Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Ally kano?


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Vi har flyttet til kanoparadis, og ønsker derfor å kjøpe en kano. Vi er to stk og kommer til å ha med to malamuter + oppakning. Vi kommer derfor til å skaffe oss en av de større modellene.

Er det noen som har erfaring med Ally? Fornøyd? Hvilken modell har du?

Grunnen til at vi ønsker å gå for Ally er at det er en lett kano, den skal være enkle å manøvrere, den er enkel å reparere, og ikke minst er den praktisk å ha med seg. Jeg veit den er tungvind å demontere og ta opp, så det er ikke noe jeg satser på å gjøre hver gang vi skal bruke den.
(Også jobber jeg slik at jeg får gode rabatter fra Bergans, det spiller og inn på valget)

Erfaringer mottas med en stor takk! Vi tar gjerne i mot tips om det er noen andre kanoer folk er fornøyd med.

Hilsen oss!

11062013204_zpsc1f9cf20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Ally kano. Har aldri hatt hund i den derimot, så det vet jeg ikke hvordan er mtp. klør. Men om du dekker bunnen med underlag så går det nok fint. De er heller ikke særlig stress å slå opp eller slå sammen når man kan det :)

De er ikke like stødige som en hard en, synes jeg, men veldig greie :) Vi bruker bare Ally nå, selv om vi har hardplast, som vi alltid brukte før vi kjøpte ally :) Vet ikke hvilken størrelse vi har. Eneste som jeg synes er skummelt er når man skrubber borti steiner eller bunn med bunnen :P Men har aldri fått hull i den! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen personlig erfaring med Ally, men har lest en del tråder på fjellforum om de. Kan være verdt å kikke innom der og søke litt. Mener å huske at det litt variasjon i hvor fornøyde folk var, men husker ikke eksakt hva det gikk på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Ally kano. Har aldri hatt hund i den derimot, så det vet jeg ikke hvordan er mtp. klør. Men om du dekker bunnen med underlag så går det nok fint. De er heller ikke særlig stress å slå opp eller slå sammen når man kan det :)

De er ikke like stødige som en hard en, synes jeg, men veldig greie :) Vi bruker bare Ally nå, selv om vi har hardplast, som vi alltid brukte før vi kjøpte ally :) Vet ikke hvilken størrelse vi har. Eneste som jeg synes er skummelt er når man skrubber borti steiner eller bunn med bunnen :P Men har aldri fått hull i den! :)

Takk for erfaring! Jeg har hørt fra hundefolk at klør ikke er noe problem, men jeg aner ikke jeg :D

Har ingen personlig erfaring med Ally, men har lest en del tråder på fjellforum om de. Kan være verdt å kikke innom der og søke litt. Mener å huske at det litt variasjon i hvor fornøyde folk var, men husker ikke eksakt hva det gikk på. :)

Takk for tips! Skal sjekke :)

Det er jo det Lars Monsen har brukt mest, med malamute i - og han har i alle fall anbefalt den selv. Så mye hadde jeg å komme med :P

Jupp! Har lest at han anbefaler den på det varmeste. Flere malamutefolk som også sier det er en fin kano for hundefolk :)

Alt hjelper! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kan være lurt med et liggeunderlag i bunnen i forhold til klør fikk jeg greie på av Øystein Køhn som har vært sterkt inne i forhold til denne kanoen også før Lars Monsen. Jeg kjøpte den i forhold til å kunne være alene og ha med to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt med et liggeunderlag i bunnen i forhold til klør fikk jeg greie på av Øystein Køhn som har vært sterkt inne i forhold til denne kanoen også før Lars Monsen. Jeg kjøpte den i forhold til å kunne være alene og ha med to hunder.

Er den grei å padle alene med to hunder? Hvilke modell bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

modellen husker jeg ikke nå men det var den grønne utgaven må bli i bedre form før jeg får sjekket lengden. Det jeg padlet før var en kano med kjøl så denne var annerledes og trenger trening men da er den grei å handtere syntes jeg.

De andre kanoene veier jo ti kilo mer enn ally og ally legger seg mer oppå vannet så er mer utsatt for vind. ville ikke padlet den tom men det går jo fint å jevne ut litt med å spre hundene utover.

Det var den som oppfylte mitt behov best da jeg skulle kjøpe kano.

Jeg hadde til turbruk gjerne også med utstyr. Skal en ha til smått og svømme trening for hundene vet jeg folk bruker elvekajak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har aldri eid en selv, men har padla en del ally-kano. Har også prøvd den en del i stryk, og vil si den er veldig stødig og god å padle. Den er også grei å padle alene, men jeg har ikke prøvd å ha med hund i den. Jeg var ofte redd for å få hull på den, men det gikk alltid bra selv om jeg har skrapa den en del bortpå stein :)

Ønsker meg ally-kano...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

modellen husker jeg ikke nå men det var den grønne utgaven må bli i bedre form før jeg får sjekket lengden. Det jeg padlet før var en kano med kjøl så denne var annerledes og trenger trening men da er den grei å handtere syntes jeg.

De andre kanoene veier jo ti kilo mer enn ally og ally legger seg mer oppå vannet så er mer utsatt for vind. ville ikke padlet den tom men det går jo fint å jevne ut litt med å spre hundene utover.

Det var den som oppfylte mitt behov best da jeg skulle kjøpe kano.

Jeg hadde til turbruk gjerne også med utstyr. Skal en ha til smått og svømme trening for hundene vet jeg folk bruker elvekajak

Takk for info :)

Det blir til turbruk. Dagsturer og fleredagersturer. Vi har begge endel erfaring med kano, men det er plastikk- og trekanoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allykanoer er lette og uten kjøl, så de ligger relativt flatt oppå vannet og er derfor veldig utsatt for vind (spesielt ved solo-padling), samt at den selv uten vind er lite retningsstabil. En tyngre eller i alle fall dypere kano med kjøl vil alltid knuse en Ally-kano på padleegenskaper (stabilitet, glid og hastighet).

Jeg har en Ally (15.5 fot?) og en glassfiber-kano på hytta, og Ally'en kommer frem bare om jeg skal bære kanoen undervegs på turen nå. Men for det formålet - komme seg lengre inn i villmarken som kun går ved hjelp av bære-etapper - er den jo overlegen. Mulig en packraft per person vil få deg ennå lengre inn i villmarka, men der er nok padle-komforten ganske dårlig igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Allykanoer er lette og uten kjøl, så de ligger relativt flatt oppå vannet og er derfor veldig utsatt for vind (spesielt ved solo-padling), samt at den selv uten vind er lite retningsstabil. En tyngre eller i alle fall dypere kano med kjøl vil alltid knuse en Ally-kano på padleegenskaper (stabilitet, glid og hastighet).

Jeg har en Ally (15.5 fot?) og en glassfiber-kano på hytta, og Ally'en kommer frem bare om jeg skal bære kanoen undervegs på turen nå. Men for det formålet - komme seg lengre inn i villmarken som kun går ved hjelp av bære-etapper - er den jo overlegen. Mulig en packraft per person vil få deg ennå lengre inn i villmarka, men der er nok padle-komforten ganske dårlig igjen.

Den blir ikke like utsatt for vind om du har litt vekt forran når du padler alene. Det får nok ts når hun putter to malamuter oppi der :P Jeg liker allykanoen for at den er så lett og lett å manøvrere jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...