Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi eller ikke flexi? Det er spørsmålet.


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt største ankepunkt mot flexi handler ikke om båndet i seg selv, men at det tiltrekker seg så mange idioteiere

Det er dessverre endel fleximotstandere der ute. Jeg syntes flexi er supert jeg, men den må brukes rett og det hørtes det absolutt ut som om du har tenkt til. Jeg pleier bare å tenke på hunden som

Grunnen er vel at det er enormt mange hundeeiere som IKKE kan bruke flexi. Noe som kan være grusomt frustrerende. I tillegg er det ikke alltid den "stopp"knappen fungerer som den ska. Har vært borti

Det er dessverre endel fleximotstandere der ute. Jeg syntes flexi er supert jeg, men den må brukes rett og det hørtes det absolutt ut som om du har tenkt til.

Jeg pleier bare å tenke på hunden som løs, og kaller den til meg om jeg ser mennesker, hunder eller noe annet som gjør at jeg ønsker kort bånd. Da korter jeg inn og låser, og passerer "hindringen" med kort bånd. Går jeg langs et område jeg ikke har oversikt over, så er det også kort bånd, på lik linje som jeg ville koblet hunden om den var løs.

Med andre ord, et supert verktøy under båndtvang eller i andre situasjoner der 100% løs ikke er aktuelt og man trenger den lille sikkerheten.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at det er enormt mange hundeeiere som IKKE kan bruke flexi. Noe som kan være grusomt frustrerende. I tillegg er det ikke alltid den "stopp"knappen fungerer som den ska. Har vært borti flere ganger der den har løsnet. Bikkja har da vært "løs". Under passering er det lite heldig.

Å møte folk med flexi syns jeg alltid er spennede. Det er ikke sjelden de ikke får inn hunden fort nok..

For min del er det uaktuelt å bruke flexi på så store, sterke og driftige hunder som jeg har. Uforsvarlig og ikke trygt. Stoler ikke nok på utstyret. Og det er det endel andre eiere som burde ha tenkt og. Store, uutagerende, sterke bikkjer og flexi er dårlig match.

Edit: la til noe

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke hvorfor det generelt skal være så stor motstand mot flexi altså, for oss er det et supert hjelpemiddel :)
Du har jo selvfølgelig de som ikke ser ut til å vite at det finnes en stoppknapp på båndet og lar hunden vimse bort til alle og enhver og ut i gata osv, men vettug bruk av flexi ser jeg ingenting galt med hvertfall.

Som @SiriEveline sier tenker jeg på hunden som løs når han går i flexi. Forventer aldri at han skal gå pent i flexien, og bruker den derfor heller ikke på tur langs veien og lignende, men i skogen og på områder der hunden gjerne skulle hatt litt frihet, men jeg ikke kan ha han helt løs pga dårlig oversikt over møtende hunder (han er ikke så grei med andre hanner). Når vi møter andre kaller jeg han bare inn, og tar på vanlig kobbel mens vi passerer. Synes det er kjekkere enn langlina som hekter seg fast i histen og pisten mens den subber langs bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei. Jo større hunden er, jo større misnøye nærer jeg mot eieren som bruker dette redskapet.

Jeg har sett hunder som har blitt skadet av flygende plasthåndtak, jeg har selv et stort arr over halsen etter at en flexiline kom flygende, og jeg har sett hunder utblokkert og rasende fly i fra sin eier som stod igjen helt uten mulighet til å ha kontroll eller holde igjen hunden. For ikke å nevne hunder som har surret seg sammen i dette. Man har ikke mulighet til å få et ekstra godt grep rundt det håpløse håndtaket, og det skal svært lite til før man enten har for lang line eller av-knappen plutselig er på.

Jeg misliker dem sterkt, og er ikke flau for å innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For meg så virker det som alt for mange glemmer det viktigste en god og sikker innkalling når dem har hunden i flexi. Jeg har ikke noe mer kontroll på en hund som er 30 kg og er på fulll utrull når den ser noe den vil løpe etter. Det å skulle holde igjen hunden med det handtaket klarer jeg heller ikke. Tar heller et langt band.

