Gå til innhold
Hundesonen.no

Femundløpet 2015


Lars J
 Share

Recommended Posts

Slike forhold som dette viser hva hundekjørere som driver med LD kan møte på. De MÅ være forberedt på storm og ekstreme forhold, og de skal klare seg. Så lenge bikkjene er trent godt og tilpasset godt til klimaet så skal det gå greit. Dette viser ihvertfall hvor utrolig viktig det er å tenke på at hundene skal ha de tilpasningene som kreves av dyr i arktiske miljøer, og at kjørerne tenker på det i tillegg til trekkegenskapene.

Jeg tenker nå at det er bare et hundeløp - man trenger ikke å utsette verken hunder eller folk for slike værforhold. Det er neppe slik at de TRENER under slike forhold, og jeg synes det er veldig unødvendig å utsette hjelpemannskaper og utøvere for slike forhold. Som sagt - det er ikke livet om å gjøre å komme fra A til B - det er bare en konkurranse. Man avlyser hopprenn og utforrenn pga værforhold - det burde ikke være vanskelig å gjøre det med et sledehundløp heller liksom. Tenker nå jeg...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når han som kjørte scooter uttaler seg dette til avisen: http://www.ostlendingen.no/__Visste_ikke_om_jeg_ville_overleve-5-69-22849.html Så handler det ikke om en romantisering av hunde

Det var idioti å la løpet starte, uansett hvor erfarne de måtte være. Ekstremværet var godt meldt, og ulykker kan skje selv de beste. Dette var uansvarlig av arrangørene. Slike leteaksjoner krever sto

Det var vurdert av lokale kjentfolk, foreldre, kjørere selv og løpet at de fikk forsette. Det er ungdom som er godt vandt med uvær og har alt nødvendig utstyr med seg for å klare seg i 24t før de gir

Jeg tenker nå at det er bare et hundeløp - man trenger ikke å utsette verken hunder eller folk for slike værforhold. Det er neppe slik at de TRENER under slike forhold, og jeg synes det er veldig unødvendig å utsette hjelpemannskaper og utøvere for slike forhold. Som sagt - det er ikke livet om å gjøre å komme fra A til B - det er bare en konkurranse. Man avlyser hopprenn og utforrenn pga værforhold - det burde ikke være vanskelig å gjøre det med et sledehundløp heller liksom. Tenker nå jeg... 

Sammenligne et hopprenn og et hundekjørerløp?

Flere av kjørerne bor steder hvor det er veldig mye vær hele vintersesongen. Det er selvsagt ikke orkan der hver dag, men kuling har de nok veldig mye av. Hundekjøring er ekstremt. Det er slik det skal være. Flere 600 kjørere synes det er synd det ble avlyst, for dem hadde bare lagt å hvilt varm i posen og var klare for å kjøre ved dagslys. De skjønner hvorfor det ble avlyst altså, så de klager ikke, men hadde lett kjørt videre om de fikk lov :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

F400 og F600 tror jeg fint kunne ha fortsatt om det ikke var for leteaksjonen etter juniorene.

Basert på hva mener sofa-ekspert-kommentator-panelet det?

Monsen støttet avgjørelsen 100% og leteaksjonen etter junioerene var vel bare ett av minst tre argumenter han hadde for akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva mener sofa-ekspert-kommentator-panelet det? 

 

Monsen støttet avgjørelsen 100% og leteaksjonen etter junioerene var vel bare ett av minst tre argumenter han hadde for akkurat det. 

Basert på hva kjørerne sier selv. Mange ville forsette :) Og Heidi er nok mindre "Sofa-ekspert" enn deg vil jeg tro. Du vet ikke hvilke erfaringer og kunnskap vi sitter med :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva mener sofa-ekspert-kommentator-panelet det?

Monsen støttet avgjørelsen 100% og leteaksjonen etter junioerene var vel bare ett av minst tre argumenter han hadde for akkurat det.

Basert på uttalelse fra flere av kjørerne. De rutinerte kjørerne var klare for å fortsette når været var løyet.

Jeg har ikke sagt jeg ikke støtter avgjørelsen. Jeg syns det var en veldig fornuftig avgjørelse ettersom de ikke hadde kapasitet i ledelsen til å gjøre annet enn å fokusere på redningsaksjonene. Å fortsette i går og i natt ville vært galskap.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi ett innblikk;

Ved et av sjekkpunktene var været så ille at publikummet og frivillige hjelpere ble værfast og måtte overnatte i lavvo til neste dag for å komme seg hjem..

