Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

Noen av oss foretrekker hannhunder.

Og dersom jeg noensinne får en krypt hannhund igjen så er ikke jeg så intressert i å gå å vente på at den muligens får kreft fordi ballene ligger i feil temperatur.

Det er så vidt jeg husker bare promille større sjanse for testikkelkreft på krypte enn det er på intakte. Det står forøvrig:

Reglene gis ikke tilbakevirkende kraft, hvilket medfører at hunder kastrert/sterilisert før 1.2.15 kan stille på prøve/aktivitet, med mindre det aktuelle regelverket har bestemmelse om annet fra tidligere.

Da blir neppe du og din hund berørt.

Trist om alle feies over en kam, det er nødvendigvis ikke alltid sånn at kastrering = quick fix.

Omplassringshunder som er kastrerte kan det bli vanskeligere å finne nye hjem til, og det er jo litt dumt. Har inntrykk av at omplasseringssentre har stor nok pågang fra før.

Det er ikke lov å kastrere hunder i dag bare fordi de skal omplasseres, så da får omplasseringssentrene droppe å kastrere hunder bare fordi.

---

Om det virkelig er sånn at alle hunder som kastreres blir kastrert pga sykdom, er det jammen meg på tide at vi får kartlagt problemet og gjort noe med det stadig eskalerende problemet. Jeg kjøper dog ikke det argumentet, da kastrering er langt mer vanlig i enkelte miljøer enn i andre - det må da være himla til uflaks at så mange i LP-miljøet f.eks kjøper sjuke bikkjer som må opereres for å bli friske.

Jeg syns også at det er helt merkelig at alle disse med hundene som må kastreres, er aller mest bekymra for at de ikke kan konkurrere med disse sjuke bikkjene sine. Hvor dårlig er egentlig bikkja da, om det er den største bekymringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

Men en krypt hund er da ikke syk? Den trenger vel ikke å kastreres da? Og som jeanette nevnte tidligere - faren for kreft i testiklene for kryptorkide hunder er jo bare svakt større i forhold til faren for at hunder med normale testikler får kreft. Så det kan vel ikke regnes som sykdom - bare feilutvikling?

Mitt individ har adferdsendringer utover normal hannhund adferd. Jeg har hatt hann,hund i 21år, og dette er eneste individet som ikke er normal. Har to andre hanner nå også med kjønnsdriften i behold.

Problemet med min krypt er (etter veterinærens utsagn) mest sannsynlig forhøyet testosteronnivå, noe som er en kjent ting som kan skje fra den som ligger i buken.

Utover det forstår jeg heller ikke problemet med kastrater. De må gjerne markeres på en måte i resultatlistene for å tydeliggjøre at de er kastrater for min del, men utelukke de forstår jeg ikke hensikten med.

Det sagt er jeg ikke en forkjemper for kastrering over en lav sko, og jeg hadde aldri giddet å kastrere en hund dersom det ikke lå noe medisinsk til grunn for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er veldig bra, MEN - jeg ser jo at konsekvensen av det fort kan bli litt "bruk &kast". Når folk finner ut at hannbikkja egentlig er ei møkkabikkje mht tisper og deilige dufter, eller brølape mot andre hannhunder - så er ikke den enkle løsningen lenger å kastrere slik at det blir enklere å få konkurrert. Så da blir det sikkert en del som bare omplasserer og kjøper ny (og håper på bedre lykke med den)...

... men jeg håper jo jeg tar feil :).

Hvor mange er det i Norge som reellt har så sterkt konkurranseinstinkt at de kun deltar i hundesport for å vinne, framfor å ha det morsomt med hunden sin? Jeg føler det må være et uhyre lite utvalg av Norges befolkning som eventuelt havner i den kategorien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det slik at det å være hannhund, drevet av testo, er et "hormonelt problem"?

Det er snakk om normal kjønnsdrift, der hannhunder reagerer på tisper.

Dette hadde ikke vært et problem i det fri, men når vi tvinger hunder sammen så blir det et problem for oss mennesker.

Det er vel ikke et problem at villhunder markerer revirene sine? Nope

Men synes vi det er et problem når våre egne markerer stuegardinene? Jupp

Om vi mennesker vil at dyrene skal fungere sammen med oss og med andre fremmede hunder, så må vi faktisk godta at de har kjønnsdrifter uten å definere det som et medisinsk problem, dette er jo ikke hundens eller avlens feil.

