Gå til innhold
Hundesonen.no

Femundløpet 2015


Lars J
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når han som kjørte scooter uttaler seg dette til avisen: http://www.ostlendingen.no/__Visste_ikke_om_jeg_ville_overleve-5-69-22849.html Så handler det ikke om en romantisering av hunde

Det var idioti å la løpet starte, uansett hvor erfarne de måtte være. Ekstremværet var godt meldt, og ulykker kan skje selv de beste. Dette var uansvarlig av arrangørene. Slike leteaksjoner krever sto

Det var vurdert av lokale kjentfolk, foreldre, kjørere selv og løpet at de fikk forsette. Det er ungdom som er godt vandt med uvær og har alt nødvendig utstyr med seg for å klare seg i 24t før de gir

Ja, veldig synd situasjon. Måtte selvsagt avlyse når situasjonen er som nå og redningsmannskapet er strekt langt utover sin kapasitet. Håper alle kommer seg ut av fjellet i god behold.

Blir forhåpentligvis bra TV av det i Monsen og hundene...

Ella Kjøsnes ble da eneste fullførende hundekjører i årets Femundløp (juniorklassen). Litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er kjipt at det ble avlyst. Vi bor et pr km unna sjekkpunkt tolga, og gården vår ligger opp i fjella, ikke så langt unna der ungdommene kjørte seg fast. Vi synes det var helt uforsvarlig å la løpet gå så lenge det gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er kjipt at det ble avlyst. Vi bor et pr km unna sjekkpunkt tolga, og gården vår ligger opp i fjella, ikke så langt unna der ungdommene kjørte seg fast. Vi synes det var helt uforsvarlig å la løpet gå så lenge det gjorde.

Helt enig! Uværet var i tillegg godt meldt og jeg synes det var helt uforsvarlig å la juniorløperne starte over de værste strekningene over fjellene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Uværet var i tillegg godt meldt og jeg synes det var helt uforsvarlig å la juniorløperne starte over de værste strekningene over fjellene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var vurdert av lokale kjentfolk, foreldre, kjørere selv og løpet at de fikk forsette. Det er ungdom som er godt vandt med uvær og har alt nødvendig utstyr med seg for å klare seg i 24t før de gir signal om å bli hentet ut.

Synd det ble som det ble. Men jeg synes ikke det var dumt at de lot løpet gå som planlagt. Det er hundekjøring, med kjørere som har vært ute i slikt vær mer enn de aller fleste, og har godt med utstyr til å klare seg. Da gjør man heller som nå, og avlyser underveis om man ser det blir for mye :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var idioti å la løpet starte, uansett hvor erfarne de måtte være. Ekstremværet var godt meldt, og ulykker kan skje selv de beste. Dette var uansvarlig av arrangørene. Slike leteaksjoner krever store ressurser, og jeg tenker på dem som har brukt natten på å lete etter forfrosne ungdommer fordi noen var for feige til å avlyse løpet. Dette kunne endt mye verre.

Heller føre var enn ettersnar.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Var såpass ille at Bonden nesten ikke kom seg ned fra gården med bil i natt, han er vokst opp der og kan kjøre veien omtrent i blinde.

Selv om han kunne kjøre veien i blinde så hjelper ikke det når snøfonnene blir for store. Da stopper alt.

Jeg er san både og i forhold til om dem skulle stoppe eller ikke. Men er det noen som har mest erfaring med dritt vær så må det være hundekjørerne tipper jeg og siden dem da haar med seg utstyr til å klre seg så hjelper det godt det å. Samtidig har dem gps sporing så dem vet akkurat hvor folket er. Og snøskuter er ikke alfa og omega og alt i alle situasjoner, det er noen situasjoner den faktisk ikke kommer fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han kunne kjøre veien i blinde så hjelper ikke det når snøfonnene blir for store. Da stopper alt.

Jeg er san både og i forhold til om dem skulle stoppe eller ikke. Men er det noen som har mest erfaring med dritt vær så må det være hundekjørerne tipper jeg og siden dem da haar med seg utstyr til å klre seg så hjelper det godt det å. Samtidig har dem gps sporing så dem vet akkurat hvor folket er. Og snøskuter er ikke alfa og omega og alt i alle situasjoner, det er noen situasjoner den faktisk ikke kommer fram

Vi har høy bil med firehjulstrekk, var ikke fondene som var problemet men absolutt nada nix sikt og skikkelige vindkast. Når du ikke ser hånda foran deg omtrent så er det lite forsvarlig å ferdes ute i det heletatt, og det var ikke penere lenger oppe og innpå fjellet.

Nei, f400 og 600 er nå en ting, mem juniorene burde ikke fått starte, en av 11 kom i mål, det sier ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg ikke tok fri fra jobb og kjørte ut på hytta i Synnervika for å se hundespannene passere ut på Femunden, som jeg hadde en ide om å gjøre. :)

Hihi vi vurderte overnattingstur rett ved løpstraseen, ble ikke noe av det gitt. Nesteår kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når meterologene går ut å sier dette i forkant: http://www.retten.no/__Det_blir_orkan_i_fjellet-5-44-11451.html

Så kan det kanskje være lurt å høre etter?
Greit nok så var det dårlig vær i fjor også, og har vært det mange andre år. Men det er forskjell på dårlig vær og ekstremvær.