Samme sted så klarte ikke brøytebilene å holde riksveien åpen slik at 5 traktorer måtte hjelpe til for å holde veien åpen slik at trafikken kom frem..

Og det er alltid værre på fjellet enn nedi bygda..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligne et hopprenn og et hundekjørerløp?

Flere av kjørerne bor steder hvor det er veldig mye vær hele vintersesongen. Det er selvsagt ikke orkan der hver dag, men kuling har de nok veldig mye av. Hundekjøring er ekstremt. Det er slik det skal være. Flere 600 kjørere synes det er synd det ble avlyst, for dem hadde bare lagt å hvilt varm i posen og var klare for å kjøre ved dagslys. De skjønner hvorfor det ble avlyst altså, så de klager ikke, men hadde lett kjørt videre om de fikk lov :)

Ja? Det er bare konkurranser... helt uviktig i den store sammenhengen faktisk. Man setter ikke liv og helse til bare for en konkurranse.

Hvorfor skal det være så ekstremt? Hva er hensikten med det? Og det du sier om at de "lett hadde kjørt videre om de fikk lov" sier vel bare litt om vurderingsevnen? Eller mangel på sådan?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville vel ikke kjørt i det været, de mener vel at de ville kjørt når været ble bedre (eller misforstår jeg?)? Robert Sørlie feks hadde stoppet opp fordi han mente det ikke var forsvarlig med tanke på hundene (han måtte gå spor for dem).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nå at det er bare et hundeløp - man trenger ikke å utsette verken hunder eller folk for slike værforhold. Det er neppe slik at de TRENER under slike forhold, og jeg synes det er veldig unødvendig å utsette hjelpemannskaper og utøvere for slike forhold. Som sagt - det er ikke livet om å gjøre å komme fra A til B - det er bare en konkurranse. Man avlyser hopprenn og utforrenn pga værforhold - det burde ikke være vanskelig å gjøre det med et sledehundløp heller liksom. Tenker nå jeg...

Men risikoen for å møte storm i fjellet mellom to sjekkpunkt er der. Og da er all erfaring og kunnskap helt nødvendig. Det er ikke som i et hopprenn der man bare kan gå inn og avbryte rennet. Man MÅ være forberedt på det, værmelding eller ei. Kjørerne la seg jo ned, og de hadde utstyr nok til både seg selv og bikkjene. Sånn er hundekjøringssporten.

Og igjen, at juniorene ble sent ut med de værmeldingene syns jeg er rimelig uforståelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det er bare konkurranser... helt uviktig i den store sammenhengen faktisk. Man setter ikke liv og helse til bare for en konkurranse. 

 

Hvorfor skal det være så ekstremt? Hva er hensikten med det? Og det du sier om at de "lett hadde kjørt videre om de fikk lov" sier vel bare litt om vurderingsevnen? Eller mangel på sådan?

Som flere skriver, så var de klar for å kjøre når været ble mildere :) De hadde ly for vær for seg og hunder og mat nok til to og firbent. De led ingen nød.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle som har uttalt seg har vel sakt at det eneste riktige var å bryte løpet for å kunne fokusere på å hjelpe ungdommene som satt fast på fjellet. De har vært klare til å fortsette for egen del, men syns det var riktig å bryte for andres sikkerhet. Det virker dog i intervjuene med to av ungdommene som satt fast på fjellet som at det var værre for alle andre enn dem :P De tok det ganske rolig hele greia og gjorde som de skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville vel ikke kjørt i det været, de mener vel at de ville kjørt når været ble bedre (eller misforstår jeg?)? Robert Sørlie feks hadde stoppet opp fordi han mente det ikke var forsvarlig med tanke på hundene (han måtte gå spor for dem).

Sørlie stoppet og snudde tilbake fordi han ikke fikk hundespannet forbi en fastkjørt løypelegger-snøscooter - det var 1.5m løst pudder på sidene av løypa.

Flere 600 kjørere synes det er synd det ble avlyst, for dem hadde bare lagt å hvilt varm i posen og var klare for å kjøre ved dagslys. De skjønner hvorfor det ble avlyst altså, så de klager ikke, men hadde lett kjørt videre om de fikk lov :)

De ville fortsatt ja, men gjett hvor mange innvendinger det ville kommet på resultatlisten? Løpet var blitt ødelagt av ujevne/ødelagte forhold hvor enkelte fikk masse hvile i varme, komfortable forhold, mens andre lå i fjellsekken ved sidenav hunder som ble stive og støle pga lavere hvilekvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlie stoppet og snudde tilbake fordi han ikke fikk hundespannet forbi en fastkjørt løypelegger-snøscooter - det var 1.5m løst pudder på sidene av løypa.