Så om det skaper problemer for en intakt hund å leve i de forhold vi setter dem i, ja da må vi ta ansvar å kastrere.

Jeg ville heller blitt bekymret den dagen hannhundene IKKE hadde kjønnsdrift om de var intakte..

Du definerer det jo faktisk som et problem all den tid du ønsker å kastrere helt normale hannhunder. At en hannhund på 1-3 år er hormonell er faktisk helt normalt, det er mer utfordrende å ha en hannhund og innenfor enkelte raser kan de irritere gråstein og være en komplett hodepine. Men det er noe man bør vite før man går inn i det, i min verden er det komplett utilgivelig å anskaffe seg hannhunder man VET man ikke evner å håndtere og samtidig kastrere dem - egentlig vil man ha en hund mer lik en tispe, men man orker ikke å hanskes med løpetider og annet som følger med. Kastering gjøres i 9/10 tilfeller for å behage en lat og udugelig eier, og det er min mening om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne

Jeg har ikke sagt at omplasseringssentre driver å kastrerer hunder, men de kan få inn hunder som allerede er kastrert, altså før de kommer inn til omplassering. :)

Leste det før Harly ble kastrert, og har ikke endret mening om den avgjørelsen.

Hvor mange er det i Norge som reellt har så sterkt konkurranseinstinkt at de kun deltar i hundesport for å vinne, framfor å ha det morsomt med hunden sin? Jeg føler det må være et uhyre lite utvalg av Norges befolkning som eventuelt havner i den kategorien...

I agility, en hel del dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne

Jeg har ikke sagt at omplasseringssentre driver å kastrerer hunder, men de kan få inn hunder som allerede er kastrert, altså før de kommer inn til omplassering. :)

Jeg har ikke helt troa på at folk som ønsker seg konkurransehund først og fremst, leiter på omplasseringssentere, så jeg anser ikke det som noe reelt problem at det blir vanskeligere å omplassere kastrater bare fordi de utelukkes fra konkurranser.

Leste det før Harly ble kastrert, og har ikke endret mening om den avgjørelsen.

Da er det et valg du har tatt, og et valg du evt tar igjen om du skulle få en ny krypt. Akkurat som at jeg velger å sette min hund på prednisolon og derfor utelukker henne fra konkurranser når hun begynner å klø igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du definerer det jo faktisk som et problem all den tid du ønsker å kastrere helt normale hannhunder. At en hannhund på 1-3 år er hormonell er faktisk helt normalt, det er mer utfordrende å ha en hannhund og innenfor enkelte raser kan de irritere gråstein og være en komplett hodepine. Men det er noe man bør vite før man går inn i det, i min verden er det komplett utilgivelig å anskaffe seg hannhunder man VET man ikke evner å håndtere og samtidig kastrere dem - egentlig vil man ha en hund mer lik en tispe, men man orker ikke å hanskes med løpetider og annet som følger med. Kastering gjøres i 9/10 tilfeller for å behage en lat og udugelig eier, og det er min mening om den saken.

Nei, jeg definerer det ikke som et problem "all den tid jeg ønsker å kastrere helt normale hannhunder", jeg definerer det som normalt at man kastrerer hunder som ikke skal gå i avl, om det normale hormonet testosteron kommer i veien for et godt hundeliv.

I min verden defineres det ikke som latskap eller udugelighet å kastrere, det defineres som anvarlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt troa på at folk som ønsker seg konkurransehund først og fremst, leiter på omplasseringssentere, så jeg anser ikke det som noe reelt problem at det blir vanskeligere å omplassere kastrater bare fordi de utelukkes fra konkurranser.

Da er det et valg du har tatt, og et valg du evt tar igjen om du skulle få en ny krypt. Akkurat som at jeg velger å sette min hund på prednisolon og derfor utelukker henne fra konkurranser når hun begynner å klø igjen.

Nå er det jo ikke alle som kjøper hund for å konkurrere på høyt nivå, noen vil ha en familiehund/turkompis å trene for morro skyld og starte i lavere klasser. Hadde ikke første blandingen vært en drittbikkje ovenfor andre hannhunder så kunne jeg startet med han i ag/lp. Bare for morro skyld i laveste klasse :)

Ja det er et valg jeg har tatt og derfor lurte jeg på om NKK definerer krypt som sykdom. I tilfelle jeg skulle få en krypt hannhund en gang i fremtiden.