Alt for mange som har flexi lar hunden gå en veg og ser en anne veg selv. Dårlig kombo i skiløypa.

Der jeg virkelig ser en god bruk er hos en gammel hund med selektiv hørsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Flexi er irriterende når eier ikke gidder å stoppe og rope inn hunden, men de eierne er antagelig irriterende og uten kontroll uansett hvordan bånd de bruker. Vil de la hunden hilse i flexi, så løper de nok etter og hvil slippe hunden sin borttil uansett. Det er fornuftig å opplyse om at man må ha en viss kontroll på hunden for å bruke flexi. F.eks. må man kunne rope den til seg så den ikke går bort til andre hunder og redde folk. Det er fint å vite hvor stoppknappen er, men man må jo kunne få hunden til seg også. Og det er ikke alle steder det er egna for å la hunden gå så langt unna deg. Flexi gir ikke noe mindre kontroll enn en langline slepende på bakken (som man i teorien skal klare å tråkke på når hunden løper).

Nå bruker jeg nesten aldri flexi lenger, men jeg syns det er ett fint alternativ til løs hund i båndtvangsperioden (i kombinasjon med sele!). Da får de ihvertfall beveget seg litt mer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare det, men hunder som ofte luftes i flexiline gjør stort sett som de vil - absolutt hele tiden. Det er hannhunder som får ruse seg på urin under hvert eneste minutt på hver eneste tur. Det slår meg som en litt lettvint løsning på å la være å lære hundene å gå pent i bånd. Mine hunder forstår tydelig forskjell på å gå i bånd og ikke, og går vi i bånd så er det ikke rom for tull. De fleste hundene jeg møter som går i flexiline er langt fra godt lydighetstrent. Men hva gjør det når man har flexiline? :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg bruker flex på mini, fordi det er beste løsning når jeg går med to, har jeg funnet ut.

Jeg er ikke flexifan,men det gir han større frihet til å svinse rundt og snuse, også på stder der den ene hunden kan gå løs, men ikke mini.

Det krever jo at eier følger nøye med, og har kontroll på hvor dyret befinner seg. Stoppknappen er flittig i bruk her da vi går en del langs traffikert vei, og ville vært livsfarlig om ikke jeg fulgte nøye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes flexi er supert å bruke når jeg ikke kan ha bikkja løs, da han er en vimser, og det er slitsomt å korte inn og ut på båndet annenhver meter. Med flexi tusler vi avgårde og han får vimsa og jeg får gått, uten store problemer. Supert hvis jeg har sett rådyr i området, det er mørk eller jeg av en eller annen grunn ikke har oversikt nok til å ha ham løs.

Men jeg ville aldri ha brukt flexi i et "befolka" område der jeg møter mye folk og andre hunder. Da vil jeg ha et kortere bånd med bedre håndtak, slik at jeg har god kontroll og hunden har kortere radius.

Flexi er en fin oppfinnelse den, hvis den brukes riktig! Men uansett, flexi eller ikke, så skal man ha kontroll over hunden sin.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes flexi kan brukes først etter at hunden har lært basic hverdagslydighet. Dvs når den kan komme på innkalling, passere andre hunder på vettugt vis, holde seg på samme side av fortau/gangvei som eier (unngår livsfarlig snubletråd over fortauet spesielt i mørket), helst ikke kaster seg i plutselige utfall etter katter, syklister osv.

Det krever også ekstra årvåkenhet fra eier som må få med seg hva som foregår rundtom mer på linje som når hunden er løs. Desverre er det meste av flexibruken jeg ser helt omvendt, dvs fordi eier ikke gidder/evner å lære hunden noe av dette og ofte lar den vimse rundt helt uten å følge med på hverken den eller omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tuvane

Du har en veldig stor hund, og det du egentlig her sier er at han ikke kan gå pent i bånd. Jeg synes det er uansvarlig å ha slike hunder i flexiline, og etter hva jeg har opplevd så vil jeg si at det utgjør en fare for andre hundeeiere. Dette gjelder spesielt om man har en hund som er samkjønnsaggressiv.