De ville fortsatt ja, men gjett hvor mange innvendinger det ville kommet på resultatlisten? Løpet var blitt ødelagt av ujevne/ødelagte forhold hvor enkelte fikk masse hvile i varme, komfortable forhold, mens andre lå i fjellsekken ved sidenav hunder som ble stive og støle pga lavere hvilekvalitet.

Jeg er ganske sikker på at jeg leste at han valgte å stoppe fordi han brøytet løype for hundene (og som da kommenterte at det ikke var neon vits i å fortsette pga hundenes beste)? Eller var det en annen? Husker ikke hvor jeg leste det, har fulgt med på flere steder gjennom helga :)

Men samma det, det var i hvertfall en av kjørerne dette stod skrevet om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var uansvarlig å sende ut juniorer fra sjekkpunktet når været var slik det var. De burde blitt holdt igjen, da arrangørene visste at været kunne bli såpass ille. Greit at de er forberedt på slikt vær, men man skjønte jo at dette kunne oppstå. F600 og F400 kunne fint fortsatt. Jeg satt ved siden av handlerne til Ralph da de ringte han. Det første han sa var "****, er løpet avlyst...?". Og det etter å ha sittet værfast hele natten. Så de kunne nok fint fortsatt mange av dem. Men mange hadde nok vurdert det opp mot bikkjene. Det tar på med slikt vær.

Men det er ingen tvil om at slike forhold er tøffe for mange av bikkjene. Og når alt av letemannskap blir satt på juniorer, og andre værfaste kjørere, er jo det eneste ansvarlige å stanse løpet pg manglende kapasitet om det skulle skje noe med andre kjørere igjen. Jeg satt og ventet på beskjeden igår kveld, for det var ganske tydelig at været bare ble værre, så jeg ble litt sjokkert da den ikke kom før i dag morrest.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Basert på hva kjørerne sier selv. Mange ville forsette :) Og Heidi er nok mindre "Sofa-ekspert" enn deg vil jeg tro. Du vet ikke hvilke erfaringer og kunnskap vi sitter med :)

Basert på uttalelse fra flere av kjørerne. De rutinerte kjørerne var klare for å fortsette når været var løyet.

Jeg har ikke sagt jeg ikke støtter avgjørelsen. Jeg syns det var en veldig fornuftig avgjørelse ettersom de ikke hadde kapasitet i ledelsen til å gjøre annet enn å fokusere på redningsaksjonene. Å fortsette i går og i natt ville vært galskap.

Vel, dere sitter jo her gjør dere ikke og hva vet dere om hva jeg sitter med av kunnskap?

Konkuransen var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var uansvarlig å sende ut juniorer fra sjekkpunktet når været var slik det var. De burde blitt holdt igjen, da arrangørene visste at været kunne bli såpass ille. Greit at de er forberedt på slikt vær, men man skjønte jo at dette kunne oppstå. F600 og F400 kunne fint fortsatt. Jeg satt ved siden av handlerne til Ralph da de ringte han. Det første han sa var "****, er løpet avlyst...?". Og det etter å ha sittet værfast hele natten. Så de kunne nok fint fortsatt mange av dem. Men mange hadde nok vurdert det opp mot bikkjene. Det tar på med slikt vær.

 

Men det er ingen tvil om at slike forhold er tøffe for mange av bikkjene. Og når alt av letemannskap blir satt på juniorer, og andre værfaste kjørere, er jo det eneste ansvarlige å stanse løpet pg manglende kapasitet om det skulle skje noe med andre kjørere igjen. Jeg satt og ventet på beskjeden igår kveld, for det var ganske tydelig at været bare ble værre, så jeg ble litt sjokkert da den ikke kom før i dag morrest.

Satt du med Ole og Hanna? Handlerne til Ralph :) Ole kjenner jeg. Han har vorstehhund fra oss :) Veldig grei fyr!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dere sitter jo her gjør dere ikke og hva vet dere om hva jeg sitter med av kunnskap?

Konkuransen var over.

Aner ikke hva du sitter på av kunnskap, og har heller ikke nevnt noe om det :)

Jeg mener fremdeles at kjørere skal være forberedt på slikt vær, og at jeg syns avgjørelsen om å avlyse var på sin plass når det gikk som det gikk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg leste at han valgte å stoppe fordi han brøytet løype for hundene (og som da kommenterte at det ikke var neon vits i å fortsette pga hundenes beste)?

https://www.facebook.com/OslomarkaTrekkhundklubb/posts/1589591691271290?fref=nf

Han gikk visst foran hundespannet ja når han kom til løpsscooteren som sperret løypa.