Evnt må man fremstå som en "vanskelig" valpekjøper å si jeg vil ha valp, men henter ikke før begge steinene er nede, uavhengig om valpen er 8 el 15 uker når det måtte skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg definerer det ikke som et problem "all den tid jeg ønsker å kastrere helt normale hannhunder", jeg definerer det som normalt at man kastrerer hunder som ikke skal gå i avl, om det normale hormonet testosteron kommer i veien for et godt hundeliv.

I min verden defineres det ikke som latskap eller udugelighet å kastrere, det defineres som anvarlighet.

Og si meg så, hvordan kommer det helt normale hormonet testosteron i veien for et godt hundeliv? Det at man ikke evner å oppdra og disiplinere en intakt hannhund er et tegn på at man ikke er skikket til å ha dyr som faktisk krever noe av eieren. Velbalanserte, harmoniske og testosteronfylte voksne hannhunder er en fryd å ha, og det kan jeg med sikkerhet si etter flere tiår som hannhundeier.

Jeg synes alle tiltak som dette er supre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg definerer det ikke som et problem "all den tid jeg ønsker å kastrere helt normale hannhunder", jeg definerer det som normalt at man kastrerer hunder som ikke skal gå i avl, om det normale hormonet testosteron kommer i veien for et godt hundeliv.

I min verden defineres det ikke som latskap eller udugelighet å kastrere, det defineres som anvarlighet.

Så fordi en hund er hormonell i en periode så vil den ikke ha et godt hundeliv resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke alle som kjøper hund for å konkurrere på høyt nivå, noen vil ha en familiehund/turkompis å trene for morro skyld og starte i lavere klasser. Hadde ikke første blandingen vært en drittbikkje ovenfor andre hannhunder så kunne jeg startet med han i ag/lp. Bare for morro skyld i laveste klasse :)

Tror du virkelig at en som bare vil ha en hund å trene for moro skyld, lar være å ta en hund bare fordi den er kastrert? Jeg tror som sagt at det ikke er en reell problemstilling, men om det er, så ser jeg ikke på det som et problem at folk blir mer opplyst om norske lover og regler. D

Ja det er et valg jeg har tatt og derfor lurte jeg på om NKK definerer krypt som sykdom. I tilfelle jeg skulle få en krypt hannhund en gang i fremtiden.

Evnt må man fremstå som en "vanskelig" valpekjøper å si jeg vil ha valp, men henter ikke før begge steinene er nede, uavhengig om valpen er 8 el 15 uker når det måtte skje?

Det er ikke å være en vanskelig valpekjøper det, det er å være en bevisst valpekjøper. Er det et stort problem på AK at ikke testiklene er nede ved 8 ukers alder?

---

EDIT: Glemte å legge ved link til Long-Term Health Risks and Benefits Associated with Spay / Neuter in Dogs

Jeg siterer om hannhunder:

On balance, it appears that no compelling case can be made for neutering most male dogs, especially immature male dogs, in order to prevent future health problems. The number of health problems associated with neutering may exceed the associated health benefits in most cases.

On the positive side, neutering male dogs

• eliminates the small risk (probably <1%) of dying from testicular cancer

• reduces the risk of non-cancerous prostate disorders

• reduces the risk of perianal fistulas

• may possibly reduce the risk of diabetes (data inconclusive)

On the negative side, neutering male dogs

• if done before 1 year of age, significantly increases the risk of osteosarcoma (bone cancer); this is a common cancer in medium/large and larger breeds with a poor prognosis.

• increases the risk of cardiac hemangiosarcoma by a factor of 1.6

• triples the risk of hypothyroidism

• increases the risk of progressive geriatric cognitive impairment

• triples the risk of obesity, a common health problem in dogs with many associated health problems

• quadruples the small risk (<0.6%) of prostate cancer

• doubles the small risk (<1%) of urinary tract cancers

• increases the risk of orthopedic disorders

• increases the risk of adverse reactions to vaccinations

Det er med andre ord ikke udelt positivt å kastrere.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det slik at det å være hannhund, drevet av testo, er et "hormonelt problem"?

