Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til dåpsgave


Chako
 Share

Recommended Posts

I april skal mitt første tantebarn døpes, og i den forbindelse må jeg jo ha en gave. Problemet er at jeg aner ikke hva jeg skal gi. Penger er liksom siste alternativet, da jeg synes det er ganske kjedelig.

Smykker er helt uaktuelt, og den tradisjonelle "sølvskjeen" også. Noen som har noen tips? Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebøker som f.eks. noen av Elsa Beskows bøker? Eventyrsamlingen til Asbjørnsen og Moe?

Noe hjemmestrikket eller heklet hvis du driver med sånt?

Har aldri gitt noen dåpsgave/navnedagsgave, så der gikk jeg tom for forslag. :P Men det er jo en del småbarnsforeldre her inne som sikkert har noen gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebibel?

Ellers fikk jeg et godt tips som jeg selv brukte til min nevø, "Mine aller første sangkort", i en serie med bokser med kort med bilder og tekst til sanger. Veldig fint ettersom barnet blir eldre og kan assosiere bildene med sangene.

BSU-konto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den store"-bokserien er kjempefin og flotte dåpsgaver! Vi fikk en del sånne og vi koser oss masse med sangbøkene og eventyrbøkene.

Tuva her fikk også en barnekoffert. Akkurat da stusset jeg litt, men du verden, det har vært kjekt med en skikkelig koffert til henne! Du får også denne typen med hjul så de kan sitte oppå de når man drar de etterhvert.

http://www.glowy.no/trillekoffert-bie.html#.VNiPbGSG8eY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får også denne typen med hjul så de kan sitte oppå de når man drar de etterhvert.

Noe sånt du tenker på?

Begynte brått å tenke på at jeg er invitert i en navnedag som jeg ikke har mulighet til å komme i, men kanskje jeg skulle sendt en gave likevel. Koffert var et morsomt forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i dåp til min nevø, og jeg ga dåpsmedlemsskap i turistforeningen (gjelder fram til barnet er 14 år tror jeg).

Av andre fikk han eventyrbøker (den store hvite-serien), skikkelig kniv med slire, røros-pledd, strikka genser og bukse med Gråtass-mønster, sølvskje og mer som jeg ikke husker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i dåp til min nevø, og jeg ga dåpsmedlemsskap i turistforeningen (gjelder fram til barnet er 14 år tror jeg).

Det var en artig gave! Sjekket akkurat, og det var visst 12 år. Ble veldig fristet til å gi den gaven, men det krever jo at foreldrene har ønsker å være med på ting i regi av barnas turlag da. Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at barnet ikke får noe særlig glede ca gaven på en god stund uansett. Min datter fikk smykker, rammer, bøker, sekk og sparekonto hvor et visst beløp blir satt inn hver mnd. Da har hun penger til det hun ønsker når hun blir 18 (feks egenkapital til leilighet, bil etc). Sekken blir brukt masse. Hun elsker å pynte seg med smykker, og se bilder av seg selv inni rammene. Bøkene blir lest jevnlig. Dvs at hun har stor glede av alt, men interessen for det kom ganske sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle gavene dere foreslår er så dyre! Ikke søren om jeg bruker 600 kr på gave til ungen til ei venninne, eller i slekt heller, for den saks skyld. :blink:

E fikk sparebøsser og smykkeskrin også. En fikk hun to like av, så vi byttet den ene. Da så vi at prisene var fra rundt 150 kr :) Alt trenger ikke være så dyrt altså, hun fikk en del cder også. Og klær :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle gavene dere foreslår er så dyre! Ikke søren om jeg bruker 600 kr på gave til ungen til ei venninne, eller i slekt heller, for den saks skyld. :blink:

Enig, jeg har satt 300 kr som grense, men har mulighet for å slå meg sammen å spleise på gave med søsteren min. Svømmer ikke i penger,og tenker at det er jo ikke verdien i kroner som teller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke penger er så dumt heller, vi kjøpte bilstol og voksipose for pengene hun fikk. Mye mer fornuftig enn ørten smykker (hun fikk noen smykker også - blant annet fra oss, så er ikke noe galt med smykker) som gjerne ikke blir brukt. Ellers trenger ikke barnebøker være så dyre. Et godt kosedyr blir gjerne også veldig favorit. Lillemor elsker PsychoKatten, som vi kaller den, hun fikk til dåpen.

Eventyrboka har vi gjemt vekk til hun blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle gavene dere foreslår er så dyre! Ikke søren om jeg bruker 600 kr på gave til ungen til ei venninne, eller i slekt heller, for den saks skyld. :blink:

Alle gavene? Det er da mange gode barnebøker for 200-300 kr? Og åpne konto er stort sett gratis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk bl.a barneservise fra Thorbjør Egner, noe vi satte veldig pris på. :)

Ønsker oss mer av slikt til to årsdagen hennes.

(Vi har jo nesten bare voksentallerkener og bestikk, så hennes må vi liksom planlegge så det blir vasket ofte nok til at hun har noe til hvert måltid. Kan hende andre foreldre har vært smarte å kjøpt inn masse sånt på Ikea eller noe da, det vet jeg ingenting om. :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle gavene dere foreslår er så dyre! Ikke søren om jeg bruker 600 kr på gave til ungen til ei venninne, eller i slekt heller, for den saks skyld. :blink:

Jeg er enig med deg at jeg ikke hadde brukt 600 kr på gave til ungen til ei venninne, men til en nevø bruker jeg mer enn det. Det er jo selvfølgelig helt opp til giver, og jeg er helt sikker på at foreldrene (og ungen etterhvert) blir glade for det de får uavhengig av pris, men jeg synes ikke forslagene på gave til nevø som har kommet opp her, har vært ille altså.

(Nå er vel muligens den dyreste gaven her, foreslått av meg da, så jeg har kanskje ikke noe jeg skulle ha sagt :teehe:)

Poenget mitt er i hvert fall at jeg synes det er stor forskjell på nevø og unge til venn/venninne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller å bruke en større sum til konfirmasjonen, da er ungen litt eldre og forhåpentligvis min inntekt stabil også. Ungen får mer glede av en gave da, når den faktisk kan forstå poenget med en gave. Pluss at jeg har fire søsken, og hvis alle får tre unger hver blir det fort store summer hvis man legger lista høyt med tanke på pris pr gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...