Løypemannskap hadde forøvrig værre problemer:

http://www.retten.no/__Visste_ikke_om_jeg_ville_overleve-5-69-22849.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor forskjell på at løpere kan risikere uvær på fjellet og må tåle det, og faktisk det å sende dem ut i varslet storm opp til og med orkan, og dermed trosse fagfolks ekspertise.

Det var ikke et tilfelle av uvær som plutselig rammet , dette var godt varslet på forhånd.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt du med Ole og Hanna? Handlerne til Ralph :) Ole kjenner jeg. Han har vorstehhund fra oss :) Veldig grei fyr!

Tror nok det var de da ja :P Kan ikke navnet på dem jeg. Hyggelige ja :)

Det var godt varslet på forhånd ja, og mange av de som var påmeldt F600 flyttet seg over til F400 nettopp pga dette. Kjørerne visste at det kunne bli sterk storm, og kjørte ut med dette i bakhodet. DE kunne nok fortsatt løpet. Det roet seg betraktelig idag, og det var sol på Røros da vi kjørte derifra.

Juniorene dermed, kan slite mye mer i slikt vær pga erfaringen. Og dette var ekstremt. Hadde de blitt holdt igjen på sjekkpunktet hadde løpet mest sannsynlig fortsatt. Ja, de kunne fryst etappene litt, men de hadde nok ikke avbrutt.

Skulle ønske jeg kunne sittet igjen til kjørerløpet var over, men måtte dra. Hadde vært interessant å hørt hva alle hadde å si om saken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å sette ting i perspektiv. Årets utgave av femundløpet ble avlyst pga uvær, og manglende kapasitet når folk satt værfast. Alle kom til rette i god behold. Ekstremt ja, men slik er langdistanse hundekjøring. Det er litt back to basics, det å være i et med naturen og kjenne på naturkreftene. Alle er godt forberedt for hva enn de måtte møte på sporet. Folk snakker om at dette er uansvarlig av arrangøren.

Fjor årets utgave av iditarod ble gjennomført selv om store deler av løypa gikk uten snø, og på blank is. Det er uansvarlig, og risiko fylt! Spesielt for kjørerne som ikke har mulighet til å bremse et 16-spann som dundrer avgårde. Dette løpet ble gjennomført, og det var aldri snakk om å avlyse! Det eneste noen av kjørerne ønsket var at de hadde lagt om deler av løypa, hvor det var mer snø. Dette løpet går i urørt villmark, hvor de ikke har de samme ressursene som det er på løp i Norge.

Poenget mitt er at det er en ekstrem idrett, og slik har det alltid vært. Det er "survivor of the fittest", og for såvidt den mest erfarne også. Jeg tror at de fint kunne gjennomført F400 og F600 uten store problemer, hvor det å få et spor hadde vært den største utfordringen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende folk med viten og vilje ut i en slik storm i det fjellområdet er galskap. Hadde det kommet brått på, blitt mye sterkere enn varslet ol. Så neppe noen reagert. Det var ikke bare juniorene som trengte hjelp.

I iditarot bruker man, om jeg har skjønt det riktig, svært lite redningsmannskaper - der er utøverne mye mer overlatt til egen sjebne og hjelp fra andre løpere og handlere om noe går galt?

Det er ikke surviver of the fittestet lenger når man rekvirerer beltevogn for å få alle trygt ned. Femundløpet skal være trygt, man skal ikke risikere livet til hverken deltakere, hjelpemanskap eller frivillige ved å sende folk ut i ekstremvær. Folk som bor her oppe er vant til vær, men det der var ekstremt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han som kjørte scooter uttaler seg dette til avisen:

- Visste ikke om jeg ville overleve. Kjell Ove Kristoffersen skulle bare kjøre løyper for Femunløpet, men endte med å måtte kjempe for livet i snøinfernoet. I 12 timer sto han på beina ved siden av scooteren sin og kjempet mot værgudene. Søndag ettermiddag kunne han endelig klemme barna sine igjen.

http://www.ostlendingen.no/__Visste_ikke_om_jeg_ville_overleve-5-69-22849.html

Så handler det ikke om en romantisering av hundekjøring om at det handler som sterkeste rett, det skal være hardt osv.

Hvis en Hund dør, så blir en stor ståhei om dyrevelferd osv. Men det er tydeligvis helt i orden å ta risiko på vegne av menneskeliv..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...