Det er snakk om normal kjønnsdrift, der hannhunder reagerer på tisper.

Dette hadde ikke vært et problem i det fri, men når vi tvinger hunder sammen så blir det et problem for oss mennesker.

Det er vel ikke et problem at villhunder markerer revirene sine? Nope

Men synes vi det er et problem når våre egne markerer stuegardinene? Jupp

Om vi mennesker vil at dyrene skal fungere sammen med oss og med andre fremmede hunder, så må vi faktisk godta at de har kjønnsdrifter uten å definere det som et medisinsk problem, dette er jo ikke hundens eller avlens feil.

Så om det skaper problemer for en intakt hund å leve i de forhold vi setter dem i, ja da må vi ta ansvar å kastrere.

Jeg ville heller blitt bekymret den dagen hannhundene IKKE hadde kjønnsdrift om de var intakte..

På noen raser så er det nok å se på som normalt at hunden er hyperseksuell,overhormonell og ufyselig. men feks på de fleste brukshunder så er det viktig å avle på hunder som faktisk fungerer, selv med testiklene inntakt eller livmora for den del.

synes det er bra jeg at nkk setter krav! så kanskje vi blir kvitt en del av den håpløse kastreringa som ikke kan begrunnes på noe godt vis :-) De kunne gjerne satt begrensningene på cert/championat for min del, samt gjerne fått registert kastrering på dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det i Norge som reellt har så sterkt konkurranseinstinkt at de kun deltar i hundesport for å vinne, framfor å ha det morsomt med hunden sin? Jeg føler det må være et uhyre lite utvalg av Norges befolkning som eventuelt havner i den kategorien...

Jeg håper jo ikke folk er så gale, men det er utrolig hva litt konkurranseinstinkt kan få folk til å gjøre dessverre.

Ja det er et valg jeg har tatt og derfor lurte jeg på om NKK definerer krypt som sykdom. I tilfelle jeg skulle få en krypt hannhund en gang i fremtiden.

Evnt må man fremstå som en "vanskelig" valpekjøper å si jeg vil ha valp, men henter ikke før begge steinene er nede, uavhengig om valpen er 8 el 15 uker når det måtte skje?

Som 2ne sier - det er jo bare å velge den valpen som faktisk HAR ballene på plass ved 8 ukers alder, det. Problem solved. Jeg hadde aldri i verden tatt sjansen på å kjøpe en valp med ballemangel v 8 ukers alder.

Endret av Moderator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at en som bare vil ha en hund å trene for moro skyld, lar være å ta en hund bare fordi den er kastrert? Jeg tror som sagt at det ikke er en reell problemstilling, men om det er, så ser jeg ikke på det som et problem at folk blir mer opplyst om norske lover og regler. D

Det er ikke å være en vanskelig valpekjøper det, det er å være en bevisst valpekjøper. Er det et stort problem på AK at ikke testiklene er nede ved 8 ukers alder?

---

EDIT: Glemte å legge ved link til Long-Term Health Risks and Benefits Associated with Spay / Neuter in Dogs

Jeg siterer om hannhunder:

On balance, it appears that no compelling case can be made for neutering most male dogs, especially immature male dogs, in order to prevent future health problems. The number of health problems associated with neutering may exceed the associated health benefits in most cases.

On the positive side, neutering male dogs

eliminates the small risk (probably <1%) of dying from testicular cancer

reduces the risk of non-cancerous prostate disorders

reduces the risk of perianal fistulas

may possibly reduce the risk of diabetes (data inconclusive)

On the negative side, neutering male dogs

if done before 1 year of age, significantly increases the risk of osteosarcoma (bone cancer); this is a common cancer in medium/large and larger breeds with a poor prognosis.

increases the risk of cardiac hemangiosarcoma by a factor of 1.6

triples the risk of hypothyroidism

increases the risk of progressive geriatric cognitive impairment

triples the risk of obesity, a common health problem in dogs with many associated health problems

quadruples the small risk (<0.6%) of prostate cancer

doubles the small risk (<1%) of urinary tract cancers

increases the risk of orthopedic disorders

increases the risk of adverse reactions to vaccinations

Det er med andre ord ikke udelt positivt å kastrere.

Jeg leste meg grundig opp før jeg valgte å kastrere, nå er jeg for trøtt til å lese engelsk faglitteratur så den artikkelen kan jeg ikke kommentere nå.

