hverken flexible eller langline. De vet så godt om de har bånd på seg eller ikke. Men flexiline er verre enn langline da de da også føler presset i båndet.

Jeg trener innkalling i trygge områder, langt unna bilvei, og helst så tidlig som mulig mens valpen er så ung at den ikke løper langt uansett. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer lydigheten inn - mine gjøre ikke sånt de, de blir interessert ja - men når jeg sier "gå" så går de. Joda, trippe som araberhester sideveis gjør de, men det har aldri hendt at de har kastet seg inn i busker og kratt på jakt etter ting mens de er i flexiline - og skulle de fine på å gjøre det så må de jo bare komme seg ut selv.

Puddelfrøken på 10 måneder er morsom da, hun har først i det siste fått 8 meter line å gå på også andre steder enn der det ikke er busker, kratt og ingen biler - hun har begynt å forstå at hun skal holde til venstre også. I dag - på morgenturen - så så jeg at hun også har begynt å skjønne prinsippet med å gå på samme side av hindringer som meg. Hun gikk oppå brøytekanten og snuste fornøyd, idet hun var i ferd med å passere en lyktestolpe på feil side tittet hun opp, stoppet, vinklet 90 grader, passerte lyktestolpen på rett side og fortsatte på brøytekanten, ved neste lyktestolpe passerte hun før hun så opp, men fikk tydeligvis med seg endring i ett eller annet, for hun tverrsnudde og passerte lyktestolpen på rett side.

Morsomt når poletten har ramla ned :)

Ot:

Jonas på straks 17 har fortsatt ikke forstått det med å ikke gå på feil side av stolper etc.

Og han går aldri samme vei tilbake, han bare trekker videre til han går rundt og rundt stolpen.

Det er nesten fascinerende. .

Spesielt når jeg til slutt har gitt opp og tar båndet rundt hindringen og han går rundt en gang til for å få med seg hva jeg driver med.

Jeg fatter det bare ikke.

Jonas er egentlig langt smartere enn Loke var, men på akkurat det punktet er og blir det helt mørkt :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du jo ikke kontroll på hunden din. Det er da ikke båndet sin skyld?

Hvem man skylder på er vel irrelevant. Her snakker vi om å bruke flexi til vimsetur og innkallingstrening på en valp, som man da neppe til å begynne med har full kontroll på?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flexi hver dag jeg. Og har full kontroll på hunden min.Tenke seg til! Brukte ikke flexi det første året hans da, fordi folk sa at det ikke var lurt (av uvisse grunner, men slukte det rått). Flexi er fint til parksosing og turer i naturen. Skal jeg gå i byen osv. bruker jeg andre typer bånd.

Langline har jeg aldri vært noen fan av, havner mellom beina på hunden, hunden tråkker på den og snubler osv. Upraktiske greier.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem man skylder på er vel irrelevant. Her snakker vi om å bruke flexi til vimsetur og innkallingstrening på en valp, som man da neppe til å begynne med har full kontroll på?

Godt poeng.

Jeg har brukt flexi på valp før (den som alltid kom på innkalling som voksen), hvor den fikk bevege seg fritt på løs snelle i skogen, og ble halt inn eller sluppet ut ettersom det passet seg der det var andre mennesker og hunder. Jeg hadde da full kontroll på den selv om vi brukte flexi, vil jeg mene.

Jeg har fortsatt god kontroll på når jeg bør korte inn og når jeg kan slippe ut. Der jeg går ser jeg stort sett folk og hunder på lang avstand, og det kunne aldri ramle meg inn å ha så lang line tilgjengelig at hunden kommer seg først rundt en hekk eller et gatehjørne. Er ganske sikker på at jeg har såpass kontroll og overblikk at jeg ikke vil komme til å måtte slippe båndet fordi valpen løper rundt noen heller.

Har gått med flexi siden jeg var barn da. Mulig min flexibruk hadde vært mer til sjenanse om jeg ikke kunne bruke båndet aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dette med konstant press/trekk i flexi kontra langline. Ser flere nevner det.

Jeg forstår selvfølgelig at hunden må trekke litt for å dra ut lina, men sist jeg var hjemme og hadde tilgang til bagasjevekt (en slik med krok på) testet jeg. Festa flexikroken på mens jeg løfta opp, altså så hardt som hunden må dra for å trekke ut tau. Så festet jeg på langlina vår (oransje plastbelagt 15m lang line), den veide vesentlig mer enn trykket fra flexien. De må jo gå og slepe på langlina også? Som er tyngre og gir mer press enn flexien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Savner å kunne bruke forum emoticons fra iPad)

Kan du ikke skrive inn koden, heller? Altså f.eks :s l e e p: = :sleep:

Tulla litt jeg, altså. Skal innrømme det. I min verden trener vi innkalling med løs valp/hund, flexibåndet er et djevelsk instrument på alle måter og iddiotboksen duger bare til å slå iddiotene i hue med (jeg sa i MIN verden) og langlina kan jeg bruke på en hund som har det med å ta litt for store runder i skogen. Sett en knute på ytterst, så setter lina seg fast i røtter og sånt med passe lange mellomrom og hunden er forøvrig løs. Trener ikke noe som helst med langline, heller. Jo, spor med Fibi i sin tid. Det er noen år siden jeg har brukt line nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker langline når det er tørt og mye på vinteren. Men når det er vått ute pga. regn er det så ekkelt, klissete og kaldt når man må korte inn langlina så da bruker vi flexi. Bruker også flexi når jeg bare lufter kjapt, rett og slett fordi den hele tiden er "stram" ikke sleper noen steder og ruller seg inn igjen.