Hva angår innkalling så har jeg aldri sett mennesker som utelukkende bruker flexibånd til innkallingstrening. Jeg har ikke hatt bruk for verken sporline, langline eller annet, hundene har vært helt løse i treningssituasjonene. Det er ikke båndet det står på, men belønningen og innkallers adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Flexi har vel omtrent like mange fordeler og ulemper som langline ifht å trene innkalling (jeg bruker ingen av delene jeg :P ). Langlina har ulempen at hunden fort kan være utenfor rekkevide eller at du ikke rekker å tråkke på/plukke opp lina så den ikke blir ønsket sikkerhet og at den fort kan sette seg fast. Flexiline har ulempen at hunden ikke kan gå på motsatt side av trær og buskas enn eier og at det ikke er like lett å "surre inn" hunden om innkallinga skulle svikte.

Jeg har bare hatt valper som er interessert i å være nær meg og har rett og slett bare trent innkalling med løs valp på egnede steder. Men alle valper er forskjellige. Noen trenger kanskje en langline eller flexi som sikkerhet mens man trener. Bare vær oppmerksom på at de aller, aller fleste hunder veldig fort skjønner forskjell på langline/flexi og løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, nei og atter nei. Jo større hunden er, jo større misnøye nærer jeg mot eieren som bruker dette redskapet.

Jeg har sett hunder som har blitt skadet av flygende plasthåndtak, jeg har selv et stort arr over halsen etter at en flexiline kom flygende, og jeg har sett hunder utblokkert og rasende fly i fra sin eier som stod igjen helt uten mulighet til å ha kontroll eller holde igjen hunden. For ikke å nevne hunder som har surret seg sammen i dette. Man har ikke mulighet til å få et ekstra godt grep rundt det håpløse håndtaket, og det skal svært lite til før man enten har for lang line eller av-knappen plutselig er på.

Jeg misliker dem sterkt, og er ikke flau for å innrømme det.

Jeg er ambivalent kjenner jeg. Jeg har sett hund besvime fordi den fikk snella i bakhuet, jeg har sett brannsår på hund og eier, jeg jar møtt idioter med flexi osv. Men jeg bruker flexi selv på lufterunden morgen og kveld. Jeg går langs trafikkert vei et stykke og boligfelt resten. Dog skal det sies at jeg ikke bruker flexi før hunden har lært at vi går på venstre side, man drar ikke i bådet og man stopper når jeg sier vent. Dvs. jeg bruker fle i når hunden kan styres med stemmen. Praktisk om morran når vi må gå i bånd. Jeg slipper å stå å vente på at de skal lese ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannsåret i øret på hunden min har akkurat grodd. Eieren som slapp bort sin ivrige hilsehund i fleksiline lærte ingenting, selv om eieren hørte hylet og jeg viste frem brannsåret. Den delen at eieren var helt uberørt og likegyldig overrasket meg :huh: Jeg har det romslig under taket ovenfor møtende hunder, men kommer det gira hund som slippes bort i fleksiline (gjerne 6-7 meter fra eieren) så kjenner jeg tålmodigheten settes på en tøff prøve.

Kombinasjonen fleksiline og halsbånd er heller ikke nødvendigvis så bra for hundeskrotten.

Et fornuftig bruk av fleksiline sammen med ei sele forstår jeg at mange finner nytten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av flexi til innkalling sier jeg nei til, også pga man har ikke helt kontroll på styrken sin når det kommer til "stopper" og lett for å lage brannsår på bikkjen. Man får ikke justert trykket på samme måte som en langline. Heller ikke er de like lang som en langline (jeg bruker 15-20 meter på innkallingstrening)