AK? Hvem har nevnt noe om rase?

Pr i dag vet jeg ikke hvilke rase neste hund eventuelt blir.

Noen som ønsker å trene OG konkurrere på lavt nivå kan ikke gjøre det med en kastrert omplasseringsshund nei, med mindre hunden var syk og veterinærattest er tilgjengelig.

@Siri, så ikke innlegget ditt før jeg postet :)

Så vidt jeg vet er det en hel del oppdrettere som ikke lar valpekjøperen velge hvilke valp de vil ha.

Men mulig det er uproblematisk for oppdrettere med valpehenvendelser med "krav" om at begge steinene skal være på plass før henting. Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri, så ikke innlegget ditt før jeg postet :)

Så vidt jeg vet er det en hel del oppdrettere som ikke lar valpekjøperen velge hvilke valp de vil ha.

Men mulig det er uproblematisk for oppdrettere med valpehenvendelser med "krav" om at begge steinene skal være på plass før henting. Det vet jeg ikke.

En seriøs oppdretter vil neppe ha noe problem med at en valpekjøper krever at balla skal være på plass før levering :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En seriøs oppdretter vil neppe ha noe problem med at en valpekjøper krever at balla skal være på plass før levering :).

Hvis en oppdretter ikke går med på det kravet så utelukker det uansett at jeg kjøper hund derifra. Skal jeg ha hund til et bestemt formål, f. eks utstilling, og oppdretter prøver å selge meg en einstein, så blir det ingen valp. Har hørt alt for mange historier om oppdrettere som lover "gull og grønne skoger" (les: steiner), og resultater er en valpekjøper som sitter igjen med en hund som de ikke får brukt til det de ønsker, fordi bikkja mangler noe vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en oppdretter ikke går med på det kravet så utelukker det uansett at jeg kjøper hund derifra. Skal jeg ha hund til et bestemt formål, f. eks utstilling, og oppdretter prøver å selge meg en einstein, så blir det ingen valp. Har hørt alt for mange historier om oppdrettere som lover "gull og grønne skoger" (les: steiner), og resultater er en valpekjøper som sitter igjen med en hund som de ikke får brukt til det de ønsker, fordi bikkja mangler noe vesentlig.

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Går ikke oppdretter med på det kravet, så er det ikke så himla interessant å kjøpe hund der :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg grundig opp før jeg valgte å kastrere, nå er jeg for trøtt til å lese engelsk faglitteratur så den artikkelen kan jeg ikke kommentere nå.

AK? Hvem har nevnt noe om rase?

Pr i dag vet jeg ikke hvilke rase neste hund eventuelt blir.

Noen som ønsker å trene OG konkurrere på lavt nivå kan ikke gjøre det med en kastrert omplasseringsshund nei, med mindre hunden var syk og veterinærattest er tilgjengelig.

Faglitteraturen var strengt tatt ikke til deg personlig, derav --- mellom der jeg svarte deg og der jeg siterte :)

Okay, hvilken som helst rase du interesserer deg for da - er det et stort problem med krypte hunder, og/eller at valper på 8 uker ikke har begge testiklene nede?

- Jeg hadde bare 3 hanner i mitt kull, men alle tre hadde testiklene nede da de ble levert. Nå var det ingen som var veldig opphengt i ballene av mine valpekjøpere, men jeg ville ikke hatt problemer med at valpekjøper ønsket hund til bruk der testikler er nødvendig :P

I følge norsk lov burde samtlige hunder som er kastrerte vært syke og hatt veterinærattest, uavhengig av NKK og konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på sin plass, det er selvsagt synd om det går utover noen hunder, men samtidig så er det en konkurranse, det er jo en ting, selvsagt finnes det dopingreglement osv. Det er jo mange andre ting i dopingreglementet som gir samme effekt, at det ikke er prestasjonsfremmende, men fortsatt hindrer hunden i å delta. Og for det andre så er det jo faktisk ikke lov, uavhengig av konkurranse, og kastrere uten at det er en medisinsk grunn så det ville vært veldig feil av NKK og ikke hatt noe regelverk rundt det. Det eneste jeg kanskje synes er litt feil er å ikke regne hyperseksualitet som en sykdom/medisinsk grunn, selv om jeg forstår at slikt er vanskelig og bevise og lett glir over i det som bare er dårlig adferd eller vanlig kjønnsdrift.