Når jeg møter folk med og uten hund så drar jeg min hund inn, slik at båndene ikke skal snurre seg inn i hverandre og fordi jeg lar ikke min hund løpe hensynsløst opp til fremmede folk og hunder uten å ha spurt.

Ser ikke problemet med å bruke flexi, man har da øyne til å se med? jeg passer alltid på at han ikke surrer seg og lar det ikke være fast i lang line sånn at han kan surre seg inn i det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ot:

Jonas på straks 17 har fortsatt ikke forstått det med å ikke gå på feil side av stolper etc.

Og han går aldri samme vei tilbake, han bare trekker videre til han går rundt og rundt stolpen.

Det er nesten fascinerende. .

Spesielt når jeg til slutt har gitt opp og tar båndet rundt hindringen og han går rundt en gang til for å få med seg hva jeg driver med.

Jeg fatter det bare ikke.

Jonas er egentlig langt smartere enn Loke var, men på akkurat det punktet er og blir det helt mørkt :|

Ikke vondt ment, men hørtes ikke ut som det har blitt trent konsekvent. Dersom han ALDRI hadde fått løsning på det annet enn å gå tilbake, så hadde det nok sunket inn etter 17 år. Men med en gang man løser saken for dem, så er det jo vips mye vanskeligere. Noen tar jo selvfølgelig dette mye tyngre enn andre, og det vil ta lenger tid, men tilslutt bør det synke inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så så jeg at hun også har begynt å skjønne prinsippet med å gå på samme side av hindringer som meg. Hun gikk oppå brøytekanten og snuste fornøyd, idet hun var i ferd med å passere en lyktestolpe på feil side tittet hun opp, stoppet, vinklet 90 grader, passerte lyktestolpen på rett side og fortsatte på brøytekanten, ved neste lyktestolpe passerte hun før hun så opp, men fikk tydeligvis med seg endring i ett eller annet, for hun tverrsnudde og passerte lyktestolpen på rett side.

Morsomt når poletten har ramla ned :)

Det der er så gøy!! Jeg står der stolt som en hane og synes hunden min er SÅ smart når han på kommandoen "gå rundt" går mellom de to trærne, rundt det siste og over det velta treet akkurat samme vei som han gikk inn og jeg trodde jeg måtte vasse uti skogen for å få han løs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment, men hørtes ikke ut som det har blitt trent konsekvent. Dersom han ALDRI hadde fått løsning på det annet enn å gå tilbake, så hadde det nok sunket inn etter 17 år. Men med en gang man løser saken for dem, så er det jo vips mye vanskeligere. Noen tar jo selvfølgelig dette mye tyngre enn andre, og det vil ta lenger tid, men tilslutt bør det synke inn :)

tro, meg - det meste er prøvd. Det er nemlig drit upraktisk når man bor i Oslo sentrum.

Han er egentlig litt for smart på problemløsning ellers, og alle de andre hundene mine har skjønt det fort, men med Jonas har akkurat den biten vært helt umulig :|

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor, men sånn er han bare :P

Nå er han så gammel at vi har gitt opp...

Edit: og det er liksom ikke aktuelt å stå i 20 min å vente på at poletten skal ramle ned i mens bikkja står med trynet klint inn i stolpen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dette med konstant press/trekk i flexi kontra langline. Ser flere nevner det.

Jeg forstår selvfølgelig at hunden må trekke litt for å dra ut lina, men sist jeg var hjemme og hadde tilgang til bagasjevekt (en slik med krok på) testet jeg. Festa flexikroken på mens jeg løfta opp, altså så hardt som hunden må dra for å trekke ut tau. Så festet jeg på langlina vår (oransje plastbelagt 15m lang line), den veide vesentlig mer enn trykket fra flexien. De må jo gå og slepe på langlina også? Som er tyngre og gir mer press enn flexien.

Jepp, og det konstante trykket de får (enten ved flexi eller drag av langline) gjør at mange hunder fint skjønner når de er løse. Og det gir innkallingstrening med line begrenset verdi. At folk bruker flexi eller langline til daglig har jeg ingen problemer med, så lenge de har kontroll på hunden sin.

Jeg har egentlig aldri brukt langline, forsøkte en periode, men ble aldri noe fan. På whippetene er det etter min mening også utrygt. Så enten går vi turer med normalt bånd, eller så har jeg dem løs. Stort sett er de løse hver dag. :)

Nå er jeg heldig å ha tilgang på skog og store plasser der jeg kan trene innkalling daglig, rett ved der jeg bor. Så er ikke behov for langline heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg på hvordan dere får til skader(primært brannsår om jeg har hatt tunga rett i munnen) på deres egen hund ved bruk av flexiline?

Forøvrig har jeg et arr som dekker 180o rundt ankelen min, forårsaket av løpende whippet og langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...