Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

Hvis det finnes tråd fra før beklager jeg :)

Det har i LP og agilitymiljøet vært mange diskusjoner etter at en hundeeier sendte mail til NKK for å presisere at hun fremdeles kunne gå konkurranser med hunden sin etter at den ble kastrert (her pga atferdsproblemer).

Dette har ikke tilbakevendende effekt, men hunder som er kastrert etter 01.02.15. vil ikke kunne stilles om de er kastrert pga feks følgende:

Hyperseksualitet, konsentrasjonsvansker i nærhet av tisper, berørthet i ulike deler av syklusen for tisper og atferdsproblemer osv. er ikke sykdom.

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Deltakelse+av+kastrerte+hunder.b7C_wlnQ4l.ips

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

Defineres krypt som sykdom?

Har etterlyst svar på søknad som jeg sendte inn før nyttår, men har ikke fått noe svar enda.

Muligheten for at meste hund bare blir en "familiehund" begynner å bli stor. Blir litt matt at dette her jeg. :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defineres krypt som sykdom?

Har etterlyst svar på søknad som jeg sendte inn før nyttår, men har ikke fått noe svar enda.

Slik jeg forstår det så trengs ikke den søknaden:

Reglene gis ikke tilbakevirkende kraft, hvilket medfører at hunder kastrert/sterilisert før 1.2.15 kan stille på prøve/aktivitet, med mindre det aktuelle regelverket har bestemmelse om annet fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defineres krypt som sykdom?

Har etterlyst svar på søknad som jeg sendte inn før nyttår, men har ikke fått noe svar enda.

Muligheten for at meste hund bare blir en "familiehund" begynner å bli stor. Blir litt matt at dette her jeg. :(

11 – KASTRERTE/STERILISERTE HUNDER (TISPER, HANNHUNDER OG KRYPTORKIDE) OG DELTAKELSE PÅ PRØVER OG AKTIVITETER. Hovedstyret vedtok at hunder (inkl. kryptorkide) som er sterilisert/kastrert pga. sykdom eller skader, kan stille på prøve/aktivitetskonkurranse.

---

Om det er så problematisk for folk å eie intakte hannhunder, så kan de alltids kjøpe seg ei tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er vel at veterinærer har i alle år anbefalt kastrering av krypte hunder på bakgrunn av kreft risikoen som er økende.

Om det er "godt nok" for NKK kan jo bli intressant å se.

Men i senere år så er det tilbakevist at man snakker om % sjangser, men heller om promille risiko hos krypte hunder vs innntakte hunder.

Kastrerte tisper har gått som unntak før, og krypt hannhunder. Ergo, slik jeg tolker det: den nye regelne gjelder ikke for de med mindre de er kastrert etter 01.02.2015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er veldig bra, MEN - jeg ser jo at konsekvensen av det fort kan bli litt "bruk &kast". Når folk finner ut at hannbikkja egentlig er ei møkkabikkje mht tisper og deilige dufter, eller brølape mot andre hannhunder - så er ikke den enkle løsningen lenger å kastrere slik at det blir enklere å få konkurrert. Så da blir det sikkert en del som bare omplasserer og kjøper ny (og håper på bedre lykke med den)...

... men jeg håper jo jeg tar feil :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes tråd fra før beklager jeg :)

Det har i LP og agilitymiljøet vært mange diskusjoner etter at en hundeeier sendte mail til NKK for å presisere at hun fremdeles kunne gå konkurranser med hunden sin etter at den ble kastrert (her pga atferdsproblemer).

Dette har ikke tilbakevendende effekt, men hunder som er kastrert etter 01.02.15. vil ikke kunne stilles om de er kastrert pga feks følgende:

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Deltakelse+av+kastrerte+hunder.b7C_wlnQ4l.ips

Jaja, da får vi bare slite med 5 mnd med deprimert og dårlig hund da. Jey for det, har jo tross alt 7 mnd igjen å trene på. Heldigvis får jeg jo med meg deler av starten på sesongen. Mai, juni og juli. Resten går med på hormonelle forstyrrelser og vinter :sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tanken bak at man ikke skal kunne konkurrere med kastrerte hunder?

Ønsker ikke NKK at man skal være mest mulig aktiv med hund, være seg rase eller om den er kastrert?

Dette må være NKK på sitt mest inkluderende...hjelpes for en trangsynt organisasjon :phone:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da får vi bare slite med 5 mnd med deprimert og dårlig hund da. Jey for det, har jo tross alt 7 mnd igjen å trene på. Heldigvis får jeg jo med meg deler av starten på sesongen. Mai, juni og juli. Resten går med på hormonelle forstyrrelser og vinter :sheldon:

Mulig det er at folk skal begynne ta høyde for hormonelle problemer i avl også? Men hva vet jeg...

Hva er tanken bak at man ikke skal kunne konkurrere med kastrerte hunder?

Jeg vet ikke hva tanken til NKK er, men for min del så betyr det avlsmessig at jeg kan vite hvilken individ/linjer som har hormonelle problemer med tank på avl.

Og om man feks ser til Australia (ett ganske stort kontinent) så sliter de med genmatriale på sine nasjonale raser nettopp pga kastrering så veldig-veldig få individ er tilgjengelig i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelpe jo ikke at det fortsatt er veterinærer og instruktører som anbefaler kastrering over en lav sko. Selv om jeg har inntrykk av at det er blitt bedre.