Jeg bruker det selv på gamlisen som ikke hører lengre. Hun gjør ikke noe galt, hun går forbi alt av andre hunder, folk osv osv Men hun hører jo ikke når jeg faktisk vil ha henne inn og vandrer gjerne rett over en vei for det er jo "der vi går alltid" (bikkjen har ikke lært å se seg til høyre og venstre før hun krysser veien selv etter 11 år). Så jeg bruker flexi i slike områder der det for hennes sikkerhet er behov for det enkelte ganger. For å få blikk kontakt med henne så vibrerer jeg litt i det med motsatt hånd og hun snur seg og jeg kan gi tegn så hun kommer seg inn. Da får hun den vanlige "løse" friheten, og jeg slipper bekymre meg for at hun bare vandrer avgårde uten å tenke over at vi har stoppet e.l. 100 meter lengre bak. For meg er det ett verktøy for at hun fortsatt skal føle litt frihet sine siste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke nytten med innkalling. Mye er allerede nevnt her. Hunden vil uansett ha et "press" fra lina, da synes jeg en slakk langline er mye bedre. Den kan man også slippe og la henge etter hunden, i motsetning til flexi.

Til latmannslufting (ut av døra grytidlig om morgenen og sånt...) synes jeg flexi er helt kurant, men det er omtrent det eneste. Om man har en hund som har grei kontakt man ikke stoler 110% på mtp innkalling eller passering så er det også en ok løsning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soleklart ja til flexi. Derimot ikke bruk kun dette, valpen bør også lære å gå fint i vanlig kobbel. Og det bør alltid festes til sele.

Det er ikke uansvarlig eller farlig overhodet - så lenge du bare passer litt på mens du går tur med hund. Har brukt flexi i 12 år på egen hund, og gikk også ofte på tur i flexi med en hund på 62 kg som jeg passet tidligere, og aldri hatt et uhell.

Langs vei er det tross alt bare å låse båndet kort, lettere enn å ha kontroll på et lengre vanlig bånd synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi i mitt hjerte, gjørmete langliner kan andre styre med :heart: Jeg har kun fått brannsår av langline faktisk...

Motstanden kommer vel av at de færreste leser/følger bruksanvisningen, hvor det fritt etter min hukommelse står noe sånt som at man ikke skal la hunder hilse/leke i flexi, hvordan bruke stoppknappen, kort inn lina ved trafikk/folk, teknikk for hvordan fiske inn hund, heng lina til tørk etter regn, osv. Etter min mening burde det også stått at sele er påbudt med flexi.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tuvane

Du har en veldig stor hund, og det du egentlig her sier er at han ikke kan gå pent i bånd. Jeg synes det er uansvarlig å ha slike hunder i flexiline, og etter hva jeg har opplevd så vil jeg si at det utgjør en fare for andre hundeeiere. Dette gjelder spesielt om man har en hund som er samkjønnsaggressiv.

Så fordi hunden min vimser, så kan han ikke gå i bånd? Han kan fint gå pent i bånd når han får beskjed om det, men når vi går tur får han som regel gjøre akkurat det han vil, så lenge han kommer når jeg roper på ham. Min definisjon av tur er at jeg og bikkja koser oss sammen, ikke at vi haster avgårde med hunden i fri ved fot eller lineføring.

Det er forøvrig GODT at du leser hele posten min. Jeg bor langt uti gokk og møter kanskje hunder en til to ganger PER ÅR. Normalt sett går hunden min løs utenom båndtvangen, men jeg bruker flexi hvis jeg f. eks akkurat har sett rådyr i hagen. Jeg skrev også at når jeg går tur i et BEFOLKET område så har jeg på et annet bånd. Veldig uansvarlig av meg, ikke sant?

Jeg bør vel strengt tatt ikke gå med "slike hunder" løs heller, ifølge deg, for jeg er jo så uansvarlig at jeg bruker flexiline!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansvarligheten beror på at man har store dyr som har sine instinkter intakte, samt at det er et tidvis uhåndterbart redskap. Jeg synes at det er alvorlig når man står i fare for å få et stort, tverrliggende kjøttsår 1,5 cm fra pulsåren, men det er som sagt lov å være uenig. Jeg synes heller ikke det er greit at andre hunder står i fare for å besvime eller får kjøttsår.

At eldre hunder får mer frihet ser jeg imidlertid, men de faller litt bort fra kategorien sterk og viril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...