Det hele førte jo til en rekke redningsaksjoner hvor også letemannskapenes liv ble satt i fare. Synes løpsarrangøren burde ha utsatt starten, eller stoppet løpet for et døgn eller mer i god tid før Ole blåste seg opp i området.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det ble som det ble. Men jeg synes ikke det var dumt at de lot løpet gå som planlagt. Det er hundekjøring, med kjørere som har vært ute i slikt vær mer enn de aller fleste, og har godt med utstyr til å klare seg. Da gjør man heller som nå, og avlyser underveis om man ser det blir for mye :)

Da bør kanskje "kontrakten" mellom hundekjørerne og samfunnet ellers spesifiseres litt bedre med tanke på rednings-innsats når slike ting oppstår, for det er også et spørsmål om sikkerheten for løypemannskap (sikkert mange frivillige som er med for opplevelsen) og redningsmannskap. Det virker jo som om det var en del kaos med fastkjørte snøscootere i natt, og det kan godt ha vært redningsmannskap som lå tynnere an enn løpsdeltagerne til tider. Redningsmannskap for å redde ut redningsmannskap osv.

Helt riktig å avbryte junior-løpet i alle fall (i ettertid kan man jo si at det ikke burde blitt startet) og når omtrent all kapasiteten til redningsmannskapet var brukt opp på de aksjonene ville det vært alt for risikabelt å kjøre videre med de andre løpene, selv om de mest garvede ville kunnet komme rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vurdert av lokale kjentfolk, foreldre, kjørere selv og løpet at de fikk forsette. Det er ungdom som er godt vandt med uvær og har alt nødvendig utstyr med seg for å klare seg i 24t før de gir signal om å bli hentet ut. 

Synd det ble som det ble. Men jeg synes ikke det var dumt at de lot løpet gå som planlagt. Det er hundekjøring, med kjørere som har vært ute i slikt vær mer enn de aller fleste, og har godt med utstyr til å klare seg. Da gjør man heller som nå, og avlyser underveis om man ser det blir for mye :) 

Men igjen så måtte politiet legge press på arrangøren for å avlyse nå.. Det sier kanskje at de undervurderte været litt..

De kan si hva de vil. Jeg er oppvokst i de traktene.. Når det er meldt slikt ekstremvær så lenge i forkant, da tar man det seriøst! Og selv om de er vant med å være ute, så er ikke dette i det tatt normalt vær og jeg har ingen tro på at ungdommer er vant med å ferdes i slikt vær..

Jeg mener fortsatt at det var dumt å starte løpet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kalle årets løp en arrangørtabbe. De var tydeligvis ikke godt nok forberedt på at slike situasjoner kunne oppstå. Hadde de vært lure, hadde de holdt igjen starten til det verste var over - i det minste juniorklassen. Både F400 og F600 ble jo avlyst pga situasjonen med juniorene. Får håpe at dette var en lekse lært for arrangøren, og at de kan høste fra denne erfaringen ved en senere anledning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som deltar har guts så det holder.

Ser det ble vurdert å sende juniorene tilbake til Røros via Gruveløpsløypa når alle var kommet inn på sjekkpunkt Tufsingdalen, men det ble til at de likevel ble sendt videre mot Tolga etter den opprinnelige løypa. Skjedde sannsynligvis ennå en feilvurdering der, altså. Jeg tror F400 og F600 hadde hatt store problemer med å bli avviklet uansett dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Bekkos (15) (video): http://www.adressa.no/tv/?id=29521&autoplay=1

Får nesten inntrykk av at deltagerene lå og snorket i fred og ro oppe i lia mens stormen herjet ;)

Ella Kjøsnes (14) (og Robert Sørlie): http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10628504.ece

Litt usikker, men lurer på om Ella og moren/familien jobber med Femund II om sommeren, og hilste på Nicki da jeg gikk Femundshytten-Synnervika i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F400 og F600 tror jeg fint kunne ha fortsatt om det ikke var for leteaksjonen etter juniorene. Jeg syns også det var spesielt at de lot de dra ut, men det er snakk om langdistanse hundekjøring.
Helt forferdelig trist at løpet utviklet seg som det gjorde, men tenk for en erfaring å ta med seg videre da! Dyktige, dyktige juniorer som har så mye erfaring og fornuft allerede. All ære til de!

Slike forhold som dette viser hva hundekjørere som driver med LD kan møte på. De MÅ være forberedt på storm og ekstreme forhold, og de skal klare seg. Så lenge bikkjene er trent godt og tilpasset godt til klimaet så skal det gå greit. Dette viser ihvertfall hvor utrolig viktig det er å tenke på at hundene skal ha de tilpasningene som kreves av dyr i arktiske miljøer, og at kjørerne tenker på det i tillegg til trekkegenskapene.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...