Og man kan jo bare søke, litt ekstra jobb er det såkart. Men med tanke på avlshensyn så ser jeg fordelen med det. Er det en motsetning å jobbe både for god avl og god hundevelferd for de dyrene som tross alt eksisterer per i dag? (om avlen blir "perfekt" så vil jo ikke mange av de problemene som folk kastrerer for i dag finnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står jo at krypte hunder kan kastreres? Eller misforstår jeg ?

Kryptorkide hunder som ikke er kastrert kan stilles på prøve og aktiviteter.

Krypt er ok, så lenge den ikke er gjort inngrep på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptorkide hunder som ikke er kastrert kan stilles på prøve og aktiviteter.

Krypt er ok, så lenge den ikke er gjort inngrep på.

Aaah! Da er jeg med. Takk for oppklaring.

Så sålenge reglene ikke er tilbakevirkende så kan alle krypte som er kastrert fremdeles stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptorkide hunder som ikke er kastrert kan stilles på prøve og aktiviteter.

Krypt er ok, så lenge den ikke er gjort inngrep på.

Hovedstyret vedtok at hunder (inkl. kryptorkide) som er sterilisert/kastrert pga. sykdom eller skader, kan stille på prøve/aktivitetskonkurranse.

Evt så regner de krypt som sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg forvirra jeg igjen. :aww:

Men på tisper så er det jo mye vanskeligere å føre kontroll med enn med hanhunder. Jeg er også redd det vil føre til spekulering i bruk av suprelorin på tisper, som i følget vet. jeg har snakket med, fører til økt forekomst av akutt livmorbetendelse (og dermed "lovlig" kastrering).

At slike ting burde tas tak i via avlen er jo helt klart, kanskje vi ser det? Jeg har hatt 5 tisper, to av dem har blitt kastrert pga hormonelle problemer. De tre andre var relativt uproblematiske i forhold til løpetid og inbildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedstyret vedtok at hunder (inkl. kryptorkide) som er sterilisert/kastrert pga. sykdom eller skader, kan stille på prøve/aktivitetskonkurranse.

Evt så regner de krypt som sykdom?

Jeg forstår det slik at det gjelder krypte hunder som ikke er kastrert. Altså en eller begge mangler, men ikke gjort kirurgisk inngrep på.

Kanskje pressiseringen til NKK ikke var så bra alikavel :lol:

Edit:

Håper de svarer på FB, lurte litt på dette med sykdom/ikke sykdom og krypt kastrert eller ei.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det så trengs ikke den søknaden:

venter på svar fra NKK før jeg melder på noe, sånn for sikkerhets skyld :)

11 – KASTRERTE/STERILISERTE HUNDER (TISPER, HANNHUNDER OG KRYPTORKIDE) OG DELTAKELSE PÅ PRØVER OG AKTIVITETER. Hovedstyret vedtok at hunder (inkl. kryptorkide) som er sterilisert/kastrert pga. sykdom eller skader, kan stille på prøve/aktivitetskonkurranse.

---

Om det er så problematisk for folk å eie intakte hannhunder, så kan de alltids kjøpe seg ei tispe.

Noen av oss foretrekker hannhunder.

Og dersom jeg noensinne får en krypt hannhund igjen så er ikke jeg så intressert i å gå å vente på at den muligens får kreft fordi ballene ligger i feil temperatur.

---------

Trist om alle feies over en kam, det er nødvendigvis ikke alltid sånn at kastrering = quick fix.

Omplassringshunder som er kastrerte kan det bli vanskeligere å finne nye hjem til, og det er jo litt dumt. Har inntrykk av at omplasseringssentre har stor nok pågang fra før.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer dersom jeg deltar i et løp med en hund kastrert etter denne datoen fordi han er krypt tro?

Jeg blåser lang marsj i hans resultater, men ikke resten av spannet.

Veterinær anbefaler kastrering og testikkelen ligger langt oppi buken.

Men en krypt hund er da ikke syk? Den trenger vel ikke å kastreres da? Og som jeanette nevnte tidligere - faren for kreft i testiklene for kryptorkide hunder er jo bare svakt større i forhold til faren for at hunder med normale testikler får kreft. Så det kan vel ikke regnes som sykdom - bare feilutvikling?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det slik at det å være hannhund, drevet av testo, er et "hormonelt problem"?

Det er snakk om normal kjønnsdrift, der hannhunder reagerer på tisper.

Dette hadde ikke vært et problem i det fri, men når vi tvinger hunder sammen så blir det et problem for oss mennesker.

Det er vel ikke et problem at villhunder markerer revirene sine? Nope

Men synes vi det er et problem når våre egne markerer stuegardinene? Jupp

Om vi mennesker vil at dyrene skal fungere sammen med oss og med andre fremmede hunder, så må vi faktisk godta at de har kjønnsdrifter uten å definere det som et medisinsk problem, dette er jo ikke hundens eller avlens feil.

Så om det skaper problemer for en intakt hund å leve i de forhold vi setter dem i, ja da må vi ta ansvar å kastrere.

Jeg ville heller blitt bekymret den dagen hannhundene IKKE hadde kjønnsdrift om de var intakte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det slik at det å være hannhund, drevet av testo, er et "hormonelt problem"?

Det er snakk om normal kjønnsdrift, der hannhunder reagerer på tisper.

Dette hadde ikke vært et problem i det fri, men når vi tvinger hunder sammen så blir det et problem for oss mennesker.

Det er ikke et problem i min tilværelse heller. Hannhunden fungerer da finfint han, selv med ballene intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...