Håper dette gir økt fokus på å avle rasen dit man vil isteden for å bare skjule problemer i etterkant. Det hjelper jo ikke heller så lenge det blir avlet på søsken av de som blir kastrert osv det ligger jo i genene.

Edit: Men de som er kastrert pga hyperseksualitet har ikke nødvendigvis noe å gjøre i konkurranse etterpå da de jo helt klart vil ha prestasjonsfremmende resultater av en kastrering..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke konkurrere med min krypte hund, jeg da, hvis jeg velger å kastrere ham pga faren for testikkelkreft og evt overproduksjon av hormoner? Det er jo bare trist. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å kastrere, men hvis det er det som er best for ham, gjør jeg jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke konkurrere med min krypte hund, jeg da, hvis jeg velger å kastrere ham pga faren for testikkelkreft og evt overproduksjon av hormoner? Det er jo bare trist. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å kastrere, men hvis det er det som er best for ham, gjør jeg jo det.

Om man skal behandle hunder forebyggende, så skulle man vel ta vekk livmora på alle tisper, fjerne baller på hannhundene, fjerne halene på hunder med haler som kan skades, la dem gå på antibiotika permanent for å hindre dem i å få infeksjoner.... du ser poenget? Det er svært liten fare for testikkekreft på krypte hannhunder, så den forklaringen er en dårlig unnskyldning.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal behandle hunder forebyggende, så skulle man vel ta vekk livmora på alle tisper, fjerne baller på hannhundene, fjerne halene på hunder med haler som kan skades, la dem gå på antibiotika permanent for å hindre dem i å få infeksjoner.... du ser poenget? Det er svært liten fare for testikkekreft på krypte hannhunder, så den forklaringen er en dårlig unnskyldning.

Så vidt jeg har forstått det er det ikke så liten fare for unormal cellevekst i den testikkelen som ligger for varmt, men det er svært liten fare for at det blir av en dødlig karakter.

Nå kan det være den veterinæren som sa dette er helt på bærtur, men han er dyktig på andre områder. Han sier at alle testikler som ligger for varmt vil få unormal vekst på et eller annet tidspunkt. Jeg har ikke funnet noen litteratur rundt akkurat dette (uten å søke så mye på det). Men om det er rett, så er det jo allikevel en sykdomstilstand, fordi om det ikke er med hundens liv i fare man snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke konkurrere med min krypte hund, jeg da, hvis jeg velger å kastrere ham pga faren for testikkelkreft og evt overproduksjon av hormoner? Det er jo bare trist. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å kastrere, men hvis det er det som er best for ham, gjør jeg jo det.

Jeg forhørte meg nettopp om dette med krypte hannhunder hos en anerkjent veterinær innen reproduksjon i Europa. Han kunne informere om at sjansen for testikkelkreft og overproduksjon av hormoner er så liten at de ikke veier opp for de negative sidene ved kastrering. Han er av den oppfatning av at det ikke er noen særlig grunn til å kastrere krypte hannhunder, bortsett fra at man ikke anbefaler å avle på dem pga. arvelighet.

Hvis du ønsker å beholde din hannhund inntakt, så synes jeg at du skal gjøre det. Man kan evt. gå inn og kun fjerne den testikkelen som ligger i buken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhørte meg nettopp om dette med krypte hannhunder hos en anerkjent veterinær innen reproduksjon i Europa. Han kunne informere om at sjansen for testikkelkreft og overproduksjon av hormoner er så liten at de ikke veier opp for de negative sidene ved kastrering. Han er av den oppfatning av at det ikke er noen særlig grunn til å kastrere krypte hannhunder, bortsett fra at man ikke anbefaler å avle på dem pga. arvelighet.

Hvis du ønsker å beholde din hannhund inntakt, så synes jeg at du skal gjøre det. Man kan evt. gå inn og kun fjerne den testikkelen som ligger i buken.

Det er en artikkel jeg leste for mange år siden, desverre har jeg klart å bytte pc siden den gang og har den ikke lengre.

Men den sa akkurat det samme som du sier her, og justerte ned risikoen fra gamle dager på X% prosent til promille i risiko mer enn de som hadde normale testikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...